Permalänk
Benchmaskin 🍞

Louqe Ghost S1 Owners Club

Efter en väldigt lång väntetid har Mini-ITX-chassit Louqe Ghost S1 äntligen hitta hem... till vissa.
Jag är en av dessa som inte har fått chassit än, men har däremot fått Tophat, och känns då som ett självklart val som trådstartare till Owners Club.

Här är ett utmärkt tillfälle att dela med sig av sina skapelser, fråga om komponenter och passform eller helt enkelt ge tips om smarta lösningar. Till exempel så är vattenkylning en utmaning i ett chassi som detta, har några löst det? Hur då? Dela med er i tråden.

Jag kan börja med mitt system.
Chassi: Louqe Ghost S1 (vilken dag som helst)
CPU: Intel Core i5-9600K
Moderkort: TBA
RAM-minne: TBA
PSU: Corsair SF600
GPU: EVGA Geforce GTX 1080 FTW

Mer än så kan jag inte dela med mig i dagsläget eftersom jag saknar en viktig detalj... typ chassit.

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Det här gillas!

Sitter då i samma båt, Large Top-Hat är trots allt hemma. Är hursomhelst väldigt förväntansfull efter att ha sett tidigare Ghost S1 färdiga sen veckan tillbaka!

Inhandlade en hel del under helgen, kom inte undan billigt men ska bli skönt med någon sorts uppgradering.

Chassi: Loque Ghost S1 Ash (Ptja, den kommer la!)
CPU: Intel Core i7 9600k (På ingång)
CPU-Kylare: Noctua NH-L12
Moderkort: ASrock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac (På ingång)
RAM-minne: 1st Ballistix 16GB @3000mhz (På ingång)
PSU: Corsair SF600 V2
GPU: GTX 980ti
Lagring: 1TB SATA Samsung 860 SSD+250GB M.2 Samsung 970 Evo

Top-Hat verkar robust byggd. Får dock se om de längsta delarna som är smått krökta blir något rakare då det är monterat på själva chassit. Blir vattenkylning då jag skaffar nytt grafikkort, troligtvis när 30xx serien är på ingång.

Och det var allt såhär långt.

Permalänk
Medlem

Går att få plats med en 2.5" precis bredvid nätagget.

Försöker lite olika konfigarationer. Lite irriterad på ljudet från SF450 dock, så ska testa med ett SFX-L (Be Quiet Power 500W). Det va lite tystare i förra chassit, så antar det kommer vara det i det här med.

Monterade en 120mmx25mm i botten, men den verkar inte hjälpa något med ljudnivån, då i princip allt ljud kommer från nätagget.

Permalänk
Administrativ avgift

Chassi: Louqe Ghost S1 ASH
CPU: Intel Core i9-9900K (Kommer just nu 8086k)
Moderkort: Asus ROG Strix Z370-I Gaming
RAM-minne: G.Skill Trident Z RGB LED DDR4 3200MHz 2x16GB
PSU: Corsair SF600
GPU: Inno3D GeForce RTX 2080 X2 OC HDMI 3xDP 8GB då det är omöjligt o få tag i ett EVGA 2080TI eller liknande som passar...

Note: viktig notering till alla , se till att dra åt skruvarna extra hårt för att få 100% passform.

@mallot blåser nätagget ut varm luft eller ganska sval? Vet att en del av dessa nätagg hade problemet med att fläktkontrollern dog.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Har mitt i Limestone igång sedan förra veckan. Har än så länge bara gjort funktionstester. Ska användas som en portabel burk för diverse uppgifter. Mitt SF600 är tyst och lugnt, fast det det blir rätt varmt i den lilla burken.

Ryzen 7 1700
NH-L12
Strix X370-I
Flare X 3200Mhz CL14
970 EVO 500GB
Titan Xp Jedi Order
SF600

Permalänk
Medlem

Hoppas burken sladdar in i veckan, resten har då kommit.

Ryzen 5 2400G
Noctua NH-L12
ASUS ROG STRIX X470-I
Samsung 970 EVO 250GB M.2
Corsair LPX 16GB 3000Mhz
Corsair SF600

Permalänk

Chassi: Louqe Ghost S1 Pangea
CPU: AMD Ryzen 1700X
Moderkort: Asus ROG Strix X470-I Gaming
RAM-minne: Corsair Venegence LPX 16gb 3000Mhz
PSU: Corsair SF600v2 Plat
GPU: Asus ROG Strix Geforce GTX 1060 6gb
SSD: Samsung 970 Evo NVMe M.2 500gb
Kylare: Noctua NH-L12

Lirar bara i 1080p på 24” så CPU och GPU borde hänga med kan jag tycka

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem

@andra94: Ganska sval luft till medel varm (mycket varmare på CPU sidan), men den blir tyst efter att den inte belastats på ett tag. Önskar egentligen att jag hade NJ450-SXL, men den är väldigt dyr.

Permalänk
Medlem

Ah, mitt chassi står tomt, Limestone, L Tophat, Väntar på resten av tophats och copper top. (SvenskFlagga)

Väljer mellan.

PKT. 1 AMD
CPU: AMD Ryzen 2700x
Moderkort: Asus ROG Strix X470-I Gaming

PKT.2 INTEL eller INTEL
CPU: 9900k / 9800X
Moderkort: Asus Strix z390 / X299 ITX

RAM-minne: 32 GB ddr4 nånting.. 2x16 eller 4x8So-dimm
PSU: Corsair SF600v2 Plat
GPU: Titan Xp
SSD: Samsung 970 Evo NVMe M.2 1TB
Kylare: Antagligen S24 fractal

Har minnen till X299 platformens itx kort, så prisskillnaden blir minimal plus för uppgradering - för oc? och strömförbr. kanske..
borde kanske köra am4 med något billigt till nästa genereation.. men. men men..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

PKT. 1 AMD
CPU: AMD Ryzen 2700x
Moderkort: Asus ROG Strix X470-I Gaming

PKT.2 INTEL eller INTEL
CPU: 9900k / 9800X
Moderkort: Asus Strix z390 / X299 ITX

Alltså ghost kyler ganska bra med en NH-L12, men du kan inte räkna med att överclocka en 9900K.
Köp en ryzen gen 1 kanske, dom är så pass billiga, med ett ASRock b350.

Permalänk
Medlem

Jag har bara fått en S-tophat än så länge.. har detta (bl.a. nånstans i postnord händer):

Chassi: Ghost S1 Ash(väntar..)
CPU: Intel Core i5 9600K (fått)
CPU-Kylare: Noctua NH-L12 (fått)
Moderkort: MSI MPG Z390I GAMING EDGE AC
RAM-minne: 2 stickor från min x99 - Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL14 (CMK32GX4M4B3200C14R) (har)
PSU: Corsair SF600 V2
GPU: Asus Dual 1060 6GB.. får ta fram sågen, tydligen.. (har)
Lagring: Samsung 970 Evo NVMe M.2 1TB (fått)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallot:

...
Försöker lite olika konfigarationer. Lite irriterad på ljudet från SF450 dock, så ska testa med ett SFX-L (Be Quiet Power 500W). Det va lite tystare i förra chassit, så antar det kommer vara det i det här med.
...

Har du en SF450 guld eller nya SF450 platinum (v2 om jag minns rätt)?

Tydligen ska nya platinumserien vara betydligt tystare men när jag tittade på nätagg blev jag paranoid över att nätagget skulle låta mer än allt annat så jag beställde ett passivt NJ450.

Permalänk
Medlem

Chassi: Louqe Ghost S1 Limestone
CPU: Ryzen 1600
Kylare: Noctua l9x65
Moderkort: ASRock Fatal1ty X370 Gaming-ITX/ac
RAM-minne: G.Skill Flare X AMD 16gb 3200mhz
PSU: Corsair SF600
GPU: KFA2 GeForce GTX 1080 Ti EXOC

Har en NH-L12 men väntar på nästa gen Ryzen. Går rätt varmt i gaming uppåt 70 grader.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

I sign.

Jag är nyfiken på vad folk får för temps med 2700X utan top hat och extra fläktar.

Tänkte att jag skulle vara lite hipp och smetade på TG Conductonaut (testat att applicera om en gång) men får höga 50 eller den kan lägga sig på runt 60 i idle enl Ryzen Master.

Jag hittar heller inga inställningar i UEFI att ställa ner TDP till 95 eller liknande.

edit: Idag ligger den tydligen på 42-43 vid kallstart iaf.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | Corsair SF600 V2 | ASRock X570 Phantom Gaming ITX/TB3 | AMD Ryzen 5 3600 | G.Skill Sniper X Urban Camo 3400MHz | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Arctic Liquid Freezer II 280 | PowerColor Radeon RX 5700 XT Dual Fan | Steelseries Rival 3 | Steelseries Apex 150 | Razer Leviathan 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallot:

Går att få plats med en 2.5" precis bredvid nätagget.
https://i.imgur.com/RlqAwkF.jpg

Försöker lite olika konfigarationer. Lite irriterad på ljudet från SF450 dock, så ska testa med ett SFX-L (Be Quiet Power 500W). Det va lite tystare i förra chassit, så antar det kommer vara det i det här med.

Monterade en 120mmx25mm i botten, men den verkar inte hjälpa något med ljudnivån, då i princip allt ljud kommer från nätagget.

Gör den nedre fläkt något för temperaturerna? Såg ett rykte om att det kunde hjälpa grafikkortet lite

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en ghost Ash från en användare här på forumet. Skall försöka få tag i en tophat till den med.

CPU: Ryzen 2700
Kylare: Noctua NH-L12
Moderkort: Asus X470-i
RAM: Corsair Vengance 2x8GB DDR4, 3200MHz CL16
GPU: Gainward Geforce RTX 2080 Triple eller något annat 2080. Testar fortfarande runt
PSU: Corsair SF-600 v2 Platinum
SSD: Samsung 970 1TB

Kommer troligen även köra 3st chassifläktar. Noctuas nya NF-A12x25 PWM
Någon postade en länk till något test där de sänkt värmen ordentligt med 2st fläktar i topp och en i botten. Så blir nog en sån lösning för mig med. Har inga problem med att bygga några cm på toppen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Chassi: Louqe Ghost S1 Limestone (+Koppargrill, men t.o.m. @Kenneth lär väl få sin leverans innan jag får grillen)
CPU: Intel Core i7-7700
Kylare: Noctua NH-L12
Moderkort: Asis ROG Strix Z270i Gaming
RAM: Corsair Vengeance Pro Blue LED 32GB 3200MHz
PSU: Corsair SF600 Platinum (V2)
GPU: Asus ROG Strix GTX 1080 Ti OC

Det här bygget är lite av en styggelse, eftersom Asus-kortet egentligen inte alls får plats. Jag tog bort fläkthöljet men även med "nakna" flältar skiljer det c:a 2½ mm (suck) mot sidoplåten för att sidoplåtan skall glida ner i sin skåra.

Men tills marknaden erbjuder vettiga alternativ för ett rimligt pris kommer chassit stå utan plåt på GFX-sidan.

Jag har även L+M+S hattarna, men endast L har kommit. Övervägde från början en custom loop, men är samtidigt väldigt nöjd med att ha det luftkylt och hattlöst. Det är väldigt nätt och tyst. Tempsen är väl lite högre än de hade behövt vara, men det skyller jag på kortet som är en liten masugn.

Att göra:

- Korta ner allt kablage och fixa prydlig kabeldragning.
- Tillverka distanser mellan skåran och sidoplåten <alternativt> skaffa kort med djup på max 5 cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Gör den nedre fläkt något för temperaturerna? Såg ett rykte om att det kunde hjälpa grafikkortet lite

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar att det hjälper grafikkortet lite, inte testat. Mest så testa jag för att se om det hjälpte nätagget, vilket det inte gjorde.
Just nu har satt in ett SFX-L, så det får inte plats något fläkt. SFX-L tar mer plats än SFX + 120x25mm fläkt. Mycket tystare nu dock.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att alla använder Noctua NH-L12?
Vad jag har fått för mig är NH-L9X65 en bättre kylare när man ser till temp iaf, ljudnivå är mindre viktigt för mig.
Jag ska förhoppnigsvis bygga ihop en burk med en 2700 i slutet på veckan men vet inte vilken kylare jag ska gå på.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Smaksak, köpte min rent spontant då den verkade som en bra kylare. Har inget emot någon decibel hit och det som du säger heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Hur kommer det sig att alla använder Noctua NH-L12?
Vad jag har fått för mig är NH-L9X65 en bättre kylare när man ser till temp iaf, ljudnivå är mindre viktigt för mig.
Jag ska förhoppnigsvis bygga ihop en burk med en 2700 i slutet på veckan men vet inte vilken kylare jag ska gå på.

https://www.louqe.com/files/heatsink_test_ghost_s1_MkII.pdf
Det ju deras rekomenderade. Som du säger stämmer. Men för dom flesta spelar någon grad hit eller dit mindre roll. Ljudnivå är oftast viktigare och x65 låter lite mer. Mer turbulensljud.
Låter som du gjort ditt val

Skickades från m.sweclockers.com

Autokorrekt
Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av serdyllon:

Chassi: Louqe Ghost S1 Limestone (+Koppargrill, men t.o.m. @Kenneth lär väl få sin leverans innan jag får grillen)

Du! Passa dig!

Permalänk
Administrativ avgift

@Kenneth: Hört att postmord är äkta benägna denna tid på året , det löser sig nog till slut. Du kan få klämma på mitt chassi under Dreamhack om du vill

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Även jag sitter och ruvar på en Large TopHat i väntan på spöket och koppargrill.

Chassi: Louqe Ghost S1 Ash
CPU: AMD Ryzen 1700
Moderkort: Gigabyte AB350N-Gaming
RAM: Corsair Venegence LPX RED 16gb 3733Mhz
PSU: Corsair SF600v2
GPU: Sapphire Vega 56 (ref)
SSD: Samsung 970 Evo NVMe M.2 500gb
Kylare: Noctua NH-L12 med NF-A12x15 fläkt undertill

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@pellen: hej!
Får man fråga varför du bara kör en 15mm tjock fläkt nertill? Istället för standard 25. Är det för potentiella sid diskar i framtiden ?
Vad ska du med L toppat till förresten med luftkylaren?
Nyfiken bara

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@pellen: hej!
Får man fråga varför du bara kör en 15mm tjock fläkt nertill? Istället för standard 25. Är det för potentiella sid diskar i framtiden ?
Vad ska du med L toppat till förresten med luftkylaren?
Nyfiken bara

En 25mm tjock 120-fläkt får inte plats under kylaren. Då jag är en tidig backer av projektet så ingick en tophat i min pledge. Valde L just för att kunna vattenkyla i framtiden om jag vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Hur kommer det sig att alla använder Noctua NH-L12?
Vad jag har fått för mig är NH-L9X65 en bättre kylare när man ser till temp iaf, ljudnivå är mindre viktigt för mig.
Jag ska förhoppnigsvis bygga ihop en burk med en 2700 i slutet på veckan men vet inte vilken kylare jag ska gå på.

NH-L9X65 verkar inte vara kompatibel med AM4. Iaf vad jag kan se.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3077953

Hittar inget på Noctuas sida heller, annars brukar de ju nämna om det finns adapterkit....
https://noctua.at/en/nh-l9x65

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

NH-L9X65 verkar inte vara kompatibel med AM4. Iaf vad jag kan se.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3077953

Hittar inget på Noctuas sida heller, annars brukar de ju nämna om det finns adapterkit....
https://noctua.at/en/nh-l9x65

nh-l9x65 se-am4 är i stort sett samma kylare det skiljer lite i dimensionen men den är specifikt för am4

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jag testade med NH-L9x65 SE-AM4 först. Prestanda var ungefär likvärdigt och du får definitivt mer plats. Men det mer högfrekventa ljudet var inte i min smak så bytte till NH-L12.

Permalänk

Chassi: Louqe Ghost S1 Limestone XS (en tophat S finns för ev. framtida bruk)
CPU: Ryzen 2600x
Kylare: Noctua NH-L12
Moderkort: Asus ROG Strix X470-I Gaming
RAM: G.Skill 16GB 3200MHz CL14 Trident Z RGB
PSU: Corsair SF600 Platinum (V2)
GPU: Nvidia 2080 FE
SSD: Samsung 860 EVO 1TB M.2 (SATA)

Det var ett tag sedan jag byggde, kommer att konsultera slack och sweclockers när det förhoppningsvis blir dags till helgen.

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||