Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Tack för tipset, denna ska ses.

Spenderade en vecka på Irland i somras (fantastiskt land och folk f.ö.) och potatispesten med efterföljande svält och emigration, för att inte nämna engelsmännens förtryck är något som fortfarande genomsyrar stora delar av det irländska landet och samhället.

Tappade räkningen på antalet övergivna "hus"(ruiner) som fortfarande bara står och förfaller ute på landsbygden, deras tidigare invånare borta sedan länge. Varje ruin ett monument till irländarnas lidande.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

"Nya" Tomb Raider fick det bli igår kväll, bra grejer tyckte jag.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Bird Box på Netflix, ganska ok, ger den 6.5-7.0 av 10.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Crimson Tide (1995)
Fick mersmak på ubåtsfilmer. Helt otroligt nog inte sett denna vad jag minns. Jag som sett mycket 90-tals action.
Den var helt okej, håller dock inte riktigt med om det höga betyget 7,3 som är på IMDB.

Dags att se Das Boot igen kanske

Permalänk
Medlem

Bird Box (Netflix)
Nja, tveksamt sevärd. Tycker premissen var rätt osannolik och hade hål. Sen var den lite för lång också. Bra skådisar och snyggt filmad. Se The Mist från 2007 istället för en bättre thriller/skräckis med liknande ide.

Permalänk
Medlem

Senaste var Infinity War. Är ingen Marvel fantast alls men den var riktigt jävla bra. Iaf 8-9/10!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Sett Get Out med nyss o den var riktigt bra med. 8-9/10.

Också sett Split men den var sådär. Lite knepig o kändes budget. 5/10.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Bird Box (Netflix)
Nja, tveksamt sevärd. Tycker premissen var rätt osannolik och hade hål. Sen var den lite för lång också. Bra skådisar och snyggt filmad. Se The Mist från 2007 istället för en bättre thriller/skräckis med liknande ide.

Såg den också igår. Håller nog med om det du skrev

Permalänk
Medlem

Bohemian Rhapsody - 3/5

Ingen egentlig handling utan mer en lite omkastad stapling av (delvis omgjorda) episoder ur Queens första 15 år. May och Taylor har varit delaktiga i tillblivelsen, så det skänker viss tyngd åt det hela, även om May själv sagt att han inser att man måste kasta om, slå ihop, dramatisera och hitta på för att få en fungerande film, trots att det verkliga förloppet såg annorlunda ut.

Castingen är magnifik! Skådespelarna är så lika "originalen" att man nästan glömmer att det är en film och inte filmad dokumentär. Synd att det inte finns en Academy Award för casting... Naturligtvis är musiken fantastisk, det är ju ändå Queen. Så sevärd, inte för handlingen utan för upplevelsen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Venom - Ganska dum och inte så bra skådespelarprestationer. 5/10

Leon the professional - Fruktansvärt bra film. Kollade dock på extended versionen som är lite väl pedo med dagens mått mätt. 10/10

Taken - Liam Neeson skjuter kräk. Väl värd att se. 9/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri - lågmäld thriller/drama med starka karaktärspersonligheter spelade av grymt duktiga skådisar!
8 av 10 anslagstavlor

Se den!

Permalänk
Inaktiv

A Perfect Murder 1998
Jag skulle kalla filmen för ett mästerverk, men det är ingen film man ser om och om igen.

Nå filmen handlar om en dam som är gift med en liten äldre man, mannen är en börshaj och är svinrik. Och de lever ett riktigt överklassliv på ett amerikansk vis. Damen hittar dock en artist som lever på att göra tortyrliknande tavlor på människor och hon blir bara förälskad i honom och hans konst.
Hennes rika man upptäcker detta och planerar på ett straff för henne. (vill ej spoila)
På samma sätt som Sickan Jönsson har hennes man planerat allt i allra minsta detalj och det gick väl inte helt felfritt. För då hade filmen slutat efter 20 minuter.

De jag gillade med filmen var att den inte var totalt helt förutsägbar, utan det finns lite tvivel hur den kan sluta. Det gjordes två olika slut på filmen och de hade väl en testpublik som fick välja. Jag rekommenderar dock start det alternativa slutet som ej är original. Originalet ser jag som tafatt.

