Mitt nya moderkort saknar spdif kontakt.

Permalänk

Mitt nya moderkort saknar spdif kontakt.

Hej.
Blev väldigt förvånad när jag fick hem min nya pc, då mitt nya moderkort saknar spdif/digital utgång vilket mitt gamla moderkort
hade. Och nu kan jag inte koppla mitt 5.1 system hemma bio med digital ljudöverföring eller ?

För det kan väl inte vara meningen att jag ska behöva köra 3,5 mm till rca då kommer väl ljudet bli mycket sämre i 5.1, jag vill ju ha
digital överföring som på mitt gamla moderkort. Konstigt varför inte spdif finns på nya moderkortet, eller går det att lösa, finns hdmi på moderkortet men är det inte för bild endast ? haha jag förstår ingenting varför digital ljudkälla är borta går vi bakåt i tekniken igen någon som vet ? är ej så duktig på detta. Mvh.

Permalänk
Medlem

De flesta surround receivers tar emot HDMI

Annars köp ett separat ljudkort.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

De flesta surround receivers tar emot HDMI

Annars köp ett separat ljudkort.

Hej.
Det finns hdmi på nya moderkortet och finns en hdmi i mitt 5.1 system. Så med en hdmi kabel där i mellan
blir det som innan jag kan spela upp vanlig musik ifrån mp3 i datorn digitalt ut i 5.1 systemet m.m...?
Ska det vara någon viss typ av hdmi så att den klarar digitalt ljud bra till ett 5.1 system eller kan man köpa den billigaste kabeln ?
Jag trodde hdmi mer var för bild endast, du märker hur kunnig jag är, kan inte mycket om detta

Permalänk
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.
Det finns hdmi på nya moderkortet och finns en hdmi i mitt 5.1 system. Så med en hdmi kabel där i mellan
blir det som innan jag kan spela upp vanlig musik ifrån mp3 i datorn digitalt ut i 5.1 systemet m.m...?
Ska det vara någon viss typ av hdmi så att den klarar digitalt ljud bra till ett 5.1 system eller kan man köpa den billigaste kabeln ?
Jag trodde hdmi mer var för bild endast, du märker hur kunnig jag är, kan inte mycket om detta

Precis. Jag kör med hdmi både för bild och dolby atmos med recivern som passthrough till tvn.
En vanlig 2.0 kommer fungera fint.

Permalänk
Skrivet av Mirdvalon:

Precis. Jag kör med hdmi både för bild och dolby atmos med recivern som passthrough till tvn.
En vanlig 2.0 kommer fungera fint.

Hej.
Okej, tror du att den kabeln duger i länken nedan till mitt ljud ? står 7.1 på förpackningen dock, jag har 5.1 system, men kvittar väl eller.

https://www.xn--ob-eka.se/fritid/hemelektronik/tv-radio/hdmi-kabel-connect-5000440

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.
Okej, tror du att den kabeln duger i länken nedan till mitt ljud ? står 7.1 på förpackningen dock, jag har 5.1 system, men kvittar väl eller.

https://www.xn--ob-eka.se/fritid/hemelektronik/tv-radio/hdmi-kabel-connect-5000440

Det enda intressanta är att det är en High Speed-kabel som enligt tillverkaren ska klara 18 Gbps, med andra ord en helt vanlig HDMI-kabel. Resten av "egenskaperna" som är listade på förpackningen är mest bara HDMI-funktioner som inte har någonting med kabeln att göra.

Om du vill ha en kabel som är certifierad att den klarar 18 Gbps (d.v.s. HDMI 2.0-hastighet) så är det en Premium High Speed-kabel du ska leta efter, men när det handlar om så korta kablar som 3m så brukar de flesta kablarna fungera.

Om du dessutom endast ska föra över 5.1-ljud så tror jag inte det går att hitta en HDMI-kabel som är så dålig att det inte fungerar. Du kan t.ex. jämföra med Dolby TrueHD 7.1-ljud på blu-ray, där ligger bandbredden som högst på 18 Mbps, d.v.s. en tusendel av vad HDMI 2.0 klarar.

Permalänk
Medlem

Vad är det för moderkort? Vad har du för receiver? Mycket möjligt att du har spdif via 3.5mm som din receiver kan ta emot.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Vad är det för moderkort? Vad har du för receiver? Mycket möjligt att du har spdif via 3.5mm som din receiver kan ta emot.

Hej.
Har inte uppgifterna här just nu, men ja min förstärkare har spdif men inte mitt nya moderkort, det var kopplat med spdif innan på gamla
pc burken moderkort till förstärkare. Som jag skrivit en gång innan där uppe, Men nu är den utgången tyvärr inte kvar.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen toslink kontakt på min laptop men jag kan dock använda en kontakt kontaktoch därigenom köra toslink. kolla så att inte ljudutgången på moderkortet har märkning för minitoslink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.
Har inte uppgifterna här just nu, men ja min förstärkare har spdif men inte mitt nya moderkort, det var kopplat med spdif innan på gamla
pc burken moderkort till förstärkare. Som jag skrivit en gång innan där uppe, Men nu är den utgången tyvärr inte kvar.

En del moderkort har spdif via 3.5mm uttag, så bara för att du saknar uttag för din gamla kabel så kanske du kan ha en sån kabel jag länkar nedan istället. Men se till att ange vad du har för moderkort och förstärkare så får du hjälp mer anpassat efter dina förutsättningar.

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns även usbanslutna aes/spdif interface men de brukar vara mer avancerade konstruktioner med jittertvätt och galvanisk isolering av datorn så de kostar före det mesta mer än ett spelljudkort

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av teejee:

En del moderkort har spdif via 3.5mm uttag, så bara för att du saknar uttag för din gamla kabel så kanske du kan ha en sån kabel jag länkar nedan istället. Men se till att ange vad du har för moderkort och förstärkare så får du hjälp mer anpassat efter dina förutsättningar.

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Okej tack, här kan ni se, en äldre LG receiver är det, men som syns lite dåligt på bild på receiver är där 1 st optical in och 1 st hdmi output.

https://www.gigabyte.com/us/Motherboard/GA-AB350-Gaming-rev-1...

https://archiwum.allegro.pl/oferta/zestaw-kina-domowego-dvd-h...

Permalänk
Skrivet av perost:

Det enda intressanta är att det är en High Speed-kabel som enligt tillverkaren ska klara 18 Gbps, med andra ord en helt vanlig HDMI-kabel. Resten av "egenskaperna" som är listade på förpackningen är mest bara HDMI-funktioner som inte har någonting med kabeln att göra.

Om du vill ha en kabel som är certifierad att den klarar 18 Gbps (d.v.s. HDMI 2.0-hastighet) så är det en Premium High Speed-kabel du ska leta efter, men när det handlar om så korta kablar som 3m så brukar de flesta kablarna fungera.

Om du dessutom endast ska föra över 5.1-ljud så tror jag inte det går att hitta en HDMI-kabel som är så dålig att det inte fungerar. Du kan t.ex. jämföra med Dolby TrueHD 7.1-ljud på blu-ray, där ligger bandbredden som högst på 18 Mbps, d.v.s. en tusendel av vad HDMI 2.0 klarar.

Hej.

Fick låna en HDMI kabel nu, har satt i den i moderkort och till min reciever nu, men får inget ljud ut till 5.1 systemet, kollade lite på inställningar i Windows, men står digitalt ljud HDMI ej inkopplat, kolla även lite på reviever men får ingen kontakt med HDMI där i heller. Får däremot ljud genom vanliga 3.5 mm till datorhögtalarna. Är det någon inställning som lurar ? eller måste man installera moderkorts drivrutiner ?

Uppdatering: hittade drivrutiner Realteak Gigabyte redan installerat, kanske någon inställning där ?

Permalänk
Skrivet av Mirdvalon:

Precis. Jag kör med hdmi både för bild och dolby atmos med recivern som passthrough till tvn.
En vanlig 2.0 kommer fungera fint.

Lånat HDMI sladd nu, men hur förstår moderkortet och receivern att dom ska hitta varandra så jag får ljud ut då till 5.1 ? kollat inställningar i Windows står Digital sound HDMI ej inkopplad, men vanligt 3.5 mm kontakt fungerar med musik.
Kollat receivern med men hittar inget om HDMI ljud där. Konstigt att den ej aktiveras när jag kopplat in den i moderkortet borde ske automatiskt ?

Permalänk

Dom sålde billiga toslink i länk nedan som någon här nämnde innan kanske åker iväg och köper en sådan istället, har ju biltema här i stan Men om jag kopplat med en sådan blir det digitalt ljud då ?

https://www.biltema.se/kontor---teknik/ljud/ljudkablar/35-mm-...

Uppdatering: eller räcker med en adapter endast har ju kabeln spdif kabeln sen innan på gamla moderkortet.
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Dom sålde billiga toslink i länk nedan som någon här nämnde innan kanske åker iväg och köper en sådan istället, har ju biltema här i stan Men om jag kopplat med en sådan blir det digitalt ljud då ?

https://www.biltema.se/kontor---teknik/ljud/ljudkablar/35-mm-...

alltså det 3,5 sticket i moderkortet du använder måste vara mini-tos-link...det sitter tos-link i botten av kontakten i moderkortet men även vanlig 3,5 kontakt.
man kan säga att dom 2 är integrerade i varandra..men för digi ljud skall kontakten stödja tos-link och därför jag säger att du måste kolla så det faktiskt har det.
Vet inte om detta var begripligt

EDIT:
------
på ditt moderkort kan man läsa följande.

Audio

Realtek® ALC887 codec
High Definition Audio
2/4/5.1/7.1-channel
* To configure 7.1-channel audio, you have to use an HD front panel audio module and enable the multi-channel audio feature through the audio driver.
Support for S/PDIF Out

Är tydligen en header på ditt moderkort "1 x S/PDIF Out header" och tror nog du behöver en Board för att ansluta kabeln till.