Permalänk
Medlem

Vattenkyla 2080 TI

Tjenare,

Jag byggde ny burk för ett tag sen med ett Palit 2080 TI (http://www.palit.com/palit/vgapro.php?id=3006)

Chassiet är ett Define R6 med 2 st stora noctua-fläktar på toppen av chassiet som blåser ut luft, och en Fractal Design s36 sluten kylare till cpun som är frontmonterad och blåser in luft i chassiet. Allt går svalt och fint och flödet är bra.

När jag spelar Battlefield 5 och path of exile så ligger cpun (9990K@5.2ghz) på ca 40-45 grader men GPUn ligger på 65-75 grader. Antar att 2080 TI blir rätt varmt men nu funderar jag på om det finns nån "plug n play" vattenkylning att köpa även till grafikkortet?
Tar man bort sidan på chassiet och känner på kortet så är hela kylaren väldigt varm. Blir något bättre om jag forcerar chassifläktarna i push-pull så flödet i chassiet ökar, men då låter det massor istället...

Fläktarna på kortet låter rätt mycket så fort det går över 70 grader så är mest ute efter att få datorn mycket tystare.
Mitt gamla 1080 som skickade ut luften på baksidan av datorn gick betydligt svalare med samma typ av fläktar/chassie...

Thoughts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av justize:

Tjenare,

Jag byggde ny burk för ett tag sen med ett Palit 2080 TI (http://www.palit.com/palit/vgapro.php?id=3006)

Chassiet är ett Define R6 med 2 st stora noctua-fläktar på toppen av chassiet som blåser ut luft, och en Fractal Design s36 sluten kylare till cpun som är frontmonterad och blåser in luft i chassiet. Allt går svalt och fint och flödet är bra.

När jag spelar Battlefield 5 och path of exile så ligger cpun (9990K@5.2ghz) på ca 40-45 grader men GPUn ligger på 65-75 grader. Antar att 2080 TI blir rätt varmt men nu funderar jag på om det finns nån "plug n play" vattenkylning att köpa även till grafikkortet?
Tar man bort sidan på chassiet och känner på kortet så är hela kylaren väldigt varm. Blir något bättre om jag forcerar chassifläktarna i push-pull så flödet i chassiet ökar, men då låter det massor istället...

Fläktarna på kortet låter rätt mycket så fort det går över 70 grader så är mest ute efter att få datorn mycket tystare.
Mitt gamla 1080 som skickade ut luften på baksidan av datorn gick betydligt svalare med samma typ av fläktar/chassie...

Thoughts?

Jag tror att detta är vad du söker: Alphacool Eiswolf 240 GPX Pro Nvidia Geforce RTX 2080ti. Om du bara vill vattenkyla grafikkortet ser det ut att vara en ganska bra deal, under 2000 kr. Jag har inte själv testat några produkter från Alphacool, men jag har hört mycket gott om dem.

Bör passa om ditt kort är något av följande:
Palit GeForce RTX 2080 Ti GamingPro OC, 11GB GDDR6 (NE6208TS20LC-150A)
Palit GeForce RTX 2080 Ti GamingPro, 11GB GDDR6 (NE6208T020LC-150A)

Med det sagt så är vattenkylning inte riktigt "plug n play". Det här kitet gör det mesta av jobbet åt dig, men du får ändå hålla lite koll på hur loopen mår, att den kyler effektivt och att pumpen går som den ska. Vet inte om Alphacool rekommenderar vätskebyte för den här produkten, men det kanske också blir aktuellt med tiden.

65-75 grader låter inte så farligt för att vara ett grafikkort, borde det inte glatt gå upp till 85 grader innan det sänker frekvensen?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Nae, 10xx och 20xx sänker frekvensen stegvis redan vid ca 55c.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@kirayatail: Tack för svar. Ska kolla in den där där! Hur är det med garanti om man tar bort originalkylaren? Dvs om kortet går sönder av annan anledning (vilket är svårt att bevisa antar jag)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Nae, 10xx och 20xx sänker frekvensen stegvis redan vid ca 55c.

Då har jag lärt mig något nytt idag, tack!

Skrivet av justize:

@kirayatail: Tack för svar. Ska kolla in den där där! Hur är det med garanti om man tar bort originalkylaren? Dvs om kortet går sönder av annan anledning (vilket är svårt att bevisa antar jag)?

