Enkelt byte av batteri - numer en dröm?

Permalänk
Medlem

Enkelt byte av batteri - numer en dröm?

Finns det inte längre någon högpresterande mobil med utbytbart batteri som inte kräver att man måste gå på med värmepistol och plocka isär halva prylen?

Några skruvar eller liknande är jag okej med.

Är detta ett helt utdött släkte av telefoner?

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kai:

Är detta ett helt utdött släkte av telefoner?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

Finns det inte längre någon högpresterande mobil med utbytbart batteri som inte kräver att man måste gå på med värmepistol och plocka isär halva prylen?

Några skruvar eller liknande är jag okej med.

Är detta ett helt utdött släkte av telefoner?

Batteriet är idag en del av strukturen i många telefoner. Om du designar den att få plats med ett löstagbart sådant, blir de tjockare och tyngre för att något annat måste hålla den strukturen. Så... det "går"... men det är svårt då man samtidigt vill ha ett batteri som är 80-90% av telefonens storlek (hög kapacitet).

Hela konceptet från äldre dar att man kan göra service och laga/byta delar finns knappt idag.

Permalänk
Medlem

Det hade inte varit så illa om telefonerna kom med en inbyggt buffert på 10-20% så att batteriet _aldrig_ laddades till 100%; då hade dom fått minst dubbla livslängden mot idag.

Ja, det finns en app till Android som låter dig sätta en laddgräns, men den kräver att man först vet att appen existerar, och dessutom kräver den en rootad telefon vilket... Inte alla har.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Batteriet är idag en del av strukturen i många telefoner. Om du designar den att få plats med ett löstagbart sådant, blir de tjockare och tyngre för att något annat måste hålla den strukturen. Så... det "går"... men det är svårt då man samtidigt vill ha ett batteri som är 80-90% av telefonens storlek (hög kapacitet).

Jag köper inte att telefonen nödvändigtvis måste vara tjockare och tyngre för att ha utbytbart batteri. Se på Galaxy S5 från 2014; 145g, 8,1mm tjock, damm/vattentät med IP67-klassning, och allt detta med utbytbart batteri på 2800 mAh. Det som skiljer är att det idag är mer glas och metall även på baksidan av telefonen.

Sen skulle jag personligen inte ha något emot ett par millimeter extra tjocklek om det antingen gav mig utbytbart batteri, eller längre batteritid, eller båda.

Jämför med Galaxy S8, som var 8mm tjock, vägde 155g, och batteriet var på bara 3000 mAh. Eller Galaxy S8 med sina 8,5mm och 165g med samma batteri. Både tjockare och tyngre.

S5 verkar även klara SquareTrades hållbarhetstester bättre än både S8 och S9 (om deras metoder är jämförbara över så lång tid).

https://www.squaretrade.com/press/samsung-galaxy-s5-breaks-th...
https://www.xda-developers.com/samsung-galaxy-s9-durability-t...

Skrivet av Paddanx:

Hela konceptet från äldre dar att man kan göra service och laga/byta delar finns knappt idag.

Riktigt hemskt att "utvecklingen" går åt det hållet. Ett lopp till botten, så att säga.

Planerat åldrande är en dålig trend för konsumenter.

I stort är det tyvärr också "marknaden" som styr, dvs denna trend med glas/metall överallt på telefoner, vilket för de flesta tillverkare medför helt inbyggt batteri och kopiösa mängder lim, är vad de flesta konsumenter verkar vilja ha.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

Enkla svaret är nej, LG v20 så som jag förstår det den starkaste telefonen med utbytbart batteri, efter det så verkar det helt försvunnit om man inte kollar på superbilliga mobiler för runt 1000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

Jag köper inte att telefonen nödvändigtvis måste vara tjockare och tyngre för att ha utbytbart batteri. Se på Galaxy S5 från 2014; 145g, 8,1mm tjock, damm/vattentät med IP67-klassning, och allt detta med utbytbart batteri på 2800 mAh. Det som skiljer är att det idag är mer glas och metall även på baksidan av telefonen.

Sen skulle jag personligen inte ha något emot ett par millimeter extra tjocklek om det antingen gav mig utbytbart batteri, eller längre batteritid, eller båda.

Jämför med Galaxy S8, som var 8mm tjock, vägde 155g, och batteriet var på bara 3000 mAh. Eller Galaxy S8 med sina 8,5mm och 165g med samma batteri. Både tjockare och tyngre.

Plast är utan tvekan bättre vikt/styrka förhållande för en telefon, men folk anser den inte premium. Så de tar bort det, ersätter det med glas och metal som spricker/böjs och är i hållfasthet faktiskt svårare att få bra. Så de gör alla knep de kan för att få dit en design som håller strukturen internt.

Ta det som en modern bil vs en gammal tex. Äldre bilar hade all del av strukturen i grund-chassit och smällde det så blev det minimalt med skador. Dagens bilar är beroende av fram och bakrutan för strukturen (därför färdas stenskott till sprickor väldigt fort) och plåten är tunnare för att få dem mer ekonomiska både i bränsleförbrukning och skatt, tillverkning mm. Så när en gammal 240 smäller i en modern S60 tex... så blir där mindre skador på 240n... och s60n är skrot.

Liknande sker med mobilerna. Man måste ha mer och mer kylning och du ska ha fler funktioner inbyggda och allt glas/metal.

Där är ingen kylning. Där är inget strukturellt öht utom i plasten runt om telefonen och därför är alla hörn runda.

I en modern lur ska de göras skärm till kanten, så du kan inte ha något plast-skal som "håller" strukturen. Istället måste du ha en intern struktur, med de delar som finns i, en del av det, och sedan limma ihop sidorna för att de ska fungera (precis som man limmar dagens bilruta framtill tex).

Du har heatpipe som måste ledas ut, du har som du ser, otroligt tajt mot batteriet, med tom små hack utskurna för att få plats med vikta etiketten på batteriet nedtill. Det var ju detta som blev fel i tex Note 7... där batteriet fick smällar från yttre hantering, och därför pressades ihop och batteriet pressades så pass att när det expanderade i sin normala cykel, hade det ingenstans att ta vägen.

Sen ska du ha plats med alla moderna sensorer, mottagare (NFC, trådlös-laddning, fingeravtyck osv) och detta inre metallskelett är klent utan komponenterna. Så man tvingas göra en formanpassad plast skal internt, som ska ta en del också. Och då sätter du detta mellan batteri och skelettet, för att få lite styrka.

Och om de inte stärker konstruktionen av metallen, får du Iphone "bending" dielemmat. Konstant tryck på plast gör inte mycket. Det flexar utan större problem, och sen går tillbaka. Metal dock... böjs. Så förstärks det inte på alla sätt du kan, får du problem.

Skrivet av kai:

S5 verkar även klara SquareTrades hållbarhetstester bättre än både S8 och S9 (om deras metoder är jämförbara över så lång tid).

https://www.squaretrade.com/press/samsung-galaxy-s5-breaks-th...
https://www.xda-developers.com/samsung-galaxy-s9-durability-t...

Riktigt hemskt att "utvecklingen" går åt det hållet. Ett lopp till botten, så att säga.

Planerat åldrande är en dålig trend för konsumenter.

I stort är det tyvärr också "marknaden" som styr, dvs denna trend med glas/metall överallt på telefoner, vilket för de flesta tillverkare medför helt inbyggt batteri och kopiösa mängder lim, är vad de flesta konsumenter verkar vilja ha.

Här dock, håller jag helt med dig.
Glas och metal "känns" premium, men är eg inte det. Finns gånger där flera tillverkare sagt det att rätt typ av plast är bättre och håller. Och tyvärr är det så att folk inte köper dessa... man köper istället med ögonen, istället för "skallen".

