Valve släpper betaversion av Steam Link-mjukvara för Raspberry Pi

Permalänk
Melding Plague

Valve släpper betaversion av Steam Link-mjukvara för Raspberry Pi

Nyligen meddelade Valve att strömningsenheten Steam Link tas ur produktion. Nu följer bolaget istället upp med mjukvara för den som vill kunna strömma spel direkt till en Raspberry Pi.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Kul! Handheld-projects coming up

Permalänk
Medlem

Jäklar, bra grej!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Minns när jag körde Kodi och möjligheten att hoppa till Steam i Big Picture mode och därigenom köra in home streaming. Funkade faktiskt helt ok.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Själv har jag kört Moonlight på min Raspberry pi 3 i över 1 år. Men då det nu finns en PC version av Moonlight så använder jag knappt min Raspberry pi längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På tiden, mer användningsområden för denna magiska lilla sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Valve må vara ganska usla när det kommer till deras spelmarknad och affärsmodeller, men det är såna här saker som gör att man håller hoppet uppe.

Permalänk
Medlem

Hmm kanske blir att ge min Raspberry ett nytt försök, vore perfa att ha Steam och Kodi. Har en äldre Celeron NUC som inte pallar att streama Steam från desktopen..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214934:

Valve må vara ganska usla när det kommer till deras spelmarknad och affärsmodeller, men det är såna här saker som gör att man håller hoppet uppe.

Valve är verkligen ett företag som väcker kluvna känslor. Å ena sidan har de gjort väldigt mycket bidrag till free open source software och bland annat gjort Linux till en gångbar spelplattform genom att anställa folk som jobbar heltid på att bland annat förbättra grafikdrivrutiner och liknande, samarbetet med Codeweavers, Proton, DXVK, och så vidare. Å andra sidan har de gjort en del vidriga grejer när det kommer till saker som mikrotransaktioner, lootlådor, p2w och sådant.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det blir med latenser. En bra sak med steamlink var att det var väldigt låg input lag.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Hmm kanske blir att ge min Raspberry ett nytt försök, vore perfa att ha Steam och Kodi. Har en äldre Celeron NUC som inte pallar att streama Steam från desktopen..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag strömmar vid enstaka tillfällen till en undermålig Windows-platta med Atom-prolle utan problem, så det kanske är något annat fel?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Hmm kanske blir att ge min Raspberry ett nytt försök, vore perfa att ha Steam och Kodi. Har en äldre Celeron NUC som inte pallar att streama Steam från desktopen..

Skickades från m.sweclockers.com

1080p material tror jag inte ska vara nåt problem för en celeron direkt, vilken upplösning talar vi om i ditt fall?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Nice! Äger varken en Steam Link eller Raspberry Pi, men har funderat på båda. Vore ju nåt om en Pi kan göra Steam Link jobbet.

Permalänk
Medlem

Om Valve inte vill hålla på och jiddra med hårdvaran för Steam Link så var detta en elegant lösning på problemet!

(kan också vara så att de hade problem med produktionen eller utvecklingen av hårdvaran, men det spelar ingen roll längre)

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt, är den open source desutom?
Hoppas i så fall att RretroPie och/eller Kodi anammar den mjukvaran, gillar själv Steam-linken och ser bra potential hos den för flera användningsområden (förutom spelande, -vilket den redan nu gör sitt jobb väl).
För Kodi hade det varit guld värt att kunna streama sin desktop för browser och annat, mindre media-relaterat, som ibland behövs en snabbkoll på.

Blir det bra lär det antagligen kunna säljas ruskigt många RPi's för endast S-link funktionaliteten.
En "Steam-machine light" helt enkelt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Spännande!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Riktigt trevligt, är den open source desutom?

Ser inte så ut. De pratar uteslutande om raspberry pi och det hänvisas till ett binärpaket för armhf.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Bara att lära sig Raspberry då (=

Permalänk
Medlem

Även om detta är en trevlig nyhet skulle jag väldigt gärna vilja veta hur det går med den tidigare utannonserade Steamlink-appen för AppleTV? Det skulle vara skönt att slippa ytterligare en enhet i tevebänken...

Har de fortfarande inte kommit överens om hur de ska göra med detta?

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

Även om detta är en trevlig nyhet skulle jag väldigt gärna vilja veta hur det går med den tidigare utannonserade Steamlink-appen för AppleTV? Det skulle vara skönt att slippa ytterligare en enhet i tevebänken...

Har de fortfarande inte kommit överens om hur de ska göra med detta?

Apple sa nej. De fick väl inte sina 30%...

Lösningen är ju enkel om du vill slippa ytterligare en enhet i tvbänken, köp en pi och släng en sak som redan ligger där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Apple sa nej. De fick väl inte sina 30%...

Lösningen är ju enkel om du vill slippa ytterligare en enhet i tvbänken, köp en pi och släng en sak som redan ligger där...

Nja, det skulle ju i så fall vara att ersätta en pryl (steamlink) med en annan (pi). Det hade varit trevligare att få appen i AppleTV'n, för den kommer inte ersättas av något på ett bra tag.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Hårdvaran är allt annat än snarlik, Steamboxen är ju enkeltrådad och seg som fasen

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Ser inte så ut. De pratar uteslutande om raspberry pi och det hänvisas till ett binärpaket för armhf.

Nåväl, man kan inte få allt man önskar direkt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

ETA Prime har gjort en test.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tBiorrith:

ETA Prime har gjort en test.

https://youtu.be/R7DKWHmgF7I

Sjukt häftigt! Men lite tråkigt att han inte nämner något specifikt om delay eller latency.