Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

BIOS återställs till fabriksinställningar vid kallstart

Permalänk

BIOS återställs till fabriksinställningar vid kallstart

Gott folk!

Har sedan i måndags morse ett litet problem som vållar mig en smula huvudbry och avser speldatorn i min signatur. Varje gång jag kallstartar den återställer sig BIOS till fabriksinställningarna. Först trodde jag att CMOS-batteriet på moderkortet behövde bytas ut, vilket jag gjorde, men problemet kvarstår. Därefter har jag testat följande saker, några kanske lite mer långsökta än andra, för att ringa in felkällan:

Testade RAM-stickorna i MemTest86 i närmare fyra timmar utan att de uppvisade några som helst fel.

Processorn fick sig en ny genomkörare med Prime95 i ett par timmar, inga fel uppvisades. Intel Processor Diagnostic Tool gav den dessutom grönt ljus över hela linjen.

Provat att köra datorn utan det diskreta grafikkortet installerat.

Flashat om BIOS.

Har inte testat datorn med ett annat nätagg, men att den skulle vara boven i dramat finner jag en smula osannolikt. Det är bara fem månader gammalt och av skaplig kvalité, ett Seasonic Focus Plus Gold 850W. Seasonic är sannerligen inte ofelbara, men om nätagget felat borde väl datorn ändå uppvisat en rad andra mystifika fenomen som BSOD:ar, plötsliga omstarter mm - dvs betett sig aningen vajsigt?

Datorn är hur stabil som helst i övrigt, förutom den irriterande egenheten med BIOS-inställningarna. Processorn var överklockad till svindlande 4 GHz (Vcore 1,120v) och minnena till 1866 MHz 10-10-10-30 (DRAM volt 1,552v). De inställningarna vill jag så klart köra vidare på, inte fabriksinställningarna.

Personligen tror jag att det lutar åt att CMOS-chippet pajat, eller vad säger ni? Antar att jag måste jaga rätt på ett nytt 1150-moderkort eller öppna plånboken och uppgradera till ett nyare system. Det är ju ändå jul snart…

Visa signatur

Main: i9-9900, 32 Gb, RTX 3080 12 Gb, Win 11 + Mac Mini 2014
Övriga: i7-8700, 16 Gb, GTX Titan X (M) | i7-4770T, 32 Gb, GTX Titan | i7-870, 16 Gb, GTX 550 Ti | Core 2 Duo E7400, 2 Gb, Radeon HD6670 | PowerMac G4 Dual, 2 Gb, Radeon 9600 Pro PC/Mac Ed

Permalänk
Medlem
Skrivet av stockclocksFTW:

Personligen tror jag att det lutar åt att CMOS-chippet pajat, eller vad säger ni? Antar att jag måste jaga rätt på ett nytt 1150-moderkort eller öppna plånboken och uppgradera till ett nyare system. Det är ju ändå jul snart…

Om du misstänker att BIOS-chippet är defekt, innan du köper nytt moderkort, testa nytt BIOS-chip (flashat med önskad BIOS-ver) för ditt moderkort. Köp för någon hundring här: https://www.biosflash.com/e/index.htm

Det räddade mitt gamla Asus P8Z68-V när BIOS blev korrupt efter en krasch.

Permalänk
Medlem

Bara så det inte är något riktigt simpelt fel;
Har du kollat att ditt nya batteri håller spänning?
Det är ingen korrosion eller annat skräp i batterihållaren?
Har moderkortet någon knapp för reset cmos som kan ha blivit kass?
Hur beter den sig när du inte kör överklockat?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av root123:

Om du misstänker att BIOS-chippet är defekt, innan du köper nytt moderkort, testa nytt BIOS-chip (flashat med önskad BIOS-ver) för ditt moderkort. Köp för någon hundring här: https://www.biosflash.com/e/index.htm

Det räddade mitt gamla Asus P8Z68-V när BIOS blev korrupt efter en krasch.

Tackar för tipset! Ska kika närmare på det om felsökandet fortsätter vara resultatlöst.

Skrivet av sniglom:

Bara så det inte är något riktigt simpelt fel;
Har du kollat att ditt nya batteri håller spänning?
Det är ingen korrosion eller annat skräp i batterihållaren?
Har moderkortet någon knapp för reset cmos som kan ha blivit kass?
Hur beter den sig när du inte kör överklockat?

Om batteriet håller spänningen kan jag inte riktigt svara på. Antar att man behöver en multimeter av något slag för att kolla det? Har testat med två färska CR2032-batterier av fabrikatet Varta och två gamla som jag vet att det ännu är liv i, och resultatet är det samma med allihop.

Har kollat batterihållaren och den verkar helt i sin ordning. Rengjorde kontaktytorna lite försiktigt med en tops blött i alkohol samt böjde till pinsen en smula - ingen skillnad.

Moderkortet är ett MSI Z87-G45 Gaming med den senaste BIOS-versionen och det är mycket riktigt försett med en knapp som återställer CMOS. Har aldrig använt den. Nu när du säger det ska jag ta och undersöka den närmare.

Datorn fungerar utmärkt både i standardinställningar och överklockat läge, inga som helst problem.

Tack för input!

Visa signatur

Main: i9-9900, 32 Gb, RTX 3080 12 Gb, Win 11 + Mac Mini 2014
Övriga: i7-8700, 16 Gb, GTX Titan X (M) | i7-4770T, 32 Gb, GTX Titan | i7-870, 16 Gb, GTX 550 Ti | Core 2 Duo E7400, 2 Gb, Radeon HD6670 | PowerMac G4 Dual, 2 Gb, Radeon 9600 Pro PC/Mac Ed

Permalänk
Medlem
Skrivet av stockclocksFTW:

Om batteriet håller spänningen kan jag inte riktigt svara på. Antar att man behöver en multimeter av något slag för att kolla det? Har testat med två färska CR2032-batterier av fabrikatet Varta och två gamla som jag vet att det ännu är liv i, och resultatet är det samma med allihop.

Att fyra batterier skulle vara kass känns osannolikt. Krävs så lite för att hålla bioset sparat.

Skrivet av stockclocksFTW:

Moderkortet är ett MSI Z87-G45 Gaming med den senaste BIOS-versionen och det är mycket riktigt försett med en knapp som återställer CMOS. Har aldrig använt den. Nu när du säger det ska jag ta och undersöka den närmare.

Tänker att den gått sönder av ålder eller om korrosion ger ett underligt beteende.

Har en asus-router där strömbrytaren dog av ålder och var konstruerad så att defaultläget var off. Men jag gissar på att brytaren på ditt moderkort är av en annan typ.

Skrivet av stockclocksFTW:

Datorn fungerar utmärkt både i standardinställningar och överklockat läge, inga som helst problem.

Tänkte på hur den betedde sig vid kallstart om du nollställde inställningarna och ställde klockan rätt.
Haft burkar som med vissa överklockningsinställningar vägrat starta ibland och nollställt biosinställningar, men om de bootat har de varit hur stabila som helst. Dock har de gnällt om just överklockning och att det därför har återställts. Antar det inte är samma fel som du har nu?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Tänkte på hur den betedde sig vid kallstart om du nollställde inställningarna och ställde klockan rätt.
Haft burkar som med vissa överklockningsinställningar vägrat starta ibland och nollställt biosinställningar, men om de bootat har de varit hur stabila som helst. Dock har de gnällt om just överklockning och att det därför har återställts. Antar det inte är samma fel som du har nu?

Nej, något liknande har jag inte upplevt när jag överklockat. Det enda som händer är att varje gång jag kallstartar datorn möts jag av ett meddelande som säger att BIOS återställts till fabriksinställningarna, och att jag ska trycka på F1 för att gå in i BIOS eller F2 för att fortsätta. Detta händer oavsett om jag ändrar något i BIOS och sparar eller ej.

Tyvärr är det nog så att något felas på moderkortet. Mest troligt är det CMOS-chippet som ballat ur, eller möjligtvis den pyttelilla CMOS-knappen som du var inne på. Eller bådadera, fasen vet. Kikade lite på den sistnämnda och rent mekaniskt verkar den fungera i alla fall, men det säger ju ingenting.

Jag får helt enkelt överväga om jag ska skaffa ett nytt moderkort eller uppgradera till en nyare plattform. Root123s förslag om att köpa ett nytt CMOS-chip är också en god idé, eftersom det är så pass billigt.

Visa signatur

Main: i9-9900, 32 Gb, RTX 3080 12 Gb, Win 11 + Mac Mini 2014
Övriga: i7-8700, 16 Gb, GTX Titan X (M) | i7-4770T, 32 Gb, GTX Titan | i7-870, 16 Gb, GTX 550 Ti | Core 2 Duo E7400, 2 Gb, Radeon HD6670 | PowerMac G4 Dual, 2 Gb, Radeon 9600 Pro PC/Mac Ed

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stockclocksFTW:

Tackar för tipset! Ska kika närmare på det om felsökandet fortsätter vara resultatlöst.

Om batteriet håller spänningen kan jag inte riktigt svara på. Antar att man behöver en multimeter av något slag för att kolla det? Har testat med två färska CR2032-batterier av fabrikatet Varta och två gamla som jag vet att det ännu är liv i, och resultatet är det samma med allihop.

Har kollat batterihållaren och den verkar helt i sin ordning. Rengjorde kontaktytorna lite försiktigt med en tops blött i alkohol samt böjde till pinsen en smula - ingen skillnad.

Moderkortet är ett MSI Z87-G45 Gaming med den senaste BIOS-versionen och det är mycket riktigt försett med en knapp som återställer CMOS. Har aldrig använt den. Nu när du säger det ska jag ta och undersöka den närmare.

Datorn fungerar utmärkt både i standardinställningar och överklockat läge, inga som helst problem.

Tack för input!

Det brukar gå att läsa av batterispänningen direkt i rätt många biosar och eftersom den då mäts via batterihållaren så täcker man också in om den är dålig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.