Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Köpte fel windows

Hej!
Jag behöver hjälp att hjälpa sonen. Han har byggt en dator själv. Han laddade ner Windows på USB, byggde datorn och installerade det på den. Det var Windows retail. Någon form av gratisvariant. Nu skulle han köpa riktigt på Media Markt och allt blev fel (mycket otydligt skyltat) han är 12 och ivrig och skrapade fram koden och insåg då att vi har köpt OEM. Katastrof! Går det på något sätt att pilla in ett oem på retail. Utan att ta bort det han redan har på datorn? Jag kan verkligen ingenting men tycker rasande synd om honom Eftersom han hade sparat länge. Tack på förhand/ Anna

Permalänk
Medlem

Hej, vet inte om det fungerar med OEM, men har ni provat att mata in nyckeln i -> Inställningar, Uppdatering och säkerhet, Aktivering och "Uppdatera produktnyckeln -> Byt produktnyckel"?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Tack! Ska fråga och prova

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av leloanha:

Hej!
Jag behöver hjälp att hjälpa sonen. Han har byggt en dator själv. Han laddade ner Windows på USB, byggde datorn och installerade det på den. Det var Windows retail. Någon form av gratisvariant. Nu skulle han köpa riktigt på Media Markt och allt blev fel (mycket otydligt skyltat) han är 12 och ivrig och skrapade fram koden och insåg då att vi har köpt OEM. Katastrof! Går det på något sätt att pilla in ett oem på retail. Utan att ta bort det han redan har på datorn? Jag kan verkligen ingenting men tycker rasande synd om honom Eftersom han hade sparat länge. Tack på förhand/ Anna

Om inte det @sp1k3n har föreslagit fungerar , så hade jag hade ringt till Microsoft och pratat med dom.
Berättat hur det ligger till , detta hände nämligen min granne och han fick det ordnat av Microsoft.
Nu va detta ett tag sen , men förmodligen fixar dom det till dig.
Lycka till / Mangee

Permalänk
Medlem

Det skall inte vara några problem att mata in en OEM cd nyckel. Det är samma installationsfiler till retail som det är till OEM. Plugga in USB och boota den i BIOS, så kommer du få möjlighet att göra en ren installation och mata in oem nyckeln.

Jag har själv använt mig av OEM nycklar som jag köpt från ebay utan några problem. Men jag har för mig att OEM nyckeln inte går att återanvända vid en möjlig omformatering i framtiden. Men då är det bara köpa en ny på ebay för 40-50kr

Mvh

Permalänk
Medlem

@KrillZo:

Vi får hoppas att det går bra att mata in nyckeln. TS har ju skrivit "Utan att ta bort det han redan har på datorn"
Annars återstår det du rekommenderade.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Tack! Jag tänkte också det att så länge koden är oanvänd borde det ju funka. Frågar imorgon annars provar vi det andra. Tack snälla för att ni svarar

Permalänk
Medlem

@sp1k3n: Absolut, ser inte att det skulle vara något problem. Om något felmeddelande skulle uppstå så hjälper Microsoft dig jättegärna. För jag kan inte tänka mig att Media Markt säljer en redan använd OEM nyckel.

Mvh

Permalänk
Avstängd

OEM nyckeln är giltig även efter omformatering, men den är bara giltig till den maskinkombination den anses höra ihop med, exakt vad detta innebär är litet flytande då man får ändra på maskinens hårdvara och nycken rent juridiskt sett bara är kopplad till en nybyggd maskin men den kan ej förbjuda saker som uppdatering, mjukvaruunderhåll, omformatering efter till exempel mjukvarukrascher eller annat vad jag vet. (den har iaf fungerat för mig även efter omformatering på min gamla dator) det den ibland inte tycker om är om man tex byter till en annan typ av processor eller liknande som skapar signifikanta hårdvaruförändringar som OS kan identifiera. OEM nycklar är bara giltiga till en och samma maskin dock, de kan inte överföras till en annan maskin legalt vad jag vet; om man som sagt inte uppgraderar till en "full" licens.

Som sagt, kontakta Microsoft Sweden om ni behöver hjälp med detta så kan de nog hjälpa er, brukar vara så att man betalar in en mindre summa för att uppgradera en OEM nyckel till "fullvärdig" om man önskar göra detta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det är bara att testa att aktivera den, går det inte så googla felkoden bara eller skriv här.

Retail är en dyrare licens som man får flytta mellan datorer ifall man bygger nytt ofta, medan oem är billigare men låst till datorn som man installerade den på första gången. Det är oem man normalt sett kör.