Mina gissningar på slut båda herrarna dör, ju mer i filmen jag ser ju mer går det emot detta. Om hennes man dör först, ska då älskaren dö efter? Låter ej troligt.
Så visst jag kunde räkna ut en hel, men förloppet dit var oväntat.

Slut jag hade önskat. Paret dog, älskaren fick alla pengar och inga misstankar fanns. I slutscenen visar det när älskaren träffar en ny rik dam Älskaren var innan redan en dömd sol och vårare.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Instämmer, såg premiären i London på IMAX och vilken upplevelse. Det är visuel upplevelsefilm och inte en film som håller av sig själv storymässigt om man tänker efter. Det var nästan lite antiklimax att se rullen igen på svenska biografer, så stor skillnad var det!!

Bortsett från en magnifik film så tycker jag musiken är det som gör den till ett mästerverk. förstår inte varför den inte fick en Oscar för Music original score..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Bad Times at the El Royale

Väldigt unik och intressant film.

Slötittade på denna i soffan dagen efter nyår och fann den underhållande. Chris Hemsworth gör en riktigt vidrig roll som cult-ledare av något slag. Bruden från Fifty Shades är också med.

Edit; 7.5/10

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

The Hurricane Heist
Någon sa att denna var bra, jag tror jag blev lurad för det var kanske den värsta skiten jag sett på flera år. Om jag bara kan komma ihåg vem det faktiskt var som rekommenderade den så ska jag ställa den personen till svars.
1/10. Skräp.

Permalänk

Lyrro

Som ett stort fan av Yrrol och Lorry-gänget så tänkte jag att denna film kanske kunde vara skoj. Jag misstog mig. Det var 88 minuter mossig cringe. Filmen består av återanvända skämt från Yrrol blandat med PK-humor framfört av extremt dassigt skådespeleri. Hur Lyrro har 5/10 på imdb är för mig ett mysterium. Jag kan inte komma på något i filmen över huvud taget som var i närheten av att vara roligt eller bra. Ni som ännu inte sett Lyrro, men ändå känner att ni vill plåga er själva, så rekommenderar jag att ni avvaktar för den kommer säkerligen dyka upp i en rea-back hos din lokala matbutik till ett förmånligt pris inom kort.

0/10. Avdankat, gammalt, tråkigt.

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky Scarlet*:

Hur Lyrro har 5/10 på imdb är för mig ett mysterium.

Det finns många filmer som har för högt betyg på IMDB. Man får höja kraven där helt enkelt.

Har inte sett Lyrro och jag tror inte jag vill se den heller.

Permalänk
Medlem

Den 12e mand
Bra film. Mådde dåligt rakt igenom med vad herrn utsatte sig för. Några gripande,otrevliga scener här och var.

och

Roman J. Israel, Esq.
Denzel är en konung som vanligt.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Calibre - en Netflix film. Väldigt långsamt tempo, men sjukt spännande. 8/10

Permalänk
Inaktiv

The Darkest Minds 2018
En klassisk film av temat att en massa ungdomar får superkrafter. De vuxna blir rädda och delar upp dem i olika grupper beroende på vilka superkrafter de har. De gröna är smarta, blå kunde flytta objekt om jag minns rätt, röd spruta eld, orange kontrollera andras tankar/minne.
De vuxna inser att de röda och orange är farligt och dödar dem. En tjej som är orange lyckas dock lura dem och hon är huvudskådespelare. Det är för övrigt samma tjej som är med i Hunger games och har en stor roll i första filmen.

Nå filmen var väl okej, men allt kändes så extremt budget. Det kändes nu ska vi göra denna scen, såhär vill vi göra, men pengarna räcker ej så vi fuskar till det.
Så mitt betyg, gör om och gör rätt så an detta bli en storfilm som det kommer komma uppföljare på uppföljare av.

Netflex Black Mirror Bandersnatch
En interaktiv film där man får välja vad karaktären som är en ung spelutvecklare ska göra. Ett coolt koncept som har funnits sedan 1967 https://en.wikipedia.org/wiki/Interactive_movie
Men det är roligt att det kommer tillbaka och netflix nu har stöd för detta.
Det enda jag hade emot filmen var att jag ansåg den var tråkig.

Nedanför är en guide för hur man kan välja för olika slut:
https://www.theverge.com/2018/12/28/18159516/black-mirror-ban...

Permalänk
Medlem

Pulp Fiction

Det har varit lite väl mycket teve under jul och nyår. Så jag såg på Pulp Fiction av Tarrantino. Den är fortfarande ett mästerverk. Klar 8:a.
https://www.imdb.com/title/tt0110912/

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Inaktiv

Predator 2018
Jag såg den aldrig på bio, för folk hade gett filmen riktigt usla betyg. Typ ingen ger den mer än 2 av 5 i betyg.

Men nu såg jag den och hade riktigt låga förhoppningar och jag tyckte faktisk filmen var sevärd. Jag tror dock förklaringen är enkel. Utgår man för att en film är riktigt dåligt, ändå av någon anledning ser den så kan man bli rejält positiv överraskad.
Men tvärt om, alla kallar en film för ett mästerverk och de sitter där spänt på att se århundrades film, så är det lätt att bli besviken.
Nå filmen gav lite mer information om Predators och varför de besöker jorden, lite information om vad mänskligheten visste om.

De flesta recensenter störde sig på låga skämt som var på din mamma nivå, de är inte så roliga, men jag tolkade de flesta recensenter mer som lättkränkta när de blandade in politik.
Det jag störde mig på var mer bristande logik, alltså har mänskligheten kommit över alien teknologi, så är det att förvara den på typ Area 51 som gäller. Inte förvara den mitt i skogen.

Så brister är svåra att undvika, men om man istället utgår för att se lite Predators action försöker koppla bort förnuftet så skulle jag kalla filmen sevärd.

Permalänk
Medlem

Harry Potter and the Goblet of Fire.

Bra, men kanske den svagaste i serien i mitt tycke (fortfarande stark). Den spretar lite väl mycket. Men som sagt klart sevärd, ikväll blir det Order of the Phoenix.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

John Wick 2 (Netflix)
Klart sämre än första filmen, men sevärd för actionsekvenserna. Helt onödig och lång intro som inte har något med huvuddelen av filmen att göra egentligen.

Permalänk

Isle of Dogs

En underhållande och bildskön stop-motion-film av Wes Andersson. Rekommenderas!

Betyg: 8/10

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Twilight 11/10

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Var och såg Green Book på bio i helgen. Gillade den verkligen, skön humor! Rekommenderas.

8,5/10

Permalänk
Medlem

Asher. 7/10.

Ej adrenalinstinn men behövdes ej vara; jag gillade tempot och Ron är bra för det mesta.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Mandela: vägen till frihet. 7/10

Skildrar Nelson Mandelas liv och kamp, sevärd!

Visa signatur

CPU: i7-4770K @ 4,3 GHz + Antec H2O 620 PnP || GPU: ASUS GTX 1080 Ti 11GB.
MoBo: ASUS Z87-A - ATX || RAM G.Skill Ares 16(2x8)GB 3200 MHz.
PSU: Corsair CX750M 750W || Chassi: Corsair Obsidian 550D.
Lagring: Samsung 850 EVO (250GB), Samsung 840 EVO (250GB), Seagate Barracuda 7200 RPM (2TB)
Skärm: Acer Predator XB271HU || OS: Win 10 Pro.

Permalänk
Inaktiv

Survivor -2015 med en drös kända skådespelare:
Pierce Brosnan - James Bond
Milla Jovovich - Huvudkaraktären i Resident Evil
Dylan McDermott - Huvudkaraktären i The Pratice
Och jag hade missat filmen helt och hållet, konstigt..

Nå en klassisk terroristfilm där Milla Jovovich är hjälten, utspelar sig i London och det finns infiltratörer.. Det finns en intelligent sprängtillverkar skurk som är Pierce Brosnan. Jag skulle ge filmen betyget sevärd.

Minus. De borde skaffa sig ett ögonmått, det gamla är då fel som in i skogen. En sprängladdning av sprängdeg säg 500gram har en viss sprängverkan. i filmer vill man gärna överdriva lite, fine. Men någon måtta på överdrift får det vara.
I filmen visade de ett klot som är svår att uppskatta storken på säg 1*1m, denna är fylld med en gas bestående av 3 saker som nog alla har varit i kontakt med på kemin i högstadiet. Gissa sprängverkan i filmen? Större eller mindre än Hiroshima atombomben? För ni som gissade mindre, så var sprängverkan även mindre i filmen fast rejält överdriven..