Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Palit 2080 Ti OC - konstiga ljud vid 144hz

Permalänk
Medlem

Palit 2080 Ti OC - konstiga ljud vid 144hz

Hallå Sweclockers,

I tidig oktober så köpte jag Palit 2080 Ti OC från inet, (tillsammans med alla andra komponenter, helt nya).

Märkte direkt att det var problem när jag tänkte testa det första gången, ett riktigt högt ljud uppstod såfort jag startade ett spel.
Testade lite och märkte att det var endast när det var på 144hz -skärmen, och när spelet stöder 144hz. Testade bland annat Rainbow Six Siege i 144hz.

Ljudet upphör direkt när jag minimerar spelet eller drar det till andra skärmen, men såfort det är uppe på den primära så kommer ljudet av en jetmotor tillbaks.
Ljudnivån ökar/sjunker beroende på vad för hz jag väljer i skärmens/spelets inställningar.

Rapporterade detta till först Palit, då dom sa åt mig att prata med inet som jag köpt det utav för att få det fixat/utbytt.

Först nu igår, 10 dec (ca 2månader senare från första beställning) fick jag tillbaks ett nytt kort, men det är exakt samma problem.

Är det någon som har haft liknande problem eller som kan förstå vad det beror på?

Resterande komponenter:

ASUS PRIME Z370-A Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 Vengeance Corsair HX750i 750W Fractal Design Define R5 Blackout Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB Samsung 970 EVO 500GB be quiet! Pure Rock

Här är videos från det. Första videon är bara ljudet(ignorera dörrklockan på slutet, det är min pizza), andra videon visar hur ljudet upphör direkt när jag minimerar spel.
Låter inte lika högt på videon som i verkligheten, då jag hör det genom ljuddämpat chassi och headset med spelets ljud i.

Dold text

Hjälp uppskattas! Ska även ringa inet idag igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gladdy:

Hallå Sweclockers,

I tidig oktober så köpte jag Palit 2080 Ti OC från inet, (tillsammans med alla andra komponenter, helt nya).

Märkte direkt att det var problem när jag tänkte testa det första gången, ett riktigt högt ljud uppstod såfort jag startade ett spel.
Testade lite och märkte att det var endast när det var på 144hz -skärmen, och när spelet stöder 144hz. Testade bland annat Rainbow Six Siege i 144hz.

Ljudet upphör direkt när jag minimerar spelet eller drar det till andra skärmen, men såfort det är uppe på den primära så kommer ljudet av en jetmotor tillbaks.
Ljudnivån ökar/sjunker beroende på vad för hz jag väljer i skärmens/spelets inställningar.

Rapporterade detta till först Palit, då dom sa åt mig att prata med inet som jag köpt det utav för att få det fixat/utbytt.

Först nu igår, 10 dec (ca 2månader senare från första beställning) fick jag tillbaks ett nytt kort, men det är exakt samma problem.

Är det någon som har haft liknande problem eller som kan förstå vad det beror på?

Resterande komponenter:

ASUS PRIME Z370-A Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 Vengeance Corsair HX750i 750W Fractal Design Define R5 Blackout Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB Samsung 970 EVO 500GB be quiet! Pure Rock

Här är videos från det. Första videon är bara ljudet(ignorera dörrklockan på slutet, det är min pizza), andra videon visar hur ljudet upphör direkt när jag minimerar spel.
Låter inte lika högt på videon som i verkligheten, då jag hör det genom ljuddämpat chassi och headset med spelets ljud i.

Hjälp uppskattas! Ska även ringa inet idag igen.

Tjena! Jag har samma issue med mitt Titan Xp i bland annat Dayz, men bara i menyerna. Har du testat att spela eller har du bara startat spelen och sedan stängt av pga ljudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Tjena! Jag har samma issue med mitt Titan Xp i bland annat Dayz, men bara i menyerna. Har du testat att spela eller har du bara startat spelen och sedan stängt av pga ljudet?

Jag testade med det första kortet jag fick, då kvarstod ljudet, har däremot inte provat att faktiskt gå längre än menyn med det nya jag fick igår då jag antog att det var samma fel. Får prova igen efter jobbet. Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Är du säker på att ljudet kommer från grafikkortet och inte nätaggregatet?

Fick byta mitt nätaggregat ganska nyligen då det gav ifrån sig missljud, speciellt i GTA V när jag körde med 144Hz. Körde jag med 60Hz istället minskades ljudet markant.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem

Jag hade en gammal PSU newton R2 1000W med ett Nvidia 1080, där grafikkortet hade ett fantastiskt coilwhine. Uppgraderade PSU, moderkort och CPU nyligen, men hade kvar mitt 1080. Med den nya riggen försvann allt coilwhine, jag gissar att det var PSU som gjorde skillnaden.

Permalänk

Låter ju som klassiskt coil-whine. Ljudet brukar bli högre/markant när FPSen sticker iväg, speciellt i menyer etc. Är ju inget "farligt" mer än lite irriterande.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Som andra skriver är det troligtvis PSU'n. Vad händer om du låser FPS till 144? 120? 100?

Permalänk
Medlem

Lås fps i alla program i RTSS till 30. Låter det ändå?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.