Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

DHL försnillat dator, ingen kompensation

Permalänk

DHL försnillat dator, ingen kompensation

Hej. 180823 skickade jag ett paket innehållandes min Clevo P771ZM. Den skickades med DHL till mySNs servicecenter i Tyskland.
mySN stod för frakten och försåg mig med en fraktsedel för DHL.
Paketet kom aldrig fram och snart stod det klart att DHL antingen slarvat bort eller stulit datorn.
DHL spenderade halva hösten med att komma fram till att eftersom tyska mySN stod för frakten måste ärendet hanteras av tyska DHL med kontakt via mottagaren.
mySN öppnade nytt ärende med tyska DHL och idag kom deras svar att datorn inköpt 2015 inte kan värderas av dem och därför utgår ingen kompensation överhuvudtaget.

Nu står jag här vid vägs ände utan dator och utan kompensation och vet inte vad jag ska göra. Jag har lagt en fråga till KO, någon som har någon idé vart jag kan vända mig?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Najsman:

Hej. 180823 skickade jag ett paket innehållandes min Clevo P771ZM. Den skickades med DHL till mySNs servicecenter i Tyskland.
mySN stod för frakten och försåg mig med en fraktsedel för DHL.
Paketet kom aldrig fram och snart stod det klart att DHL antingen slarvat bort eller stulit datorn.
DHL spenderade halva hösten med att komma fram till att eftersom tyska mySN stod för frakten måste ärendet hanteras av tyska DHL med kontakt via mottagaren.
mySN öppnade nytt ärende med tyska DHL och idag kom deras svar att datorn inköpt 2015 inte kan värderas av dem och därför utgår ingen kompensation överhuvudtaget.

Nu står jag här vid vägs ände utan dator och utan kompensation och vet inte vad jag ska göra. Jag har lagt en fråga till KO, någon som har någon idé vart jag kan vända mig?

Kontakta konsumentombudsman i din hemkommun, alternativt ARN skulle jag säga.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

2017 tittade ARN på två ärenden och kom fram till följande (hallakonsument):

Citat:

När du använder din ångerrätt och ska returnera varan till företaget, menar ARN att företaget ansvarar för varan från det att du lämnar den till transportören. I praktiken innebär det att du normalt sett inte kan hållas ansvarig om varan skadas eller försvinner under transporten.

För att du ska kunna bli ansvarig om paketet skadas eller försvinner krävs att du har varit vårdslös. Det skulle exempelvis kunna handla om att du har paketerat varan på ett otillräckligt sätt eller adresserat den felaktigt. Här är det dock upp till företaget att kunna bevisa att du har varit vårdslös. Har transportören inte anmärkt på varken paketering eller retursedel kan du argumentera för att du inte har varit vårdslös.

För den som är intresserade är det ärende 2017-11943 och 2017-10274.

Vet inte om ditt scenario faller in under ARN:s tidigare ärenden men det framstår alltså som att du i första hand ska tvista mot mySN och följdfrågan blir då hur de ställer sig till situationen.

Som @daskedennis skriver, ta kontakt med din lokala konsumentombudsman och ARN:

https://malmo.se/Social---familjefragor/Personligt-stod/Konsu...

Permalänk

Tack! I detta fallet äger jag redan datorn, inköpt 2015. Det är inte en fråga om att returnera eller reklamera varan. Jag har lämnat den på ett DHL Service Point (har kvitto), de har slarvat bort den och ger 0 kr i kompensation.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Najsman:

Tack! I detta fallet äger jag redan datorn, inköpt 2015. Det är inte en fråga om att returnera eller reklamera varan. Jag har lämnat den på ett DHL Service Point (har kvitto), de har slarvat bort den och ger 0 kr i kompensation.

Det är ju helt sjukt att de tar noll ansvar. De borde kunna ge ett schablonvärde även om det är under datorns riktiga värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Najsman:

Hej. 180823 skickade jag ett paket innehållandes min Clevo P771ZM. Den skickades med DHL till mySNs servicecenter i Tyskland.
mySN stod för frakten och försåg mig med en fraktsedel för DHL.
Paketet kom aldrig fram och snart stod det klart att DHL antingen slarvat bort eller stulit datorn.
DHL spenderade halva hösten med att komma fram till att eftersom tyska mySN stod för frakten måste ärendet hanteras av tyska DHL med kontakt via mottagaren.
mySN öppnade nytt ärende med tyska DHL och idag kom deras svar att datorn inköpt 2015 inte kan värderas av dem och därför utgår ingen kompensation överhuvudtaget.

Nu står jag här vid vägs ände utan dator och utan kompensation och vet inte vad jag ska göra. Jag har lagt en fråga till KO, någon som har någon idé vart jag kan vända mig?

Är det du som betalat frakten är du ansvarig , har inköpsstället eller service verkstaden
betalat frakten är de ansvariga och det är dit du skall ställa dina krav till.

Dhls enklare paket alternativ som vänder sig mot privatpersoner ersätter bara efter kilopris kanske något de har ändrat på senare tid..

Även många fraktbolag som inte ger någon ersättning när du skickar trasiga produkter tex saker som skall in på service, räknas i stort sett som elektronikskrot.

Så det är viktigt att läsa igenom vilkoren innan man skickar saker..