Livslängd på Seagate 7200.7 80GB ?

Permalänk
Medlem

Livslängd på Seagate 7200.7 80GB ?

Är den kategorin av användare som gärna återanvänder prylar där de fungerar.

Satte upp en maskin av en gammal Lenovo Thinkcenter (eller vad de nu heter, c2 quad, 4GB ECC RAM etc)

Som bootdisk till operativet testade jag med en gammal Seagate 80GB HDD, detta då systemet inte ens tar 5GB i anspråk.

Disken:
Model Family: Seagate Barracuda 7200.7 and 7200.7 Plus
Device Model: ST380817AS
Serial Number: 4MR4HNPT
Firmware Version: 3.42
User Capacity: 80,025,280,000 bytes [80.0 GB]
Sector Size: 512 bytes logical/physical
Device is: In smartctl database [for details use: -P show]
ATA Version is: ATA/ATAPI-6 T13/1410D revision 2
Local Time is: Fri Jan 4 11:18:52 2019 CET
SMART support is: Available - device has SMART capability.
SMART support is: Enabled

Servern fungerade över förväntan och håller på att få ett par nya 4TB diskar som skall gå i ZFS mirror för lite fil-lagring.

Dock vill jag inte köra data-diskar och operativ på samma, men eftersom boot disken är uråldrig kändes det lite sådär, så jag kollade upp smart-värdena:

Inga tecken på fel, antal start / stop cykler: 5341, antal spindeltimmar: 4508, strömcykler: 2555.

Dessa gamla diskar har ju inte speciellt hög densitet och jag kan inte påminna mig att 30-50k timmar borde innebära någon som helst problem på dessa ? Disken kommer ju inte jobba i stort sett alls..

Är jag dumdristig ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Från seagates egna manual:

Nonrecoverable read errors 1 per 10^14 bits read, max
Mean time between failures (MTBF) 600,000 power-on hours (nominal power, 25°C ambient temperature)
Contact start-stop cycles 50,000 cycles
(at nominal voltage and temperature, with 60 cycles per hour and a 50% duty
cycle)
Service Life 5 years

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det går inte att säga hur länge disken kommer hålla, hårddiskar håller helt enkelt tills de går sönder. Den kan hålla i många år till eller gå sönder imorgon utan någon varning, oavsett hur gammal disken är. MTBF-siffror och annat är bara genomsnittssiffror och säger ingenting om just ditt exemplar.

Du bör med andra ord planera för att disken kan gå sönder när som helst, oavsett vad det är för disk. D.v.s. ha backup på allt viktigt så att du enkelt kan återställa allt om en disk skulle dö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Från seagates egna manual:

Nonrecoverable read errors 1 per 10^14 bits read, max
Mean time between failures (MTBF) 600,000 power-on hours (nominal power, 25°C ambient temperature)
Contact start-stop cycles 50,000 cycles
(at nominal voltage and temperature, with 60 cycles per hour and a 50% duty
cycle)
Service Life 5 years

Jaha lite tillverkarbullshit

5år = 43 800h

Jag inbillar mig att konstant rotation och temperatur låter mekaniska diskar leva rätt länge, utan massa hård läs/skriv exercis då

Håller den 3år så är det samma som garantin på mina IronWolf som ska in i samma maskin, håller på att plåga den första disken med långa självtestet och zero fill nu bara.. 4000GB tar tid !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det går inte att säga hur länge disken kommer hålla, hårddiskar håller helt enkelt tills de går sönder. Den kan hålla i många år till eller gå sönder imorgon utan någon varning, oavsett hur gammal disken är. MTBF-siffror och annat är bara genomsnittssiffror och säger ingenting om just ditt exemplar.

Du bör med andra ord planera för att disken kan gå sönder när som helst, oavsett vad det är för disk. D.v.s. ha backup på allt viktigt så att du enkelt kan återställa allt om en disk skulle dö.

Skojjar du ?

Klart en disk kan gå sönder efter 3h också, det är därför jag "plågar" mina nya ett par dygn innan jag slänger in dem i drift
(eller påvisa iaf omedelbara brister som kanske skulle synts först när jag skriver disken full ett bra tag senare)

Frågan är om någon på forumet har erfarenhet av denna serien av diskar och antal snurrade timmar..

Egen erfarenhet av många äldre diskar är att de tar rätt många timmar innan de är slut iaf.

