Plex (DS918+) problem över 3G/4G

Permalänk

Plex (DS918+) problem över 3G/4G

Jag har under lång tid försökt lokalisera varför min Plex-server på min Synology DS918+ strular. Symtomen är (som även visar sig på wifi emellanåt) är lååånga buffringstider. 60 sekunder kanske, sen börjar videon spela för att sen sluta och börja buffra igen.
Beteendet är inte konstant utan ibland funkar det bra. Men när man sitter på bussen och vill kolla lite film, mottagningen på 4G är på max enligt telefonen och det tar lååång tid för buffringen, ja nått är fel. Jag har inställt att transkoda till 720p i 2megabit utanför wifi.

Jag har varit i kontakt med folk på Plex-forumet men får inte mycket hjälp, de hittar ingen konstigt i mina loggfiler.
Jag kan även sitta hemma med avaktiverat wifi och testa 4G (även då med max mottagning) och får samma problem.
Notera dock att problemet inte är konstant, ibland börjar den spela på ett par sekunder.

Jag har inte hård belastning på min NAS, det syns knappt när Plex arbetar (hårdvarutranskodar), så att den ska vara överbelastad när jag får långa buffringstider tror jag inte på. Däremot under de här långa buffringstiderna ser jag ingen anslutning till Plex-servern om jag samtidigt är inloggad i dess admin. Man brukar ju se om nån spelar nån film i UI'et men jag ser ingen aktivitet där alls så känslan är ju att alla anrop inte når fram..(?).

Jag börjar klura på om det är nån annan del i min utrustning som kan ställa till det. Jag har testat byta ut en switch (långsökt) men det var inte problemet. Ska försöka testa en annan router (Har en ASUS AC56U) och se om det gör skillnad.
Jag har en 100/100 anslutning hemma så det bör inte vara ett problem tycker jag.

Tips mottages tacksamt! Jag har grejat länge att försöka hitta problemet men inte lyckas så alla tips och idéer är välkomna. Det är nästan så jag kan lova "hittelön" om nån kan hjälpa mig lösa mysteriet.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Jag har själv en 916+ som jag är jättenöjd med. Jag har inte svaret på ditt problem rätt upp och ner men om det som för mig alltid funkar lokalt, trådat nätverk (direct access över SMB, ej webbläsare) så ligger felet.... någon annanstans. Förslag till felsökning:

medieformatet är ju jätteviktigt vid streaming. Även om det är mp4/mkv redan från början, testa 'optimera' -> 'original quality' på en film i Plex och ställ dig ute på gräsmattan med nallen (över både 3G och 4G) och strömma 10 min av originalfilen och den optimerade. Sen över wifi. Förhoppningsvis funkar något av ovanstående klockrent och felsökandet kan gå vidare därifrån. Kan vara väl värt att testa utan hårdvarutranscoding aktiverat i Plex samt 'Automatically adjust quality (Beta)' i stället för fasta 2Mbps 720p samt även 'Original quality'.

Enklaste testet är kanske att optimera ett gäng filmer/serier till 'Mobile' och testa dessa över tid på olika platser/under färd för att se i vilka situationer det går åt fanders.

Jag testkörde lite på nallen över 3g och det var inga problem att strömma de 7-8 min jag tittade på (med extern eng sub) som "original quality" (fildetaljer nedan). Inställningen 'Automatically adjust quality (Beta)' pixlade till det ofantligt med 0,5 Mb Converting, Video Transcoding H264 (hw) to H264 (hw), Audio Direct Stream.

Video Resolution 1080p
Duration 43:18
Bitrate 4183 kbps
Width 1920
Height 1080
Aspect Ratio 1.78
Container MKV
Video Frame Rate 24p
Audio Profile lc
Video Profile main
Part
Duration 43:18

Size 1.27 GB

edit: Snälla ställ dig inte på gräsmattan ute i kylan nu! Avaktivera wifi på nallen räcker så klart Subtitles ställer gärna till det också förresten. Om det strular testa att växla på/av.

Permalänk

Vid det här laget är jag rätt säker på att formatet inte spelar nån roll. Jag har testat så många varianter.
Jag roade mig att installera Plex Media Server på min högst mediokra PC häromdan och testa med den via wifi/3G/4G. Satt på bussen och fick följande resultat:
* PC Plex funkade ALLTID. Började spela 3-5 sekunder via 4G efter jag tryckt på Play. Inga problem. 2megabit 720p.
* Synologys Plex funkade en gång av alla ggr jag försökte (efter 30 sekunders buffran/väntan gav jag upp och betraktade försöket som misslyckat). Tillfället då det faktiskt funkade (började spela efter ett par sekunder) fick jag dock inga undertexter. Det är iofs ett problem jag är van vid, det brukar hjälpa att starta om filmen, det händer ibland.