Permalänk
Medlem

Skillnaden på en OEM nyckel och retail är nästan ingen alls. OEM betyder att du är tillverkaren av datorn och kan därför inte få support från Microsoft. Jag vet ingen (stor dator okunnig släkt) som någonsin har ringt Microsoft för att be om hjälp. Den andra delen som skiljer är att OEM nycklar ska vara låst till den datorn man använder den på första gången. Detta ska kunna leda till problem med att byta delar i datorn senare, något jag personligen aldrig har råkat ut för.

Jag har använt OEM nycklar i flera år för Windows och har aldrig haft några som helst problem med att jag haft OEM istället för Retail Känner ni er fortfarande oroliga så testa och ringa Microsoft och förklara situationen, har ni tur uppgraderar dom nyckeln till retail gratis Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det som händer är att Windows skriver en identiferingskod till ett chip på moderkortet. Då är den OEM-licensen knuten till det moderkortet. Grafikkort osv kan bytas under tiden man använder licensen. Skulle du byta "för många" komponenter samtidigt kan du behöva återaktivera den. Värr än så är det inte. Men byter du moderkort är du rökt. Så nästa gång han köper dator eller gör en större uppgradering så måste han köpa en ny licens.

I dagens läge så kan en icke-tokgalning köra samma moderkort i åtmonstonde 4-5 år innan det behöver uppdateras av rena prestandaskäl. Troligen längre. Eftersom OEM-licensen är så pass mycket billigare så ser jag inget skäl att köra retail direkt. Ska datorn säljas eller ärvas ner till småsyskon etc så behöver den ju ändå ha ett operativsystem när den dagen kommer. Så värsta scenariot är att ni får köpa en ny licens var 4-5 år à runt 1000 kr. Jämfört med en Retaillicens för 3000 - som dock kommer behövas till en eventuellt ny dator när den gamla ska avyttras, är det billigare.

Sen vet vi inte ens hur MS licenstänk funkar om några år. Kanske blir en helt annan form än idag. Så känn istället att han sparat lite pengar.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

Tolkar det som att han kör oaktiverat nu eftersom du skriver "gratisvariant"

och det ska inte vara något problem att aktivera med en oem kod såvida han köpt samma version som är installerad ex home eller pro varianten.

annars får han installera om till rätt version som han har nyckel till. är ingen skillnad mjukvarumässigt mellan retail och oem mer än att som tidigare skrivits oem är låst till datorn den först installerades på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Den OEM-licens som man köper separat får man fritt flytta mellan olika hårdvara.
Den OEM-licens som finns förinstallerad på en dator är däremot knuten till just den hårdvaran.

Finns det ens en Retail-version av Windows 10? Jag har aldrig sett den.
Stand-alone OEM ersätter idag det som tidigare var Retail-versionen som jag har förstått det. Så har även Microsoft själva förklarat det för mig när jag ställde frågan till dom för några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heddan76:

Den OEM-licens som man köper separat får man fritt flytta mellan olika hårdvara.
Den OEM-licens som finns förinstallerad på en dator är däremot knuten till just den hårdvaran.

Finns det ens en Retail-version av Windows 10? Jag har aldrig sett den.
Stand-alone OEM ersätter idag det som tidigare var Retail-versionen som jag har förstått det. Så har även Microsoft själva förklarat det för mig när jag ställde frågan till dom för några år sedan.

Det är väldigt rörigt med Win10-licenserna. Jag har utan problem aktiverat Win10 med Win7 OEM-nycklar från färdigbyggda PCs.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Det är väldigt rörigt med Win10-licenserna. Jag har utan problem aktiverat Win10 med Win7 OEM-nycklar från färdigbyggda PCs.

MS har släppt väldigt mycket på kraven när det gäller Windows 10 licenserna de senaste åren.
Först var den fria uppgraderingen till Win 10 tidsbegränsad, men uppgraderingsassistenten fungerar fortfarande för att uppgradera t.ex. en gammal Windows 7-burk.
När Windows 10 kom sökte jag med ljus och lyckta efter en Retail-licens, när jag till slut frågade MS vad som gällde så svara dom att det var OEM som gällde nu för tiden, och om man godkände något som de då kallade Systembyggare licens så fick man flytta den 5 gånger mellan olika datorer. Idag så är det fritt fram att flytta den licensen hur många gånger som helst.

Jag har köpt både boxade OEM-licenser och lösa licens-nycklar (ESD) direkt från MS egen site och båda dessa kan man fritt flytta mellan olika hårdvara utan problem. Har använt en ESD-licens på en virtuell maskin och sedan installerade jag den på en fysisk maskin. En annan boxad OEM-licens har jag flyttat disken mellan flera olika datorer med helt olika hårdvara utan minsta klagomål från Windows, möjligen har har man fått återaktivera Windows vid något tillfälle.

MS vill nog helst få över så många som helst till Windows 10 från äldre versioner, det kan ju varken vara kul eller billigt att idag underhålla en snart 10 år gammal version. De vill nog hellre lägga krutet på de senaste Windows 10 versionerna.