Köpa PVM i Sverige

Permalänk
Medlem

Köpa PVM i Sverige

Som trådtiteln säger, var är bästa stället att hitta en PVM/CRT-monitor i Sverige? Det mesta jag kan hitta finns på eBay och i USA och eftersom det är ganska tunga pjäser så går frakten på en shitload, exklusive all moms och tullavgifter man skulle behöva betala. Förutsett att säljarna ens är villiga att skeppa til Europa. Blocket och Tradera verkar inte heller ha en särskilt het PVM-marknad. SweClockers marknad verkar också ganska dött på den här fronten. Finns det något svenskt retro-forum som har Köp/Sälj-trådar för sånt här? Eller iaf europeiskt inriktat så man slipper betala import/moms-avgifter.

Permalänk
Medlem

@pålis:
Det går att fltrera på ebay så att det från Europa visas överst filter Europa.
Det fanns dock inte många till salu.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Exakt, har redan gjort det och det fanns inte många Speciellt inte om man jämför med USA-utbudet.

Permalänk
Skrivet av pålis:

@Belzader: Exakt, har redan gjort det och det fanns inte många Speciellt inte om man jämför med USA-utbudet.

Jag jobbar på ett teknikföretag där vi hanterar viss gammal hårdvara, även ibland CRTs (även om det är mer sällan nu förtiden).
Om jag lyckas rädda nån okej innan skrotning kan jag kanske fixa en åt dig om du bor i Stockholm

Permalänk
Medlem

Kollat elfa? Dom brukar ha allt som finns i elektronikväg.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Jag jobbar på ett teknikföretag där vi hanterar viss gammal hårdvara, även ibland CRTs (även om det är mer sällan nu förtiden).
Om jag lyckas rädda nån okej innan skrotning kan jag kanske fixa en åt dig om du bor i Stockholm

Vore skitschysst om du kunde göra ett inlägg i tråden eller skicka PM ifall du hittar nåt Är det mest konsument-CRT:s eller professionella PVM:s? Har inte plats för mycket större än 10-15" 4:3

Skrivet av RVX:

Kollat elfa? Dom brukar ha allt som finns i elektronikväg.

Kollade nu men hittar bara transistorer och kapacitorer men inga monitorer. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Ett sätt att försöka hitta dessa är att kolla med diverse media-bolag som kan haft dom, alternativt vården, men dom har högre risk att ha fått någonting tråkigt inbränt i sig, samma gäller de som användes till övervakningssystem.

Även om Sonys PVM är grymma så finns det andra märken som också gjorde väldigt bra professionella monitorer mot slutet. Jag sitter tex på en JVC TM-H150C som jag är väldigt nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldamar:

Ett sätt att försöka hitta dessa är att kolla med diverse media-bolag som kan haft dom, alternativt vården, men dom har högre risk att ha fått någonting tråkigt inbränt i sig, samma gäller de som användes till övervakningssystem.

Även om Sonys PVM är grymma så finns det andra märken som också gjorde väldigt bra professionella monitorer mot slutet. Jag sitter tex på en JVC TM-H150C som jag är väldigt nöjd med.

Kan säga att de är utrotningshotade på tv-stationer också, tyvärr är de flesta skrotade. Springer runt på en del och har faktiskt på senare år bara sätt en i katakomberna (som jag då såklart la mina vantar på )

Mindre pvm:er verkade vara vanligare dock, ser nån på loppis/second hand ibland, men de runt 20” är det inte ofta man ser i Sverige längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Återkom om du hittar nån/några som säljer är också intresserad

Permalänk
Medlem

@VeryMadMeatball:

Skulle du trilla över en i sthlm så är jag väldigt intresserad! har letat som en tok ett bra tag nu!
(Registrerade t om mig bara för att kunna skriva det )

Permalänk
Medlem

Letar också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Bildexpert

Just PVM:erna tycker jag har oförtjänt bra rykte. Inte för att de är dåliga utan för att det fanns gott om andra tillverkare som gjorde likvärdiga eller bättre yrkesskärmar. Tidigare nämnda JVC:er är bra utifrån min erfarenhet, Panasonic likaså. Ikegamis skärmar är verkligen top-notch. Nec/Mitsubishi är intressant med, skulle gärna prova att jobba med någon av dem vid tillfälle.

BVM:erna lever däremot upp till ryktet. De är fantastiska, men den verkliga kvalitén hos dem enligt mig är inte den höga linjeupplösningen som många hakar upp sig på. Snarare för att det är de enda CRT:erna som verkligen gör allt rätt, när man har kalibrerat dem förstås. Reglagen för vitbalansen är helt outstanding och man prickar snabbt in D65 på hela gråskalan. Till följd blir färgåtergivningen spot-on. Och gamman/EOTF är ju en klass för sig. Har man sett hur exempelvis en kalibrerad BVM-20F1E ser ut i ett mörklagt rum så vet man vad jag pratar om.

Det man kan göra är väl att ringa runt till produktionsbolag och kolla vilka som har några liggandes. Här och var dyker de fortfarande upp. De senaste tolv månaderna har jag plockat upp, hmm... Sju stycken tror jag. Samtliga från just produktionsbolag runtom i Stockholm. Är man riktigt seriös så finns det vissa återförsäljare av begagnad produktionsutrustning i Tyskland och Storbritannien. Köpte en av mina BVM:er från Used-Broadcast-Sale i Tyskland och det gick kanonbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Just PVM:erna tycker jag har oförtjänt bra rykte. Inte för att de är dåliga utan för att det fanns gott om andra tillverkare som gjorde likvärdiga eller bättre yrkesskärmar. Tidigare nämnda JVC:er är bra utifrån min erfarenhet, Panasonic likaså. Ikegamis skärmar är verkligen top-notch. Nec/Mitsubishi är intressant med, skulle gärna prova att jobba med någon av dem vid tillfälle.

BVM:erna lever däremot upp till ryktet. De är fantastiska, men den verkliga kvalitén hos dem enligt mig är inte den höga linjeupplösningen som många hakar upp sig på. Snarare för att det är de enda CRT:erna som verkligen gör allt rätt, när man har kalibrerat dem förstås. Reglagen för vitbalansen är helt outstanding och man prickar snabbt in D65 på hela gråskalan. Till följd blir färgåtergivningen spot-on. Och gamman/EOTF är ju en klass för sig. Har man sett hur exempelvis en kalibrerad BVM-20F1E ser ut i ett mörklagt rum så vet man vad jag pratar om.

Det man kan göra är väl att ringa runt till produktionsbolag och kolla vilka som har några liggandes. Här och var dyker de fortfarande upp. De senaste tolv månaderna har jag plockat upp, hmm... Sju stycken tror jag. Samtliga från just produktionsbolag runtom i Stockholm. Är man riktigt seriös så finns det vissa återförsäljare av begagnad produktionsutrustning i Tyskland och Storbritannien. Köpte en av mina BVM:er från Used-Broadcast-Sale i Tyskland och det gick kanonbra.

Är just PVM något Sony-specifikt? Trodde det bara var pro-grade CRT:er, oavsett märke? Du råkar inte ha någon PVM över liggandes? Hur hittade du Used-Broadcast sale? Va du där lokalt? Största problemet med att hitta PVM på ebay är att få det skeppat internationellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Är just PVM något Sony-specifikt? Trodde det bara var pro-grade CRT:er, oavsett märke? Du råkar inte ha någon PVM över liggandes? Hur hittade du Used-Broadcast sale? Va du där lokalt? Största problemet med att hitta PVM på ebay är att få det skeppat internationellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Pvm är en produkt serie från Sony, är därifrån det kommer. Men står ju för professional video monitor så har blivit lite pseudonym för proffs CRT monitorer.

Permalänk
Bildexpert

PVM är Sonys lineup med videomonitorer som är riktade för professionellt bruk. Behöver inte nödvändigtvis vara CRTs då de även tillverkar skärmar som är baserade på LCD och OLED som bär samma produktnamn. Det är vanligt att panelerna som används är detsamma som på BVM:erna men av sämre batcher, då BVM:erna är Grade1-monitorer som i huvudsak är avsedda för ytterst kritisk color grading eller research.

Alla CRTs jag har kvar används i dagsläget så det är inte aktuellt att sälja någon av dem. UBS hittade jag genom just eBay, men de har en egen hemsida också. De skickar på pall vilket gjorde det förhållandevis säkert/enkelt att få hem en BVM från dem.

Permalänk
Medlem

har sett att det då och då dyker upp gamla CTR-skärmar på second hand .. kan vara värt att kolla av dom

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har en SONY PVM-20N6E och en JVC TM-2100E
Finns i Solna

Permalänk
Medlem
Skrivet av flatcat:

Hej
Jag har en SONY PVM-20N6E och en JVC TM-2100E
Finns i Solna

PM:ad.

Permalänk
Medlem

Jag söker också med ljus och lykta. Bor i Göteborg, så söker mest däromkring. Verkar oerhört tunnsått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ligger ett gäng på tradera nu. Går ut om ett par dagar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Springcherry:

Ligger ett gäng på tradera nu. Går ut om ett par dagar!

Skickades från m.sweclockers.com

Synd att priset haussas upp för mycket på tradera. Folk får fnatt när det blir budgivning. Ibland säljs saker till nästan nypris.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Bildexpert

Det är rätt långt under nypris vill jag säga.

Permalänk
Entusiast

Har aldrig köpt en själv, nöjde mig med en Bang & Olufsen MX4000 som jag nyligen gjorde mig av med.

Däremot har jag bekanta som köpt från Tyska Ebay. Men det kanske blir samma träffar som med europafiltret som nämndes ovan.

https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m57...

Mestadels överprisade PVM:er i 14" dock.

Permalänk
Avstängd

Det är ingen som säljer en Pvm nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

varför vill man ha en pvm/crt skärm

Permalänk
Skrivet av agitax:

varför vill man ha en pvm/crt skärm

Pvm-skärmar brukar ha component in och ha väldigt skarp bild på en crt-skärm vilket många som spelar på äldre konsoler, tex sega megadrive brukar gilla. Vill skälv ha till mina äldre grejer

Permalänk
Medlem

Butik Mackapär har 6 st JVC TM-A10E (var 8 st innan jag och min svärfar dök upp) inne som säljs för 600 kr/st, observera att monitorn endast stödjer 50HZ.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Bildexpert

@pålis Hur har det gått för dig? Hittat något än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

@pålis Hur har det gått för dig? Hittat något än?

Min PVM ska komma på halvpall ikväll Köpte en 14" från ebay.

Permalänk
Bildexpert

@pålis Grattis! Vet du vilken modellbeteckning det är?

Min första PVM var en 14M2MDE, tätt följt av en 1454QM. Sedan kände jag att det fick räcka med små skärmar och kom över en 20F1 och blev som frälst.