Permalänk
Medlem

Uppdatera PC

Tja,

Med ett par år på nacken så tänkte jag uppgradera datorn lite så jag kan börja lite andra spel än csgo igen.

Modekort idag,
https://www.msi.com/Motherboard/support/P67AC45

Processor,
i5 2500K CPU @ 3,30GHz

Ram,
10gb

HDD.
1 st. SSD på 250 gb
1 st. hdd på¨1tb (gammal som fan, går segt när man ska öppna nån fil från denna)

Grafik,
Geforce GTX 570 (2gb?)

- Tänkte byta ut alla fläktar också medan man håller på.

Tar mer än gärna emot tips & kloka förslag!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av emQue:

Tja,

Med ett par år på nacken så tänkte jag uppgradera datorn lite så jag kan börja lite andra spel än csgo igen.

Modekort idag,
https://www.msi.com/Motherboard/support/P67AC45

Processor,
i5 2500K CPU @ 3,30GHz

Ram,
10gb

HDD.
1 st. SSD på 250 gb
1 st. hdd på¨1tb (gammal som fan, går segt när man ska öppna nån fil från denna)

Grafik,
Geforce GTX 570 (2gb?)

- Tänkte byta ut alla fläktar också medan man håller på.

Tar mer än gärna emot tips & kloka förslag!

MVH

Vänta till CES och ta därefter ett beslut. Men Ryzen 3 3000-serien är väl det som kommer ge mest för pengarna skulle jag tro.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@emQue: Allt handlar väl om budget. Ser vi till mest prestanda/krona så är endast en uppgradering av grafikkortet det absolut bästa. Det finns spel där din 2500K kommer flaskhalsa ett modern grafikkort men om du hoppar 20 till 60 fps med ett bara nytt grafikkort för 3000 kronor eller 20 till 80 fps om du byter ut hela systemet för 6000 kronor så kanske det första alternativet ändå är det bästa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vänta till CES och ta därefter ett beslut. Men Ryzen 3 3000-serien är väl det som kommer ge mest för pengarna skulle jag tro.

Bra tips, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

@emQue: Allt handlar väl om budget. Ser vi till mest prestanda/krona så är endast en uppgradering av grafikkortet det absolut bästa. Det finns spel där din 2500K kommer flaskhalsa ett modern grafikkort men om du hoppar 20 till 60 fps med ett bara nytt grafikkort för 3000 kronor eller 20 till 80 fps om du byter ut hela systemet för 6000 kronor så kanske det första alternativet ändå är det bästa?

Kanske räcker att bara byta till en bättre processor & grafikkort egentligen då?

Permalänk
Medlem

Det blir lite knepigare än så om du även skall byta CPU, då behöver du även ett nytt moderkort och allt vad det innebär.

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk
Medlem
Skrivet av emQue:

Kanske räcker att bara byta till en bättre processor & grafikkort egentligen då?

Klart du kan leta upp en i7-2600k eller så, men knappast värt tiden och pengarna. Toppmodellerna av alla processorgenerationer tenderar att hålla sitt värde mycket bättre än övriga modeller från samma generation. Köp ett GTX 1060 eller möjligen ett 1070 och nöjd dig med det i nuläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som övriga skriver, börja med ett nytt grafikkort, ska du gå längre får du byta processor, minne, moderkort och grafikkort.

Ett nytt grafikkort kommer att göra störst skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uppgradera CPU eller GPU först?

Tjenna, jag tänkte fråga er, vad tycker ni min kompis ska uppgradera?
CPU eller GPU först? Det kommer ju släppas nya spel i år och det är till det som datorn skall användas till.

CPU: i5 6600 (ej överklockningsbart)
GPU: Radeon R9 290 OC

(Moderkort: Gigabyte Z-170/Ram: DDR3 16gb)

//P

Permalänk
Medlem

@Mr_panda: Skulle säga grafikkortet, har svårt att se en situation där processorn skapar någon typ av meningsfull flaskhals. Visst, kör dina spel i 720p och 200 fps och då kanske den säger stopp, men om vi talar om normala 1080p/60fps så kommer grafikkortet säga stopp först.

Permalänk
Medlem

@emQue Värt att tänka på är att AMD har lovat support för AM4 fram till 2020 https://www.rockpapershotgun.com/2018/04/19/amd-socket-am4-mo...

Ryzen släpptes 2017 så 3-4år på samma socket, som exempel köper du en ryzen1 eller 2 begagnat idag kommer du mest troligt att kunna sitta på den ett par år sedan byta till en senare generation i framtiden / behålla moderkortet, enbart byta processor "mest troligt, finns ju inga garantier".

Tycker alltså inte att det är helt dumt att köpa något begagnat vettigt från AMD idag för att långt senare byta enbart processorn. Grafikkort kan du kolla runt efter eller om du har tänkt köpa det senaste/vänta till CES