Väntar på klappar från Adlibris

Permalänk
Medlem

Väntar på klappar från Adlibris

Beställde lite tänkta julklappar från Adlibris. Det verkar ha varit ett misstag, för de levereras inte. Stod på sajten att allt fanns i lager när jag la min beställning. Googlade lite på Adlibris och hittade att de hade stora problem med julhandeln 2017, och att det är mycket klagomål även i år. Detta hade jag missat såklart. Adlibris har breddat sitt sortiment mer och mer och har även en avdelning för hemelektronik numera. Är det någon mer än jag som har dåliga erfarenheter av Adlibris?

Permalänk
Medlem

Jag väntar också på massor med julklappar från Adlibris. Det börjar se väldigt hopplöst ut.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag försöker undvika att beställa från både Bokus och Adlibris om jag kan. I min erfarenhet tar det alltid hur lång tid som helst att få hem det man har beställt, även om det står att det finns i lager.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beställde två kursböcker en vecka innan en kurs skulle börja och tänkte att det skulle räcka, men det tog 3 veckor att få det levererat. Detta var då i oktober/november så det lär vara ännu värre nu kring jul. Aldrig mer Adlibris för mig

Permalänk
Medlem

Samma sak. Tog ca 3 veckor för en bok, som tur är beställde jag i tid. Men när man frågar om leveranstiden via kundtjänst har dom ingen jävla aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag försöker undvika att beställa från både Bokus och Adlibris om jag kan. I min erfarenhet tar det alltid hur lång tid som helst att få hem det man har beställt, även om det står att det finns i lager.

Håller med. Beställt kursböcker som kommit när kursen är klar ett par gånger...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Beställde från både Bokus och Adlibris i helgen. Bägge sidorna lovade leverans före jul, vilket jag även hoppas att det gör. I min orderbekräftelse från Adlibris fanns det en länk där jag kunde följa deras process. Står för mig "förväntat leveransdatum 18-21 december", vilket är i god tid före jul.

Permalänk

Sambon beställde saker vid black friday, 3 produkter kom i fredags. Sista produkten är inte skeppad ännu. De beklagar sig, men har ingen vettig info att ge. Verkar vara så med fler av företagen i Adlibrisgruppen.

Har en släkting som nu önskat sig en bok i julklapp, billigast på Adlibris. Men inte en chans att det blir köp därifrån, alldeles för vaga leveransbesked, usel orderhantering och väldigt dålig orderuppdatering. Behövs en rejäl uppryckning.

Permalänk
Medlem

Beställde ett gäng böcker på Blck Friday jag med, kom på tisdagen efter. Snabbare än väntat.

Permalänk

Beställde en vara på black friday som fanns i lager men den har fortfarande inte kommit. Fick ett mail igår att de inte kan lova att den kommer före jul...

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Medlem

Alltså inte bara jag här som har problem. Har haft dålig erfarenhet av CDON tidigare, men nu blir det ett till företag jag bojkottar. Jag är väl ganska naiv som tror att ett stort e-handelsföretag ska kunna klara leveranserna i tid. Hade jag googlat på Adlibris innan köpet hade jag nog letat någon annanstans. Det känns som en lucka i lagstiftningen för konsumenter att ett företag kan uppge ett visst leveransdatum, och sedan kan man som kund inte göra annat än att sitta och vänta och hoppas på det bästa. Visst kan man avboka sin beställning, men väntar man på kurslitteratur eller julklappar så är inte det direkt någon tröst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baradet Funkar:

Alltså inte bara jag här som har problem. Har haft dålig erfarenhet av CDON tidigare, men nu blir det ett till företag jag bojkottar. Jag är väl ganska naiv som tror att ett stort e-handelsföretag ska kunna klara leveranserna i tid. Hade jag googlat på Adlibris innan köpet hade jag nog letat någon annanstans. Det känns som en lucka i lagstiftningen för konsumenter att ett företag kan uppge ett visst leveransdatum, och sedan kan man som kund inte göra annat än att sitta och vänta och hoppas på det bästa. Visst kan man avboka sin beställning, men väntar man på kurslitteratur eller julklappar så är inte det direkt någon tröst.

Saknas ingenting. Det är dock inte konsumentköplagen som är först här, samtidigt som den kan dras nytta av på ett annat sätt. Har man skrivit en leveranstid så är allt efter den leveranstid en försening som du som konsument bör föra en klagan om.
Sedan betyder det inte att du får något för det, men det kan tvinga bolaget att lägga upp ej vilseledande leveranstider.
Samtidigt måste jag tillägga att det är lätt att kringgå ett sådant krav (det blir oftast marknadsföringslagen som aktiveras här och ingen konsumentköplag) och istället säga att man till 99% klarar leveranstiden men att vissa gånger kan det bli en försening som i ditt fall. Svårt att gömma sig bakom det dock om flera hundra kunder anmäler samma sak.

