Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Formatterade min dator och nu funkar mitt internet jättekonstigt.

Permalänk

Formatterade min dator och nu funkar mitt internet jättekonstigt.

Hejsan, har nu formatterat min dator efter 3 år och kände den började bli slö och dålig uppehåll av den, men nu har jag fått ett problem jag aldrig har haft efter att ha formatterat den som jag tycker är konstigt, och inte kan hitta någon lösning av via google.

Mitt internet funkar konstigt för någon anledging, för det första har den bara hälften av hastigheten den ska på hemsidor som SpeedTest(Den har 50Mbps neråt när den ska ha 100), den kan inte komma in på vissa hemsidor som Swedbank, jag får detta meddelandet på chrome när jag försöker komma åt hemsidan.

Jag har också en hel del delay på vissa saker i spel, som att i Destiny 2 så kan det ta en sekund eller två att få saker in till mitt inventory efter att jag plockar upp det.

Jag provade också att installera Path of Exile igen efter formatteringen och spela lite och såg att min gubbe laggar väldigt mycket, spelet funkar fint, jag kan se att vågorna på vattnet inte laggar men min egen gubbe laggar enormt.

Jag vet inte vad som är fel för jag ser inget error eller något tecken på att där ens är ett problem, så det enda jag kan göra är att göra en tråd här och hoppas att någon kanske har en aning om vad som händer. Uppskattar all hjälp, tack.

Permalänk
Medlem

Installerat drivrutiner till moderkortet? Haft skumma problem själv efter omformateringar där detta hjälpt.

Permalänk
Medlem

@TobiasNielsen: Uppdatera drivrutinen för nätverkskortet.
Windows 10 kommer i sinomtid att lösa det själv, men det kan ta ett tag.
Gå in i enhets hanteraren och kolla ethernet (Närverk) där brukar finnas en knapp för uppdatering av drivrutin.
Den lite krångligare vägen är att kolla vad ditt nätverkskort heter och gå till moderkorts, eller nätverkskorts tillverkarens hemsidor och leta drivisar där.
En hög odsare är annars moderkorts tillverkarens hemsida, ladda ner alla senaste program/drivisar som moderkortet har stöd för...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Vet inte vad du har för hårdvara, men troligen så behöver du installera drivrutiner för ditt moderkort. Kan vara så att det räcker att installera för nätverkskortet.
Du kan ju kolla i enhetshanteraren först om du har några gula utropstecken. Du kan börja med att gå in på din moderkortstillverkares hemsidan och kolla om det finns drivrutiner för nätverkskortet.

Permalänk
Skrivet av Zy77en:

Installerat drivrutiner till moderkortet? Haft skumma problem själv efter omformateringar där detta hjälpt.

Jag har försökt att hitta hur man uppdaterar det, problemet är att min dator är en ASUS ROG Tytan G30AK, så den är inte byggd av mig men var redan byggd när jag köppte den, jag kan inte hitta någonstans vad jag ens har för moderkort, så jag vet inte vart jag ska hitta uppdateringen. Jag har hittat en BIOS nedladdning på ASUS hemsida, men det är en .CAP fil och jag vet inte vad jag ska göra med den.

Skrivet av Turbonisse:

@TobiasNielsen: Uppdatera drivrutinen för nätverkskortet.
Windows 10 kommer i sinomtid att lösa det själv, men det kan ta ett tag.
Gå in i enhets hanteraren och kolla ethernet (Närverk) där brukar finnas en knapp för uppdatering av drivrutin.
Den lite krångligare vägen är att kolla vad ditt nätverkskort heter och gå till moderkorts, eller nätverkskorts tillverkarens hemsidor och leta drivisar där.
En hög odsare är annars moderkorts tillverkarens hemsida, ladda ner alla senaste program/drivisar som moderkortet har stöd för...

Jag har laddat ner den senaste uppdateringen för nätverkskortet redan och har fortfarande detta problemet.

Skrivet av bengt4870:

Vet inte vad du har för hårdvara, men troligen så behöver du installera drivrutiner för ditt moderkort. Kan vara så att det räcker att installera för nätverkskortet.
Du kan ju kolla i enhetshanteraren först om du har några gula utropstecken. Du kan börja med att gå in på din moderkortstillverkares hemsidan och kolla om det finns drivrutiner för nätverkskortet.

Som jag sa i det första svaret, jag vet inte riktigt hur jag kan uppdatera moderkortet eftersom min dator är en för-byggd ASUS dator, och det enda jag kan se som en BIOS uppdatering är en .CAP fil. :/

Permalänk

Nu har det blivit värre var det inte bara är internet som är problemet, nu helt plötsligt när jag startar om datorn så är startup RIKTIGT långsam. Jag kan komma in till datorn direkt, öppna chrome och allt, men kan inte starta aktivitetshanteraren, program som ska starta samtidigt som datorn startar kommer inte igång förrän flera minuter och om jag trycker på windows knappen direkt efter startup(har windows 8) så kommer jag in till windows menyn men den fryser där tills flera minuter har gått och alla andra program också kommer igång.

Jag fattar inte vad som händer just nu och det irriterar mig jag inte kan se några problem synas.

Har också hittat ett av problemen, det som får Path of Exile är Battle.net för någon anledning, så fort jag stänger av det funkar det normalt, men när jag har battle.net uppe visar den inte direkt någon aktivitet på aktivitetshanteraren, riktigt skumt.

