Permalänk
Medlem

Spillt kaffe på tangentbordet

Hej!
Klantig som jag är råkade jag spilla kaffe på min ASUS EeeBook igår. Jag stängde av datorn, torkade av och gjorde rent och har låtit den torka fram tills idag. När jag idag startade den fungerar bara ett visst antal knappar på tangentbordet men datorn fungerar felfritt.

Vad tror ni, är det helt kört eller finns det nån möjlighet till räddning?

Permalänk
Medlem

Ta loss knapparna och rengör. Lär finnas en hel del socker, mjölk och kafferester där under nu.

Permalänk
Medlem

Elektronikrengöring! låter man det vara kan ju det skapa genvägar för strömmen att ta = kortslutning... ( om man har otur ) som ovanstående talare, ta loss och rengör! helst ska det göras omedel bums för att undvika skador

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Du kan köpa IPA från kjell.com för en inte allt för dyr peng, rengör med det.
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Får bli en tripp till Kjell helt enkelt

Permalänk
Avstängd

Kanske gjort så ledningsbanorna ärgat/rostat sönder och då får man byta tangentbord eller köra externt tangentbord.

Jag är tveksam till att det fungerar att rengöra med sprit men i vilket fall måste du väl ändå ta bort hela tangentbordet om du ska rengöra?

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Kanske gjort så ledningsbanorna ärgat/rostat sönder och då får man byta tangentbord eller köra externt tangentbord.

Jag är tveksam till att det fungerar att rengöra med sprit men i vilket fall måste du väl ändå ta bort hela tangentbordet om du ska rengöra?

bara för att det börjar korrodera pga vätska betyder inte att det direkt blir ett stort hål i moderkortet utan korrosion är dåligt om man låter det vara kvar för länge.

iom att det bara gått någon dag så kommer ipa funka för att rengör elektroniken och få bort vätskan som orsakar korrosion eller dålig kontakt innan den hinner göra allt för mycket skada.

men du har rätt i att det är nog rekommenderar att demontera datorn innan rengöring inte bara hälla ipa mellan tangenterna kommer inte ge någon större effekt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

Ta loss knapparna och rengör. Lär finnas en hel del socker, mjölk och kafferester där under nu.

Du verkar ha koll på hur han vill ha kaffet

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kanske gjort så ledningsbanorna ärgat/rostat sönder och då får man byta tangentbord eller köra externt tangentbord.

Jag är tveksam till att det fungerar att rengöra med sprit men i vilket fall måste du väl ändå ta bort hela tangentbordet om du ska rengöra?

Det ska till ganska mycket för att det ska korrodera så snabbt, delvis är metall inte så reaktivt och delvis bildar metall ofta ett lager av korrosion som gör att det tar extra lång tid för allt att gå igenom.

Självklart måste han ta isär det för att rengöra men varför skulle du vara tveksam till sprit? Det är en standard rengöring för all elektronik, används både av hobbyister och av industri, speciellt vid rengöring av kretskort och kontakter.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Anton89: Passade på att nämna allt på en gång. Även om jag själv tycker att kaffe skall intas i form av dubbel espresso utan socker eller mjölk.

Permalänk
Medlem

Har nu rengjort med IPA, alla tangenter förutom 'enter' och 'backspace' funkar. Alltid nåt.

@Anton89 @Borderlander Kan tillägga att det var svart kaffe

Permalänk
Medlem

@erqa: Då du har fått det mesta att fungera, så kan det inte ha vart svart nog.