Input på ny rigg - i9 + 1080 vs behålla nuvarande setup

Permalänk

Input på ny rigg - i9 + 1080 vs behålla nuvarande setup

Hej!
Började kika på en ny rigg för ett tag sen men inväntade intels nya processorer innan jag gick vidare. Nu är dem här!

Jag har en dator idag från 2012 med:

Intel i7 3820
Corsair H40 Cooler
16gb RAM 2666Mhz
Nvidia GTX 1080 ASUS ROG (uppgraderade GPUn förra året)
128GB SSD
500GB 10000rpm (speldisk)
2 TB 7200rpm (lagringsdisk)
650W PSU

Jag har inga problem att köra BFV nu på Ultra i 1080p. Även om ikonen i spelet för dålig framerate då och då visas så är det inget jag upplever när jag spelar.
Jag kikar dock på nya skärmar med 1440p och började fundera på vad som kommer hända, men där tänker jag att det är GPUn mest som det hänger på? Men känns samtidigt tveksamt att köra nya skärmar på 1440p med min rigg från 2012 (minus GPU).

Det jag kikar på är följande

MSI Z370 PC PRO
Samsung 970 EVO 250GB
Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB
Corsair Hydro H115i PRO RGB
Fractal Design Define R6 Svart
Corsair TX850M 850W
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 Vengeance RGB

(Tuttipris med montering 15335kr)

GPUn är så pass ny så den tar jag med mig då till den nya datorn. Samt hårddiskarna.

Borde vara ett gott steg att hoppa från gen 3 till 9, men samtidigt - vad kan jag förvänta mig i prestandaskillnad?
Vill säkra upp så datorn håller minst 5 år framåt i tiden tänker jag, nån gång lär man väl bli för gammal för gaming

Är det overkill, bör jag behålla nuvarande rigg som den är?

Video/bildredigerar då och då ska väl sägas också, men 95% gaming.

Permalänk
Avstängd

@Daniel942: Ska du uppgradera idag så hade jag kollat på ett Ryzen system. Att betala +6k för en processor för att spela på är ju galenskap. Ska du sen gå upp till 1440p och 4K upplösning blir ju grafikkortet till slut en flaskhals och inte processorn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@Daniel942: Ska du uppgradera idag så hade jag kollat på ett Ryzen system. Att betala +6k för en processor för att spela på är ju galenskap. Ska du sen gå upp till 1440p och 4K upplösning blir ju grafikkortet till slut en flaskhals och inte processorn.

Ryzen är säkert galet prisvärt mot Intel men här kommer min fan-boy hjärna in som vill ha Intel pga endast bra tidigare upplevelser med det. Idiotiskt? Kanske

Permalänk

Till saken sitter jag på ett ljudkort med PCI anslutning som kostar 16k. Ser att moderkorten i princip är helt utfasade med PCI slottar till förmån för endast PCI-E. Ser det lite som sista chansen nu att få ett moderkort med PCI slot så bara där kan det vara en "investering" att uppgradera nu tänker jag.

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12103682/

Overkill eller rimligt?

Vad tror ni om RAM-minnet? Behövs 3000mhz eller ska jag gå för 2666?
Skulle jag kunna klara mig på en 750W nätagg? Eller är 850 bra för detta?

Hur tror ni kylaren kommer hantera i9an?

Många frågor här, priset skenar iväg lätt när man spånar byggen har jag märkt..

Permalänk
Medlem

Spontant, varför ett mobo i 370 serien när du ska köpa nytt och vill ha 9th gen Intel? Jag skulle kört på ett 390. Kylaren räcker om du inte ska pressa allt ur processorn.

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Skrivet av wilda:

Spontant, varför ett mobo i 370 serien när du ska köpa nytt och vill ha 9th gen Intel? Jag skulle kört på ett 390. Kylaren räcker om du inte ska pressa allt ur processorn.

Måste tyvärr ha PCI-sloten som det moderkortet har. Verkar inte finnas Z390 med PCI som jag kan hitta iallafall.
Alltså "vanlig" gammal

Permalänk
Medlem

@Daniel942: Ska du slå på så stort kan du väl lägga ut en femhundring till för en adapter?

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

@Daniel942: Ska du slå på så stort kan du väl lägga ut en femhundring till för en adapter?

Jo absolut men det är ett fullskaligt kort (dvs inte low profile) som ska i där och då kommer det inte platsa i chassit....

Permalänk
Medlem

klarar vrm'erna på det moderkortet ens av att driva en 9900k?

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Skrivet av femkantig:

klarar vrm'erna på det moderkortet ens av att driva en 9900k?

Enligt inets support ska det inte vara några problem. Det enda som ska krävas är en BIOS update enl dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel942:

Jo absolut men det är ett fullskaligt kort (dvs inte low profile) som ska i där och då kommer det inte platsa i chassit....

Aj fan, fel av mig! Får man fråga varför ljudkortet är bättre än ett vanligt kring tusenlappen?

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Aj fan, fel av mig! Får man fråga varför ljudkortet är bättre än ett vanligt kring tusenlappen?

Givetvis! Det är ett ljudkort som processerar ljudsignalerna. Man trycker alltså ihop ljudet och det låter biffigare för att inte dra den allt för långa versionen.
Man använder liknande prylar när man skickar ljud över FM-sändare i radio t.ex.

https://www.telosalliance.com/images/ZIPStream/X2%20&%209X2/Z...

Här ser du ett exempel, det till vänster är så du hör ljud när du lyssnar. Till höger är hur kortet processerar ljudet och jag då hör det i min burk