Epic Games Store ger ut spel gratis varannan vecka och får indie-titeln Journey exklusivt

Permalänk
Melding Plague

Epic Games Store ger ut spel gratis varannan vecka och får indie-titeln Journey exklusivt

I ett försök att locka användare till bolagets nya onlinebutik så har Epic Games börjat dela ut spel gratis, där Subnautica är först ut. Därefter kommer ett nytt gratisspel varannan vecka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Deras försök att få exklusiva spel från indieföretag till deras butik genom att förmodligen betala dem en massa pengar från Fortnite gör att iallafall jag ser rött. Vi behöver knappast mer konsol-tjafs. Origin och Blizzard Launcher är dåligt nog

Gillar inte denna inställning och strategi

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Subnautica, vilken hat-kärlek jag har till det spelet. Fantastiskt kul men så jävla läskigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Vinolik:
Att ett företag har alltför stark ställning, som Valve haft med steam gynnar knappast någon heller. Det har ju bl.a. resulterat i höga spelpriser och att Valve själva i princip slutat med den egna spelutvecklingen. Tycker att Epics satsning verkar lovande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

@Vinolik:
Att ett företag har alltför stark ställning, som Valve haft med steam gynnar knappast någon heller. Det har ju bl.a. resulterat i höga spelpriser och att Valve själva i princip slutat med den egna spelutvecklingen. Tycker att Epics satsning verkar lovande.

Det är ju bara mer av samma gamla visa. Inte bättre, lika dåligt.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Kommer skapa konto, ta del av gratislir, exklusiva spel väntar jag på tills de går för 50kr eller kommer till steam.

Permalänk
Avstängd

Episkt!<3

Permalänk
Inaktiv

No tux, no bucks. Epic, när ska ni släppa klienten till Linux? Valve har nästintill monopol på gaming på Linux, och de har gjort mycket bra saker för plattformen men vi behöver mer konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Deras försök att få exklusiva spel från indieföretag till deras butik genom att förmodligen betala dem en massa pengar från Fortnite gör att iallafall jag ser rött. Vi behöver knappast mer konsol-tjafs. Origin och Blizzard Launcher är dåligt nog

Gillar inte denna inställning och strategi

Jag skulle gissa på att Journey aldrig skulle släppas till PC utan Epics, eller någon annan stor utgivares, hjälp. Vi får fler spel till PC, Steam får välbehövlig konkurrens. Jag gillar det.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Det skulle vara bra med en värdig konkurrent till Steam, med stöd för Linux så klart. Min farhåga är annars att Microsoft utnyttjar Windows för att bli en större aktör inom distribution av spel på PC, det skulle inte båda gott om man vill ha alternativ på OS.

Permalänk

På ett sätt är detta riktigt bra eftersom jag inte har några problem med att ha mina PC spel utspridda över flera olika spelklienter det är bara något man fått acceptera precis som att man behöver flera olika streamingtjänster om man vill kunna se olika filmer och serier. Sen kan man undra om Epic Games hade lanserat en egen spelklient om Fortnite inte hade slagit igenom? Nu känns det som att man använder den basen och försöker få in så många som möjligt samt att man då använder intäkterna därifrån till att säkra diverse exklusiva titlar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Steam, GOG, Origin, Blizzard, UPlay, Bethesda, itch.io och nu Epic Games.

Tidsfråga innan varje tillverkare kör sin egen exklusiva plattform? Samma trend inom TV med bl.a. HBO och Disney. Önskar att det fanns en öppen plattform så att du inte förlorar alla spel från en tillverkare den dagen de går i konkurs eller bara bestämmer sig för att stänga ner sin plattform.

Permalänk
Medlem

oh , ser verkligen fram emot Journey till pc äntligen.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Skrivet av ducedo:

Steam, GOG, Origin, Blizzard, UPlay, Bethesda, itch.io och nu Epic Games.

Tidsfråga innan varje tillverkare kör sin egen exklusiva plattform? Samma trend inom TV med bl.a. HBO och Disney. Önskar att det fanns en öppen plattform så att du inte förlorar alla spel från en tillverkare den dagen de går i konkurs eller bara bestämmer sig för att stänga ner sin plattform.

Tänkte detsamma. Dock betalar man inte för plattformen. Har (vidriga) uplay, origin, gog och steam installerat. Något rörigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Det är ju bara mer av samma gamla visa. Inte bättre, lika dåligt.

Mer av samma blir det ju delvis, det är ju det som bidrar till att öka konkurrensen. Att dom satsar på lägre kostnader för utvecklarna är positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Tänkte detsamma. Dock betalar man inte för plattformen. Har (vidriga) uplay, origin, gog och steam installerat. Något rörigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du emot uplay, origin och steam? Tycker det har varit rätt smidigt oavsett vilken klient man använt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag är så kluven här. Å ena sidan vill man ju ha lite konkurrens men samtidigt börjar antalet klienter bli lite löjligt. Den enda jag egentligen gillar är gog som är drm fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Steam, GOG, Origin, Blizzard, UPlay, Bethesda, itch.io och nu Epic Games.

Tidsfråga innan varje tillverkare kör sin egen exklusiva plattform? Samma trend inom TV med bl.a. HBO och Disney. Önskar att det fanns en öppen plattform så att du inte förlorar alla spel från en tillverkare den dagen de går i konkurs eller bara bestämmer sig för att stänga ner sin plattform.

GOG är ju det, eller ja. du kan ladda ner zip-filerna för installation utan klient och det är DRM-fritt. Det tråkiga är att utbudet inte är speciellt bra där.

Permalänk
Medlem

Blir spelen gratis för alltid eller gratis tills datumet går ut? Alltså man typ prövar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Tänkte detsamma. Dock betalar man inte för plattformen.

Tidsfråga? Finns ju Origin Access och Blizzard tar betalt för WoW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Blir spelen gratis för alltid eller gratis tills datumet går ut? Alltså man typ prövar

Du får en viss tid att tanka ner det gratis (för alltid) efter det så kommer det kost pengar igen för folk som inte hann ladda ner spelet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Önskar att det fanns en öppen plattform så att du inte förlorar alla spel från en tillverkare den dagen de går i konkurs eller bara bestämmer sig för att stänga ner sin plattform.

Jag håller med, men det är lite som att önska att alla spel vore gratis. Självklart vore det roligt för oss konsumenter, men det är också tvärtemot vad producenter önskar.

Lite samma grej med GOG. "Det är bra för att det är DRM-fritt, men dåligt utbud". Ja, anledningen till att utbudet är dåligt är naturligtvis just för att det är DRM-fritt. Producenter vill inte ha DRM-fria spel.

Skrivet av ducedo:

Tidsfråga? Finns ju Origin Access och Blizzard tar betalt för WoW.

Än så är inga spel exklusiva för just prenumerationstjänsten på Origin, och att WoW är prenumerationsbaserat har ju inget med Battle.net-plattformen att göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Får man behålla spelen efter erbjudandet går ut eller är det en "provperiod" och om man gillar det får man köpa det efter?

Edit: Svar på frågan verkar finnas 3 inlägg upp, d.v.s att man får behålla dem efter erbjudandet gått ut.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Ser helt enkelt lovande ut. Hur går det för Bethesdas försök till onlinebutik? ;-D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tycker nog de flesta klienterna är bättre än förr när man var tvungen att manuellt patcha spelen och se till att man matchade med polarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: Vavle förstår dock att de inte kan låsa ute andra från marknaden och det förstod dom sen dag ett.

Ett exempel är ju hur Steam nycklar fungerar, att en utvecklare kan generera nycklar och sälja spelet via andra tjänster... utan då att Vavle är involverade. Visst gynnar det fortfarande Vavle i och med att det fortfarande drar folk till plattformen, men det gör det på ett sätt som är positivt för både konsumenter och utvecklare.

Epic i jämförelse kunde försökt konkurrera på kvalité, features eller pris... men istället så valde dom att ge lite cash till utvecklarna och ge oss konsumenter mittfingret. De utvecklare som tar deras deal får helt enkelt inte lov att sälja någon annanstans. Epic vill ha monopol direkt och inget annat räcker.

Så visst, mer konkurrens hade varit bra, men vad Epic gör just nu är absolut inte bra för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Ett exempel är ju hur Steam nycklar fungerar, att en utvecklare kan generera nycklar och sälja spelet via andra tjänster... utan då att Vavle är involverade.

Det där är dock hårt reglerat så vitt jag har förstått. De kan inte ta ut nycklar på egen hand utan vidare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tycker nog de flesta klienterna är bättre än förr när man var tvungen att manuellt patcha spelen och se till att man matchade med polarna.

Kommer ihåg när man var tvungen att jaga patchar till spel. Fz hade om jag inte minns fel en ganska bra biblioteket av patchar.

Jag hoppas att epics klient får ett någorlunda bättre UI i och med den här satsningen.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

Vad ni än tycker om detta så greppa Subnautica för fasen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Det där är dock hårt reglerat så vitt jag har förstått. De kan inte ta ut nycklar på egen hand utan vidare.

Inte särskilt: https://partner.steamgames.com/doc/features/keys

Utvecklare kan generera nycklar själv ganska enkelt och behöver dom en större mängd så tar det 30-60 minuter för Steam att manuellt kolla det.

Sen finns det guidelines gör prissättning utanför Steam etc. Dock inget dom håller på allt för hårt. I princip ska prissättningen vara någorlunda i linje med vad det kostar på Steam... men det är ju helt rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com