Artikeln missar poängen med 192khz helt och fokuserar bara på att vi inte kan höra över en viss frekvens. Ett vanligt argument. Vilket iofs är sant och riktigt, men..
Poängen med att använda högre samplerate är att det återger de frekvenser vi kan höra, mycket bättre. Precis som bilder som använder högre upplösning ser bättre ut.
För att fortsätta med bildanalogin, så skulle man kunna jämföra Nyquist problemet jag beskrev tidigare, med moire mönster i bilder. ( exempel https://d1ro734fq21xhf.cloudfront.net/attachments/00W94l-2338... )
Signalen förvanskas på ett liknande sätt så att volymen på en 22049 hz signal kommer att pendla mellan 100% och 0% med en svängning på 0,5 sekunder. Vid 10000hz så kommer signalen variera ung 2,5db vilket innebär att den kommer klippa ung, var fjärde top på signalen. 2,5db. Vilket bör vara en bra bit över vad som anses vara vad folk kan höra skillnad på. (1db verkar vara den nivå folk hör skillnad på)
Men det blir värre. När man mixar mer än en signal så ökar frekvensen på den sammansatta signalen till den högsta frekvensen. Vilket gör att problemet med sample rate påverkar även de lägre frekvenserna.
Ett annat problem är att vågformen ändrar karaktär med låg sample rate.
Musik är en väldigt komplex vågform, och tittar man lite närmare på vågformen så ser man att det är inte många samplingar mellan topparna.
Vi är väldigt duktiga på att höra skillnad på olika typer av vågformer. https://www.youtube.com/watch?v=1dFJfX6A6QQ <-- ett exempel på skillnaden, och jag tror vi får leta länge och väl innan vi hittar nån som inte hör skillnaden på det exemplet.
Om vi nu ska hårdgranska Nyquists påstående, så duger 44,1 khz endast till att återge en perfekt samplad 22,05 khz signal, OM det är en squarewave.
Exakt vad som krävs för att återge de andra typerna av toner, har jag inte undersökt, men vi behöver mer än 2 samplingar iallafall, vilket direkt gör att Nyquists teorem är helt oanvändbart i dessa sammanhang. (I bästa fall så duger den kanske till att beskriva digitala signaler på/av, men med problemet med signalförluster som vi gått igenom ovan.)
Som jag nämnt tidigare så blir en komplex signals svängningsfrekvens en summa som motsvarar den högsta frekvensen, så om vi antar att vi kommer behöva minst 8 samplingar för att återge en sinus kurva, så landar vi på en max frekvens av ca 5khz. Något som borde vara inom det hörbara spektrumet. Dvs, vi borde kunna höra att toner ändrar karaktär på grund av att samplingsfrekvensen ej är tillräckligt hög. Kom ihåg att en komplex vågforms frekvens är minst så hög som den högsta individuella signalen, dvs detta fenomen är något som påverkar alla frekvenser i vågformen.
Men detta är ju bara teori.
Hur det låter på riktigt är mer att vid högre samplerates, så är det lättare att urskilja individuella instrument, utan att dom påverkas av de andra instrumenten. En FET bas kommer inte längre att få diskanten att försvinna, utan båda låter bra utan påverkan av varandra.
I kort, högre samplerate återger de frekvenser vi Kan höra, mycket bättre. precis på samma sätt som att högre upplösning får bilder att se bättre ut.