Teknikgymnasium med flyginriktning i Stockholm

Permalänk
Inaktiv

Teknikgymnasium med flyginriktning i Stockholm

Hallå!

Jag letar just nu efter gymnasium med teknikinriktning i Stockholm som kan lämpa sig för mig som satsar på pilotyrket. Problemet är bara det att jag inte hittar flera gymnasium som passar mig. De flesta verkar vara inriktade mot att utbilda elever inom informations- & medieteknik, teknikvetenskap och samhällsbyggande & miljö, men det tycks inte riktigt finnas gymnasium med flyginriktning.

Jag har spanat på Bromma gymnasium och Arlandagymnasiet som verkar vara de mest lämpliga för mig. Arlandagymnasiet med flygteknik verkar dock vara anpassade för framtida flygmekaniker där det sista året är typ enbart praktik på arbetsplatsen. De har skrivit såhär;
"Drömmer du om att jobba i internationell miljö, med teknik och mekanik och är intresserad av allt som flyger?"
Längre ned skriver de såhär;
"Utbildningen är en grundutbildning som öppnar dörren för andra karriärer så som pilot, flygtekniker eller flygplansplåtslagare."
Men det känns inte helt sant, för på gymnasiemässan sa Arlandagymnasiet att det egentligen inte ger någon fördel för de som vill bli pilot på grund av att den teoretiska utbildningen som endast varar i två år och lägger stort fokus på flygteknik.
Därför frågar jag er om ni har något förslag på gymnasium i Stockholm med inriktning som passar piloitintresserade?

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

För att bli pilot behöver du väl inte en särskild gymnasieutbildning, det bör räcka med grundläggande gymnasiekompetens. Pilotutbildning går du efter gymnasiet.

Edit: Du behöver gymnasieexamen med matematik 2 a, b eller c, engelska 6, och fysik 1 a.
https://www.svenskpilotutbildning.se/fragor-svar/#15320839254...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Inaktiv

@CyberNerd:
Tackar för ditt svar! Hade inte anat att det är betygen i ämnena som avgör om jag får tillträde till pilothögskolan, och inte vilken utbildning man valt. Bokmärkte länken då den kan innehålla nyttig information.
Jag antar då att man kan gå vilken inriktning som helst på gymnasiet, men jag är fundersam över vart de övriga inriktningarna leder mig. Till exempel om jag inte kommer in på Arlandagymnasiet eller Bromma gymnasium och då väljer en annan inriktning inom tekniklinjen på ett annat gymnasium så kanske det i värsta fall leder till att jag har väldigt lite kunskap i vissa delar inom flygutbildningen på högskolan medan andra har mycket kunskap inom de delarna. Läraren på Arlandagymnasiet sa ju att det inte kommer ge mig fler fördelar när jag söker till högskolan, men att kunskapen hjälper mig om jag kommer in på högskolan.
Men jag prioriterar Arlanda & Bromma och kollar vidare vilka andra gymnasium som kan vara lämpliga som alternativa.

/Viggo

Permalänk
Medlem

Jag skulle råda att välja en linje som ger förutsättningar för grundkraven och lite till t.ex tekniklinjen. Inom flyg, oavsett pilot eller underhåll, är det tekniska kunnandet en grundförutsättning. Ovanpå det är stresstålighet och förmågan att arbeta under press. Försvaret är väldigt duktiga på att utbilda piloter. Jag skulle faktiskt råda dig att söka prao på någon av försvarets fågelavdelningar. Har du tur får du åka med i en Jas 39 eller Sk60.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Hej,

Jobbar som flyglärare när jag inte hänger på Sweclockers. Ska du bli flygmekaniker så rekommenderar jag dig någon teknisk linje men avser du att bli pilot så spelar det ingen större roll utan de viktiga är att du läser alla "basic" ämnen och det är såklart en fördel om du får bra betyg.

När du är klar på gymnasiet kan du söka någon av de statliga KY-utbildningarna där man gör uttagningstester där det gäller att prestera. Som alternativt hoppar du på någon av de privata utbildningarna som finns men som kostar lite mer.

All Lycka!

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Inaktiv

@Opatagio:

Tack för tipset! Ansökte till SAS nu under vintern, men det blev i slutändan för sent. Kan även ansöka till försvaret under våren då.

/Viggo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lannzy:

Hej,

Jobbar som flyglärare när jag inte hänger på Sweclockers. Ska du bli flygmekaniker så rekommenderar jag dig någon teknisk linje men avser du att bli pilot så spelar det ingen större roll utan de viktiga är att du läser alla "basic" ämnen och det är såklart en fördel om du får bra betyg.

När du är klar på gymnasiet kan du söka någon av de statliga KY-utbildningarna där man gör uttagningstester där det gäller att prestera. Som alternativt hoppar du på någon av de privata utbildningarna som finns men som kostar lite mer.

All Lycka!

Coolt! Så då behöver jag intedirekt oroa mig över det. Nu gäller gäller det att fortsätta leta efter alternativa gymnasium med bra elever, lärare och så vidare. Tack för svar!

/Viggo