Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag la märke till en underlighet. En "Mounting platform (for use with TopHat)" ska enligt User manual följa med chassit, men vad händer då om någon ska använda mer än en TopHat, behövs det inte en "Mounting platform" för varje?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@NaturMackan: Får du ett bra exemplar ska det inte vara av problem. Se till att du drar åt skruvarna som håller i stommen bara, lite som att efterdra bildäcken

Tyvärr fick jag inte ett bra exemplar.

Tror dom skruvade åt "stommen" för mycket från fabrik, då mina fram- och bakpaneler buktade utåt, och sidopanelerna inåt. Efter att ha skruvat isär allting, så kunde jag inte få ihop chassit igen på ett bra sätt.

Det är uppenbart för ögat att sidopanelerna inte är lika frästa i dom skenor som ska ner i chassit. Dålig passform. Främre skenorna sticker upp 1mm jämfört med dom bakre. Övre topgrillen går inte att få ner utan våld på grund av panelernas deformering.

Min gissning är att det inte passade särskilt bra på fabriken heller, varpå dom skruvade ihop den med våld och skapade permanenta deformationer på sidopanelerna (eller så var dom deformerade redan från början), och kanske något annat problem också.

Jag kan också se att vissa helicoils inte verkar nertryckta på lika djup. En av dom verkar dessutom gått sönder litegrann.

Vad är det man säger på internet? wat do?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Tyvärr fick jag inte ett bra exemplar.

Tror dom skruvade åt "stommen" för mycket från fabrik, då mina fram- och bakpaneler buktade utåt, och sidopanelerna inåt. Efter att ha skruvat isär allting, så kunde jag inte få ihop chassit igen på ett bra sätt.

Det är uppenbart för ögat att sidopanelerna inte är lika frästa i dom skenor som ska ner i chassit. Dålig passform. Främre skenorna sticker upp 1mm jämfört med dom bakre. Övre topgrillen går inte att få ner utan våld på grund av panelernas deformering.

Min gissning är att det inte passade särskilt bra på fabriken heller, varpå dom skruvade ihop den med våld och skapade permanenta deformationer på sidopanelerna (eller så var dom deformerade redan från början), och kanske något annat problem också.

Jag kan också se att vissa helicoils inte verkar nertryckta på lika djup. En av dom verkar dessutom gått sönder litegrann.

Vad är det man säger på internet? wat do?

Om jag minns rätt så var det prat på Slack om att @PaChalski ska försöka ordna dessa felaktigheter efter att alla fått sina beställningar, så har man fått problem med sitt chassi bör man skicka ett mail till dem. Min rekommendation är att se vilka delar exakt orsakar detta (kanske räcker med att byta ut en panel eller två, eller enbart stommen) och därefter skicka några bilder tillsammans med en beskrivning och en eventuell lösning på problemet så man kanske får hem en reservdel när Batch 2 skickas?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Om jag minns rätt så var det prat på Slack om att @PaChalski ska försöka ordna dessa felaktigheter efter att alla fått sina beställningar, så har man fått problem med sitt chassi bör man skicka ett mail till dem. Min rekommendation är att se vilka delar exakt orsakar detta (kanske räcker med att byta ut en panel eller två, eller enbart stommen) och därefter skicka några bilder tillsammans med en beskrivning och en eventuell lösning på problemet så man kanske får hem en reservdel när Batch 2 skickas?

Ja, men det är ganska svårt att veta exakt vad problemet beror på. Det ser ut som att det är sidopanelerna som är boven, men kanske allt förvärras av en "spine" som är sne på 0.5mm?

Var dessutom precis och hämtade mina tophattar på posten. Dom var vågiga som ett dragspel, och hade inte en chans att passa på chassit. Antingen total genomklappning på QC hos fabriken, eller att frakten varit undermålig. Men jag tror på det förstnämnda. Vet inte vad jag ska säga, suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Ja, men det är ganska svårt att veta exakt vad problemet beror på. Det ser ut som att det är sidopanelerna som är boven, men kanske allt förvärras av en "spine" som är sne på 0.5mm?

Var dessutom precis och hämtade mina tophattar på posten. Dom var vågiga som ett dragspel, och hade inte en chans att passa på chassit. Antingen total genomklappning på QC hos fabriken, eller att frakten varit undermålig. Men jag tror på det förstnämnda. Vet inte vad jag ska säga, suck.

Jättetråkigt Men ja, i bästa fall kanske ett helt byte mot en ny produkt från Batch 2 vore det bästa men detta kommer nog dröja det också.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hur mycket ska man klaga?
Mina sidopaneler är knappast raka men på chassit ser det helt ok ut men lägger jag dem på en plan yta så buktar dom ut 2-3mm.
Även min start knapp är riktigt dålig centrerad och när toppgrillen ligger på plats så ser man att chassit är lite snett och vint.
Hade jag köpt det från corsair för samma summa hade jag skickat tillbaka på en gång men frågan är om man ska ha en högre tollerans med ett mindre företag eller inte, jag kan ju leva med det men det är svårt med tanke på priset för chassit.

Sedan har jag synpunkter på pci risern. Den är ju så stel att den antingen böjer ut mitt grafikkort eller vill hoppa ur pci-e porten på moderkortet om jag inte låser fast den. Den känns aldeles för stel och lång iaf för mitt x470-i moderkort.

Edit: En till jäkligt dålig sak är att det inte finns instruktioner om vard som är vad på power led och power kablarna utan man måste online och härja. Det hade inte varit svårt att printa det på kabeln eller på lappen med qr koden för manualen. Om 1 år har vi alla kastat våran qr kod och manualen var svår att googla fram vad gör vi då?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Hur mycket ska man klaga?
Mina sidopaneler är knappast raka men på chassit ser det helt ok ut men lägger jag dem på en plan yta så buktar dom ut 2-3mm.
Även min start knapp är riktigt dålig centrerad och när toppgrillen ligger på plats så ser man att chassit är lite snett och vint.
Hade jag köpt det från corsair för samma summa hade jag skickat tillbaka på en gång men frågan är om man ska ha en högre tollerans med ett mindre företag eller inte, jag kan ju leva med det men det är svårt med tanke på priset för chassit.

Sedan har jag synpunkter på pci risern. Den är ju så stel att den antingen böjer ut mitt grafikkort eller vill hoppa ur pci-e porten på moderkortet om jag inte låser fast den. Den känns aldeles för stel och lång iaf för mitt x470-i moderkort.

Edit: En till jäkligt dålig sak är att det inte finns instruktioner om vard som är vad på power led och power kablarna utan man måste online och härja. Det hade inte varit svårt att printa det på kabeln eller på lappen med qr koden för manualen. Om 1 år har vi alla kastat våran qr kod och manualen var svår att googla fram vad gör vi då?

Kan delvis hålla med dig, samtidigt som det är lätt att bygga upp orimliga förväntningar på Kickstarter-projekt. Det lovas väldigt mycket och än så länge har jag aldrig sett ett projekt leverera i enlighet med alla sina löften.

Personligen har jag helt slutat lyssna på pitcharna och löftena. Jag backar extremt sällan, men när det väl händer betraktar jag det som en donation med förhoppningen att få en positiv överraskning så småningom.

Mot bakgrund av ovanstående resonemang är jag villig att göra vissa eftergifter när det kommer till Ghost S1 - prislappen till trots - som jag inte hade gjort om det handlat om en etablerad tillverkare av chassin. För att ta ditt exempel tror jag inte någon av oss hade övervägt att köpa ett chassi från Corsair för >2000 kr utan att i varje fall ha fått se recensioner från pålitliga reviewers först.

Att försäkra sig om hög QC är svårt när man kör sin första batch, med produktion i Kina och förseningar som redan har skapat en stressad situation. Om ditt exemplar är så pass skevt som du säger kan det kanske vara värt att snacka med Louqe om saken och se vad deras inställning är? Förhoppningsvis har de en kontrakterad möjlighet att göra vissa reklamationer till fabriken för den typen av avvikelser.

Vi som frekventerar tråden kanske skulle ta och sammanställa en gemensam lista med "skavanker" som Louqe kan ta med sig inför nästa batch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Ja, men det är ganska svårt att veta exakt vad problemet beror på. Det ser ut som att det är sidopanelerna som är boven, men kanske allt förvärras av en "spine" som är sne på 0.5mm?

Var dessutom precis och hämtade mina tophattar på posten. Dom var vågiga som ett dragspel, och hade inte en chans att passa på chassit. Antingen total genomklappning på QC hos fabriken, eller att frakten varit undermålig. Men jag tror på det förstnämnda. Vet inte vad jag ska säga, suck.

Dom har lovat att åtgärda alla chassin som har fel.

Kontakta "gwertheim" på slack
If your case is scratched or out of alignment I want to hear about it.

Han som har hand om detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Hur når man "slack" om man har backat men inte registrerat sig där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

@Jonas79: Hur når man "slack" om man har backat men inte registrerat sig där?

Du ska ha fått ett email med invite. Använd den länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

@Jonas79: Hur når man "slack" om man har backat men inte registrerat sig där?

Skrivet av Skonky:

Du ska ha fått ett email med invite. Använd den länken.

om man inte fått något email med länk då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forzzell:

om man inte fått något email med länk då?

Skicka ett mail till hello@louqe.com

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Hur mycket ska man klaga?
Mina sidopaneler är knappast raka men på chassit ser det helt ok ut men lägger jag dem på en plan yta så buktar dom ut 2-3mm.
Även min start knapp är riktigt dålig centrerad och när toppgrillen ligger på plats så ser man att chassit är lite snett och vint.
Hade jag köpt det från corsair för samma summa hade jag skickat tillbaka på en gång men frågan är om man ska ha en högre tollerans med ett mindre företag eller inte, jag kan ju leva med det men det är svårt med tanke på priset för chassit.

Sedan har jag synpunkter på pci risern. Den är ju så stel att den antingen böjer ut mitt grafikkort eller vill hoppa ur pci-e porten på moderkortet om jag inte låser fast den. Den känns aldeles för stel och lång iaf för mitt x470-i moderkort.

Edit: En till jäkligt dålig sak är att det inte finns instruktioner om vard som är vad på power led och power kablarna utan man måste online och härja. Det hade inte varit svårt att printa det på kabeln eller på lappen med qr koden för manualen. Om 1 år har vi alla kastat våran qr kod och manualen var svår att googla fram vad gör vi då?

Chassit i sig är ju av en helt annan klass när det gäller material och finish, så där är jag nöjd. Men att paneler är sneda tycker jag inte att man ska acceptera. Vi lägger ju ut rätt stora summor pengar.

För mig så får jag inte ens ner panelerna hela vägen. Att jag sedan får tophattar levererade som är vågiga som ett dragspel och inte har en chans att passa är helt oacceptabelt.

Nu får det här bli ett "open air" chassi tills den dag man får nya paneler, eller hur det här nu ska lösa sig.

Några sista meningar om fabriken som tillverkar chassit. Jag tror inte dom har kompetensen eller verktygen för att massproducera något som kräver snäva toleranser som detta chassi. Att dom sedan försätter Patrik i en rävsax situation med att flytta upp skeppningen av directs i över en månad visar att dom har stora problem med "nånting". Man kan låta dom få en andra chans med "batch 2", men jag undrar om det är värt det. Det jag ser av dom här sidopanelerna gör mig mörkrädd. Man är inte i närheten av någon bra passform.

Andra lär nog tycka olika än mig om dom fått ett bra chassi och är nöjda.

Permalänk
Medlem

@NaturMackan: Mitt chassi var i relativt gott skick, fanns en viss snedhet i top hat panelerna samt i en av sidopanelerna och toleranserna var inte 100%.

Överlag är jag nöjd, kvalitén på materialet är grym.

Kommer nog sannolikt sälja av mitt chassi dock, hade planerat ett bygge avsevärt tidigare och i dagsläget finns inget planerat.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag siktar nog på batch 3 som det är i dagsläget. Kommer ta lite tid innan ett nytt företag får den erfarenhet som behövs för att hålla hög och jämn nivå. Se bara på Tesla (helt annat men ändå )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv är mitt chassi näst in till perfektion och jag är super nöjd med det. Värt varenda öre och väntan.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

@Dekkan: Hur lång tid tog det för er att få ert chassi?
Är kluven vill gärna ha detta chassi men orkar inte vänta 1 år. =/

KÖper gärna ASHen med large top hat om det är någon som vill sälja.
Mitt konto hade gått ut så nu måste jag vänta 1 vecka innan jag får gå på marknaden här....
PMA gärna med ni som vill sälja!

Permalänk
Medlem

Asså sladdarna från fronten når inte mitt moderkorts ingångar? Power knappen t.ex. jag använder Ab-350n gaming wifi vafan?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Själv är mitt chassi näst in till perfektion och jag är super nöjd med det. Värt varenda öre och väntan.

Roligt att höra. Förhoppningsvis så är majoriteten av chassina i bra skick.

Permalänk

@CooingPendulum:

jag kan köpa ditt chassi istället

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: Ett problem som det talas om på Slack också. Du får köpa extensions.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Follgoppe: Beställer du ett chassi på hemsidan så är du med i Batch 2 med beräknad leverans i Januari.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Rydisen: Vad är det för extensions? Aldrig köpt sådana. Finns det hos Inet?

Permalänk

@Rydisen:

Fy fan tack så mkt för tipset Rydisen!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Bryr du dig inte om färger borde dessa från Kjell funka https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/arduino/tillbeh...

Jag köpte dessa från kjell och tog lös 4 kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

@Rydisen: Fick tjuvkoppla skiten med en powerknapp från ett annat chassi som jag ryckte loss XD. Tack för länkarna, får se till att lösa något!

Btw jag fick plats med den stora fläkten under kylaren till NH-L12. Bör man använda den lilla iallafall? För att den ligger tätare mot?

Edit: Toppar just nu GPU 73*C och CPU 72*C vid Battlefield V 1440P höga inställningar.
Ryzen 1800X 3.9ghz 1.3V & Vega 64.

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: Du menar stora som i en a12x15 fläkt ellerhur?
Vad har du för ram för att få plats med den?
GÖr lite research så att jag ser till att inte slösa allt för mycket pengar på sådant jag aldrig kan använda haha

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Medlem

@165Hz: Ehm jag har G.Skill Flare X 16GB CL14 3200mhz. Men dem tar liksom inte i kylflänsen eller fläkten, så det spelar ingen roll.

Ehm nej, den stora menar jag den som ingick med NH-L12.