Permalänk

Överklockning av Intel I7 4770k, delid

Hej,

Har gett mig på att göra en delid av min processor (4770k) och lagt thermal grizzly conductonaut på IHS (tunt lager) samt ny kylpasta (artic silver 5) mellan heat shield (eller vad det heter?) och kylaren (Noctua NH-U9B SE2).

Dock så verkar det som jag har fått ett måndags exemplar gällande min 4770k då den ligger på 87-90 grader i load i prime95 när den har 1.25 V på 4.2 GHz. Den låg dock högre innan.

I Idle ligger den mellan 37-40 grader vilket jag kan tycka är lite högt?
Kan det vara så kylaren kanske sitter dåligt monterad, typ dålig kontakt yta? Ska nog testa plocka av den och lägga dit ny kylpasta igen.

Har ett Fractal Design Define R5 chassi som endå kyler ganska väl och fläktarna som sitter i chassit är uppställda på "high".

Någon som har några förslag?

Permalänk
Medlem

Det låter som du lagt ett för tunnt lager cryonaut. Smetade du bara på die eller även på insidan av ihs?
Edit: Jag tänker i denna bana just eftersom du uttryckligen skriver "tunnt lager".
Man ska absolut inte ta för mycket, men självklart måste man ha tillräckligt mycket så det blir kontakt mellan ihs och die

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Skrivet av Jejk0b:

Det låter som du lagt ett för tunnt lager cryonaut. Smetade du bara på die eller även på insidan av ihs?
Edit: Jag tänker i denna bana just eftersom du uttryckligen skriver "tunnt lager".
Man ska absolut inte ta för mycket, men självklart måste man ha tillräckligt mycket så det blir kontakt mellan ihs och die

Tillräckligt mycket för att täcka hela ytan men inte så mycket att de blir små "pölar". Och la även insidan av ihs. Ska försöka skicka bild om de nu går att göra här hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananamuffin:

Tillräckligt mycket för att täcka hela ytan men inte så mycket att de blir små "pölar". Och la även insidan av ihs. Ska försöka skicka bild om de nu går att göra här hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej! Då låter det ju onekligen som du gjort rätt. Försök få upp en bild Ladda upp den på imgurl eller någonting och lägg in länken här!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Skrivet av Jejk0b:

Okej! Då låter det ju onekligen som du gjort rätt. Försök få upp en bild Ladda upp den på imgurl eller någonting och lägg in länken här!

Före: https://imgur.com/8Bl70QG

Efter: https://imgur.com/38xsE4X

Permalänk
Medlem

@bananamuffin:
Ser helt rätt ut..
Då låter det snarare som kylaren inte suttit/sitter korrekt monterad!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Har du ändrat fläktkurvan för cpu-fläkten något? Din cpu-kylare kan vara något i underkant för den cpun om du dessutom ska överklocka.

Är dock inne på samma linje som @Jejk0b. Titta så kylaren går fri från moderkortet. Ibland kan den ta emot någon komponent och göra så att man inte kan dra åt fästanordningen ordentligt vilket såklart ger högre temperaturer än normalt.

Mvh Joakim

Permalänk
Skrivet av Jejk0b:

@bananamuffin:
Ser helt rätt ut..
Då låter det snarare som kylaren inte suttit/sitter korrekt monterad!

Ja, men tänker att det finns ju inte så många sätt att fästa den på.. Men kanske ska ta lite extra kylpasta ifall den inte vart helt täckt? Gjorde en "ärt" storlekt i mitten.

Skrivet av minqk:

Har du ändrat fläktkurvan för cpu-fläkten något? Din cpu-kylare kan vara något i underkant för den cpun om du dessutom ska överklocka.

Är dock inne på samma linje som @Jejk0b. Titta så kylaren går fri från moderkortet. Ibland kan den ta emot någon komponent och göra så att man inte kan dra åt fästanordningen ordentligt vilket såklart ger högre temperaturer än normalt.

Mvh Joakim

Dumma jag har inte äns kopplat in cpu fläkten till cpufläkt uttaget på moderkortet, kom på det igår..... (den från ström från psu direkt). Så ska koppla in det och testa ställa upp fläktkurvan högre, vet inte vad dom går på för varv när dom är kopplade till psu? Är kylaren inget att ha? Vet inte riktigt hur bra den är riktigt. Inköpt för några år sedan och kanske dags för ny, något att rekommendera?
Jag ska verkligen titta igen, men den satt ganska väl emot såg det ut som. Men ska definitivt kontrollera det!

Permalänk
Medlem

För jämförelse så peakar min (icke-delid) 4670k på 77c under stresstest med en clock på 4,4GHz @ 1,27v och en Noctua NH-U14s. Vet inte riktigt hur dessa kylare förhåller sig mot varandra men får du till kylningen borde du inte landa mycket högre än så vid motsvarande spänning.

Dock bra att börja med att koppla in fläkten till moderbrädan för att se att den reglerar fläkthastigheten korrekt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Scrangle:

För jämförelse så peakar min (icke-delid) 4670k på 77c under stresstest med en clock på 4,4GHz @ 1,27v och en Noctua NH-U14s. Vet inte riktigt hur dessa kylare förhåller sig mot varandra men får du till kylningen borde du inte landa mycket högre än så vid motsvarande spänning.

Dock bra att börja med att koppla in fläkten till moderbrädan för att se att den reglerar fläkthastigheten korrekt...

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, ja det är ju mycket bättre. Använde du prime95 som stresstest? Nej precis kan ju tycka det. Dock så klarar min processor precis 4.2 GHz med 1.25 V, går ja högre crashar den under stresstestet. Kan tycka att 1.25 V är ganska mycket för 4.2 Ghz. Men vill ju absolut inte höja volten med dessa temps. Kanske inte är någon super fläkt man har men tänkte att den kunde lite lägre än så, speciellt efter delid...
Ja men precis, klantigt av mig att inte koppla fläkten till moderkortet, ska göra det direkt efter jobbet!

Permalänk
Medlem

Nej inte kört Prime95 så det är kanske inte en absolut jämförelse. Senast då jag fick de temperaturerna var nog i Realbench och mest för att se vilken temp jag uppnådde med konstant belastning på alla kärnor (Vid spelande så ligger den runt 60-65c).

Min CPU behövde 1,23v för att vara stabil i 4,2GHz.

Du kör väl vcore i manual mode i bios när du stresstestar?

Permalänk
Skrivet av Scrangle:

Nej inte kört Prime95 så det är kanske inte en absolut jämförelse. Senast då jag fick de temperaturerna var nog i Realbench och mest för att se vilken temp jag uppnådde med konstant belastning på alla kärnor (Vid spelande så ligger den runt 60-65c).

Min CPU behövde 1,23v för att vara stabil i 4,2GHz.

Du kör väl vcore i manual mode i bios när du stresstestar?

Okej, för tydligen ska prime95 vara mycket varmare avseende haswell serien jämfört med intel burntest, OCCT. Inte kört dom men ska nog testa det med. Är lägre för mig vid spelande med, men i prime95 blir det väldigt varmt.

Okej, ja det var mindre än vad jag behövde, önska man hade det så hehe.

Ja precis, manual mode. Sen stängt av intel turbo med.