Beställde nytt moderkort, fick använt.

Permalänk
Medlem

Beställde nytt moderkort, fick använt.

Tjena!

Beställde ett moderkort från Webbhallen (https://www.webhallen.com/se/product/266943-Gigabyte-AX370-Ga...) och en CPU från Inet i söndags. Idag kom moderkortet och CPUn ska enligt Postnord komma imorgon.

Självklart öppnar jag det större paketet direkt och kollar så jag har fått rätt grejer ifrån webbhallen, öppnar även lådan till moderkortet och kollar så att allt är med där i. Det första jag ser är att I/O plåten är sliten på baksidan, precis som att någon ska ha kämpat för att montera moderkortet tidigare. Kollar då på själva moderkortet och ser att tejpen till påsen är bruten och igentejpad igen. Kan även se igenom påsen att det är något vitt kladd på flänsen över CPU socketen.

Direkt så går jag in och dubbelkollar min beställning så jag inte har råkat köpa någon gammal returvara/bruten förpackning eller liknande men det står det ingenting om. Blir då frustrerad eftersom jag har betalat för en ny produkt men får en uppenbart använd sådan.

Har någon annan varit med om detta? Borde man ringa till dom imorgon när kundtjänst öppnar och se vad dom har att säga eller ska man bara strunta i det förutsatt att kortet fungerar?

Är för övrigt min första beställning någonsin från Webbhallen och hittills är jag inte imponerad...

Permalänk
Medlem

Hör definitivt av dig till dem. Jag skulle berätta läget, säga hur besviken jag var men att jag kan tänka mig acceptera det med vanliga garantier ändå, för halva priset (lär inte hända men ger bättre förhandlingsläge till 25% eller nåt).
Om det stör eller oroar dig att använda använt ska du såklart begära ett nytt, utan att behöva betala returfrakt eller liknande.
Jag skulle i första hand tro att detta är ett misstag och inte girighet från webhallens sida, var trevlig och förklara läget så får du nog bäst resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Returrätten "in action".
Folk köper prylar, leker med dom ett litet tag och sen kommer dom på att dom måste äta sista veckan innan lön och skickar tillbaka allt.
Ingen fara med prylarna gissar jag på, men kolla så att du verkligen fått med allt.
Och är det nånting som ser misshandlat ut bör du klaga på butiken så får du nog byta mot nånting nytt eller kanske en liten rabatt.

Men det är praxis bland butiker att göra så numera, så att du drabbades av just webhallen är ju ren slump.
Men lite klantigt av dom att "chansa" med en ny kund tycker jag.

Permalänk
Medlem

Det som jag reagerar mest på är att jag vet att på Inet (som jag alltid tidigare har beställt ifrån) står det på produkter om det är demoex eller öppnade förpackningar, och då även om dom är kompletta, vad som saknas, eventuell defekt/repa och en prisreducering redan på hemsidan.

Samtidigt som det syns klart och tydligt på det här kortet att det är kladd kvar från vad jag gissar är gammal kylpasta. Då undrar man ju om dom har använt det själva sen säljer det som nytt eller om dom ens har kollat på det om det är en gammal retur.
Känns lite halvdant att oavsett vad fallet är så kan dom inte ens torka bort gammalt kladd på det och sedan påstå att det är nytt.

Men men, ska inte gnälla för mycket innan jag har hört vad dom har att säga. Kanske får ett riktigt bra bemötande av kundtjänst imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Returrätten "in action".
Folk köper prylar, leker med dom ett litet tag och sen kommer dom på att dom måste äta sista veckan innan lön och skickar tillbaka allt.
Ingen fara med prylarna gissar jag på, men kolla så att du verkligen fått med allt.
Och är det nånting som ser misshandlat ut bör du klaga på butiken så får du nog byta mot nånting nytt eller kanske en liten rabatt.

Men det är praxis bland butiker att göra så numera, så att du drabbades av just webhallen är ju ren slump.
Men lite klantigt av dom att "chansa" med en ny kund tycker jag.

Har du några belägg för påståendet att det är praxis bland seriösa och välkända butiker att sälja begagnade produkter som nya? Då syftar jag på produker som haft någon form av försegling eller liknande, om du t.ex. provar en jacka i en klädbutik utan att köpa är den väl på sätt och vis begagnad men inte i detta sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har du några belägg för påståendet att det är praxis bland seriösa och välkända butiker att sälja begagnade produkter som nya? Då syftar jag på produker som haft någon form av försegling eller liknande, om du t.ex. provar en jacka i en klädbutik utan att köpa är den väl på sätt och vis begagnad men inte i detta sammanhang.

Ifall jag bara provar en jacka så är det inte begagnad, köper jag en jacka, tar hem den, tar bort prislapparna/förpackningen och sedan lämnar tillbaka den, då skulle jag säga att den är begagnad.

Köper jag ett morderkort och får brutna förpackningar, så skulle jag också säga att det är begagnat och inte tveka en sekund på att skicka tillbaka det, oavsett om det fungerar eller inte, kan aldrig veta vad den förra personen har gjort med det eller varför han/hon har skickat tillbaka det.

Visa signatur

You can kill a man, but you can´t kill a legend. (Edward Teach)

[Intel Core i5 750, Asus P7P55D-E PRO, PowerColor Radeon HD5850, 2010]
[Intel Core i7 3770k, ASUS P8Z77V DELUXE, ASUS Radeon HD7970, 2013]
[Ryzen 5 3600, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS, ASUS 24" VG248QE 144Hz, 2019]

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har du några belägg för påståendet att det är praxis bland seriösa och välkända butiker att sälja begagnade produkter som nya? Då syftar jag på produker som haft någon form av försegling eller liknande, om du t.ex. provar en jacka i en klädbutik utan att köpa är den väl på sätt och vis begagnad men inte i detta sammanhang.

Inte ovanligt med trådar som denna där köparen förväntar sig nya saker med får öppnade förpackningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inte ovanligt med trådar som denna där köparen förväntar sig nya saker med får öppnade förpackningar.

Vilket bevisar att det har förekommit men inte mycket mer än så. Det har även förekommit att flygplan kraschat men förmodligen är vi ändå säkrare ombord på ett flygplan än i våra egna badkar.

Permalänk
Webhallen

Hej på er.

Vår hållning är att produkter som använts av en kund ska säljas som fyndvaror. Moderkort som exempel packas ofta utan plombering, eller med en liten tejpbit som plombering, och tyvärr slinker det säkert igenom ett exemplar eller två lite då och då vid öppet köp-kontroll, som testats av en kund, men som vi bedömer som ny när vi tittat på kortet. Vi kollar främst efter böjda pins vid återlämning av tveksamt plomberade moderkort, så tyvärr är det nog inte helt omöjligt att vi missat I/O-plåten här.

Kort sagt, vårt mål är att vara trovärdiga och att man som kund ska känna sig trygg i att om man köper en ny produkt så får man en ny produkt. Vår avsikt är och förblir att sälja varor som använts som fyndvaror, tydligt markerade som detta på vår sida, aldrig blandade med nya produkter. Skulle vi ändra vår hållning så kan ni räkna med att vi kommer vara tydliga i hur vi tänker och agerar.

@HenkaN75 har du redan hunnit kontakta oss på kundtjänst? PM:a mig information om ditt ärende så tar jag en koll på det.

grammatik och saknade ord
Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej på er.

Vår hållning är att produkter som använts av en kund ska säljas som fyndvaror. Moderkort som exempel packas ofta utan plombering, eller med en liten tejpbit som plombering, och tyvärr slinker det säkert igenom ett exemplar eller två lite då och då vid öppet köp-kontroll, som testats av en kund, men som vi bedömer som ny när vi tittat på kortet. Vi kollar främst efter böjda pins vid återlämning av tveksamt plomberade moderkort, så tyvärr är det nog inte helt omöjligt att vi missat I/O-plåten här.

Kort sagt, vårt mål är att vara trovärdiga och att man som kund ska känna sig trygg i att om man köper en ny produkt så får man en ny produkt. Vår avsikt är och förblir att sälja varor som använts som fyndvaror, tydligt markerade som detta på vår sida, aldrig blandade med nya produkter. Skulle vi ändra vår hållning så kan ni räkna med att vi kommer vara tydliga i hur vi tänker och agerar.

@HenkaN75 har du redan hunnit kontakta oss på kundtjänst? PM:a mig information om ditt ärende så tar jag en koll på det.

Skickade ett PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej på er.

Vår hållning är att produkter som använts av en kund ska säljas som fyndvaror. Moderkort som exempel packas ofta utan plombering, eller med en liten tejpbit som plombering, och tyvärr slinker det säkert igenom ett exemplar eller två lite då och då vid öppet köp-kontroll, som testats av en kund, men som vi bedömer som ny när vi tittat på kortet. Vi kollar främst efter böjda pins vid återlämning av tveksamt plomberade moderkort, så tyvärr är det nog inte helt omöjligt att vi missat I/O-plåten här.

Kort sagt, vårt mål är att vara trovärdiga och att man som kund ska känna sig trygg i att om man köper en ny produkt så får man en ny produkt. Vår avsikt är och förblir att sälja varor som använts som fyndvaror, tydligt markerade som detta på vår sida, aldrig blandade med nya produkter. Skulle vi ändra vår hållning så kan ni räkna med att vi kommer vara tydliga i hur vi tänker och agerar.

@HenkaN75 har du redan hunnit kontakta oss på kundtjänst? PM:a mig information om ditt ärende så tar jag en koll på det.

@Webhallen

Tack för klargörandet vilket är helt i linje med min förväntning, att det för seriösa företag med en viss omsättning (och därmed bättre möjligheter att ta vissa kostnader) finns mycket mer att förlora på att prongla ut begagnade varor som nya än att sälja dom som fyndvaror med viss rabatt.

Jag tror dock det finns risk att missförstå det ni skriver utifrån hur jag tror ni menar. Det jag tror ni menar med "och tyvärr slinker det säkert igenom ett exemplar eller två lite då och då vid öppet köp-kontroll, som testats av en kund, men som vi bedömer som ny när vi tittat på kortet" är att ni tror att kunden returnerar ett oöppnat paket och missar att det öppnats. Men det skulle även kunna tolkas som att ni vet att det är öppnat men ändå anser att varan är i nyskick och säljer den som ny vilket är något annat. Rekommenderar att ni förtydligare detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Har du några belägg för påståendet att det är praxis bland seriösa och välkända butiker att sälja begagnade produkter som nya? Då syftar jag på produker som haft någon form av försegling eller liknande, om du t.ex. provar en jacka i en klädbutik utan att köpa är den väl på sätt och vis begagnad men inte i detta sammanhang.

Det är ju bara att kolla på netonnet, dom är ökända för att sälja begagnade/retunerade varor som nya.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Det är ju bara att kolla på netonnet, dom är ökända för att sälja begagnade/retunerade varor som nya.

Samma fråga som tidigare, har du någon säker källa på det förutom några enstaka påståenden från hyfsat anonyma personer på forum?

Själv har jag ingen insyn i någon aktörs hantering av returvaror, men skulle ha väldigt svårt att tro att någon större seriös aktör vill riskera sitt rykte genom att "fula sig" med detta. Däremot lär det alla gånger förekomma misstag, t.ex. att man missar att en produkt som inte varit plomberad till att börja med har öppnats. Sen lär det garanterat hänt också att någon anställd någon gång gjort en "det här kommer ingen märka" analys och tryckt ut en begagnad vara som ny.

Permalänk
Medlem

@improwise: Hade en rejäl dust med NoN för 2 år sedan. Deras policy är att så länge det funkar kan utsidan vara hur misshandlad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

@improwise: Hade en rejäl dust med NoN för 2 år sedan. Deras policy är att så länge det funkar kan utsidan vara hur misshandlad som helst.

Utsidan som i kartongen då eller? Det låter mer som ett annat problem då som rimligtvis kan drabba även helt nya och oöppnade produkter. Som jag skrev innan, jag har själv ingen bättre information om detta än ni andra, men jag tycker att det i de flesta sammanhang är viktigt att hålla isär personliga åsikter och fakta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Samma fråga som tidigare, har du någon säker källa på det förutom några enstaka påståenden från hyfsat anonyma personer på forum?

Själv har jag ingen insyn i någon aktörs hantering av returvaror, men skulle ha väldigt svårt att tro att någon större seriös aktör vill riskera sitt rykte genom att "fula sig" med detta. Däremot lär det alla gånger förekomma misstag, t.ex. att man missar att en produkt som inte varit plomberad till att börja med har öppnats. Sen lär det garanterat hänt också att någon anställd någon gång gjort en "det här kommer ingen märka" analys och tryckt ut en begagnad vara som ny.

Mitt senaste inköp i form av en 10TB WD red hårddisk var ett uppenbart returex, Den hade en drifttid på runt 1200 timmar trots att den skulle vara "ny".

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Mitt senaste inköp i form av en 10TB WD red hårddisk var ett uppenbart returex, Den hade en drifttid på runt 1200 timmar trots att den skulle vara "ny".

Det var tråkigt även om det kanske inte bevisar så mycket i detta sammanhang. Sett till att du väl hade 30 (eller 90) dagars öppet köp om du handlade på Netonnet så antar jag att det ändå löste sig?