C# - Lägga till \t i array-inmatning?

Permalänk
Medlem

C# - Lägga till \t i array-inmatning?

Hej! Vet att min rubrik förmodligen inte är så logisk, men huvudet känns som gröt för tillfället, så jag kan inte göra mycket bättre. 😂

Jag undrar om det finns något sätt att få "Meddelande 1" och "Meddelande 2-5" att vara på samma linje (så det följer den tidigare koden) och om det går att repetera "Enter msg here" för de andra meddelandena?

Är väldigt ny inom programmering, så vet inte riktigt vad man kallar gruppen av...saker som "\t" och "\n" tillbehör.
Vet heller inte om det finns någon logik alls i vad jag skriver, men tro mig; Jag försöker. 😂

Tacksam för alla svar (Förutom dom som pekar ut hur skev min svenska är för tillfället)!

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg in:

Console.Write("\t");

Före Console.Readline()

Förklaring: Den skriver ut ett "tabbtecken" ('\t') innan den väntar på att du ska skriva något. Då hamnar markören på rätt ställe.

Permalänk
Medlem

@ermii:
Skapa en metod som heter writeToConsole() eller liknande som tar ett strängvärde.
I metoden så formaterar du hur strängen ska skrivas ut och skriver sen ut det.
På detta vis behöver du bara underhålla din utskriftskod på ett ställe snarare än att lägga till formatering på alla rader där du skriver ut.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Lägg in:

Console.Write("\t");

Före Console.Readline()

Förklaring: Den skriver ut ett "tabbtecken" ('\t') innan den väntar på att du ska skriva något. Då hamnar markören på rätt ställe.

Vart exakt i koden skulle jag sätta in det för att fungera för de andra gångerna jag skriver in? Det är ju en for-loop för arrayen som går runt, så jag skriver ju alla meddelanden på en gång. Förstår inte riktigt vart jag skulle få in det.

Skrivet av Leedow:

@ermii:
Skapa en metod som heter writeToConsole() eller liknande som tar ett strängvärde.
I metoden så formaterar du hur strängen ska skrivas ut och skriver sen ut det.
På detta vis behöver du bara underhålla din utskriftskod på ett ställe snarare än att lägga till formatering på alla rader där du skriver ut.

Förstår men förstår samtidigt inte riktigt vart jag skulle sätta in det. Hur skulle jag kunna formatera det?

Permalänk
Medlem

@ermii: Vill du ha "Enter msg here" för varje inmatning så får du flytta in den raden så den ligger innanför din loop och inte före.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ermii:

Vart exakt i koden skulle jag sätta in det för att fungera för de andra gångerna jag skriver in? Det är ju en for-loop för arrayen som går runt, så jag skriver ju alla meddelanden på en gång. Förstår inte riktigt vart jag skulle få in det.

Före raden med Console.Readline inuti forloopen.

Tänk på att programmet stannar tills att användaren matat in en ny rad...

Skickades från m.sweclockers.com