Permalänk
Inaktiv

Beställde en bok för ungefär 3 veckor sedan, igår fick jag notis att den gick att hämta ut. Otroligt, förstår att dom har mycket att göra men 3 veckor för att leverera en bok?

Permalänk
Medlem

Verkligen glad att jag inte köpt några julklappar därifrån denna jul, kollar man prisjakt så har ju deras omdöme störtdykt bara dom senaste veckorna...dagarna,

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Tror inte adlibris har eget lager. Om produkten finns i lager är det deras leverantör som har den i lager. Så den ska först skickas till adlibris, därefter till kunden...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av CyberNerd:

Tror inte adlibris har eget lager. Om produkten finns i lager är det deras leverantör som har den i lager. Så den ska först skickas till adlibris, därefter till kunden...

Det är olika steg i orderstatusen. Första är "tack för din beställning", sen är det "inväntar produkter", efter det är det "beställningen hanteras på lagret". Så långt hade jag kommit för ganska många veckor sedan. kvar är stegen "paket på väg" och "ditt paket är framme".

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Medlem

Jag har ju såklart gett upp hoppet om att få mitt paket före jul, men kommer inte att avbeställa då jag är nyfiken på att se hur detta slutar. Det sätt som Adlibris kommunicerar på via t.ex. sin hemsida, facebook eller vd:s uttalanden i tidningsartiklar borde vara ett skolexempel på hur man inte ska göra, eftersom de som inte får sina varor så uppenbart ser att det som sägs inte är sant.

Att "beställningen hanteras på lagret" betyder antagligen "Vi har ingen aning om var din varor är och inte när de kommer, men de finns antagligen på något lager någonstans i världen där de hanteras på något sätt, så därför är formuleringen inte en uppenbar lögn, eftersom vi inte specifikt har angett att vi syftar på vårt eget lager"

Permalänk
Medlem

Mitt minne från studietiden var att adlibris var billiga, men det gällde att vara ute i god tid.

Minns inför någon terminsstart att jag beställde böcker på adlibris, och samma dag beställde jag en liten D-klassförstärkare från Hong Kong via eBay, pris ca 200kr, med gratis frakt. Förstärkaren var på ombudet en vecka innan böckerna...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Skönt svar från Adlibris:

Citat:

Din order har blivit struken och kommer därför att inte skickas.

Ha en bra dag!

Permalänk

Adlibris är genuint skitdåliga på det dom gör. Deras leveranstider har blivit ett internt skämt hemma efter att stort sett varje beställning blivit försenad. Och detta under normal handeln.

Min erfarenhet är alltså att detta inte är unikt black friday och julhandeln, utan är mer regel än undantag numer. Vilket jag förstås tycker är all kritik för en sådan så pass stor aktör.

Jag lider verkligen med er som väntar på julklappar!

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Har handlat av adlibris flera gånger tidigare, alltid fått sakerna men tagit lång tid varje gång.
Handlar bara om det är böcker jag inte hittar någon annanstans.. och alltid på faktura.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Expertgissare

Då hade sambon tur som kunde hämta ut sina böcker igår som hon beställde förra veckan, hoppas ni som väntar får era saker trots att det ser mörkt ut

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Adlibris har ett stort eget lager i Morgongåva. Sen så har de ju knappast hela sitt sortiment i lager, utan en del varor måste de säkert beställa från sina leverantörer innan de kan skicka till kund.

Permalänk
Medlem

3-5 dagar leverans

La en order på en bok i söndags,Adlibris sa det skulle ta 3-5 arbetsdagar att leverera, Idag är onsdag alltså 3 dagar har gått och på mina sidor kan jag se att mitt paket fortfarande behandlas. Dvs de har inte skickat mitt paket än!

Permalänk
Medlem

Beställde en vara som fanns i lager på Bokus under black friday. Tog väl ca 3 veckor innan den kom fram, så liknande problem där...

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Adlibris håller sina duktiga leveranstider fortfarande ser jag

Beställt 2 ggr på Adlibris för ett par år sedan, c++ böcker som tog över 4 veckor att komma till mig. Detta var under en vår och ingen högtid som skulle kunna ställa till det. Dom är bara pinsamt dåliga på att ta hand om sina ordrar verkar det som

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

Har kört mer traditionell handling i år. Less på strul med posten, sena leveranser eller varför inte både sena och förstörda. Det är typ 50/50 att jag får en beställning i tid och utan skador. Sjukt egentligen.

Nä hoppas inte vanlig butikshandeln försvinner..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beställde den tolfte, enligt deras hemsida plockas ordern inom 1-2 dagar, och mitt fraktsätt var 2-4 dagar.

Står fortfarande som "Behandlas" på hemsidan, så jag avbokade hela ordern och gick till en bokaffär i närheten här.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Beställde en julklapp till dottern den 2 december och kunde hämta ut paketet igår den 18:e. Blir nog inte att handla nåt mer från Adlibris.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop