Permalänk
Medlem

Ta kort for lätt/tung mc?

Inte riktigt ett mc-forum det har men då det er sån hog standard på sweclockers så staller jag frågan andå

Har ca 2 mil till jobbet och skulle kunna kora mc stora delar av året. Ar 42 år gammal med fru och barn så ar ENDAST ute efter att pendla billigt, inte uppfylla någon slags daredevil-drom från ungdomsåren. Har kollat runt lite och det verkar ju som om jag skulle kunna skaffa mig en billig 125-kubiks vespa och darefter kora forhållandesvis billigt ToR till jobbet (jamfor alltså med bilåkande som jag garna drar ner på).

Så till min fråga, ar det någon skillnad på att ta kort for latt/tung mc? Ar det billigare/enklare att ta latt mc-kort?

Har redan vanligt B-korkort.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Ta för tung direkt. Då slipper du tänka på kubik och effektnivåer om du i framtiden vill byta hojj.

Jag tog för tung direkt så kan inte uttala mig om hur de skiljer sig i mellan när man tar korten. Men gissningsvis en aning lättare att ta för lätt mc eftersom den blir lättare och hantera.

Risken är dock stor att du får mersmak om du väl börjar köra. Och det finns många hojjar som är trevliga och roliga och köra utan att man måste köra som en dåre eller köpa en värstinghoj.

Men jag tror att en 125 scooter är nog rätt rolig och köra. Det måste inte vara mycket effekt för att man ska kunna ha roligt. Även om det inte är ditt primära mål med körkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du skall absolut ta tungt direkt, det är exakt samma moment så du förlorar bara på att ta lätt.
Sen när du har tungt kort då kan du kolla på lite mer roligare motorcycklar. En 125 CC är för slö.

Skulle jag börja pendla så hade jag övervägt två olika typer av motorcyklar, 300-450 cc scooter som gör det enkelt att ta med sig saker fram och tillbaka (exempelvis Honda SH300A) alternativt Zero FXS som är en roligare, smidigare och lite busigare hoj men även eldriven och som inte kräver mycket services.

Självfallet en begagnad model för att komma ner i kostnaderna.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är allt likadant förutom hojen du kör, När jag tog mitt kort så fick vi köra ktm 790 duke ostrypta För A och dom som tog A2 fick köra lika hojar fast strypt.

Även dom som tog A1 fick göra riskutbildningen med oss som tog A.

Så hade jag varit dej så hade jag tagit A direkt då de inte är någon större skillnad på att ta A och A1.

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

Tack for alla svar!!

Well, ar det i princip ingen skillnad på att ta A/A1 så ar ju valet inte svårt

Ungefarlig kostnad? Ja, jag forstår att det kan variera kraftigt men slang ut en siffra så vet jag på ett ungefar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Tack for alla svar!!

Ungefarlig kostnad? Ja, jag forstår att det kan variera kraftigt men slang ut en siffra så vet jag på ett ungefar.

Kollegan tog en intensivkurs. Tror det gick på runt 15 k.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du är ute efter billigt jobbpendlande på cykelavstånd så är nog elcykel eller moped ännu billigare, skaffar du en speed-pedelec (eller vanlig) elcykel så får du både motion och motorassistans upp till 45 km/h, 20 km tar inte lång tid oavsett cykeltyp och du får vardagsmotion på köpet så du sparar även in på gymkort och sjukvårdskostnader på sikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Samma samma lika lika vet jag inte riktigt om jag håller med om, såklart är det enklare att klara en uppkörning på en liten 125 CC skoter med variatordrift än en 800 cc hoj med manuell växellåda.

Vill du glida billigt och lätt är ju 125 cc optimalt och har du inga planer på att börja köra tyngre hoj så känns det som lite slöseri med tid och pengar att ta obegränsad behörighet. Att det skulle vara för dåligt drag i en 125:a för att klara enklast möjligt jobbpendling är såklart rent skitsnack.

Permalänk
Medlem

@totalf

Jag tog mc kort för ca 2 år sedan och de gick på ca 15k, varav ca 10st körlektioner för min del.
Men som sagt tidigare ta tung direkt så slipper du tänka på kubik om du får köra eller, samt kanske får mer smak och vill ha större hoj senare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du är ute efter billigt jobbpendlande på cykelavstånd så är nog elcykel eller moped ännu billigare, skaffar du en speed-pedelec (eller vanlig) elcykel så får du både motion och motorassistans upp till 45 km/h, 20 km tar inte lång tid oavsett cykeltyp och du får vardagsmotion på köpet så du sparar även in på gymkort och sjukvårdskostnader på sikt.

Ja, under en period korde jag en eu-moped ToR jobbet men då hade jag val en knapp mil dit. Nu ar det 22km på 80-vag och, tja, det skulle val iofs kunna fungera med en EU-moppe dar. Men ar nog lite orolig att jag skulle bli uttråkad och ta bilen istallet.

Springer ca 4 mil/vecka så vardagsmotionen ar redan i box

Skrivet av Panzerfister:

Samma samma lika lika vet jag inte riktigt om jag håller med om, såklart är det enklare att klara en uppkörning på en liten 125 CC skoter med variatordrift än en 800 cc hoj med manuell växellåda.

Vill du glida billigt och lätt är ju 125 cc optimalt och har du inga planer på att börja köra tyngre hoj så känns det som lite slöseri med tid och pengar att ta obegränsad behörighet. Att det skulle vara för dåligt drag i en 125:a för att klara enklast möjligt jobbpendling är såklart rent skitsnack.

Jag har full forståelse for de som tycker att jag borde ta tungt kort med en gång men jag ar verkligen inte ute efter att bli hojåkare på heltid så jag tackar for ditt svar. Jag vill ju egentligen bara ha en enkel och billig vag till ett mc-kort så jag kan glida billigt till jobbet. Det dar inlagget hjalper

Skrivet av bärplockaren:

@totalf

Jag tog mc kort för ca 2 år sedan och de gick på ca 15k, varav ca 10st körlektioner för min del.
Men som sagt tidigare ta tung direkt så slipper du tänka på kubik om du får köra eller, samt kanske får mer smak och vill ha större hoj senare.

15kish. Kort mycket privat eller naturbegåvning? Om jag skaffar en skoter/vespa (eller vad det nu kallas) med automatvaxling, får jag anvanda den på korskolan eller måste jag lara mig kora manuell vaxling också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Tack for alla svar!!

Det billigaste är ju om du har någon att övningsköra med. Eftersom du från b körkortet redan kan trafiken så är det mest att du behöver lära dig hur en hoj fungerar. Sen går det ju åt några körtillfällen på att lära sig att göra hårda inbromsningar men även lite allmän körning. Men det svåraste tyckte jag var att krypköra och göra hårda inbomsningar. Vet inte hur det ser ut idag när man tar kortet dock eftersom det var några år sedan jag tog det själv.

Permalänk
Medlem

Mitt kostade 17k för 5 år sedan och då hade jag bara kört moped innan dess, hade även B-Körkort.
Det är inte körkortet som är det dyra utan utrustning, hoj och om du tar en mer kraftfull hoj så är försäkringen en stor kostnad.

Permalänk
Medlem

Lika bra att ta tungt på en gång, även om du aldrig kommer börja köra hoj i annat så har du vetskapen av att du alltid kommer kunna köra vilken motorcykel som helst. Vill du köra på en 150cc vespa go for it, om någon släpper en jättetrevlig elektrisk skoter så får du köra, du slipper alltså huvudbry att behöva kolla så att du verkligen får köra. Priset är precis det samma för alla behörigheterna.

edit, i runda slängar runt 16k är rimlig nivå, regler och så har du från bilen redan men det är endel att lära om vad gäller placering, planering och fantasi angående faror.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Tack for alla svar!!

Trafikregler borde du kunna, men räkna med ca 5-10kkr i körlektioner.
Sen är det svårare att köra upp med en lätt MC i mitt tycke. Provade med en 125cc Yamaha vespa. Omöjligt att krypköra. =P

Fel kubik
Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Det som kan sätta käppar i hjulen vid val av mc är effekt/vikt ration. T.ex var min gamla hoj cirka 5kg för lätt och krävde tungt mckort.
så det är helt klart värt att ta obegränsat det första du gör om något. Vem vet om 10år kanske du vill köpa dig en glidare bara för att? Nä väl, man slipper någonsin fundera på val av hoj man får köra och istället bara välja det man känner för.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Du får ju köra 3-hjuligt på B-kort (inkl MC med sidovagn, om sidovagnen ej går att ta bort)
Kollat dessa? eller liknande? http://www.bike.se/test/duell/duell-piaggio-mp3-500-lt-vs-pia...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men blandar du svenskt och engelskt tangentbord? TÄnkte lite prickar som försvinner, men bara ibland

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Kostnaden för att ta allting via körskola ligger förmodligen mellan 15k-25k. Kanske runt 15k om du har det väldigt lätt för dig och har vana från tvåhjulingar sen tidigare, men snarare 25k om du kräver många körlektioner.

Kostnaderna skenar snabbt iväg, bara uppkörning via trafikskolan brukar ligga på 3000-4000kr (1650kr till Trafikverket) och riskettan+risktvåan 4000kr.

Jag tog A-kortet i oktober och hamnade på ca 12k med allting inräknat. Jag tog 3 körlektioner och uppkörning via körskola, och hade övningskört mycket privat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Lite offtopic, men blandar du svenskt och engelskt tangentbord? TÄnkte lite prickar som försvinner, men bara ibland

Sitter i Norge, forsoker skriva utan att anvanda æ och ø for jag tycker det ser for javligt ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Du får ju köra 3-hjuligt på B-kort (inkl MC med sidovagn, om sidovagnen ej går att ta bort)
Kollat dessa? eller liknande? http://www.bike.se/test/duell/duell-piaggio-mp3-500-lt-vs-pia...

Hmm, det dar var ju intressant. Ska kika narmare på de, tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

15kish. Kort mycket privat eller naturbegåvning? Om jag skaffar en skoter/vespa (eller vad det nu kallas) med automatvaxling, får jag anvanda den på korskolan eller måste jag lara mig kora manuell vaxling också?

Jag körde bara med körskolan, så antar mycket sitter kvar sen moppetiden för x antal å sedan.

Men boka en lektion och stämm av med handledare hur många lektioner du behöver och boka upp dig, för dessa tider försvinner fort och inte bra om det tar för lång tid mellan körningarna heller.

Ta även hjälp av youtube och kolla videos hur låg/högfartsbanan går till.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Kostnaden för att ta allting via körskola ligger förmodligen mellan 15k-25k. Kanske runt 15k om du har det väldigt lätt för dig och har vana från tvåhjulingar sen tidigare, men snarare 25k om du kräver många körlektioner.

Kostnaderna skenar snabbt iväg, bara uppkörning via trafikskolan brukar ligga på 3000-4000kr (1650kr till Trafikverket) och riskettan+risktvåan 4000kr.

Jag tog A-kortet i oktober och hamnade på ca 12k med allting inräknat. Jag tog 3 körlektioner och uppkörning via körskola, och hade övningskört mycket privat.

Har det blivit så dyrt?
Tack för info.
Körlektioner är ju variabeln iofs. Det är väl där man kan spara lite.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Sitter i Norge, forsoker skriva utan att anvanda æ och ø for jag tycker det ser for javligt ut

Haha, det är ju sant! Då förstår jag ;d

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Det ligger i samma ballpark som det kosta mig, bara fasta avgifter är ju ett par tusen med risk 1 & 2, tillstånd, prov mm på det är körskolor allt dyrare.
Jag tog mitt i juni förra året.

Rekommenderar även att ta A direkt, A1/A2 är bara samma sak och samma kostnad men mindre behörighet.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tycker du ska ta tungt på en gång så det finns lite val i vad du kan köra och det är inte svårare att ta för tungt.
Vad gäller kostnader landade mitt på ca 15k, inkl. 10 lektioner.
Hade ej kört hoj eller moppe innan och hade B-körkort.

Vad gäller hoj skulle jag ändå kika på nåt med lite mer kraft än en 125cc, finns gått om 250-450cc som är billiga att äga och kommer upp i hastighet vettigt nog när du ska svänga ut på landsväg t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag körde bara med körskolan, så antar mycket sitter kvar sen moppetiden för x antal å sedan.

Men boka en lektion och stämm av med handledare hur många lektioner du behöver och boka upp dig, för dessa tider försvinner fort och inte bra om det tar för lång tid mellan körningarna heller.

Ta även hjälp av youtube och kolla videos hur låg/högfartsbanan går till.

Det lät VÄLDIGT billigt! 10st körlektioner via en körskola brukar oftast kosta upp mot 10k. Eller var det kanske 10x40min?

Ska försöka rada upp totalkostnaden för mitt kort:

- Körlektioner 3 st a 90 min 1780kr = 5340kr
- Uppkörning 1650kr + 1600 till körskolan = 3250kr
- Teoriprov = 300kr
- Riskettan + risktvåan = 3700kr
- Tillträde till körskolans manöverbana = 600kr
- Tillverkning körkort = 250kr
= 13440kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Det lät VÄLDIGT billigt! 10st körlektioner via en körskola brukar oftast kosta upp mot 10k. Eller var det kanske 10x40min?

Ska försöka rada upp totalkostnaden för mitt kort:

- Körlektioner 3 st a 90 min 1780kr = 5340kr
- Uppkörning 1650kr + 1600 till körskolan = 3250kr
- Teoriprov = 300kr
- Riskettan + risktvåan = 3700kr
- Tillträde till körskolans manöverbana = 600kr
- Tillverkning körkort = 250kr
= 13440kr

Risketta och risktvå måste vara något nytt? Jag har inget minne av att jag gick något sådant. Någon som har koll på när de la till dessa moment?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Risketta och risktvå måste vara något nytt? Jag har inget minne av att jag gick något sådant. Någon som har koll på när de la till dessa moment?

Enligt Wikipedia blev det obligatoriskt 2009.

Permalänk
Medlem

Tog mitt A 2016 och jag tog inga körlektioner, har någonstans i bakhuvudet att jag fick det till knappa 7k totalt i kostnad med riskkurser, tillstånd, körkortstillverkning, skrivning & uppkörning etc (möjligtvis var teoriboken med i det också).

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TotalF:

Men ar nog lite orolig att jag skulle bli uttråkad och ta bilen istallet.

Springer ca 4 mil/vecka så vardagsmotionen ar redan i box

Det kommer nog att innebära bättre träning med totalt set mindre tidsåtgång om du cyklar till jobbet för med en speedpedelec så kommer restiden inte att skilja mer än 10 -15 minuter per resa jämfört med motorcykel och du sprider ut träningen bättre eftersom du får 2 pass per dag.
Det är dessutom snällare mot kroppen att cykla än löpa och med en elcykel bestämmer du själv till stor del hur mycket du själv vill bidra eller ha elassistans men det går ju inte att helt sluta trampa på en elcykel för då är det per definition inte en cykel utan en moped.

Annars så finns det ju som sagt även en hel del 3 hjulingar som får köras på b kort och som kan lutas i kurvorna så de uppför sig som 2 hjulingar typ Piaggio MP3.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.