Det finns dock en del telefoner som gör detta lite bättre. Även om du själv inte kan byta batteri, så kan du iaf göra det utan att byta skärmen, eller byta halva telefonen. Så de kanske kostar 500kr för byte med garanti hos en firma, eller kan göras med lite enklare verktyg själv, om du hellre vill riskera. Dessa anser jag har gjort en okej kompromiss. De har inte aktivt hindrat "att" byta batteri.

Ang åldrande så är största problemet imho mjukvaran. Att man överger sin lur efter 1 år... när tom batteriet om det sköts kan hålla 2-3 utan problem. Ja... det går med custom OS, men det känns lite som att behöva byta motorn i bilen efter 5 år till en annan tillverkare, för den kan nu inte köras längre utan "fara".

Finns dock även här tillverkare som gör bra. OnePlus & Motorola är 2 jag vet stöder sina lurar väldigt bra. Många gånger får de ny version av Android, långt efter telefonen ens slutat säljas. Tyvärr är de också "tvugna" att göra dessa jobbiga glas-skal för att hänga med i marknaden.

OnePlus 6 tex har tyvärr detta limmade glas-skal, men det är också det enda du behöver lyfta. Sen sitter batteriet lätt-åtkomligt under det. Det går mao med små verktyg och vettigt kitt med ny limram att göra detta själv.

Skrivet av NodCommander:

Det hade inte varit så illa om telefonerna kom med en inbyggt buffert på 10-20% så att batteriet _aldrig_ laddades till 100%; då hade dom fått minst dubbla livslängden mot idag.

Ja, det finns en app till Android som låter dig sätta en laddgräns, men den kräver att man först vet att appen existerar, och dessutom kräver den en rootad telefon vilket... Inte alla har.

Jo denna funktion hade jag gärna sett som standard val på Android. Att man kan välja typ 80-90-100% laddningsnivå, och även att den istället för batterisparläge vid 15% faktiskt har detta redan vid typ 20-25%, och sedan stänger av vid 10% kvar. De sista 10% ska du ha för nöd-situationen... men att ladda sista 10%, och ladda ur sista 10% är vad som dödar din telefons batteri... Optimalt är 20-80%, men även 10-90% gör enorm skillnad.

Permalänk
Medlem

Androidmobilerna har så kort uppdateringslivslängd så det är knappt lönt att byta batteri ens på ett flaggskepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Androidmobilerna har så kort uppdateringslivslängd så det är knappt lönt att byta batteri ens på ett flaggskepp.

Även detta är tyvärr ett planerat åldrande.

Steg 1: Lås telefonen till att enbart kunna köra tillverkarens egen mjukvara. Förhindra att ägaren av telefonen själv kan byta batteri.
Steg 2: Uppdatera sedan inte denna mjukvara i mer än 1 år, max 2. Batteriet kanske klarar sig hyffsat väl i 2 år, max 3.
Steg 3: En telefon är bara duglig i ca 2 år p.g.a. dessa begränsningar och behöver helt bytas ut efter denna tid.
Steg 4: Vinst.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

@Paddanx

Ja, förutom att det faktiskt redan lär finnas en buffert i botten (?), och att låg SoC är inte alls lika illa som 90%+ är.

Det man kan göra är att, speciellt om man har trådlös laddning, ladda under dagen när man sitter vid t. ex ett skrivbord i arbetet och alla andra gånger man råkar vara stilla i närheten av ett eluttag och enkel laddning, och då avbryta laddningen när man kommer upp i 70-80-90% beroende på vad man behöver. Undvik att ladda när du sover då du inte kan avbryta laddningen av förklarliga skäl.

Men, som sagt, det kräver att man som användare är medveten om detta. Vilket de flesta inte har en susning om, eller tänker tanken. Därav att det borde vara inbyggt och aktiverat per standard.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841