Ah, ständigt denna garantifrågan... Jag har inte plockat isär nåt RTX-kort, men jag sätter en femma på att det finns något schablonavtal som säger att du ger upp garantin när du byter kylare, men om det är legalt riktigt i alla lägen vågar jag inte uttala mig om. Finns några fall i USA (som inte direkt rör grafikkort) där rätten till reparation prövades mot det klassiska "warranty void if removed"-klistermärket.

Hur var det nu med RTX... De hade lite problem från fabrik på några batchar, eller? Det kanske bara var Nvidias egna och inte tredjepartare?

Känns som att jag ställer fler frågor än jag ger svar, men jag hoppas du kommer någonvart ändå

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Det enda jag tänker på är hur man får en 9900K att gå i 5.2 på 40-45 grader i någon load.. Låter som att något inte riktigt stämmer.
Min vän har sin 9900K kylt av NH-D15 i 5.0 och får temperaturen norr om 95 grader i belastning. 65-75 är normal temperatur under belastning för en GPU.

I tråden #17640766 nämner du att du har en vcore på 1.325 dessutom.

Luktar troll långa vägar.

För att hålla min ontopic så ska väl Fractal Designs slutna system gå att expandera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Nae, 10xx och 20xx sänker frekvensen stegvis redan vid ca 55c.

Har du någon källa på det? Låter weird att frekvensen skulle sänkas vid vad som är nära idle temp/gränsen för passiv fläkt på många grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag kör en NZXT G12 med Corsair H55 på mitt 1080 ti och är väldigt nöjd med min setup.
Trots att jag har den monterad som enda utblås precis bakom en Noctua D15 (matas alltså med "varmluft") så går grafikkortet högre klockat, svalare och tystare än med luftkylaren (en KFA så inte någon värsting, men samtidigt helt OK, rimligen ungefär i nivå med din Palit-kylare). Monteringen var enkel å smidig, inga problem.

Bästa setupen i ditt chassi skulle jag tro är CPU-radiatorn i toppen som utblås, GPU-radiator (120/140) bak som utblås, å sen några frontfläktar för inluft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Det enda jag tänker på är hur man får en 9900K att gå i 5.2 på 40-45 grader i någon load.. Låter som att något inte riktigt stämmer.
Min vän har sin 9900K kylt av NH-D15 i 5.0 och får temperaturen norr om 95 grader i belastning. 65-75 är normal temperatur under belastning för en GPU.

Luktar troll långa vägar.

För att hålla min ontopic så ska väl Fractal Designs slutna system gå att expandera?

Med en 360-radiator låter det inte omöjligt, det var ju nåt spel och inte stresstest för CPU TS hade kört. Undrar om pumpen i Celsius-modellen är stark nog att expandera, tror det var en sån som JayzTwoCents försökte med i sitt Louqe Ghost-bygge med CPU + GPU + 2x 240mm Rad, och den fixade inte motståndet.

Nånstans kan jag tycka att två separata AIOs i samma chassi känns fel, jag menar.. steget till custom loop med allt i känns mer rimligt, men det kostar ju också...

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@kirayatail: Hej igen. Den tempen är alltså med msi afterburner och rivatuner's overlay i spelen när jag spelar. Load ligger oftast inte över 60%. Kör jag nått burntest så får jag nästan 90 grader ibland så..... Jag har bytt till eftermarknadspasta om det nu gör nån skillnad

Så nej , inget troll, om än inte toksäker på detta med överklockning....

Edit: Jag har justerat volten sen jag postade det där med. Kör med strax över stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Med en 360-radiator låter det inte omöjligt, det var ju nåt spel och inte stresstest för CPU TS hade kört. Undrar om pumpen i Celsius-modellen är stark nog att expandera, tror det var en sån som JayzTwoCents försökte med i sitt Louqe Ghost-bygge med CPU + GPU + 2x 240mm Rad, och den fixade inte motståndet.

Nånstans kan jag tycka att två separata AIOs i samma chassi känns fel, jag menar.. steget till custom loop med allt i känns mer rimligt, men det kostar ju också...

Fractal Designs kylare presterar i bästa fall någon grad bättre än NH-D15.

Hade kört på custom loop, TS. Riktigt kul att bygga och planerar man det bra med tex drain valve så blir det enkelt att underhålla också.

Inte för att ekonomin verkar vara något problem men jag hade shoppat en massa från Barrow när det gäller fittings. Stort utbud och billigt. För mig lika bra kvalité som bitspower.

Snyggare blir det också.

Permalänk
Medlem

@AMDDDDD: Jo, men mitt problem är att jag aldrig byggt custom loop förrut så jag har rätt så dålig koll. Är iofs väldigt händig och badar i verktyg så det bör inte vara något problem. Känns lite segt nu när man redan köpt en färdig radiator för CPUn dock.