Vi får se

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Man pratar om badkarskurvan - dvs. att inledande tiden har högre felutfall, en låg felutfall under tänka service-tiden och efter detta så ökar felsannolikheten igen.

Men detta säger inget om exemplaret man får i handen - lika lite som när man köpte glödlampor att just den man köpte poffar tidigt eller håller dubbel normal tid.

MTBF-tiden på säg 600 000 timmar säger heller inget om hur länge exemplaret man får i handen håller, bara att om man har 600 000 diskar i ett stort system så kommer 1 disk i timmen i genomsnitt att haverera.

Man pratar om årlig felkvot i större populationer diskar (som tex Blackblaze gör) och brukar ligga i området 0.8 - 2% ("skandaldiskar" över 4-5%) och alltid högre än tillverkarnas egna uppgifter i databladen...

På jobbet finns det en 300 GB Seagate desktopdisk som passerat över 70000 timmar snurrtid, kanske tom. närmar sig 80000 timmar.

---

Mekaniken och dess lager på hårddiskar skulle jag säga är riktigt bra idag - dvs. spindelmotor och läsarm går ytterst sällan sönder om det inte lever livet i en kraftigt vibrerade och i mekanisk resonans i kabinett (vilket det lätt kan hända i kabinett med många diskar i sig) eller det livet det lever som laptop-disk med marksyningar då och då under full drift (gör man sprickor i en Lenovo T530 plast och lock av för många marksyningar mot betonggolv i fältbruk som man ser på en av arbetskamraternas laptop - och snurrdisken i den fortfarande intakt så... blir man lite förundrad över hur mycket de tål egentligen...)

Det gemensamma på hårddiskar och SSD-diskar är PCB-kortet med komponenter med väldigt många lödförbindningar - DET är problemet när det gäller tillförlitlighet, och det blir inte bättre av att man kör blyfritt idag.

Man kan säga att seriös elektronik i infrastruktur och industri med tänkt levnad lång norr om 10 år är fortfarande tillåten att använda blyad tenn, medans konsumentelektronik är påbjudet blyfritt och inte förväntad längre livslängd än 5 år.

I stort sett alla diskhaverier senaste 10 åren har legat på diskkontroller-sidan och märket som stuckit ut för _min del_ är WD-diskarnas kontrollerkort. Innan dessa på början av 2000-talet var det maxtor med en motordrivkrets som kunde plötligt brinna vid start efter att ha varit i drift >= 3 års tid - dock på den tiden kunde man byta diskkontrollerkort mellan diskchassie av samma generation och typ (storleken spelade ingen roll) för att läsa ut datat. Idag är det svårare med ett EEprom (U12) som måste flyttas med till nya kortet eller är inbyggd i kontrollerkortes on-chip Flashminne vilket gör det värre vid försök till diskräddning.

Permalänk
Medlem

Om du är osäker på om disken håller för ditt ändamål så kanske du ska byta till något annat. Det låter som om du skulle kunna smacka in installationen på ett USB-minne då den bara tar 5GB?!
Eller vad är det för OS?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Man pratar om badkarskurvan - dvs. att inledande tiden har högre felutfall, en låg felutfall under tänka service-tiden och efter detta så ökar felsannolikheten igen.

Men detta säger inget om exemplaret man får i handen - lika lite som när man köpte glödlampor att just den man köpte poffar tidigt eller håller dubbel normal tid.

MTBF-tiden på säg 600 000 timmar säger heller inget om hur länge exemplaret man får i handen håller, bara att om man har 600 000 diskar i ett stort system så kommer 1 disk i timmen i genomsnitt att haverera.

Man pratar om årlig felkvot i större populationer diskar (som tex Blackblaze gör) och brukar ligga i området 0.8 - 2% ("skandaldiskar" över 4-5%) och alltid högre än tillverkarnas egna uppgifter i databladen...

På jobbet finns det en 300 GB Seagate desktopdisk som passerat över 70000 timmar snurrtid, kanske tom. närmar sig 80000 timmar.

---

Mekaniken och dess lager på hårddiskar skulle jag säga är riktigt bra idag - dvs. spindelmotor och läsarm går ytterst sällan sönder om det inte lever livet i en kraftigt vibrerade och i mekanisk resonans i kabinett (vilket det lätt kan hända i kabinett med många diskar i sig) eller det livet det lever som laptop-disk med marksyningar då och då under full drift (gör man sprickor i en Lenovo T530 plast och lock av för många marksyningar mot betonggolv i fältbruk som man ser på en av arbetskamraternas laptop - och snurrdisken i den fortfarande intakt så... blir man lite förundrad över hur mycket de tål egentligen...)

Det gemensamma på hårddiskar och SSD-diskar är PCB-kortet med komponenter med väldigt många lödförbindningar - DET är problemet när det gäller tillförlitlighet, och det blir inte bättre av att man kör blyfritt idag.

Man kan säga att seriös elektronik i infrastruktur och industri med tänkt levnad lång norr om 10 år är fortfarande tillåten att använda blyad tenn, medans konsumentelektronik är påbjudet blyfritt och inte förväntad längre livslängd än 5 år.

I stort sett alla diskhaverier senaste 10 åren har legat på diskkontroller-sidan och märket som stuckit ut för _min del_ är WD-diskarnas kontrollerkort. Innan dessa på början av 2000-talet var det maxtor med en motordrivkrets som kunde plötligt brinna vid start efter att ha varit i drift >= 3 års tid - dock på den tiden kunde man byta diskkontrollerkort mellan diskchassie av samma generation och typ (storleken spelade ingen roll) för att läsa ut datat. Idag är det svårare med ett EEprom (U12) som måste flyttas med till nya kortet eller är inbyggd i kontrollerkortes on-chip Flashminne vilket gör det värre vid försök till diskräddning.

Precis såna reflektioner jag var ute efter. Det ligger nog lite i det..

Skrivet av Mr_Lazy:

Om du är osäker på om disken håller för ditt ändamål så kanske du ska byta till något annat. Det låter som om du skulle kunna smacka in installationen på ett USB-minne då den bara tar 5GB?!
Eller vad är det för OS?

Jag är osäker på alla diskar, är inte du?

Att däremot köra från ett USB minne känns som en dålig idé, de görs av de sämsta flashminnen som inte duger till något annat. Med tanke på hur många trasiga USB stickor jag stött på så litar jag mer på en hårddisk faktiskt.

Jag kör tills det ryker så får vi se.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag är osäker på alla diskar, är inte du?

Nja, jag skulle vara mer osäker på en 5 år gammal mekanisk disk än en 1 år gammal.

Skrivet av Karaff:

Att däremot köra från ett USB minne känns som en dålig idé, de görs av de sämsta flashminnen som inte duger till något annat. Med tanke på hur många trasiga USB stickor jag stött på så litar jag mer på en hårddisk faktiskt.

Jag kör tills det ryker så får vi se.

Då får du säga det till alla som har det installerade i sina FreeNAS installationer och HP som leverear sina virtualiserings servrar där ESXi är installerat på USBminnen.

Beroende på vad du har för OS så kommer disken att användas ytterst lite, läs bara vid boot, där allt laddas upp i minnet vilket gör att du kan i princip ha vilken lagringsenhet som helst. Varför inte ta en som är billig och i princip inte drar någon ström?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Nja, jag skulle vara mer osäker på en 5 år gammal mekanisk disk än en 1 år gammal.

Då får du säga det till alla som har det installerade i sina FreeNAS installationer och HP som leverear sina virtualiserings servrar där ESXi är installerat på USBminnen.

Beroende på vad du har för OS så kommer disken att användas ytterst lite, läs bara vid boot, där allt laddas upp i minnet vilket gör att du kan i princip ha vilken lagringsenhet som helst. Varför inte ta en som är billig och i princip inte drar någon ström?!

Men behovet av backup blir väl inte mindre för att disken är nyare ?
Alltså litar man inte ett dugg mer på en ny än en gammal disk.
Dessutom har nya diskar enormt hög datadensitet vilket gör att ett väldigt lite fel direkt får mycket större konsekvenser.
Nya diskar får då dessutom mycket mindre driftstoleranser för att fungera, så det är rimligt att anta att ett visst slitage kan göra en ny disk obrukbar innan motsvarande slitage skulle få en gammal disk att sluta fungera.

Jag förstår din tanke på 5år respektive 1år, men jag delar inte åsikten att man bör lita mer på en disk för att den är yngre.

Ang installationer på USB minnen, vad kostar de stickorna HP skickar med sina servrar per styck, för den kvalitén ?
För det lär ju vara nån krona mer än de stickor som pumpas ut på marknaden till löjliga priser, stickor som håller "sådär.."

