Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

4-pin/floppy strömkabel, alla fyra kablar samma?

Permalänk
Medlem

4-pin/floppy strömkabel, alla fyra kablar samma?

Teknikproffset sålde en IDE<-->SATA-adapter till mig, och det ingick en 4-pin till floppy-kabel. Saken var bara att sagda kabel bara hade två av fyra delkablar (kabel/delkabel...? Vad är korrekt terminologi?). Jaha. Då gnällde jag lite och de skickade en ny till mig... SOM VAR EXAKT LIKADAN. Så då har jag två uppsättningar kontakter men bara en uppsättning delkablar. Jag började MacGyvra ihop de för att få fyra i en:

som det ska vara, men kom på att de kanske inte är likadana. På en hel kabel är de ju trots allt färgkodade olika. Så då är frågan: Är kablarna olika så att det finns nån risk eller kan jag knåpa ihop det här säkert?

Permalänk
Medlem

I en vanlig molex (4-pins) har du kabelföljd som följer röd-svart-svart-gul där röd är 5V, båda svarta är jord och gul är 12V

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

@Neomike: Men den riktiga frågan är om kablarna skiljer i utformning, eller om samma typ av kabel används för olika funktioner. Kan jag ersätta #3 och #4 med #1 och #2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

@Neomike: Men den riktiga frågan är om kablarna skiljer i utformning, eller om samma typ av kabel används för olika funktioner. Kan jag ersätta #3 och #4 med #1 och #2?

Det enda som skiljer de olika ledarna åt är färgen på isoleringen.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Skitbra, då ska jag nattknåpa lite så ska vi se om jag inte skickar ett inlägg till om några minuter...

Permalänk
Medlem

Urrrhh... Jag behöver två strömadaptrar, en till dataadaptern OCH en till hårddisken. FML, nåväl, får hitta på nåt annat...

Permalänk
Medlem

Du kan inte koppla som du försöker med i bilden - då blir det grillat på den en anslutningen med dels att det matas med 12 Volt och dels att det matar med polvänd polaritet.

innan man kopplar själv så måste man göra sig besväret att läsa på först och det är inte svårt idag med google...

Koppla du in 12V på en 2.5"-disk 5V-matning (finns ingen annan matning, 2.5" diskar använder inte 12 Volt alls, ja om det inte är SAS-diskar förstås) och dessutom polvänt så blir det dyrt på en snurrdisk hos en diskräddningsfirma då allt måste bytas (eller att skivorna måste flyttas över till ny chassie med ny elektronik och läshuvuden då allt blir toast) och är det SSD så blir det helkört.

Elektronik gillar inte fel spänning men skadorna blir ännu värre om det också är felpolariserat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Du kan inte koppla som du försöker med i bilden - då blir det grillat på den en anslutningen med dels att det matas med 12 Volt och dels att det matar med polvänd polaritet.

innan man kopplar själv så måste man göra sig besväret att läsa på först och det är inte svårt idag med google...

Koppla du in 12V på en 2.5"-disk 5V-matning (finns ingen annan matning, 2.5" diskar använder inte 12 Volt alls, ja om det inte är SAS-diskar förstås) och dessutom polvänt så blir det dyrt på en snurrdisk hos en diskräddningsfirma då allt måste bytas (eller att skivorna måste flyttas över till ny chassie med ny elektronik och läshuvuden då allt blir toast) och är det SSD så blir det helkört.

Elektronik gillar inte fel spänning men skadorna blir ännu värre om det också är felpolariserat...

Då är alltså INTE färgen på isoleringen det enda som skiljer ledarna åt...?

Skrivet av Erik_T:

Det enda som skiljer de olika ledarna åt är färgen på isoleringen.

För övrigt är det knepigt beteende att vara dryg över att jag inte läst på innan, när exakt det jag gör här på forumet är att kolla upp det innan jag kopplar in nånting.

Permalänk
Medlem

@Ucmh: Du ställer fel fråga, därav att du får fel svar. Ledarna är identiska så när som på färgen på isoleringen men vad de förväntas leverera för spänning skiljer baserat på deras placering i kontakten.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

@Ucmh: Du ställer fel fråga, därav att du får fel svar. Ledarna är identiska så när som på färgen på isoleringen men vad de förväntas leverera för spänning skiljer baserat på deras placering i kontakten.

???
Men det är ju precis det jag har undrat.

Skrivet av Ucmh:

@Neomike: Men den riktiga frågan är om kablarna skiljer i utformning, eller om samma typ av kabel används för olika funktioner. Kan jag ersätta #3 och #4 med #1 och #2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

???
Men det är ju precis det jag har undrat.

Du frågade ju om utformningen på kablarna? En sladd är en sladd. De har olika färger. Det är allt som skiljer kablarna från varandra. Men självklart spelar det roll var man kopplar in dem. Stoppar du dem i väggutaget får du 230V.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

???
Men det är ju precis det jag har undrat.

Det är möjligt men det är inte vad du har frågat.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Du frågade ju om utformningen på kablarna? En sladd är en sladd. De har olika färger. Det är allt som skiljer kablarna från varandra. Men självklart spelar det roll var man kopplar in dem. Stoppar du dem i väggutaget får du 230V.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, självklart. Alltså, det är märkligt. Efter den där typens inlägg verkar det som om alla har fått för sig att jag är på väg att koppla in dem i fel ordning, men av det som syns på bilden är det inget som antyder att jag är på väg att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Ja, självklart. Alltså, det är märkligt. Efter den där typens inlägg verkar det som om alla har fått för sig att jag är på väg att koppla in dem i fel ordning, men av det som syns på bilden är det inget som antyder att jag är på väg att göra det.

Beror på hur man tolkar bilden. Som det är kopplat på bilden är det helt åt helvete, men det förutsätter ju att alla inkopplade kablar är tänkta att sitta där de sitter.
Men du hade väl inte tänkt använda bägge de två små kontakterna, trots att bägge är med på bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Ja, självklart. Alltså, det är märkligt. Efter den där typens inlägg verkar det som om alla har fått för sig att jag är på väg att koppla in dem i fel ordning, men av det som syns på bilden är det inget som antyder att jag är på väg att göra det.

Fast av det som syns på bilden så har du ju redan kopplat +5V till jord?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Ta o köp en färdig kabel så blir det nog bra!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Utgå från strömkällan och se till att varje anslutning som når förbrukaren ger rätt spänning. Vid tveksamhet så mät.
När det gäller standardiserade kontakter så sök på kontaktnamn och pinout och kolla vad respektive stift i kontakten gör och ska man snickra ihop nån egen adapter så se till att koppla rätt för annras blir det dyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så här skall det vara kopplat:

Så adaptern du fått är inte korrekt gjord för att driva en floppy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Beror på hur man tolkar bilden. Som det är kopplat på bilden är det helt åt helvete, men det förutsätter ju att alla inkopplade kablar är tänkta att sitta där de sitter.
Men du hade väl inte tänkt använda bägge de två små kontakterna, trots att bägge är med på bilden?

Nej nej, naturligtvis är det inte färdigt som det är på bilden. Jag skrev att jag bara hade börjat knåpa, och bifogade bild för att visa delarna och hur det såg ut i den stunden. Det framgår om man läser det som står. Om man skummar genom missar man det kanske. Jag hade inte tänkt använda båda de små kontakterna, hur det nu skulle kunna gå till.

I vilket fall fick jag svar från teknisk support den här gången, och tydligen så är det, trots att bilden på instruktionen till varan visar en vanlig kabel med fyra ledare, meningen att det bara ska vara två ledare. Jag sitter faktiskt och framgångsrikt använder adaptern i skrivande stund!

Tack snälla till alla som läste ordentligt och gav konstruktiva svar.