Rykte: Intel arbetar på "Comet Lake" med 10 kärnor på 14 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Vi vet ju redan att Ryzen presterar bra i multicore under last, men ett argument för Intel är det "snappiga" skrivbordet man får med höga single core frekvenser. Och i benchmarks har Intel onekligen högre single core frekvens och därmed prestanda under last. Men vad händer under "vanlig" skrivbordsanvändning? Har man en Ryzen "X"-processor och använder PBO(precision boost overdrive) ihop med XFR2 kan det se ut så här:

https://2.bp.blogspot.com/-e_VF_ZK4dyM/W_vUtIHc1wI/AAAAAAAA3w8/Yoc3S2NqOmUrJftrvlR-GhAIy42E8cRjgCLcBGAs/s1600/clocks.png

Ja, frekvensen hoppar mellan 1649MHz-4977MHz och max strömförbrukning ligger på 102W. Skrivbordsappar som webbläsare med många flikar osv känns hur responsiva som helst. Frågan är då om det BEHÖVS en hög fast överklockning när processorn kan fördela sin strömbudget så effektivt helt automatiskt.

Med den här inställningen får man lite lägre max multicore i benchmarks än en hög fast överklockning, eftersom allt balanseras mot strömbudget, men det ligger inte långt ifrån. Fast samtidigt blir skrivbordsupplevelsen bättre eftersom single core frekvensen kan gå upp mycket högt i korta bursts. Och datorn blir mycket tystare eftersom fläktarna sällan behöver jobba, dom går bara igång och höjer varvtalet när det verkligen behövs.

Ovanstående är ett starkt argument att välja Ryzen X istället för icke X som man måste klocka på traditionellt vis.

Räkna med att den här funktionaliteten kommer att förbättras en hel del till Zen2.

Ja, och någon har fått upp till 7.6GHz med sin 2700x.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/9xzuqc/hwmonitor_says_i...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

Kriget över kärnantal är egentligen rätt märkligt och lustigt att se.

AMD designar en enda arkitektur som ska skala ner ända från en 2C/4T upp till monster med över hundra trådar. Detta med Infinity Fabric som gör deras design modulär och skalbar. AMD:s styrka med deras arkitektur är just att de kan skala antalet kärnor på ett väldigt kostnadseffektivt sätt, särskilt med chiplets, medan Intels motsvarande arkitektur blir mycket dyrare eftersom de måste trycka in flera kärnor på större och större kiselbrickor...

Samtidigt som Intel har processproblem så provocerar AMD att Intel gör större och större CPU:er. Som blir dyrare och dyrare, vilket ytterligare spär på AMD:s fördelar i pris.

Det här är inget annat än Intel som faller på sitt eget grepp. AMD tvingar in dem i en konkurrens i ett område som Intel inte är bra på. Till vilken nytta, egentligen?

Det finns ju en gräns till hur många kärnor en dator behöver innan man bara lägger på kärnor bara för att. Med det sagt så är det ju sjukt trevligt att vi inte sitter och bygger datorer med 4C/4T idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hehe, ja något buggar garanterat i den exakta rapporteringen av frekvenser, oavsett så är den upplevda prestandan bra vilket är det som är viktigt.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Inaktiv

Behövs verkligen, jag sitter här med min Terminator T-850 och Intels 9900K räcker ej till. Det är vision och andra system som bara suger ut kraften.

Bortsett från detta så känns det lite mäh. Alltså inte på något sätt fel uppgradering, men det är typ ett år tills detta. Och för de som redan har en bra cpu så blir det inget man lägger ner pengar på att uppgradera till, men för de som köper nytt så är det ej fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Hur kommer man ikapp AMD om man betalar 6300 för en propp kontra 3300? Hur är nästan dubbla priset justified när det är max 20% i prestandaskillnad?

Nej, det är väl egentligen bara dom som jagar absolut max fps i tävlingsinriktade online shooters till vilket pris som helst som "behöver" en Intel. Men då behöver dom andra sidan inte speciellt många kärnor.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Haken med att Intel presenterar 10 kärnor på 14nm om ett år är att AMD vid det laget troligen har 16 kärnor på 7nm.

Vill man betala för sig finns ju redan Threadripper med upp till 32 kärnor och mycket billigare än Intels motsvarande HEDT.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Haken med att Intel presenterar 10 kärnor på 14nm om ett år är att AMD vid det laget troligen har 16 kärnor på 7nm.

Vill man betala för sig finns ju redan Threadripper med upp till 32 kärnor och mycket billigare än Intels motsvarande HEDT.

Precis. Troligtvis med ny sockel för Intel också medans ZEN2 kan köras på befintliga AM4, så det blir mycket svårt för Intel att förklara varför man ska betala mer pengar för 4 kärnor färre om de inte har ett fullständigt brutalt övertag i singeltrådsprestanda vid det laget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer 27" Predator XB271HU G-Sync 165Hz; AMD Ryzen 9 5900X, RTX 4090; MSI MEG X570 ACE; 32GB Corsair Vengeance @ 3400 MHz; 500 GB NVMe + 1000GB NVMe + 1000 GB SSD; Lian Li O11 ROG Edition; Custom loop EKWB, 360 PE+360 SE, Phanteks T30 + Noctua A12x25.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Skrivet av Ozzed:

Precis. Troligtvis med ny sockel för Intel också medans ZEN2 kan köras på befintliga AM4, så det blir mycket svårt för Intel att förklara varför man ska betala mer pengar för 4 kärnor färre om de inte har ett fullständigt brutalt övertag i singeltrådsprestanda vid det laget.

Men, det är väl bara intel som har ett mitx gamer mobo tillgängligt (asrock) till 16cores+..

vad ska man annars trycka in i det stackars spöket..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Undrar hur/om de verkligen tänker genomföra detta.
Tio kärnor på 14nm kräver antingen massor av effekt eller att man stryper frekvensen.
Nuvarande Core i9-9900K drar ju ifrån Ryzen 7 2700X i starten tack vare höga "Turbo"-frekvenser, men tuffar efter ett par sekunder på med samma prestanda som Ryzen när frekvenserna hålls ner på basnivå för att inte överskrider Intels rekommendationer.

Om inte TDP ökas kraftigt, Prescott style, får man inte ut mycket mer.
Det känns inte heller rimligt att ge ut en konsumentprodukt som är klockad till servernivå, runt 3GHz, för att få bättre yield och hålla effektförbrukningen i schack.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moreempty:

Men, det är väl bara intel som har ett mitx gamer mobo tillgängligt (asrock) till 16cores+..

vad ska man annars trycka in i det stackars spöket..

Hur många är det som samtidigt vill:

• Ha en massa kärnor

• I ett mITX chassi

• Vill ha gamerfunktioner på moderkortet

• Väljer AMD över Intel?

Marknaden är nog inte så stor för en sådan produkt. Resultatet blir en alldeles för varm/högljudd dator som inte ens är särskilt bra på spel...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

Undrar hur/om de verkligen tänker genomföra detta.
Tio kärnor på 14nm kräver antingen massor av effekt eller att man stryper frekvensen.
Nuvarande Core i9-9900K drar ju ifrån Ryzen 7 2700X i starten tack vare höga "Turbo"-frekvenser, men tuffar efter ett par sekunder på med samma prestanda som Ryzen när frekvenserna hålls ner på basnivå för att inte överskrider Intels rekommendationer.

Om inte TDP ökas kraftigt, Prescott style, får man inte ut mycket mer.
Det känns inte heller rimligt att ge ut en konsumentprodukt som är klockad till servernivå, runt 3GHz, för att få bättre yield och hålla effektförbrukningen i schack.

3 GHz är väl inte en "serverklocka", det är ju där de flesta konsument-CPU:er ligger? Om vi inte tittar på de lite mer entusiastinriktade CPU-er med K och X i modellnamnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om inget radikalt ändrar sig till nästa år kommer majoriteten av vanliga konsumenter ha mer nytta av lite bättre enkeltrådsprestanda än fler kärnor än vad som kommer erbjudas med 6-10 cores och HT.

Fler kärnor är inte fel, men de är inte gratis. Det äter mer kisel eller minskar storleken på övriga kärnor vilket såklart påverkar deras prestanda i sin tur. Fler kärnor blir ju bara lönsamt om man faktiskt använder dem. AMD:s steg att erbjuda 8C för konsumenter var genialt, men de kommer inte få samma effekt om de hoppar till 16C.

Jag tror situationen kommer vara väldigt lik som den är nu. Intel är ett dyrare alternativ för de som vill krama ut lite extra fps i titlar och AMD är ett betydligt mer prisvärt alternativ. Oavsett lär fler kärnor dra upp priset oavsett fabrikat. Så vi lär ser gränserna flyttas ytterligare för high-end konsumentprocessorer.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av the squonk:

Ja, jag har haft 4790K, 6700K och 2700X sen 2600K och jag försöker ändå tygla mig. Men allvarligt, för den breda massan duger nog 2600K alldeles utmärkt fortfarande

Det beror väl lite på hur man tänker. För att om det bara ska "duga" så behöver rätt många förmodligen inte en bil utan en cykel "duger" osv.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Om inget radikalt ändrar sig till nästa år kommer majoriteten av vanliga konsumenter ha mer nytta av lite bättre enkeltrådsprestanda än fler kärnor än vad som kommer erbjudas med 6-10 cores och HT.

Fler kärnor är inte fel, men de är inte gratis. Det äter mer kisel eller minskar storleken på övriga kärnor vilket såklart påverkar deras prestanda i sin tur. Fler kärnor blir ju bara lönsamt om man faktiskt använder dem. AMD:s steg att erbjuda 8C för konsumenter var genialt, men de kommer inte få samma effekt om de hoppar till 16C.

Jag tror situationen kommer vara väldigt lik som den är nu. Intel är ett dyrare alternativ för de som vill krama ut lite extra fps i titlar och AMD är ett betydligt mer prisvärt alternativ. Oavsett lär fler kärnor dra upp priset oavsett fabrikat. Så vi lär ser gränserna flyttas ytterligare för high-end konsumentprocessorer.

Det radikala som händer är att AMD börjar använda chiplets, vilket gör att det blir mycket billigare per kärna, samt att IMC och IO kan läggas på en separat krets, så jag tror inte att priset kommer sticka iväg på AMD, men prestanda per kärna lär få sig ett rejält lyft i och med att de tillverkas på en separat 7nm-wafer medans IMC och IO ligger kvar på 14. Ska intel svara på det med en molotitisk design lär de få stora problem med dålig yield.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

tock tock tock tock... tock

Tock tock tock?

Likt båda visarna som står stilla vid "10" så står även Intel still på 10nm utvecklingen

Permalänk
Medlem

Märks vart tick tock trenden idag på social medier härstammar ifrån.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnarok:

De borde ha uppgraderat för längesedan

https://www.youtube.com/watch?v=uDwdUt7dFdY

Eh tyckte du bevisade motsatsen med den videon. Hade trott 2600k skulle fått storsmisk men tycker den hängde med ganska bra där.

Med tanke på hur gammal processorn är och att man nästan får den gratis.

När man läser om 32 core processorer är det lätt att känna att man borde uppgradera. Men min 6800k får nog hänga med en stund till, en värdig uppföljare vore väl just en 32 kärning processor mem de får nog bli lite billigare först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

14nm++++++++++++++++

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det enda jag gör på min dator är att köra Witcher 3 i 4k / Ultra. Då vinner man bara 2 fps. Känns inte värt, eller?

Skrivet av Ragnarok:

Det beror väl lite på hur man tänker. För att om det bara ska "duga" så behöver rätt många förmodligen inte en bil utan en cykel "duger" osv.

Kia vs ferrari kanske är en bättre jämförselse. Eftersom cyklar skiljer sig ganska mycket mot en bil. Känns mer som att jämföra ett ljudkort med en processor.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

14nm++++++++++++++++

du glömde ++

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av HappyPie:

Tock tock tock?
https://media1.giphy.com/media/3o6EhEJGzd4iAzBK12/giphy.gif?cid=3640f6095bfbf0fd6874632f6f5c801a
Likt båda visarna som står stilla vid "10" så står även Intel still på 10nm utvecklingen

Tuktuk haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dags att döpa om det till Skyocean - är ingen liten sjö längre.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Om det här stämmer är det ju en riktigt trist lansering. Och dessutom: 10nm år 2020 när AMD får 7nm i början på nästa år?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Rent krasst sett om man bara skall spela 4K-spel så säger din video(70 mot 72 FPS...)att man inte behöver uppgradera idag. Visst den zippade upp filer snabbare osv, men om man ser till det tänkta användnindsområdet så kanske en uppgradering inte är nödvändig.

Min take-away att det är bra med konkurrens, ser fram emot bättre processorer och stor anledning att uppgradera är ju för miljön. Min processor I7-920 var ju med som historie-exempel på Sweclockers förra veckan, den levererar enligt mig fortfarande, men den är inte miljövänlig.

Permalänk
Medlem

@pv2b: ...klart det är bra på spel.. så länge man inte jagar sista fpsen, i lägsta upplösningen osv..

Alla vill ha itx med massa kärnor osv.. "de vet bara inte om det"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av triDave:

Rent krasst sett om man bara skall spela 4K-spel så säger din video(70 mot 72 FPS...)att man inte behöver uppgradera idag. Visst den zippade upp filer snabbare osv, men om man ser till det tänkta användnindsområdet så kanske en uppgradering inte är nödvändig.

Min take-away att det är bra med konkurrens, ser fram emot bättre processorer och stor anledning att uppgradera är ju för miljön. Min processor I7-920 var ju med som historie-exempel på Sweclockers förra veckan, den levererar enligt mig fortfarande, men den är inte miljövänlig.

det är väl kanske inte miljövänligt att bygga en ny dator heller..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Intel svettas. Underbart för oss konsumenter.

Tvekar inte på att AMD ligger i samma singeltrådad prestanda inom ca 1 & ett & halvt år.

Intel svettas. Jag skulle vilja veta har AMD fått igång försäljningen någorlunda eller säljer fortfarande Intel bäst trots sina problem?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av triDave:

Rent krasst sett om man bara skall spela 4K-spel så säger din video(70 mot 72 FPS...)att man inte behöver uppgradera idag.

Nä men det hade även vart fallet om nästa generation var 20x snabbare. Om man klarar sig med prestandan på den hårdvara man sitter på, varför sitter man då och undrar över om kommande CPUer kommer få en att uppgradera eller inte? Ska man använda det argumentet så verkar man ju inte behöva något snabbare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Intel svettas. Jag skulle vilja veta har AMD fått igång försäljningen någorlunda eller säljer fortfarande Intel bäst trots sina problem?

Jodå nog svettar intel i fabrikerna där produktionen går på max, kalla det problem om du vill.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro