Samsung avtäcker CRG9 – ultrabred spelskärm med 120 Hz och HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Film blir inte bättre än på en 21:9 skärm. Filmformatet är inte så brett så det blir svarta kanter på sidorna av filmen i så fall. På en 16:9 blir det istället svarta fält högst upp och längst ner.
För spel är den säkert trevlig däremot.
Kan kanske bli lite mycket fisheye-effekt på sidorna och kartor och annan HUD kan hamna väldans långt ut också. Men säkert trevlig ändå

Även om det är en liten skillnad så får man ut lite mer än 21:9 på filmer som är 2.35:1 (som är dagens standard) eller mer. Men med tanke på att filmer på mer än 2.4:1 är ovanligt idag är det knappast värt det med mer än 21:9 för just film.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Tackar för infon:) Det förklarar en del.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

De spel som inte riktigt funkar med 21:9 som jag kommer att tänka på nu är XCOM enemy unknown, splinter cell black ops, dark souls och heroes of the storm. P
lus mutant year zero och overwatch som visserligen fungerar men det blir inzoomat så man ser mindre i spelet med bredare aspect ratio.

Jag hade inga tekniska problem att köra XCOM på en triple-setup, däremot är det extremt irriterande att man inte kan specialanpassa ikoner/porträtt/informationsrutor för att hamna mer i mitten av synfältet. Jobbigt att vrida huvudet 60 grader åt höger/vänster för att utföra kommandon... Det är hyffsat enkelt att justera upplösningen i .ini-filer som du säger, men ska man få en vettig HUD är det mycket krångligare Kanske det du syftade på?

Enda spel jag vet som grejar dynamisk HUD är CS och Mechwarrior Online.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Hade en ultrawide tidigare trevlig att spela på helt klart men när spelen inte stödjer upplösningen är det otroligt jobbigt att behöva ha stora svarta streck på sidorna.
Värre var det men film då typ allt är 16:9, gjorde mig av men skärmen och har inte ångrat det.

Det var väldigt länge sen som jag stötte på ett spel som inte stödjer 21:9...jag kollar sällan film på datorn men eftersom att 21:9 är det vanligaste formatet på film så förstår jag inte riktigt snackar om..serier möjligtvis? Dom är gjorda för TV och har generellt ett högre förmat.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av ggalaxyy:

Yes har det i baktanken också, sen å andra sidan börjar dessa super-ultrabreda skärmarna bli relativt poppis så förhoppningsvis kanske fler framtida titlar har native-stöd

Jag tror dock inte de kommer bli ”relativt poopis”... snarare väldigt få på marknaden som har en.
Det är en extremt nischad produkt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av candybag:

Jag hade inga tekniska problem att köra XCOM på en triple-setup, däremot är det extremt irriterande att man inte kan specialanpassa ikoner/porträtt/informationsrutor för att hamna mer i mitten av synfältet. Jobbigt att vrida huvudet 60 grader åt höger/vänster för att utföra kommandon... Det är hyffsat enkelt att justera upplösningen i .ini-filer som du säger, men ska man få en vettig HUD är det mycket krångligare Kanske det du syftade på?

Enda spel jag vet som grejar dynamisk HUD är CS och Mechwarrior Online.

Nope.
På 21:9 skärmar blir det direkta problem med inputen i just XCOM enemy unknown.
För jag muspekaren från centrum av skärmen 80% av avståndet ut mot sidan och sedan klickar så kommer klicket registreras som längs ut på sidan av skärmen. Var muspekaren är stämmer alltså inte överens med var spelet sedan registrerar klicket.
Felet blir mindre ju närmre centrum av skärmen man är.
Verkar som att de har ett eget lager för muspekaren som är mappat mot 16:9 men denna layout stretchas ut över 21:9. Bilden är däremot inte stretched. Blir en jädra jobbig mismatch som gör att det knappt går att träffa menyknappar ens ;). Man måste klicka på annat ställe än direkt på knappen när knapparna är långt från centrum.

Får kanske visa med ett klipp när jag kommer hem. Kan vara svårt att förklara på bra sätt.

Men ja, jädra störigt. Så jag kör med black bars i det spelet.
Skönt att det inte blir samma problem på 3 skärmslösningar iaf

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Den är nog inte så särskilt populär för spelande, men nog väldigt uppskattad i kontorsmiljö och produktivitet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är väl inte långtifrån vi kommer få se en sådan här skärm fast i 4K format typ sådär 2 år och kanske runt 100Hz också?

De va nån på sweC redaktionen som frågade Samsung på CES-mässan när de visade upp 3840x1080. "när kommer vi få se en 1440p i ultrabred?" minns att han skrattade, men svar fick man inte. Kan va nog Jonas som frågade?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Snusfri

Om de släpper en version med G-Force så är jag synnerligen intresserad.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Undrar om det hade blivit konstigt/hade funkat att i spel, dra ner upplösningen en aning ut mot kanterna för att få upp prestanda? Utan eyetracking menar jag då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Det var väldigt länge sen som jag stötte på ett spel som inte stödjer 21:9...jag kollar sällan film på datorn men eftersom att 21:9 är det vanligaste formatet på film så förstår jag inte riktigt snackar om..serier möjligtvis? Dom är gjorda för TV och har generellt ett högre förmat.

Kanske är fel av mig då, men läste precis att Netflix utsöka sin support för 21:9 i somras.
Jag använde mig mest att streaming tjänster!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Har kollat en del på föregående varianten men inte slagit till då den "enbart" hade 1080 vertikalt.
Hoppas att även denna kommer ha "easy settings box" som möjliggör olika snabbval för skärminställningar (PBP) samt kunna ansluta flera källor samtidigt för då ryker semesterkassan direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nope. Nvidia förhindrar fortfarande sina konsumenter att använda adaptive sync så det funkar fortfarande inte att köra freesync-skärmar med nvidia.

Det förändrar inte det faktum att Freesync är en proprietär implentering av VESA Adpative Sync, d.v.s. AMD äger det precis lika mycket som Nvidia äger G-Sync. Visa mig gärna något uttalande annars om att AMD skulle låta Nvidia-användare använda det kostnadsfritt.

Blanda inte ihop fri mjukvara med fri öl.

Permalänk
Master of Overkill

Kör samsung 43" 32:10 3840x1200 atm sjukt nöjd 120Hz.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Söderbäck:

I know. Det är det jag försöker säga också ;). Tror det blivit ett litet missförstånd bara.

Skärmen i artikeln är ju en 32:9-skärm och de skärmarna är bredare än alla filmer som görs. Så det blir inte roligare med film på en 32:9-skärm än på en 21:9.

I see. Då förstår jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det förändrar inte det faktum att Freesync är en proprietär implentering av VESA Adpative Sync, d.v.s. AMD äger det precis lika mycket som Nvidia äger G-Sync. Visa mig gärna något uttalande annars om att AMD skulle låta Nvidia-användare använda det kostnadsfritt.

Blanda inte ihop fri mjukvara med fri öl.

Nä nu låter det som att någon av oss har förstått något fel här.
På skärmsidan är Freesync väl en "seal of approval" som har tillräckligt bra adaptive sync.
Sitter ingen AMDteknik i skärmarna alls och AMD kan inte stoppa någon från att använda sig av adaptive sync-tekniken som sitter i skärmen så det behövs inge godkännande från AMD att få använda sig av skärmsynkroniseringen.
Freeync är även tekniken AMD kallar sin anpassning på grafikkortssidan som gör att de kan använda sig av adaptive sync.

Visa mig vari det skulle sitta en begränsning som hindrar Intel eller Nvidia att använda adaptivesync-kretsen?
Sådan begränsning i skärmarna finns mig veterligen inte alls.
Fritt fram för andra att använda adaptive sync-skärmarna. Även de som har klisterlappen Freeync på sig.

Det är ju därför det är så in i norden trist att nvidia både låser ute konkurrenter från sin synklösning och samtidigt låser in sina konsumenter från att använda det öppna alternativet. Lose lose.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Haziza: Ah, jo streamingtjänster och 21:9 support blir ju en annan fråga

Permalänk
Medlem

Vilka fördelar skulle skärmen haft om den haft G-Sync, och jag har ett Nvidia kort? Vad är det man missar? Är Freesync och G-Sync hypat?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Freesync? Givet köp annars ju... Eller kan man få det att funka med GSync nu. har inte hängt med...

Ja, hoppades in i det sista att läsa något om GSync i texten men tyvärr.

Samtidigt är jag lite kluven till GSync, NVidia känns ju som som pressar ut allt dom kan av konsumenterna och förmodligen även tillverkarna, och sett till anslutningsmöjligheter och så verkar ju FreeSync skärmarna vara ljusår före. Hade bara AMD varit nära NVidia när det gäller prestanda så hade jag nog gått över till det röda lägret, men nu är dom ju tyvärr inte det (även om prestanda per krona kanske är högre hos AMD än NVidia).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Sedan finns det en del inkompetens inom filmskaparvärlden där de exempelvis i trailers vanligen hårdkodar in black bars i över och underkant. Klantskallar som inte vet vad de håller på med skulle jag säga och det resulterar i svarta områden både på sidorna och i över/underkant så man bara får en liten letterbox av filmen när man kollar på 21:9. Buuu för dåliga trailerproducenter! Blev en liten avstickare här nu

Tumme upp för den. Retar mig verkligen på att vissa inte fattar att man ska ge f*n i att lägga in sorgekanter.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Sjukt intressant. Men skulle behöva split screen för att spela från två datorer ibland med tjejen haha😜 kanske dyker upp nån gång att stödja två olika inputs samtidigt

Skickades från m.sweclockers.com

Det går att dela skärmen och ha 2 olika inputs på föregångaren. Sett nån video där de kör xbox och ps4 bredvid varann. Så det lär ju finnas på även denna.

https://www.youtube.com/watch?v=4pJuiQhIRuo

Jag har gått och väntat efter denna skärm, men eftersom det varit tyst om den en längre tid nu så slog jag till på samsungs C34J791, 3440x1440p 100HZ. Fick den för 6k och 21:9 formatet tror jag är bättre för det mesta _idag_.

Det blir väldigt tungdrivet med 32:9 skärm och den upplösningen.

Hoppas den kommer nån gång under 2019 och får bra recensioner.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Här blir det genast mer intressant tycker jag för oss som tycker GSync är viktigt

https://www.lg.com/us/monitors/lg-38GL950G-B-gaming-monitor

Permalänk
Medlem

VA-Panel= Deal breaker

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Mjukvaran är fortfarande AMD-utvecklad. Det klart att det går att ha det öppet och royaltyfritt (för tillverkare, användarna har ju redan betalat genom att köpa AMD-hårdvara) då Freesync är uppbyggt på det sättet. Det är inte så svårt att räkna ut att AMD aldrig skulle släppa koden för Freesync till Nvidia-användare utan att ta betalt för det.

Nvidia skulle däremot kunna göra en implementering av VESA Adaptice Sync, som då sannolikt skulle fungera på skärmar som stöder Freesync. Hänger du med?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Söderbäck: Mjukvaran är fortfarande AMD-utvecklad. Det klart att det går att ha det öppet och royaltyfritt (för tillverkare, användarna har ju redan betalat genom att köpa AMD-hårdvara) då Freesync är uppbyggt på det sättet. Det är inte så svårt att räkna ut att AMD aldrig skulle släppa koden för Freesync till Nvidia-användare utan att ta betalt för det.

Nvidia skulle däremot kunna göra en implementering av VESA Adaptice Sync, som då sannolikt skulle fungera på skärmar som stöder Freesync. Hänger du med?

Vilken mjukvara tänker du på?

Det finns ju varken mjukvara eller hårdvara från AMD i freesyncskärmarna. Det enda som finns i dessa skärmar är VESAs adaptive sync vilket AMD inte styr över alls.
Så nej, det finns inget som hindrar nvidia att ta fram stöd för att kommunicera med den öppna standarden adaptive sync. Finns inget förbud att bygga något som kommunicerar med en öppen definierad standard.
Intel är ju på gång med samma grej också exempelvis.

Så nvidia ska bara få tummen ur och leverera en lösning som ger samma kompabilitet. Men de verkar ha andra intressen. Säkert bra för nvidia mem det är inte nå vidare för kunderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Nvidia gillar att låsa in användarna och låsa ut andra för då kan de fortsätta hålla sina löjliga överpriser, hoppas de överger de vanliga anslutningskontakterna också, de borde helt enkelt bara göra spelkonsoler i form av "surfplattor" så de inte behöver ha nån annan anslutning än strömförsörjning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fortfarande nöjd med min 16:9 Philips "Gaming" 43" på 60hz & med HDR1000, VA-panel (QLED), Quantum Dot, Adaptive Sync, Ambiglow, 1000 nits etc. Jag kollar alltså mycket film/serier & spelar lite.

EDIT: Pris: 6000-7000 kr. Jag köpte min för 4190 kr.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

Jag lade faktiskt märke till svarta kanter under och ovan i senaste netflix filmen. Egentligen har jag lagt märke till det innan men avfärdat det med att det är materialet som har nåt udda format då jag trodde all tv/film var 16:9.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Inaktiv

Aldrig använt Gsync, kör ett rx580 med en Samsung VA 144 freesync.. fungerar perfekt, går jag miste om något?