Permalänk

Kolla på den här sidan för att hitta diverse drivrutiner till din dator.

https://www.asus.com/Tower-PCs/G30AK/HelpDesk_Download/

Permalänk
Medlem

@TobiasNielsen: Troligtvis är det Windows 10 som uppdaterar så du senare skall slippa allt strul.
Jag rekommenderar att du lämnar datorn påslagen någon timma. När Windows känner av att du inte sitter vid datorn, börjar den pyssla med att få ordning på sig själv, ladda ner uppdateringar osv.
Efter någon timma startar du om datorn och låter den stå på t.ex. över natten. Starta om och sedan tror jag det börjar fungera.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbopump:

Kolla på den här sidan för att hitta diverse drivrutiner till din dator.

https://www.asus.com/Tower-PCs/G30AK/HelpDesk_Download/

Har redan laddat ner allt från där, men dom drivrutinerna är väldigt utdaterade så laddade ner nyare versioner.

Skrivet av Turbonisse:

@TobiasNielsen: Troligtvis är det Windows 10 som uppdaterar så du senare skall slippa allt strul.
Jag rekommenderar att du lämnar datorn påslagen någon timma. När Windows känner av att du inte sitter vid datorn, börjar den pyssla med att få ordning på sig själv, ladda ner uppdateringar osv.
Efter någon timma startar du om datorn och låter den stå på t.ex. över natten. Starta om och sedan tror jag det börjar fungera.

Jag kör med Windows 8 och har redan laddat ner alla uppdateringar som ska finnas, den kan inte hitta mer. >_<

Permalänk
Medlem

@TobiasNielsen: Windows 8 gör samma sak. Låt den ticka o surra för sig själv någon timma, starta sedan om, även om den inte ber dig.
Testa också att köra Windows uppdate flera gånger, tills den inte hittar fler uppdateringar. (Första svepet brukar aldrig få med alla.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@TobiasNielsen:
Vet inte om det fungerar i Windows 8, Men i win 10 kan du öppna Command Prompt. Sök rutan, skriv cmd, sen skriver du in "wmic baseboard get product,Manufacturer,version,serialnumber" och Enter så får du upp info om ditt moder kort.

Visa signatur

| Fractal Design S | Intel Core I7 8700K | Asus ROG Z370-H | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200 MHz | Noctua NH-D15 | Asus GTX 1080 Strix | Fractal Design Newton R2 800W | WD_Black SN850X NVMe 1TB | Samsung 840 EVO 250GB | 8 TB Lagring | LG 27GL850 | Corsair K70 Lux | Logitech G502| Astro A50 | Corsair Gaming MM200 |

Permalänk

Det säger bara det är en G30AK moderkort, så jag verkar inte kunna hitta någon specific uppdatering för den. >_<

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasNielsen:

Det säger bara det är en G30AK moderkort, så jag verkar inte kunna hitta någon specific uppdatering för den. >_<

Ser ut att vara ett z97m/g30ak/dp_mb enligt bilder jag hittat.. Dock hittar jag inga uppdateringar specifikt för detta kortet :/
Du skulle inte kunna gå in i enhetshanteraren och kolla vilket nätverkskort du har?

Permalänk

@Zy77en: Nätverkskortet är ett Intel(r) Ethernet Connection 1218-V, vilket jag redan har kollat efter uppdateringar och ska ha den senaste, 23.5 versionen.

Permalänk
Medlem

Hade problem med Chrome i windows 10 också. Edge och andra webbläsare fungerade normalt. Detta löste det för mig:

https://www.addictivetips.com/windows-tips/fix-chrome-not-wor...

Det är något knas med registret där cryptsvc inte lirar som det ska tillsammans med Chrome. Tog bort nyckeln och startade om tjänsten och vips så fungerade det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Kiane: Problemet är dock att det inte har med Chrome att göra, det har med att göra all koppling till internet över hela datorn, Chrome, Explorer, Steam, Discord, Battlenet, allt har problem, inte bara chrome.

UPDATERING:

Har äntligen hittat hur man uppdaterar moderkortet och har installerat den enda versionen jag kunde hitta på ASUS hemside, det har dock INTE fixat något av problemen, kan fortfarande inte komma in på Swedbank(Enda sidan jag har hittat hittils som jag inte kan komma in på) och Battle.Net Desktop App saktar fortfarande ner hela internet på datorn. Det menar att min internet hastighet halvas och det orsakar enormt lagg på online spel när appen är öppen. Det vill säga Path of Exile, Destiny 2 och Ark.

Vad jag har gjort hittils:
Uppdaterat nätverkskortet till senaste uppdateringana.
Updaterat BIOS i Moderkortet till dom enda uppdateringarna jag hittat.
Sökt efter uppdateringar i Windows och är 100% uppdaterad.
Provat på olika browsers och både Internet Explorer, Chrome och Firefox har samma problem.
Stängt av Windows Brandväggen.
Ändrat energi inställningar till Hög Prestanda(Gjorde ingenting så gick tillbaka till Balanserad.)
Felsökt problem på ethernet connection, inga problem.

Jag vet helt enkelt inte vad problemet är, jag uppskattar all hjälp enormt och jag tackar alla som hjälp hittils, men är det något jag missar?