Permalänk
Medlem

Custom hardtube loop - Lian Li PC-011 dynamic

Hej hej!

Gör min första projekt tråd här på forumet, lämpligt för min första hardtube custom loop någonsin
Jag har tidigare kört med min softtube custom loop men länge känt suget efter hardtube. Så jag tog tag i saken och lade en rejäl beställning hos Inet, som var otroligt vänliga nog att dels kasta in bra rabatter på det mesta, och faktiskt bjöd på PETG rören!
Så stort tack till Inet för det!

Datorn kommer bestå av min redan befintliga dator vilket i korta drag är:
Mobo: Asus Maximus X Hero
GPU: Asus gtx 1080 Turbo
CPU: Intel 8086K
RAM: 2x8GB Gskill trident Z RGB
PSU: Corsair RM750x med vita individuellt sleevade kablar.

Vattenkylningen kommer efter allt är klar bestå utav:
EK-HDC 16mm Fittings, den blåa modellen.
EK-supremacy evo cpu block
Bitspower full cover GPU block för Asus 1080 turbo.
EK-Coolstream XE 360mm radiator
EK-Coolstream SE 240mm radiator

Och så ett gäng 90 graders vinklar och annat smått och gott för att få ihop allt!

Vätskan jag kommer använda är EK's någorlunda nya cryofuel solid i färgen Azure blue, som är UV reaktiv. Så för det ändamålet har jag två st alphacool UV "ringar" som kommer placeras någonstans i loopen!

Jag har inte riktigt hunnit börja ännu. Utan har bara rivit ur gamla loopen och börjat prova olika konstellationer! Inte helt lätt, men det ska bli otroligt kul! Ikväll kommer jag börja på riktigt, och komemer försöka ta mycket bilder för att uppdatera här i tråden!

Hoppas ni vill följa mitt lilla projekt och att ni finner det iallafall hälften så underhållande som jag!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Spännande! Håller själv på med en loop i det chassit nu. Kom gärna in och snacka lite på Sweclockers Discorden #modding om du behöver hjälp eller undrar något.

https://discord.gg/v9aFzP

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy:
Tack! det ska jag absolut försöka ta mig tiden att göra!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Börjat ordentligt idag! Med blandade resultat! Böjandet av rören är inte skitenkelt, men det ska nog lösa sig! Planerat loopen, insett att det inte riktigt går, flyttat om radiatorer etc, testat igen osv! Men grymt kul! Tror mig nu kommit på det bästa sättet för placering av res och pump, för att sedan gå in i gpu blocket! Se bild på första prototypen!

https://m.imgur.com/a/7Bs1WDr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Kommit en bit på vägen nu! Bara två bends kvar att göra. Men tagit en kort paus nu en stund!

Första bilden så har jag gjort min absolut första bend! Inte helt lätt faktiskt, speciellt inte med värmepicka på 2000w.. Man värmer lätt upp PETG röret lite för mycket Då kör jag ändå värmepickan på lägsta läge!

Den andra bilden går mellan cpublock och den första radiatorn, en EK-coolstream XE 360, den skulle förmodligen kunna kyla en mindre bil!.
Pga hur jag valt att placera allt kommer loop order vara Res>pump>gpu>cpu>rad>rad och tillbaka till res. Jag var först skeptisk till denna order, varmt vatten från gpu till cpu block etc. Men efter smått googlande och en video av Jayztwocent så förstod jag att det inte gör någon märkbar skillnad!

Droppa gärna tips eller kommentarer etc på hur ni tycker kring hur jag tänkt! Alltid öppen för fler ideér!

Allt gott!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Tyvärr stött på lite patrull. Skulle provmontera med fittings och själva kompressions "ringen" igår kväll, men inser då att 90 graders benden mellan GPU och CPU inte lirar riktigt. Utgång GPU och ingång CPU är lite lätt förskjutna från varandra. Så antingen gängar den ena fitting fel, och den andra rätt. eller tvärtom.

Detta trodde jag att jag hade hade haft i åtanke när jag böjde röret och först provmonterade det i
fittingen utan den yttre delen gängad. Men tydligen inte. Blir att böja om och nytt. Riktigt knepigt att få till det helt rätt när förskjutningen bara är någon centimeter.

Någon med tips på hur man kan få till den benden på bästa vis?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Tyvärr stött på lite patrull. Skulle provmontera med fittings och själva kompressions "ringen" igår kväll, men inser då att 90 graders benden mellan GPU och CPU inte lirar riktigt. Utgång GPU och ingång CPU är lite lätt förskjutna från varandra. Så antingen gängar den ena fitting fel, och den andra rätt. eller tvärtom.

Detta trodde jag att jag hade hade haft i åtanke när jag böjde röret och först provmonterade det i
fittingen utan den yttre delen gängad. Men tydligen inte. Blir att böja om och nytt. Riktigt knepigt att få till det helt rätt när förskjutningen bara är någon centimeter.

Någon med tips på hur man kan få till den benden på bästa vis?

tell me 'bout it... Hade samma problem i mitt bygge, så det slutade med att jag vände upp-och-ner på CPU-blocket för att få ännu mer avstånd i X-led och därmed mer svängrum för ytterligare en kurva:

Tror den ursprungliga offseten var nåt i stil med 5-6 mm, och på det här viset fick jag typ 25 mm att röra mig på (minsta möjliga avstånd mellan två kurvor i mitt fall var 20 mm).

Det kanske slutar med att du behöver göra om röret, men en svag liten kurva på ena eller andra hållet borde räcka, klart det inte blir riktigt lika snyggt som en ensam kurva, men vad ska man göra...

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@kirayatail:

Tack för tipset! Det är nog värt att testa! Krävs dock att "nästa" rör i följden också behöver göras om men ja, kanske enda valet man har!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Lyckades få till GPU/CPU benden! Det blev kanske inte det snyggaste i världen men det passar ju och jag är nöjd! Vid framtida projekt ska man nog köpa upp sig på ett gäng olika 90 graders och 45 grader vinklar för att kunna lösa sånt här ännu snyggare!

Så här ser det ut just nu!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Lyckades få till GPU/CPU benden! Det blev kanske inte det snyggaste i världen men det passar ju och jag är nöjd! Vid framtida projekt ska man nog köpa upp sig på ett gäng olika 90 graders och 45 grader vinklar för att kunna lösa sånt här ännu snyggare!

Så här ser det ut just nu!

https://i.imgur.com/ORrBBds.png

Bra lösning! det var ungefär nåt sånt jag tänkte mig. Är normalt en förespråkare av "funktion före form", men applicerar man den ideologin i samband med vattenkylning så är det lätt att börja ifrågasätta hela projektet

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@kirayatail: Tack!
Haha ja, hela vitsen med hardtube är ju just estetiken. Kyler knappast bättre än något annat, och är fan inte snällt mot plånboken!
Men jag tycker det blev helt okej snyggt, svårt att få på bild men det ser bra ut i verkligheten!
Sen tar ju de blåa anslutningar mycket av uppmärksamheten!
Tror det kommer bli riktigt nice med en solid blå vätska också! Ikväll ska jag försöka bli klar och köra läcktest! Sambon är ute på AW hela kvällen så jag har all tid i världen!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Frida 🥐

Jag hade nog gjort om röret mellan GPU och CPU, det ser lite skrovligt ut och det är nog något man lätt hänger upp sig på. Det går att göra en 90 grader + 45 grader i slutet av röret som går in mot cpun för att få en perfekt böj. Krävs dock att man mäter ganska noga. Exempel:

Pumpen hade jag nog vridit 90 grader och placerat under reservoaren, sedan flyttat upp reservoaren lite. Det blir ett lite mer enhetligt utseende. Men då får man bygga någon form av fäste.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://modmymods.com/barrow-g1-4-360-rotary-offset-adapter-f...

En sån kan göra stor skillnad på böjen mellan GPU/CPU

Visa signatur

Asus Maximus X Hero z370| i7 8700k | RTX2080 TI | Corsair AX1200W | Corsair Vengeance 16Gb | EKWB Custom Loop PETG

Permalänk

Eller, tänk utanför boxen och dra om till något i stil med Rad-GPU-Rad-CPU-Res, pump-
Rören behöver ju inte gå i den slingan du har?
Men jag har aldrig gjort ett sånt här bygge så vad vet jag.. har för mig att jag sett något liknande på nätet i vilket fall, finns mycket inspiration att grötta ner sig i om man har tid...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

jag drog mina så här

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Supersnyggt!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Hur blev det tillslut

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Den är uppe och snurrar!
Jag är dock inte helt nöjd! Sättet jag ville att loopen skulle gå tvingade mig till att köra soft tube på två ställen. Däremot så kort så det syns inte!
Jag ska se om jag inte kan få upp lite bilder!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Här kommer två bilder, ena bilden är lite av ett försök från mig att vara artistisk! xD
Den andra visar helt enkelt datorn

Jag är inte fullt nöjd ska erkännas, men det var första gången och till slut ville jag inte vara utan datorn längre! Men känner jag mig själv så kommer väl ändå någon hårdvara bytas ut snart och då kan jag lika gärna göra om loopen då!

Något jag kommer införskaffa nästa gång jag gör om loopen, vilket jag tror underlättar mycket, är en pump/res kombo!

Men här kommer lite bilder! Här ser man att soft tuben mellan res och rad, där jag efter 10-15 försök gav upp böjandet!
Och kom ihåg att alla har vi varit nybörjare någon gång

Lite låg vätskenivå i reservoaren på bilderna men den är påfylld sedan bilderna togs!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk

Stiligt ju! Väsnas pumpen mycket? Svårt att se om det står stötdämpat eller är stumt monterad i chassit.
Antar att den håller sig förhållandevis tyst och sval under spelbelastning..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Jättedålig bild +jag hade plasten kvar över glaset. Och numera finns det ett Radeon VII istället för ett Vega 64.

Loopen ska göras om nångång efter sommaren tänkte jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Stiligt ju! Väsnas pumpen mycket? Svårt att se om det står stötdämpat eller är stumt monterad i chassit.
Antar att den håller sig förhållandevis tyst och sval under spelbelastning..

Tack!
Pumpen står på gummipluppar ja! Jag kör pumpen på 48% och den hörs inte. Fläktarna på lågfart dränker det lilla ljudet pumpen gör.
Kör man däremot pumpen på 75% eller uppåt så hör man den. Den låter i ett väldigt högt tonläge som skulle kunna irritera lite. Men finns nästan ingen anledning att köra den på så hög fart!

Jag skulle dock ändå vilja ha en res/pump kombo enhet för att kunna ha insugsfläktar i botten. Idag har jag enbart utsug och således negativt tryck i lådan vilket säkert påverkar tempsen lite negativt!

Den håller sig ändå ganska sval! Jag tror dock jag skulle behöva applicera om kylpastan på GPU för det har inte gjorts på ett tag!
GPU ligger runt 55 grader, men har peakat på max 62 grader.
CPU håller sig också på runt 55 grader under load både i spel men också i tester som t.ex cinebench! Men CPU är knappt klockad just nu!

Värt att notera är att fläktkurvan enbart styrs på cpu tempen, och fläktarna går på halvfart om inte cpu går över 65grader vilket den aldrig gör när jag spelar! Så även det kan va en anledning till att GPU blir lite varmare än optimalt Dock inget mot de 85 grader grafikkortet nådde med asus turbo original blower kylaren!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K:
Riktigt snyggt med grafikkortet monterat på sidan! Det är jag sugen på nästa gång jag river ut och bygger om loopen

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Har gjort om min igen nu i rev 2

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0