Bör en såndär vattenkylning effektivare än luft dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av justize:

@AMDDDDD: Jo, men mitt problem är att jag aldrig byggt custom loop förrut så jag har rätt så dålig koll. Är iofs väldigt händig och badar i verktyg så det bör inte vara något problem. Känns lite segt nu när man redan köpt en färdig radiator för CPUn dock.

Bör en såndär vattenkylning effektivare än luft dock?

Min första loop jag byggde är den som än idag är kvar. Det är inte alls svårt, finns miljontals videor på hur man ska göra och en massa information om vad man ska tänka på. Man ska se det som en kul och estetisk grej annars är det ingen mening tycker jag.

Stora luftkylare presterar oftast bättre än slutna vattenkylare, problemet är att det är fult som stryk.

I ditt fall verkar en ytterligare sluten lösning vara aktuellt med en NZXT G12. Det är enklast vad jag vet.

Jag tycker dock att det är riktigt onödigt, din GPU håller sig i väldigt bra temperatur.

Permalänk
Medlem

@AMDDDDD: Tack återigen för bra info.

Jag ska iväg och handla en vettig fläktkontroller , blir nog en Corsair commander pro då jag har ett nätagg som corsair LINK kan styra redan. Bör kunna optimera flödet i lådan ännu bättre då utan att behöva starta om till bios varje gång jag ska ändra en kurva....

Permalänk
Medlem

65-75 är väl inte något att tänka på vid spelade? Mitt 1080 ligger runt 80

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Köp en beg AIO å kör en ghettomod på den. Jag kör på en sån med 1080TI.

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Avstängd

Fläska dit ett Accelero Xtreme för 600-700:- presterar typ som en AIO med 240mm radiator. Spar du massa jobb och pengar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Har du någon källa på det? Låter weird att frekvensen skulle sänkas vid vad som är nära idle temp/gränsen för passiv fläkt på många grafikkort.

Ingen nyhet direkt, en snabb googling eller ta upp afterburner och se efter.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av justize:

Tjenare,

Jag byggde ny burk för ett tag sen med ett Palit 2080 TI (http://www.palit.com/palit/vgapro.php?id=3006)

Chassiet är ett Define R6 med 2 st stora noctua-fläktar på toppen av chassiet som blåser ut luft, och en Fractal Design s36 sluten kylare till cpun som är frontmonterad och blåser in luft i chassiet. Allt går svalt och fint och flödet är bra.

När jag spelar Battlefield 5 och path of exile så ligger cpun (9990K@5.2ghz) på ca 40-45 grader men GPUn ligger på 65-75 grader. Antar att 2080 TI blir rätt varmt men nu funderar jag på om det finns nån "plug n play" vattenkylning att köpa även till grafikkortet?
Tar man bort sidan på chassiet och känner på kortet så är hela kylaren väldigt varm. Blir något bättre om jag forcerar chassifläktarna i push-pull så flödet i chassiet ökar, men då låter det massor istället...

Fläktarna på kortet låter rätt mycket så fort det går över 70 grader så är mest ute efter att få datorn mycket tystare.
Mitt gamla 1080 som skickade ut luften på baksidan av datorn gick betydligt svalare med samma typ av fläktar/chassie...

Thoughts?

Varför frontmatad S36? när datorn belastas kommer du blåsa in varmluft i burken som grafikkortet i sin tur skall kyla med?
Hade det inte vart bättre att ha en sådan lösning i toppen som utblås?

Skrivet av AMDDDDD:

Det enda jag tänker på är hur man får en 9900K att gå i 5.2 på 40-45 grader i någon load.. Låter som att något inte riktigt stämmer.
Min vän har sin 9900K kylt av NH-D15 i 5.0 och får temperaturen norr om 95 grader i belastning. 65-75 är normal temperatur under belastning för en GPU.

I tråden #17640766 nämner du att du har en vcore på 1.325 dessutom.

Luktar troll långa vägar.

För att hålla min ontopic så ska väl Fractal Designs slutna system gå att expandera?

Min 9900k kör i 5ghz med ca vcore 1,270 kylt av en ASUS ROG Ryujin 360mm och jag ligger mellan 36-45 grader i idle med top på 82-84 i prime95.
5,2ghz med vc 1,325 hade kunnat värma en smärre villa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ingen nyhet direkt, en snabb googling eller ta upp afterburner och se efter.

Pascal gör det, inte nya serien. Man kommer oftast upp i powerlimit innan den når 84 grader med 2080Ti.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz