Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk

Speldatorns Död (?! )

SHADOW TECH

Shadow Blade Streaming

...till att börja med; Nej inte när det gäller dem som jagar fps, överklockare eller bara vill ha stor e-penis.

MEN för oss casual gamers, videoredigerare och de som vill ha en allround dator med bra prestanda... Är detta framtiden?
För & Nackdelar? T ex, ligger ditt nät nere = no service.
Känns spontant att det kan ha en enorm påverkan på hela "industrin".

Var extremt skeptisk själv i början, men ge det en chans och kolla upp det innan: "lolz, l337, noobz"
... och liknade, givande bidrag.

Måste säga att när det är dags att pensionera min skylake är detta ett riktigt seriöst alternativ att överväga. Detta efter att ha kikat på en hel del videos och osponsrade reviews och diverse löst folk. Linus Tech Tips, även om han var sponsrad, men jag gillar kanalen

Som bonus får man dessutom en riktigt snabb uppkoppling.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur de drar in sina pengar? Hittar inget om det på hesmidan.

"... är det gratis, då är det du som är produkten..."

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Får man fråga hur de drar in sina pengar? Hittar inget om det på hesmidan.

"... är det gratis, då är det du som är produkten..."

Det kostar 40 euro/mån i Tyskland och ca 30 pund/mån i uk. Du får liksom tillgång till en VM win 10 där kan du ha steam etc. slår man ut det så blir det 20k på 4 år. Ungefär Lika mycket manlighet på en speldator, som man förmodligen får uppgradera efter 4 år

Uppgraderas regelbundet så att du har senaste hårdvaran

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag tror absolut på att något liknande är framtiden. Men här och nu? Njae... Latencyn gör att det blir "OK" som bäst.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Nä glöm det.
datorer är såpass billiga idag att de tär ingen som offrar latency och fps.
och spelar man inte utan bara surfar o chattar ja då köper man bara en billig skitdator för 2 tusen, vilket är cirka 5 månaders abonnemang på "shadow gaming".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag tror absolut på att något liknande är framtiden. Men här och nu? Njae... Latencyn gör att det blir "OK" som bäst.

Tydligen bra latents om du kör trådat eller 5ghz. För casulgaming iallafall.

Använder själv gforce now på nvidia shield (trådat). Spelet tombraider som är gratis och jag har inte märkt av delay alls. 1080p går aldrig under 100fps

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Usch, denna trend att man ska hyra allting.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Var den videon som gjorde mig nyfiken 😁
Märkligt hur obskyrt detta har gått förbi, eller så är det bara jag som bor i en grotta 😂

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Det hela är ju intressant med cload computing när man kan använda och styra innehållet själv.

Annars som detta har varit med att använda program på nätet/molnet som tex Google Foto och liknande har ju sugit big time med helt inkompetenta program...

Men använt på detta sätt är ju lite intressant faktiskt, men det hela lär ju kosta i hyra, alt vara reklam finansierat, så länge man slipper reklam är det väl ok, med reklam ett stort nej tack...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrg lägga 400:- i månaden på spel. Kanske 400:- på ett år. Men det finns det säkert ett fåtal som skulle köpa in på det här.
Problemet är att det finns för mycket spel. Jag testar en del spel men det ena spelet är bara en marginellt bättre/sämre kopia av något jag kört tidigare, och oftast slutar det med att jag går tillbaka och spelar samma spel. I mitt fall är det quake champions. Jag tror inte folk orkar sätta sig in i många olika spel och konsumera dessa på samma sätt som de konsumerar serier/film. Det är snarare en stor jävla inflation av spel. Så länge det inte finns riktig AI så tror jag de flesta kommer tröttna på det stora utbudet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag tycker inte heller om det, skulle aldrig lägga data i "molnet" a.ka någon annans dator. Men folk skiter i att google har alla dina foton.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Jag tycker inte heller om det, skulle aldrig lägga data i "molnet" a.ka någon annans dator. Men folk skiter i att google har alla dina foton.

Molnet i sig har jag inget emot, men precis allt behöver kanske inte vara där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tja..det är mer miljövänligt än att alla ska köpa samma sak. Vi går trots allt mot en delningsekonomi.

FYI så äger du inga spel idag heller för den delen, du äger rätten/licensen att spela dem.

On Topic: Tror inte världen är redo ännu, 10-20 år till när alla har några Gigabit hemma så kanske det är dags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tja..det är mer miljövänligt än att alla ska köpa samma sak. Vi går trots allt mot en delningsekonomi.

FYI så äger du inga spel idag heller för den delen, du äger rätten/licensen att spela dem.

On Topic: Tror inte världen är redo ännu, 10-20 år till när alla har några Gigabit hemma så kanske det är dags.

FYI det här handlar om hårdvaran, inte spelen.

Och varför skulle man behöva några gigabit för en videoström?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

FYI det här handlar om hårdvaran, inte spelen.

Och varför skulle man behöva några gigabit för en videoström?

Just det där frågade jag mig också, det borde inte dricka mer än t,ex COD multiplayer eller IPTV.
Visst beror det på upplösning också men det är först nu som UHD börjar bli vanligt, en hög med år efter att Japan testat 8K TV sändning.

Då känner man sig lite efter.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag skulle aldrg lägga 400:- i månaden på spel. Kanske 400:- på ett år. Men det finns det säkert ett fåtal som skulle köpa in på det här.
Problemet är att det finns för mycket spel. Jag testar en del spel men det ena spelet är bara en marginellt bättre/sämre kopia av något jag kört tidigare, och oftast slutar det med att jag går tillbaka och spelar samma spel. I mitt fall är det quake champions. Jag tror inte folk orkar sätta sig in i många olika spel och konsumera dessa på samma sätt som de konsumerar serier/film. Det är snarare en stor jävla inflation av spel. Så länge det inte finns riktig AI så tror jag de flesta kommer tröttna på det stora utbudet.

Jag lägger nog 400 på spel i veckan.
Här måste man ju betala för själva streamingtjänsten och sen köpa spelen själv också. Blir ju inte så mycket billigare i längden än att bara köpa en gaming-PC i medel-segmentet.

Ser väl annars ganska bra ut men inget som direkt lockar i nuläget.
Om dom i framtiden på något sätt absolut kan garantera säkerheten (kommer nog aldrig hända) och hyr in en privat militärstyrka som vaktar servrarna så kan jag tänka mig att det skulle vara bekvämt att ha hela sin PC i molnet så att man kan komma åt den vart man än är.
Vet att man kan streama sin egen PC, men stängs den av av nån anledning så är man ju körd.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk

@Chris_Kadaver: dock är det ju inte bara på spel de pengarna går till, utan en dator med Windows 10, dvs exakt som en hemmadator. Att ha filer etc i molnet är ju inget krav heller, ett usb minne eller extern hårddisk löser det "problemet".

Man hyr en egen "dedikerad dator" med 1tb lina. Som du dessutom kan komma åt från en mängd olika enheter. Så länge man har 15mb uppkoppling kan man även spela spel, videoredigering eller vad man nu än vill göra. Hårdvaran uppdateras kontinuerligt... Och det finns ingen bindningstid etc.

Bygga dator för 22.000:- = 55 månaders hyra.
Hur mycket lägger man ned på nya komponenter under 4.5 år om man t ex vill spela med max settings på allt? Sedan ingår gigabit uppkoppling från den datorn som en bonus.

OM allt detta verkligen fungerar som beskrivet vet jag inte då jag ej testat själv än. Men 17£ för en månad kan det vara värt för att testa.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Necrophor:

@Chris_Kadaver: dock är det ju inte bara på spel de pengarna går till, utan en dator med Windows 10, dvs exakt som en hemmadator. Att ha filer etc i molnet är ju inget krav heller, ett usb minne eller extern hårddisk löser det "problemet".

Man hyr en egen "dedikerad dator" med 1tb lina. Som du dessutom kan komma åt från en mängd olika enheter. Så länge man har 15mb uppkoppling kan man även spela spel, videoredigering eller vad man nu än vill göra. Hårdvaran uppdateras kontinuerligt... Och det finns ingen bindningstid etc.

Hur mycket lägger man ned på nya komponenter under 4.5 år om man t ex vill spela med max settings på allt? Sedan ingår gigabit uppkoppling från den datorn som en bonus.

OM allt detta verkligen fungerar som beskrivet vet jag inte då jag ej testat själv än. Men 17£ för en månad kan det vara värt för att testa.

Det jag fakriskt skulle kunna tänka mig att ha det till är om jag går över till Mac igen. Eftersom de flesta spelen (som jag spelar) endast är tillgängliga på PC. Det blir inte direkt en fråga om att spara pengar. Men jag har inte plats för 2 datorer på kontoret. Och WAFen på ett abbonemang är mycket högre än på att skaffa två man caves

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man har ju knappt fått LAN att fungera för att streama spel, och varför testar man med en laptop med 91ms delay?...

Har själv testat spela bilspel på en tv med runt 100ms input delay och det känns som någon annan styr bilen när man kör.

Här är en video där Battlenonsense har testat flera olika inklusive Shadow: https://www.youtube.com/watch?v=eY_zjGAXs_8

Han rekommenderar ingen av tjänsterna även om man spelar casual, tar hans ord före LTTs betalda video.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av GuuFi:

Man har ju knappt fått LAN att fungera för att streama spel, och varför testar man med en laptop med 91ms delay?...

Har själv testat spela bilspel på en tv med runt 100ms input delay och det känns som någon annan styr bilen när man kör.

Här är en video där Battlenonsense har testat flera olika inklusive Shadow: https://www.youtube.com/watch?v=eY_zjGAXs_8

Han rekommenderar ingen av tjänsterna även om man spelar casual, tar hans ord före LTTs betalda video.

Jag kan tänka mig att det skulle fungera helt OK i turordningsbaserade spel. Men de är oftast så lättdrivna att poängen försvinner eftersom ett 10 månaders abonnemang räcker för att man ska ha betalat mer än vad en dator som motsvarar kraven skulle kostat...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jag la 14.000 för snart 4 år sen (räknar inte skärm etc eftersom man ändå behöver det med shadow), kan spela det mesta på max settings. I med ett nytt grafikkort så kan jag spela allt på max ett bra tag till framöver.

Dessutom, kan man använda till övriga grejer som många här på forumet kör?
Plex-server osv.

Jag antar med tanke på priset att de räknar med att ingen använder kapaciteten 24/7 heller, t ex mining eller något annat beräkningsprojekt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Finns en rad olika videos, även osponsrade Och som sagt, kostar just nu 17£ för en månad, inte allt för blodigt för att testa och se om det räcker åt en själv.

Spelar man på "hög nivå" är det absolut inget alternativ. Men finns flera delar jag gillar, tillgång överallt, byta till annan enhet sömlöst, aldrig bry sig om uppgraderingar, de som inte har råd att pynta för en high-end dator men vill lira... Battfield 5 på max settings t ex, de som vet när/tidsperiod de kan lira och pröjsar endast de månaderna... Ja, listan kan göras lång.
Finns även en hel del nackdelarna varav främsta ärs, no net no service, lyder under franska nätlagar...

Skrivet av Json_81:

Jag la 14.000 för snart 4 år sen (räknar inte skärm etc eftersom man ändå behöver det med shadow), kan spela det mesta på max settings. I med ett nytt grafikkort så kan jag spela allt på max ett bra tag till framöver.

Dessutom, kan man använda till övriga grejer som många här på forumet kör?
Plex-server osv.

Jag antar med tanke på priset att de räknar med att ingen använder kapaciteten 24/7 heller, t ex mining eller något annat beräkningsprojekt.

Alla har vi olika behov Men uppgradera till "sämsta" RTX-kortet är väl runt 6.000:- nu (?)

Kan tyvärr inte svara på vad som funkar eller inte, har ej testat själv än och har inget med Shadow att göra. Det är "din dator" och de säger att du kan göra de saker du använder din egen dator till just nu. Lite trevliga krypteringsprogram, vpn etc... Att missbruk av tjänsten är deras största hot tror jag inte är helt för långsökt 😂

Om Plex fungerar, no idea.
Annars kan man ju spela upp allt i Windows på en Android-tv t ex. 😁

Mining är t ex inte tillåtet, de har någon Faq som tar upp en del grejer.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Jag betatestade OnLive när servrar fanns i UK tror jag det var, måste varit typ 2011? Fungerade hyffsat även fast servrarna var i UK och det var länge sedan. Skulle dock inte spelat CS:GO eller något snabbt shooter på det då det var lite väl lång delay i sådana spel. Nu skall ju Shadow ha helt annan setup som skall trycka ner latenserna markant så kan man på det få servrar i Sverige ser jag nog att detta kan fungera bra för många.

Kanske inte för folk som mig som uppdaterar ofta och sitter på lite högre upplösning och vill ha FPS högre än uppdateringsfrekvensen på skärmen. Men är man en sådan som köper datorer för 10-15 papp och har den några år så kan nog detta göra att man kan få mer prestanda för typ samma pengar under den tiden.

Är man då inte jätteseriös i sitt spelande känns detta rentav smidigt. Ser också fördelar med att man kan ta med sig spelen/datorn på plattor/TV osv enkelt.

Permalänk
Medlem

Detta blir nog bra för dom som spelar sällan. Exempel att man får 20h game tid i månaden (som sparas vidare när det inte används). Perfekt för den som lirar med polare ibland och inte vill lägga 15k.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro