Permalänk
Medlem

Amd kompatibel till år 2020?

Hej!
Läste att amd ska ha kompatibla processorer till deras nuvarande moderkort ända fram till 2020. Am4 var det visst. Stämmer det verkligen? Så alla som har tex en ryzen 2700x idag kan bara plocka ut den och sätta in nästa generations 7nm processor när det är släppt sedan, utan att behöva byta moderkort och ram minnen?
Hur? Verkligen sant? Mer info?

Permalänk
Medlem

Det stämmer men troligtvis så kommer du behöva uppdatera Bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Det stämmer men troligtvis så kommer du behöva uppdatera Bios.

Uppdatera bios kan jag förstå. Men är det säkert? Låter för bra för att vara sant. Varför skulle någon isåfall köpa intel nu överhuvudtaget om detta stämmer? Det här gör mig förvirrad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att Intel är fortfarande lite vassare när det kommer till spelande / högre IPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

För att Intel är fortfarande lite vassare när det kommer till spelande / högre IPC.

Ja det stämmer men snart kommer ju 7nm väl? Är inte det väldigt snart dessutom? Då kan man ju bara sälja sitt 2700x och lägga till mellanskillnaden och köpa nästa generations ryzen. Sedan bara att sätta in den i befintliga moderkortet, vips så har man en stor uppgradering bara sådär enkelt o billigt. Med intel sitter man väl fast om man inte tänker byta ut moderkort o ram o hela köret.

Alltså ju mer jag tänker på det desto mer förvirrande är det att nån ens överväger intel just nu med den här informationen till hands. Det måste vara nåt som missats här eller så kanske intel gör samma sak, eller så visar det sig att amd inte kunde hålla det de sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag är tveksam till om de mest extrema kommande Ryzen kommer fungera bra med de billigare äldsta AM4 korten.
Sedan AMD val att behålla kompilatet är inte på något sätt imponerande, utan något man kan förvänta sig av alla seriösa företag.

Angående välja Intel nu så finns det några processorer som just nu inte direkt har någon AMD konkurrent. Ska man bygga en gamingrigg där man kanske lägger 30 000kr på enbart grafikkort, så är det få som föreslår en Ryzen 2070X istället för en Intel 9900K.
Nu bygger alla inte så dyrt, likaså finns det folk som gör annat än att än att spela på datorn. Säg att man ska bygga en dator för totalt 20 000kr, ja då är det att snåla överallt. Man kan diskutera vad som är bäst, Intel eller AMD hos dessa, men det är runt dessa maskiner och billigare som AMD som en större skara väljer mellan AMD och Intel.

Permalänk
Medlem

@kettlebell: Inte för att jag vill förespråka att köpa intel i dagsläget. Men sanningen är att för många spelar detta ingen större roll. De flesta köper inte en ny processor vart eller vartannat år, utan när det väl är dags för nästa uppgradering behöver man byta moderkort ändå. 2020 är trotts allt bara 2 år bort. Jag sitter på ett system från 2012 och kan ej motivera en uppgradering ännu.

Permalänk
Medlem

Nu kanske 7nm motbevisar detta (man har ju hört ryktena och nu står AdoredTVs "cred" helt och hållet på spel), men krympningar av tillverkningsnod har inte varit särskilt upphetsande för CPU på sistone. 2011 var senaste gången det kändes lite "wow".

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Ja det stämmer men snart kommer ju 7nm väl? Är inte det väldigt snart dessutom? Då kan man ju bara sälja sitt 2700x och lägga till mellanskillnaden och köpa nästa generations ryzen. Sedan bara att sätta in den i befintliga moderkortet, vips så har man en stor uppgradering bara sådär enkelt o billigt. Med intel sitter man väl fast om man inte tänker byta ut moderkort o ram o hela köret.

Alltså ju mer jag tänker på det desto mer förvirrande är det att nån ens överväger intel just nu med den här informationen till hands. Det måste vara nåt som missats här eller så kanske intel gör samma sak, eller så visar det sig att amd inte kunde hålla det de sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår verkligen inte hur du kan tycka detta är så fruktansvärt förvirrande?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DevilsDad:

@kettlebell: Inte för att jag vill förespråka att köpa intel i dagsläget. Men sanningen är att för många spelar detta ingen större roll. De flesta köper inte en ny processor vart eller vartannat år, utan när det väl är dags för nästa uppgradering behöver man byta moderkort ändå. 2020 är trotts allt bara 2 år bort. Jag sitter på ett system från 2012 och kan ej motivera en uppgradering ännu.

Ju nämnare 2020 man kommer ju mindre betydelse får det att moderkortet fungerar tills då. Sedan den stora skaran bryr sig självklart inte vad det är för cpu, grafikkort, ssd, ram storlek i sin dator. Är det en bara blå frukt som lyser på baksidan av skärmen så är datorn för de flesta riktigt bra.

Angående byta cpu så måste det förs hända saker. Köpte man en 1800X så kan en 2700X ur många avseende se meningslös, men 3700X kan bli vettig. Snabbare cpu innebär att ens arbete utförs snabbare och man får mer fritid.
Men alla tillverkar bör försöka hålla standarder och inte byta ut allt bara för sakens skull, det gäller allt inkl bilar. Kör några år med samma lyktor etc så blir det lätt att hitta gamla. Samma sak när datorn blir gammal, begagnatmarknaden blir kass det blir krångligt att hitta en cpu till sin bräda etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Förstår verkligen inte hur du kan tycka detta är så fruktansvärt förvirrande?

I texten förklarar jag ju redan tydligt o väl vad som orsakar min förvirring. Vad är det som är förvirrande för dig med min förvirring kring frågeställning snarare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nu kanske 7nm motbevisar detta (man har ju hört ryktena och nu står AdoredTVs "cred" helt och hållet på spel), men krympningar av tillverkningsnod har inte varit särskilt upphetsande för CPU på sistone. 2011 var senaste gången det kändes lite "wow".

Ser ju massa videos på youtube där alla säger att 7nm amd ska vara bättre än förväntat osv, rykten såklart. Kan ju visa sig vara motsatsen med. Men oavsett så är det ju själva grejen att man kan använda samma moderkort jag syftar på. Alltså man behöver bara ta ut ett litet chip o sätta in ett nytt. Det låter för bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ju nämnare 2020 man kommer ju mindre betydelse får det att moderkortet fungerar tills då. Sedan den stora skaran bryr sig självklart inte vad det är för cpu, grafikkort, ssd, ram storlek i sin dator. Är det en bara blå frukt som lyser på baksidan av skärmen så är datorn för de flesta riktigt bra.

Angående byta cpu så måste det förs hända saker. Köpte man en 1800X så kan en 2700X ur många avseende se meningslös, men 3700X kan bli vettig. Snabbare cpu innebär att ens arbete utförs snabbare och man får mer fritid.
Men alla tillverkar bör försöka hålla standarder och inte byta ut allt bara för sakens skull, det gäller allt inkl bilar. Kör några år med samma lyktor etc så blir det lätt att hitta gamla. Samma sak när datorn blir gammal, begagnatmarknaden blir kass det blir krångligt att hitta en cpu till sin bräda etc.

Men 2020 är ändå rätt långt fram, alltså tänk att man bara kan byta ut cpun till en ryzen 3800x eller vad det nu blir sådär enkelt. Lika enkelt som att byta ut ett grafikkort, inget byte av moderkort, ram minnen. Jag tycker det här är stort. Jag kommer kunna ge min dator helt nytt liv mycket billigare med 7nm. Sen om det skulle visa sig att 7nm är jätte super mycket bättre, ja då är det tur att man hoppa på det tåget om det blir ett så stort gap mellan nuvarande o nästa generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Förstår verkligen inte hur du kan tycka detta är så fruktansvärt förvirrande?

Skrivet av kettlebell:

I texten förklarar jag ju redan tydligt o väl vad som orsakar min förvirring. Vad är det som är förvirrande för dig med min förvirring kring frågeställning snarare?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är ingenting nytt. AMD kör en sockel, och de släpper flera generationers processorer till den. Sen kommer en helt ny x antal år senare när så behövs. Så har de gjort förr. AM2 och AM3 levde i många år, och de har sagt att AM4 ska leva åtminstone till år 2020. Så jag håller delvis med, vad är det som är svårt att hänga med här? Bara för att Intel låser sina nya processorer till nyaste moderkorten betyder det inte att det egentligen behövs.

Däremot spekuleras det i att nyaste Ryzens toppmodeller kommer med många fler kärnor, och då kanske det behövs nya moderkort för att klara av just dessa effektmässigt. Samma sak med PCI-Express 4.0 som det ryktats om, det kommer också kräva nya moderkort för att fungera fullt ut.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

@kettlebell: Inte för att jag vill förespråka att köpa intel i dagsläget. Men sanningen är att för många spelar detta ingen större roll. De flesta köper inte en ny processor vart eller vartannat år, utan när det väl är dags för nästa uppgradering behöver man byta moderkort ändå. 2020 är trotts allt bara 2 år bort. Jag sitter på ett system från 2012 och kan ej motivera en uppgradering ännu.

De flesta köper inte nytt cpu varje år just för att det är en omfattande sak att göra. Man måste byta ut halva datorns inälvor för att göra det. Den här gången kommer det vara så billigt o enkelt, som att byta grafikkortet ungefär. Klart många skulle uppgradera cpu oftare om det var så enkelt. Dessutom är det ju en stor sak att 7nm kommer ut, skillnaden är större den här gången än att bara gå från ryzen 1700 til ryzen 2700.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kettlebell:

Men 2020 är ändå rätt långt fram, alltså tänk att man bara kan byta ut cpun till en ryzen 3800x eller vad det nu blir sådär enkelt. Lika enkelt som att byta ut ett grafikkort, inget byte av moderkort, ram minnen. Jag tycker det här är stort. Jag kommer kunna ge min dator helt nytt liv mycket billigare med 7nm. Sen om det skulle visa sig att 7nm är jätte super mycket bättre, ja då är det tur att man hoppa på det tåget om det blir ett så stort gap mellan nuvarande o nästa generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ha olika åsikter, men AMD agerande här imponerar mig inte ett dugg Jag är snarare förvånad över att det finns tillverkare som inte gör likadant.
Men som sagt denna fördel för AMD minskar värde för varje dag som går fram tills de nu byter plattform. De som köper en Ryzen just nu har nytta av det, men om ett halvår när 3000x serien finns så börjar det närma sig AMD AM4 död.
Men även ddr4 börjar bli en dålig investering och det blir intressant att se hur AMD hanterar detat. Helst skulle "AM5 komma när ddr5 kom till konsumenter, men det dröjer väl till 2022 eller något innan ddr5 blir billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Detta är ingenting nytt. AMD kör en sockel, och de släpper flera generationers processorer till den. Sen kommer en helt ny x antal år senare när så behövs. Så har de gjort förr. AM2 och AM3 levde i många år, och de har sagt att AM4 ska leva åtminstone till år 2020. Så jag håller delvis med, vad är det som är svårt att hänga med här? Bara för att Intel låser sina nya processorer till nyaste moderkorten betyder det inte att det egentligen behövs.

Däremot spekuleras det i att nyaste Ryzens toppmodeller kommer med många fler kärnor, och då kanske det behövs nya moderkort för att klara av just dessa effektmässigt. Samma sak med PCI-Express 4.0 som det ryktats om, det kommer också kräva nya moderkort för att fungera fullt ut.

Va? Det har alltså alltid varit såhär med amd menar du? Att man går över till en helt ny arkitektur som exempelvis 7nm i det här fallet och att det ändå är kompatibelt med förra generationens arkitektur 12/14nm exempelvis, fast då tidigare plattformar? Jag trodde det här var nåt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intel senaste funkar också på flera generationer moderkort, så inte så upphetsande trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Va? Det har alltså alltid varit såhär med amd menar du? Att man går över till en helt ny arkitektur som exempelvis 7nm i det här fallet och att det ändå är kompatibelt med förra generationens arkitektur 12/14nm exempelvis, fast då tidigare? Jag trodde det här var nåt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

7 nm eller 12 nm spelar ingen roll. Arkitektur spelar ingen roll. Det påverkar endast hur processorn fungerar inuti. Så länge processorn använder samma pins och minneskontroller (DDR4) osv som tidigare generation så den pratar med moderkortet på samma vis så är det frid och fröjd.

Många AM3-moderkort för Phenom II på 45 nm klarade Bulldozer på 32 nm som var en helt ny arkitektur om man bara uppdaterade BIOS.

Jämför med Intel så brukade de fram till Skylake köra en sockel i en "tick tock"-cykel, dvs Haswell på 22 nm använde LGA 1150 precis som Broadwell på 14 nm. Sen har de fastnat på 14 nm och låser nu bar för att de kan, egentligen hade man kunnat fortsätta använda gamla Z170-moderkort idag (kan göras om man moddar BIOS).