Jag gjorde just det, jag tog en lagringsenhet som var gratis, det är väldigt billigt.
(Sen kostar elen nån femtiolapp eller två per år, men det försvinnande i sammanhanget)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är den kategorin av användare som gärna återanvänder prylar där de fungerar.

Satte upp en maskin av en gammal Lenovo Thinkcenter (eller vad de nu heter, c2 quad, 4GB ECC RAM etc)

Som bootdisk till operativet testade jag med en gammal Seagate 80GB HDD, detta då systemet inte ens tar 5GB i anspråk.

Disken:
Model Family: Seagate Barracuda 7200.7 and 7200.7 Plus
Device Model: ST380817AS
Serial Number: 4MR4HNPT
Firmware Version: 3.42
User Capacity: 80,025,280,000 bytes [80.0 GB]
Sector Size: 512 bytes logical/physical
Device is: In smartctl database [for details use: -P show]
ATA Version is: ATA/ATAPI-6 T13/1410D revision 2
Local Time is: Fri Jan 4 11:18:52 2019 CET
SMART support is: Available - device has SMART capability.
SMART support is: Enabled

Servern fungerade över förväntan och håller på att få ett par nya 4TB diskar som skall gå i ZFS mirror för lite fil-lagring.

Dock vill jag inte köra data-diskar och operativ på samma, men eftersom boot disken är uråldrig kändes det lite sådär, så jag kollade upp smart-värdena:

Inga tecken på fel, antal start / stop cykler: 5341, antal spindeltimmar: 4508, strömcykler: 2555.

Dessa gamla diskar har ju inte speciellt hög densitet och jag kan inte påminna mig att 30-50k timmar borde innebära någon som helst problem på dessa ? Disken kommer ju inte jobba i stort sett alls..

Är jag dumdristig ?

Har haft exakt en sån som snurrade kring 40k timmar på 1000~ start/stopp. Den klickade dock ganska friskt de senare 5000 timmarna och hade några sektorer som var korrupta.

Jag hade då inte använt den när man kan köpa en SSD för 300:-, men det är helt enkelt för att slippa framtida huvudvärk.
Dock sägs det ju att om en disk överlever första sex månaderna så klarar den 4-6 år till (detta i 24/7 drift dvs).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@Karaff:

Då du kör ZFS, vad gör det ifall systemdisken går ner?
Bara att importera raiden igen till nya systemet.

Ifall du vill va smart, gör en kopia av systemdisken.
Typ en gång i veckan.
Så när systemet går ner på knä, så har du en backup och slipper konfa om hela systemet med shares och rättigheter och allt vad det heter.

Så svar på frågan, nej, bara lite mer action i datorlivet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Frågan är om någon på forumet har erfarenhet av denna serien av diskar och antal snurrade timmar..

Seagate's Barracuda diskar hade rätt bra rykte för pålitlighet fram t.o.m. 7200.10 serien.
Jag skulle inte bli förvånad om den hänger med åtskilliga år till.

Permalänk
Medlem

En polare kör fortfarande sin 30 GB IBM Deathstar 80 som tredje disk i sin dator av något slags principskäl och när kom de ut, 2004? Den rullar på hur fint som helst trots den enorma felfrekvensen de hade.
Jag skulle aldrig litat på disken för data värd mer än en timmes ansträngning men till vardagsbruk och daglig backup så kör på.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har haft exakt en sån som snurrade kring 40k timmar på 1000~ start/stopp. Den klickade dock ganska friskt de senare 5000 timmarna och hade några sektorer som var korrupta.

Jag hade då inte använt den när man kan köpa en SSD för 300:-, men det är helt enkelt för att slippa framtida huvudvärk.
Dock sägs det ju att om en disk överlever första sex månaderna så klarar den 4-6 år till (detta i 24/7 drift dvs).

Ok, 40k känns som en normal billig konsument disk då, men den har inte gått 5000k nu, så om 3 år är den uppe i drygt 30k h. Jag får gå ner o lyssna lite på den ibland Kollar ju givetvis smart-värdena rätt regelbundet.

Har en SSD på 120GB liggandes också, men då måste man ju... Får se hur jag gör. Har ingen nytta av 80 Gig disken till något annat så känns lika bra o köra slut lite på den först

Skrivet av claser:

@Karaff:

Då du kör ZFS, vad gör det ifall systemdisken går ner?
Bara att importera raiden igen till nya systemet.

