Permalänk

Amd ryzen uppgradering.

Tjenare.

Jag funderar nu på att uppgradera min pc igen och denna gången till ett Amd system.

Sitter just nu på datorn i signaturen. En intel i5 6600k.
Skulle jag se nån skillnad på att uppgradera till ett Ryzen 2600 system?
Datorn används till allt från spelande till lite bildredigerande och filmtittande.
Har även ett Nytt Amd Vega 56 grafikkort liggandes som jag avvaktar att montera tills jag bestämt om jag ska uppgradera eller ej.

Och det jag funderar på är Amds Ryzen 2600 eller 2600X.
Vad är skillnaden förutom lite högre frekvens på 2600X och är det värt ca 600 till 700kr mer för att ta 2600X istället? Även en 2700 cpu kan vara intressant om jag kan fynda på nån rea förstås

Funderar på följande delar.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12163463

Tar gärna emot tips om ändringar om jag plockat ihop fel saker eller om nån har ett bättre paket med tex annat moderkort och minnen. Kör dock gärna med Asus moderkort eftersom jag varit väldigt nöjd med det jag har nu. Har dock läst mycket om överhettning av moderkort och VRM osv till just Ryzen så vill gärna ha ett som är med bra komponenter så alla förslag där är välkommet.

Stort tack för all hjälp och alla tips man får här på forumet.

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk
Medlem

@helloween1978: Till bildredigerande, möjligen en förbättring beroende på vad du gör. Till spel, nej det ska nog då i så fall vara specifika spel som throttlar på antalet trådar. 6600k är fortfarande bättre till spel vill jag påstå, än så länge iallafall. X-modellen är inte värd då skillnaden är så liten över det högre priset samt att de "vanliga" modellerna ändå är upplåsta för överklockning.

Är det spel som är viktigt skulle jag nog hellre uppgradera grafikkortet då det skulle ge en mer märkbar prestandaförbättring i moderna spel, framförallt i högre upplösningar, men då kan priset rusa iväg beroende på om det är grönt eller rött som gäller.

Men om jag var du skulle jag vänta till nästa år och se vad nästa generations Ryzen har att erbjuda. Några rykten som går är riktigt smarriga även om jag inte riktigt vågar tro på dem fullt ut. https://wccftech.com/amd-ryzen-3000-specs-prices-leaked-upto-...

Permalänk
Medlem

@helloween1978: Dubbelkolla de ram moduler du har valt så att de finns med på moderkortets QVL-Lista.
Här är en länk till bl.a dokumentation för ram minnen som är kompatibla. Ladda ned RAM QVL-Listan framförallt.

Jag har kört en Ryzen 2600 med det moderkortet du har valt och fick problem med mina Corsair Vengeance LPX 3000Mhz Cas 15. Dina Ram minnen verkar vara utav RGB varianten, jag misstänker att du kommer att få samma problem som jag fick. Det slutade med att jag fick ställa ned till 2666 för att få bild. Hade senaste bios som är från 30:e oktober typ, har jag för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Skrivet av Persikan:

@helloween1978: Dubbelkolla de ram moduler du har valt så att de finns med på moderkortets QVL-Lista.
Här är en länk till bl.a dokumentation för ram minnen som är kompatibla. Ladda ned RAM QVL-Listan framförallt.

Jag har kört en Ryzen 2600 med det moderkortet du har valt och fick problem med mina Corsair Vengeance LPX 3000Mhz Cas 15. Dina Ram minnen verkar vara utav RGB varianten, jag misstänker att du kommer att få samma problem som jag fick. Det slutade med att jag fick ställa ned till 2666 för att få bild. Hade senaste bios som är från 30:e oktober typ, har jag för mig.

Vad tror du gjorde att du fick problem med minnena?
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 2600 och 2600X överhypas väldigt mycket just nu. Inte för att de är bra utan för att det är de minst dåliga processororerna du kan köpa nya sett till pris/prestanda rent generellt. Men det är för den sakens skull inga fantastisk processorer på alla punkter vilket många verkar glömma. Den stora fördelen är däremot som sagt att de inte har oskäligt höga priser och att prestandan räcker till för "casual gamers". Att byta plattform i ditt fall är bara onödigt dyrt skulle jag säga med tanke på att din plattform redan är modern och att i7 6700K eller 7700K spöar Ryzen 5 2600 i spel rätt duktigt. Och även i de flertrådade scenarioer där Ryzen 5 2600 kanske vinner marginellt så gör ju inte i7an direkt bort sig heller. Den typen av arbete som kräver många trådar är dessutom den typ av beräkningar man normalt sett kan "vänta på". Spelprestanda däremot behöver vara "direkt".

Din bästa uppgradering vore med andra ord en i7a till din plattform.

Om du nu inte törs försöka dig på något i den här stilen dvs?!
https://www.nordichardware.se/nyheter/9900k-z170.html

Men för alla som sitter på hyfsad prestanda redan så tycker jag man bör invänta CES 2019. Senaste ryktet gällande Zen 2 tyder på lansering mars-april. Personligen tycker jag att en uppgradering ska "kännas" och inte bara ge typ mellan 10-20% prestandaökning för åtskilliga tusenlappar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Hmm tack för många bra åsiker.
Verkar som att det låter bäst att avvakta med ett byte av hela köret tills nästa gen kommer av AMD och kanske försöka hitta en i7 6700k eller 7700k.

Tackar för vägledningen och jag tror jag följer råden och tar och letar en i7 till systemet jag har för tillfället så länge

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ryzen 5 2600 och 2600X överhypas väldigt mycket just nu. Inte för att de är bra utan för att det är de minst dåliga processororerna du kan köpa nya sett till pris/prestanda rent generellt. Men det är för den sakens skull inga fantastisk processorer på alla punkter vilket många verkar glömma. Den stora fördelen är däremot som sagt att de inte har oskäligt höga priser och att prestandan räcker till för "casual gamers". Att byta plattform i ditt fall är bara onödigt dyrt skulle jag säga med tanke på att din plattform redan är modern och att i7 6700K eller 7700K spöar Ryzen 5 2600 i spel rätt duktigt. Och även i de flertrådade scenarioer där Ryzen 5 2600 kanske vinner marginellt så gör ju inte i7an direkt bort sig heller. Den typen av arbete som kräver många trådar är dessutom den typ av beräkningar man normalt sett kan "vänta på". Spelprestanda däremot behöver vara "direkt".

Din bästa uppgradering vore med andra ord en i7a till din plattform.

Om du nu inte törs försöka dig på något i den här stilen dvs?!
https://www.nordichardware.se/nyheter/9900k-z170.html

Men för alla som sitter på hyfsad prestanda redan så tycker jag man bör invänta CES 2019. Senaste ryktet gällande Zen 2 tyder på lansering mars-april. Personligen tycker jag att en uppgradering ska "kännas" och inte bara ge typ mellan 10-20% prestandaökning för åtskilliga tusenlappar.

Överhypas vore att överdriva. Känns mer som att Intel-fallangen känner pressen då fler och fler rekommenderar Ryzen över Intel i många prisvärda byggen.

Håller med om att det kanske inte är värt att uppgradera från en i7 till 2600x om man spelar mycket, speciellt när nya AMD processorer är runt hörnet.

Permalänk
Inaktiv

Jag är också emot pytteuppgraderingar, för att om man ständigt ska göra dessa så blir det otroligt mycket pengar att lägga ut. Jag tror få har gjort såna små uppgraderingar i +20års tid för det skulle bli extremt mycket pengar.

En vettig uppgradering för causal user skulle jag säga minst är 9900k eller motsvarande ryzen zen 2.

Sedan spel generellt största målgruppp är ungdomar som går i skolan och lever på sina föräldrar, detta leder till att speltillverkare högt prioriterar om att göra spelen lättdrivna så att deras kundbas ökas och mer $ kommer in. Det är inte som förr i det glada 90 talet att vissa spel krävde en 20 000kr dator för att köra.
Med detta sagt så är en 9900k för casual gamers konstigt nog fortfarande överdriven, av den anledning att speltillverkarna prioriterar $ in.

Permalänk
Medlem

Jag kör med dessa minnen. Fick ställa om i bios. Fick tips om nya asus tuf b450 pro som hade bättre vrm. Finns hos Webhallen

Permalänk
Medlem

Lyser fint