Jag får känslan av att appen har problem att få tag i min Plex-server på NAS:en eftersom adminvyn inte visar att den spelar nått alls när den försöker spela....
Kan det vara nån form av nätverksbekymmer någonstans...(???)

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oRBIT2002:

Vid det här laget är jag rätt säker på att formatet inte spelar nån roll. Jag har testat så många varianter.
Jag roade mig att installera Plex Media Server på min högst mediokra PC häromdan och testa med den via wifi/3G/4G. Satt på bussen och fick följande resultat:
* PC Plex funkade ALLTID. Började spela 3-5 sekunder via 4G efter jag tryckt på Play. Inga problem. 2megabit 720p.
* Synologys Plex funkade en gång av alla ggr jag försökte (efter 30 sekunders buffran/väntan gav jag upp och betraktade försöket som misslyckat). Tillfället då det faktiskt funkade (började spela efter ett par sekunder) fick jag dock inga undertexter. Det är iofs ett problem jag är van vid, det brukar hjälpa att starta om filmen, det händer ibland.

Jag får känslan av att appen har problem att få tag i min Plex-server på NAS:en eftersom adminvyn inte visar att den spelar nått alls när den försöker spela....
Kan det vara nån form av nätverksbekymmer någonstans...(???)

Kör du DSM 6.2? Jag har liknande problem med min Synology NAS att pågående "tasks" inte visas i Interfacet, och detta kom efter at jag uppdaterat till DSM 6.2..

Så jag skulle säga att problemet ligger i själva OS:et.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Ja, då lär det vara antingen Synologys DSM generellt (testat att öppna brandvägg mer/helt i DSM?) eller Plexserverappen specifikt.
Jag gissar att samma problem uppstår om du använder en annan mobil enhet som du kör plex på mot NAS-servern så det är nog inte lönt att prova iom att din nalle funkade perfekt mot PC-Plexservern.

Det lär inte spela någon roll i sammanhanget men jag kör med port 32400 dödad i routern så allt externt triggas på en annan port och slussas till 32400 på NAS (samt manuellt angiven public port i Plex\remote Access). Vidare bara 'Secure connections: Required' i Plex serversettins.

Om du har spotty 'Activity' i plexservern när du streamar (activity försvinner under strömning) så låter det ju som anslutningsproblem men då borde du fått promptar om det tidigare (vid typ inloggning; "can't reach server, attempt unsecured connection?" (eller vad det står) i alla fall någon gång tidigare.

Lösningen finns säkert i loggarna men det är skit att hålla på med sånt

Permalänk
Medlem

Jag vet knappt vad jag pratar om, men...

Kan man inte kolla hur stabil ens anslutning mellan olika enheter är genom olika program? Jag har i alla fall använt iperf3 mellan min freenas och windowsmasking för att felsöka nätverksproblem med plex på freenasen. Jag vill minnas att man kunde ställa in den att skicka data under en längre period och då kunde man se om dataöverföringen helt plötsligt sjönk drastiskt.

En annan sak jag skulle göra är att dubbelkolla så att processorn inte blir överarbetad under transcode.

Sen håller jag med om att Plex strular alldeles för mycket med undertexterna. Att det aldrig blir löst. När jag uppdaterade servern på freenasen senast så brukar plex gilla att aktivera en undertext som inte finns. Jag har alltså t.ex. två engelska undertexter, varav den ena inte finns och det är förstås den som aktiveras. Jaja, jag har lärt mig att alltid ändra texten, det kanske löser sig vid en framtida uppdatering. Kanske.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kör du transcode i en Synology Plex kan inte de transcoda snabbt nog, inte ens om de har ”play” funktionen, aka. decoder-chippet. Bara synologys egna mjukvara (videostation) kan dra nyttja utav denna.

Kör du över 3G/4G är Plex klienten mobilen automatiskt inställd på att fråga efter en transcode-version utav materialet (720p 2-4mbit) eftersom säg en 1080p original format ström skulle käka hela din surf till frukost utan att ens svettas... filmen kommer nog spelas upp utav problem med tanke på hastighet och så - men datamängden blir din död.

Skapa mobilversioner utav de du vill ha med dig på resande fot (detta tar tid med tanke på Atom-cpu’erna i synolgys konsument NAS’ar) och synka sedan dessa på wi-fi istället.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Plex är kompatibelt med transkodningshårdvaran i DS918+, så det funkar (bara inte så bra på 3G/4G pga andra anledningar tydligen).
Testade precis idag en Android telefon mot min server och där funkar det utan problem så problemet ser ut att vara iOS-relaterat.
Har bollat en del i Plex supportforum och de har lämnat över det till sitt iOS-utvecklarteam.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,