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mill:

Intel senaste funkar också på flera generationer moderkort, så inte så upphetsande trots allt.

Exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

7 nm eller 12 nm spelar ingen roll. Arkitektur spelar ingen roll. Det påverkar endast hur processorn fungerar inuti. Så länge processorn använder samma pins och minneskontroller (DDR4) osv som tidigare generation så den pratar med moderkortet på samma vis så är det frid och fröjd.

Många AM3-moderkort för Phenom II på 45 nm klarade Bulldozer på 32 nm som var en helt ny arkitektur om man bara uppdaterade BIOS.

Jämför med Intel så brukade de fram till Skylake köra en sockel i en "tick tock"-cykel, dvs Haswell på 22 nm använde LGA 1150 precis som Broadwell på 14 nm. Sen har de fastnat på 14 nm och låser nu bar för att de kan, egentligen hade man kunnat fortsätta använda gamla Z170-moderkort idag (kan göras om man moddar BIOS).

Tack för förklaringen. Så det är egentlingen inte en så stor grej historiskt sett att man kan använda kommande 7nm cpus när dessa kommer ut, i nuvarande moderkort. Jag trodde det här var nåt nytt. Tycker fortfarande det är coolt att jag bara kan sälja min ryzen 2700x och gå över till 7nm sedan om dessa skulle visa sig vara en sån enorm uppgradering som ryktena påstår. Men förstår att det inte är så förvånansvärt otroligt för er som jag verkade tycka 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror att de första 7nm processorerna kommer vara "sämre" i hastighet, men "bättre" i energieffektivitet. Finns väldigt lite som talar för att några mirakel händer.
Normalt sett behöver du inte uppdatera cpun inom denna tidsram ändå, då det händer lite på den fronten. Jag satt med samma processor i 8 år innan jag ansåg att jag behövde nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Va? Det har alltså alltid varit såhär med amd menar du? Att man går över till en helt ny arkitektur som exempelvis 7nm i det här fallet och att det ändå är kompatibelt med förra generationens arkitektur 12/14nm exempelvis, fast då tidigare plattformar? Jag trodde det här var nåt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD följer i princip DDR standarderna så när DDR5 lanseras för konsumenter kommer AMD antagligen lansera AM5 och innan dess kommer vi antagligen få se en AM4+ med stöd för nyare funktioner som t.ex. PCI-E 4.0 med mera.

AMD har gjort såhär sålänge jag har sysslat med datorer (sen AM2 plattformen) och kommer garanterat fortsätta med detta.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mill:

Intel senaste funkar också på flera generationer moderkort, så inte så upphetsande trots allt.

jo med moddade bios funkar många av dem äldre skylake moderkorten med deras senaste cpuer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag tror att de första 7nm processorerna kommer vara "sämre" i hastighet, men "bättre" i energieffektivitet. Finns väldigt lite som talar för att några mirakel händer.
Normalt sett behöver du inte uppdatera cpun inom denna tidsram ändå, då det händer lite på den fronten. Jag satt med samma processor i 8 år innan jag ansåg att jag behövde nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du? Det finns väl ingen nodförminskning tidigare som lett till sämre hastigheter? 45nm var ett stort hopp åt rätt håll, likaså 32nm. 22 och 14nm bjöd även de på förbättringar. Varför skulle 7nm vara annorlunda? Dessutom sägs det att TSMCs 7nm är specad just flr höga frekvenser, till skillnad från GFs 14/12nm som AMD använder idag. Vad det leder till i praktiken återstår att se, men sämre har jag svårt att tro

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

De flesta köper inte nytt cpu varje år just för att det är en omfattande sak att göra. Man måste byta ut halva datorns inälvor för att göra det. Den här gången kommer det vara så billigt o enkelt, som att byta grafikkortet ungefär. Klart många skulle uppgradera cpu oftare om det var så enkelt. Dessutom är det ju en stor sak att 7nm kommer ut, skillnaden är större den här gången än att bara gå från ryzen 1700 til ryzen 2700.

Nja, tror verkligen inte "de flest" avstår ny CPU vartannat år enbart för att det är så omfattande. Utan även för att priset inte motiverar en förhållandevis liten uppgradering. Du har säkert rätt i att fler skulle uppgradera, men för de allra flesta gör detta ingen skillnad. Detta är främst trevligt för entusiaster med mycket pengar, vilket ändå är en ganska liten del av befolkningen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oliver91:

AMD följer i princip DDR standarderna så när DDR5 lanseras för konsumenter kommer AMD antagligen lansera AM5 och innan dess kommer vi antagligen få se en AM4+ med stöd för nyare funktioner som t.ex. PCI-E 4.0 med mera.

AMD har gjort såhär sålänge jag har sysslat med datorer (sen AM2 plattformen) och kommer garanterat fortsätta med detta.

Amd har gjort kompatibla lösningar längre än så, Det är intel som började med att först låsa ute Amd från sina moderkort när slot 1 och A kom, det är samma kontakt men den vändes 180 grader beroende på tillverkare eftersom Intel inte vill att man skulle kunna montera Amdcpuer på "Intelmoderkort" som man gjorde på "sockel 7" tiden.
Amd å sin sida har haft moderkort där cpusockeln har suttit som dotterkort så att det gått att köra olika cpugenerationer på samma moderkort ( de har även haft olika minnestyper på samma moderkort innan minneskontrollern integrerades i cpun), Intel har också haft en möjlighet att montera sockel 370 via dotterkort på slot 1 moderkort men det var i deras fall samma cpuer men tillverkade med olika anslutningar så det var ju egentligen ingen skillnad förutom den fysiska anslutningen.

Amd brukar hursomhelst ha mycket längre tidsmässig kompatibilitet för de inför inte artificiella spärrar för att bryta kompatibilitet på det sätt som Intel och Nvidia gör för att tvinga folk att byta plattformar och på så sätt kunna sälja fler styrkretsar. kunden uppfattar det ju inte som att Intel tar betalt för moderkortet (men det gör de ju via styrkretsen) utan den biten ser de flesta som moderkortspris och inte ett extra påslag på cpupriset...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att det är trevligt att AMD inte gör sina processorer inkompatibla med äldre moderkort i onödan.

Med det sagt så kan det finnas skäl att uppgradera sitt moderkort för ny processor även på samma plattform. Vi vet t.ex. inte om PCIe 4.0-stöd kommer att fungera med äldre 300-serien eller 400-seriens chipset. Men då är det att man byter moderkort för att man vill, inte för att man måste.

Permalänk
Medlem

Notera att det är AMD själva som garanterar att "sockeln" är kompatibel. Det står fortfarande moderkortstillverkare fritt att inte släppa några UEFI-uppdateringar för äldre moderkort, vilket krävs för att nyare processorer ska vara kompatibla. Detta kanske framförallt kommer vara en risk för budgetkort. Ett annat problem som kan uppstå med budgetmoderkort är att strömförsörjningen inte räcker till, då nästa Ryzen-serie kommer ha boost-frekvenser på upp till 5 GHz, och därmed högre strömförbrukning än nuvarande Ryzen 1xxx-2xxx. Men så länge man får de uppdateringar som krävs bör man ändå kunna välj en billigare CPU-modell, med lägre klockfrekvenser och ev. färre kärnor.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pepsin:

Notera att det är AMD själva som garanterar att "sockeln" är kompatibel. Det står fortfarande moderkortstillverkare fritt att inte släppa några UEFI-uppdateringar för äldre moderkort, vilket krävs för att nyare processorer ska vara kompatibla. Detta kanske framförallt kommer ske för budgetkort. Ett annat problem som kan uppstå med budgetmoderkort är att strömförsörjningen inte räcker till, då nästa Ryzen-serie kommer ha boost-frekvenser på upp till 5 GHz, och därmed högre strömförbrukning än nuvarande Ryzen 1xxx-2xxx.

Jag tror tvärt om, nästa generation kommer att dra mindre ström vid samma kärnantal och frekvens för det är ju det som är den stora vinsten med att krympa tillverkningsprocessen.
Det bör alltså finnas marginaler för ökad frekvens utan att öka effekten om man använder samma antal kärnor.
En krympt process innebär också att man kan få plats med fler kärnor och exakt hur man kombinerar egenskaperna får vi se men det lär inte stämma att kategoriskt säga att cpuerna drar mer effekt för att frekvensen ökar om man jämför med de äldre för det är mer komplext än så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.