Ifall du vill va smart, gör en kopia av systemdisken.
Typ en gång i veckan.
Så när systemet går ner på knä, så har du en backup och slipper konfa om hela systemet med shares och rättigheter och allt vad det heter.

Så svar på frågan, nej, bara lite mer action i datorlivet"

Mjo, kanske skulle klona hela disken bara.

Skrivet av Erik_T:

Seagate's Barracuda diskar hade rätt bra rykte för pålitlighet fram t.o.m. 7200.10 serien.
Jag skulle inte bli förvånad om den hänger med åtskilliga år till.

Ok, var det 7200.11 serien som kraschade i drivor hos en vis känd datalagringsfirma ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

En polare kör fortfarande sin 30 GB IBM Deathstar 80 som tredje disk i sin dator av något slags principskäl och när kom de ut, 2004? Den rullar på hur fint som helst trots den enorma felfrekvensen de hade.
Jag skulle aldrig litat på disken för data värd mer än en timmes ansträngning men till vardagsbruk och daglig backup så kör på.

Inte 75GXP ?

Jag kan förstå honom ändå, att bevisa att det minsann går !

Var det inte främst de stora diskarna i den serien som hade bekymmer, 5skivor eller vad man tryckte in, samt att det var lite udda med glas på den tiden har jag för mig..

Jag hade två 40GV tror jag de hette, 20GB 5400RPM diskar, de fungerade fint.

Men Deathstar var legendariska, på ett vis man inte vill vara legendarisk på.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Min freenas ligger på två usb minnen, har under 8 år haft ett usb som pajat, var bara rycka det o stoppa in ett nytt o bygga upp raiden, och sen ha en backup på konfigurationen så slipper man peta in allt om båda skulle dö

Sen som Claser säger skulle usb / systemdisk dö helt så är de bara importera om raiden, du kan kasta om diskar (byta platser eller flytta till en helt ny burk) och roa dig hej vilt så länge du har tillräckligt många diskar så raiden är komplett på ZFS så kan man importera den,

Vad gäller hållbarhet på disk så min ipfire brandvägg har diskar som är över 10 år o de fungerar alltjämt, samtidigt som jag haft disk som rasat efter bara någon månad, enda säkra är redundans och backup

Sen något som nämns ofta kring ZFS är att resilvering när man byter en disk är väldigt stressfull för samtliga inblandade diskar och det är händer att en till disk kan ta o rasa, kan vara värt tänka på om du har en stor raid kan de vara bra med extra paritet, själv kör jag zfs2 över 7 disk och med en 8e som hot-spare, lösningen tål att två diskar krachar '

(är verkligen ingen expert på ZFS men gjorde ganska diger research över storagelösningar för några år sen när jag satte upp nuvarande freenas, samt testade en del )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Inte 75GXP ?

Jag kan förstå honom ändå, att bevisa att det minsann går !

Var det inte främst de stora diskarna i den serien som hade bekymmer, 5skivor eller vad man tryckte in, samt att det var lite udda med glas på den tiden har jag för mig..

Jag hade två 40GV tror jag de hette, 20GB 5400RPM diskar, de fungerade fint.

Men Deathstar var legendariska, på ett vis man inte vill vara legendarisk på.

Jo du har så rätt så, det är den serien jag menade. Sovit 40 min, inte helt 100 på siffrorna ATM Själv hoppade jag det tåget och körde Maxtor för att sedan gå över till IBMs 120-serie som fungerade bra - då var det Seagate som började skicka ut citroner istället.
Och jo det var det nog, jag vet iallafall att man då experimenterade både med mängd plattor och material. Inte konstigt att de lät som de gjorde heller när man har 5 läshuvuden i dåligt isolerande och högt vibrerande tunna diskväggar i lådor som dessutom på den tiden inte hade dämpade 3.5"-platser.
En populär fix här på den tiden var gummiband, resår eller liknande i 5.25"-slotarna så att de "svävade" men det blev problematiskt med fler än 3 diskar.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Min freenas ligger på två usb minnen, har under 8 år haft ett usb som pajat, var bara rycka det o stoppa in ett nytt o bygga upp raiden, och sen ha en backup på konfigurationen så slipper man peta in allt om båda skulle dö

Sen som Claser säger skulle usb / systemdisk dö helt så är de bara importera om raiden, du kan kasta om diskar (byta platser eller flytta till en helt ny burk) och roa dig hej vilt så länge du har tillräckligt många diskar så raiden är komplett på ZFS så kan man importera den,

Vad gäller hållbarhet på disk så min ipfire brandvägg har diskar som är över 10 år o de fungerar alltjämt, samtidigt som jag haft disk som rasat efter bara någon månad, enda säkra är redundans och backup

Sen något som nämns ofta kring ZFS är att resilvering när man byter en disk är väldigt stressfull för samtliga inblandade diskar och det är händer att en till disk kan ta o rasa, kan vara värt tänka på om du har en stor raid kan de vara bra med extra paritet, själv kör jag zfs2 över 7 disk och med en 8e som hot-spare, lösningen tål att två diskar krachar '

(är verkligen ingen expert på ZFS men gjorde ganska diger research över storagelösningar för några år sen när jag satte upp nuvarande freenas, samt testade en del )

Det är klart, kanske skulle testa att boota från ZFS disk och köra operativet på två diskar mirror också, får 2st 500G lediga snart

Jag vart också imponerad av ZFS, labbade lite här i veckan och grejade med olika diskar etc, men det räcker man slänger in disken igen så hittar ZFS rätt, även om det inte ens är samma port i moderkortet, går väl på diskens serienummer.

Jag kör bara 2 diskar i mirror, då får jag nyttan av checksummor, möjlighet att återställa data vid någon enstaka korrupt bit och en viss redundans.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff:

ZFS är riktigt stabilt och bra filsystem
Och, USB3.0 är waaaaay bättre än en 80gb disk nuförtiden.
Dom brukar ha bättre läs en skriv, typ 100-120mb/sec läs och 30-40mb skriv..
Och, du kan raida USB du vet.. för lite mer bang for the buck..
https://www.komplett.se/product/779498/datorutrustning/lagrin...
Typ 3x sådanna här, haru fiiinfin och billig prestanda

Exakt det du behöver för en ZFS system "disk"

Och ps, mata in en SSD som ZIL disk för raiden, och aktivera L2ARC cache skaru se på annat skojj
https://serverfault.com/questions/435779/for-l2arc-and-zil-is...

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

@Karaff:

ZFS är riktigt stabilt och bra filsystem
Och, USB3.0 är waaaaay bättre än en 80gb disk nuförtiden.
Dom brukar ha bättre läs en skriv, typ 100-120mb/sec läs och 30-40mb skriv..
Och, du kan raida USB du vet.. för lite mer bang for the buck..
https://www.komplett.se/product/779498/datorutrustning/lagrin...
Typ 3x sådanna här, haru fiiinfin och billig prestanda

Exakt det du behöver för en ZFS system "disk"

Och ps, mata in en SSD som ZIL disk för raiden, och aktivera L2ARC cache skaru se på annat skojj
https://serverfault.com/questions/435779/for-l2arc-and-zil-is...

Burken är såpass gammal att jag har svårt o tro att den supportar USB 3, hittar bara v1 och 2 i dmesg när jag kollade snabbt.

Det jag ställer mig lite emot är att billiga usb stickor inte är vidare pålitliga.

Bättre stickor kostar några kronor, disken var gratis.

Har funderat på SSD för cache, men tror inte mitt användningsmönster skulle dra någon nytta av det tyvärr, det ligger en mängd filer på disken, vissa rörs väldigt sälla, vissa i stort sett inte alls, mycket bilder, gamla dokument osv.

Möjligen skulle min lilla webserver nyttja det, men den får plats direkt på SSDn isf.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ok, var det 7200.11 serien som kraschade i drivor hos en vis känd datalagringsfirma ?

Det känner jag inte till, men 7200.11 serien hade flera allvarliga firmware-buggar - inklusive en som kunde bricka disken.
Även några av de senare Barracuda varianterna hade problem med sin firmware - om än inte like allvarliga som 7200.11 serien.

Permalänk
Medlem

Ser man till att göra en diskimage av disken när allt fungerar som det skall och allt är rätt uppkonfigurerat samt kanske en gång per halvår eller när man inser att det kanske bli lite väl mycket handpåläggning för att vara bekvämt om man återladdar en gammal image, så är det rätt lätt att skriva tillbaka imagen på en ersättningsdisk (av minst samma storlek) den dagen när disken havererar.

är det bråttom att få igång det igen så kanske man redan har ersättningsdisken/USB-stickan uppkonfat med imagen och är klar och provkörd liggande bredvid...

Kör man med små partitioner (dvs. lämnar en stor del av disken ej partitionerad) så fungerar det ofta även om diskimagen knölas ned med 'dd' på betydligt mindre USB-sticka (och kör till skrivstopp) så länge partitionen med OS ryms inom USB-diskens lagringsyta LBA-adressmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det känner jag inte till, men 7200.11 serien hade flera allvarliga firmware-buggar - inklusive en som kunde bricka disken.
Även några av de senare Barracuda varianterna hade problem med sin firmware - om än inte like allvarliga som 7200.11 serien.

Aha, mer än jag kände till. Uppdaterades detta under produktens livstid?

Skrivet av xxargs:

Ser man till att göra en diskimage av disken när allt fungerar som det skall och allt är rätt uppkonfigurerat samt kanske en gång per halvår eller när man inser att det kanske bli lite väl mycket handpåläggning för att vara bekvämt om man återladdar en gammal image, så är det rätt lätt att skriva tillbaka imagen på en ersättningsdisk (av minst samma storlek) den dagen när disken havererar.

är det bråttom att få igång det igen så kanske man redan har ersättningsdisken/USB-stickan uppkonfat med imagen och är klar och provkörd liggande bredvid...

Kör man med små partitioner (dvs. lämnar en stor del av disken ej partitionerad) så fungerar det ofta även om diskimagen knölas ned med 'dd' på betydligt mindre USB-sticka (och kör till skrivstopp) så länge partitionen med OS ryms inom USB-diskens lagringsyta LBA-adressmässigt.

Jag funderade faktiskt på att testa att bara göra en DD på hela bootdisken till en annan mekanisk disk, har dock inte gjort det med en bootbar OS partition vad jag kan påminna mig. Men det borde väl bara innebära att man får lite ledig plats kvar på disken om man gör det till en större disk?

Är lite trött på mig själv att jag inte installerade OS på typ en 10G partition direkt, men det började som ett test som blev skarpt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Aha, mer än jag kände till. Uppdaterades detta under produktens livstid?

Jodå. Seagate släppte så småningom flera firmware-updateringar till 7200.11 serien som fixade de flesta problemen.

Permalänk
Medlem

För att inte behöva stänga ner servern men ändå ha lite backup om disken krashar så slängde jag ihop en FreeBSD install på en gammal laptop disk ja fått gratis

Det gick faktiskt fortare än att plocka ut disken och göra en diskimage på den, stoppar jag den i maskinen så är jag igång med de viktigaste tjänsterna på en liten stund.. bättre än inget.

Tänkte sätta den med tape i botten på burken, kraschar boot-disken så får jag gå ner och flytta kablaget till den så är jag igång inom kort

Nästa gång jag orkar göra ett större underhålls stopp blir det kanske en mer seriös lösning..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff:

5 år kan man räkna med. Inte mer.

En äldre SSD kanske skulle funka. Men jag skulle nog aldrig ta en gammal 80GB mekanisk. Jag minnns jag hade en Seagate 80GB till min Sempron-dator 2006.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@saturday_sun:

Maskinen har snurrat ett par veckor utan bekymmer, disken visar inga tendenser till problem, övervakar SMART på den regelbundet.
(374h närmare bestämt)

Grejen är att det är så lite access mot disk när maskinen är uppe och snurrar, det handlar om lite skrivningar i loggfiler i stort sett, så hastigheten är inget problem.

Har som sagt i post ovan gjort en nöd-disk som jag kan ha liggandes som gör det snabbt och enkelt att få igång maskinen igen om disken skulle totalkrascha.

5år är ju 43800h så jag har ju några år kvar på den med lite tur, troligen är hela maskinen bytt då

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Än så länge går den

Start stop count: 5366
Power on hours: 9382
Power cycle count: 2568

Den har snurrat 4874 timmar sen jag startade tråden, håller just nu 31 grader.
Uptime på maskinen är strax under 200 dagar så det är nästan exakt det antalet spindeltimmar.

Det är ju ingen större aktivitet mot disken heller ...

När jag trycker i en hotswap-vagga i maskinen får jag väl göra en image av disken också

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nu har min gamla disk snurrat 38417 timmar utan bekymmer

Men nu känner jag också att det börjar bli hög tid att ersätta den

Galet att det gått nästan 3,5år redan, tiden går för fort ibland..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.