Permalänk

Dator seg från ingenstans

Hej på er!

Som rubriken lyder så har min dator (se speccs i signatur) från ingenstans blivit seg, inte jätte seg men lite smått märkbart.
Det hände efter att jag bytt ut min cpu kylare mot en asus rog ryujin 240. Monteringen gick hur bra som helst, inga konstigheter.. Rengjorde min cpu med ArctiClean rengörningskit innan jag monterade den nya. Temps på cpun är bra, runt 55 grader under load. samma gäller alla andra komponenter, inga skillnader mot tidigare.
Dock så va asus programmen till kylaren svin röriga att installera. Fanns typ 5 olika setups att välja mellan och kylaren gick under full belastning först tills jag fick rätt på allt. Cpu'n överhettades dock aldrig, tvärtom. Till sist så fick jag rätt på de alla diverse programmen man skulle ha och allt fungerade bra, trodde jag.

Har nu testat datorn i 2 dagar och både surfning, spelning osv fungerar inte riktigt som jag är van vid. Kommer små ''mini'' freezes eller hack eller vad man nu kan kalla det. Det jag har testat än så länge är bara att köra ccleaner och scanna datorn efter virus och dylikt.

Något har hänt, frågan är bara vad..

Ska köra om datorn imorgon då jag beställt en m.2a ändå men känns meningslöst att göra det innan den kommit för att sen göra det igen.
Kan detta hjälpa tro, eller är det något annat som spökar?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

@Howardflynn: jag känner igen det där, undrar om inte jag lider av samma sak.

Permalänk

@Enbitost: Tråkigt.. har du testat att köra en om din dator?

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk

EDIT: Brukar köra detta youtube klippet i 4k

och spola fram tills 0:51. Rör sig bilden där helt flytande så funkar datorn bra, gör den det inte så vet jag att de är något som inte står rätt till..
Haft liknande problem en gång tidigare men då har jag för mig att de hjälpte med en ren installation, dock på en helt annan dator.

PS har kollat min internetuppkoppling och det ser bra ut.

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

Känns onödigt att börja felsöka innan du installerat om, men jag skulle tippa att det är någon process som ligger och spökar. Döda alla förutom de mest basala och se om det hjälper. Starta upp program ett efter ett tills du hittar det som skapar hacken.

//G

Visa signatur

---

Permalänk

@Gorian: ska prova detta! tack

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

Har också haft konstiga problem i W10 och orsaken misstänker jag ha varit windows update. Lösningen i båda fallen blev att partionera om disken och göra en färsk installation.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

@Pontooz: märkligt.. hoppas att det är samma på min burk då.. tråkigt ifall de är någon av mina komponenter som börjar dö ut redan

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

Freeze? Hårddisken?

Permalänk

@franz4: kan vara, men varför kom det helt plötsligt från ingenstans? Har kört Samsung magician och scannat hårddisken och programmet säger att hårddisken är i ''good condition''

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

Hade en process som bråkade med mig, kunde inte kontrollera den hur mycket jag än försökte.
Visade sig att den slutade ta upp CPU-kraft efter att jag lät Windows uppdateras. Så har SU uppdateringar som väntar på installation, låt den installeras. Jag vet, inget man alltid vill, men kan vlinså mycket bättre.

Lycka till!

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

Hej på er!

Som rubriken lyder så har min dator (se speccs i signatur) från ingenstans blivit seg, inte jätte seg men lite smått märkbart.
Det hände efter att jag bytt ut min cpu kylare mot en asus rog ryujin 240. Monteringen gick hur bra som helst, inga konstigheter.. Rengjorde min cpu med ArctiClean rengörningskit innan jag monterade den nya. Temps på cpun är bra, runt 55 grader under load. samma gäller alla andra komponenter, inga skillnader mot tidigare.
Dock så va asus programmen till kylaren svin röriga att installera. Fanns typ 5 olika setups att välja mellan och kylaren gick under full belastning först tills jag fick rätt på allt. Cpu'n överhettades dock aldrig, tvärtom. Till sist så fick jag rätt på de alla diverse programmen man skulle ha och allt fungerade bra, trodde jag.

Har nu testat datorn i 2 dagar och både surfning, spelning osv fungerar inte riktigt som jag är van vid. Kommer små ''mini'' freezes eller hack eller vad man nu kan kalla det. Det jag har testat än så länge är bara att köra ccleaner och scanna datorn efter virus och dylikt.

Något har hänt, frågan är bara vad..

Ska köra om datorn imorgon då jag beställt en m.2a ändå men känns meningslöst att göra det innan den kommit för att sen göra det igen.
Kan detta hjälpa tro, eller är det något annat som spökar?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Ny kylare, mer belastning på PSU.

Trälig PSU brukar ge liknande resultat, hur länge har ditt Corsair RM 750X hängt med?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

@Robban75: har de senaste windows updateringarna.. körde faktiskt en update på dessa igår. Ingen skillnad dock hursomhelst tack för tipset!

@Lifooz Det är nästan helt nytt.. allt är köpt i slutet av august /början av september.

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.