Permalänk
Medlem

Klart du ska ta A kortet och sedan köper du YAMAHA FZ1-S som pendel hoj.
Har en bra hög vindruta som fungerar utmärkt i höga "låga" hastigheter.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy: Min förmåga att uttrycka mig idag verkar inte vara på topp, det är inte definitionen av tung jag ville veta, utan hur många kilo MC:n vägde Min väger ca 210 kg så jag ville veta vikten på den MC som nämndes som ansågs dra mycket, för att jämföra

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper:

Jaha då hänger jag med haha, kan bara lägga till att min bmw k1200s ligger väl på runt 0.55-0.6 vid lugn körning, vikt på typ 240kg och 170 hk.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Du får ju köra 3-hjuligt på B-kort (inkl MC med sidovagn, om sidovagnen ej går att ta bort)
Kollat dessa? eller liknande? http://www.bike.se/test/duell/duell-piaggio-mp3-500-lt-vs-pia...

Gäller endast 3-hjuliga fordon med symetrisk hjulbas, ej motorcyckel med sidovagn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

1) A1 och A2 ger rätt att köra trehjulig
motorcykel med en nettoeffekt av högst
15 kilowatt.
Behörigheterna A och B ger
rätt att köra trehjulig motorcykel med mer
än 15 kilowatt nettoeffekt om körkortsinnehavaren har fyllt 21 år.
För behörighet B gäller den rätten bara körning i Sverige.
A1, A2 eller A utfärdade från och med
den 19 januari 2013 ger inte rätt att köra
fyrhjulig motorcykel.

källa: https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publika...

Sär skrivningar beror på skitkodad PDF & klipp & klistra

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

1) A1 och A2 ger rätt att köra trehjulig
motorcykel med en nettoeffekt av högst
15 kilowatt.
Behörigheterna A och B ger
rätt att köra trehjulig motorcykel med mer
än 15 kilowatt nettoeffekt om körkortsinnehavaren har fyllt 21 år.
För behörighet B gäller den rätten bara körning i Sverige.
A1, A2 eller A utfärdade från och med
den 19 januari 2013 ger inte rätt att köra
fyrhjulig motorcykel.

källa: https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publika...

Sär skrivningar beror på skitkodad PDF & klipp & klistra

MC med vagn räknas inte som trehjulig om den inte har symmetrisk bas som nämns ovan.

https://www.transportstyrelsen.se/mc

Citat:

Trehjulig motorcykel
Motorfordon med tre symmetriskt placerade hjul, med en vikt i körklart skick av högst 1 000 kg och som har större motor, högre effekt eller är konstruerad för en högre hastighet än vad som gäller för en moped.

Edit:
Jag tror dock de kommer ändra definitionen snart med de nya dubbelfrontade bågarna som kommit ut
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du är ute efter billigt jobbpendlande på cykelavstånd så är nog elcykel eller moped ännu billigare, skaffar du en speed-pedelec (eller vanlig) elcykel så får du både motion och motorassistans upp till 45 km/h, 20 km tar inte lång tid oavsett cykeltyp och du får vardagsmotion på köpet så du sparar även in på gymkort och sjukvårdskostnader på sikt.

Jag trodde det var upp till 25 km/h som var standard. Vad är det egentligen för regler och skit som gäller för elcyklar? Skall själv köpa en om ett par månader tänkte jag. Har du någon schyst sida där man kan läsa om sådant kanske?

Angående att ta tungt mc-kort: är det inte så absurt att man faktiskt måste ta X körlektioner med en instruktör exkl. uppkörningen? Har för mig att min polare nämnde det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

MC med vagn räknas inte som trehjulig om den inte har symmetrisk bas som nämns ovan.

https://www.transportstyrelsen.se/mc

Ok helt för mig att jag läst att det gick bra om sidovagnen var fast monterad (ramsvetsad)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag trodde det var upp till 25 km/h som var standard. Vad är det egentligen för regler och skit som gäller för elcyklar? Skall själv köpa en om ett par månader tänkte jag. Har du någon schyst sida där man kan läsa om sådant kanske?

Angående att ta tungt mc-kort: är det inte så absurt att man faktiskt måste ta X körlektioner med en instruktör exkl. uppkörningen? Har för mig att min polare nämnde det.

Du måste bara uppfylla dessa krav
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-kor...

För att få ett A-körkort krävs det att:

Du har ett körkortstillstånd.
Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
Du har fyllt 24 år (20 år om du haft körkort för A2 i minst två år).
Du har en giltig riskutbildning, eller har körkort för A1 eller A2 och har genomfört riskutbildning när den behörigheten togs.
Du har gjort ett godkänt körkortsprov (kunskapsprov och körprov). Har du redan tagit ett körkort för A1 eller A2 behöver du bara göra ett körprov.
Du har inget körkort från något annat EES-land. Om du har ett sådant körkort går det att byta ut mot ett svenskt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag förstår inte exakt vad du menar - men nej, det finns inget sådant krav.

Däremot om du ska börja köra på en körskola så kommer de inte vilja släppa iväg dig på uppkörning förrän de själva tror att du kommer bli godkänd. Men det är ju mer praxis och ingen speciell lag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbha:

Du måste köra manuell på uppkörningen

Om du ska ha körkort för manuell motorcykel ja.

Man kan annars för mc-kort precis som med vanligt b-körkort ta kortet med vilkor att det endast gäller automatväxlade.

Edit: Kan tillägga att eftersom man då under krypkörningen ej kan använda kopplingen för att justera farten får man istället använda bromsen, vilket gör den delen av uppkörningen extremt enkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Man kan annars för mc-kort precis som med vanligt b-körkort ta kortet med vilkor att det endast gäller automatväxlade.

Edit: Kan tillägga att eftersom man då under krypkörningen ej kan använda kopplingen för att justera farten får man istället använda bromsen, vilket gör den delen av uppkörningen extremt enkel.

De visste jag inte, då lärde man sej något nytt idag också.

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Jag hade nog tippat direkt i lågfarten med scooter men det är väl en vanesak 😂

Permalänk
Medlem

Har, likt många andra här, också haft kortet i c:a 5 år och det gick på 17k om jag minns rätt. Hade kört moped en gång när jag var tonåring så erfarenheten på två hjul var inte stor, dock arbetet ett år som budbilsförare i stadstrafik så det vägde upp lite gällande trafikmedvetenheten (som är den viktigaste delen).

Tycker också att du ska ta tung på en gång. Det kommer att vara lite dyrare och lite svårare, ja, men inte så pass att det inte är värt det. Tar du enbart lätt MC kommer du 90 % att ångra dig i framtiden gissar jag på.

Dessutom börjar det komma lite elmotorcyklar, så ta tung och köpt en 125:a som du planerat. När du tröttnat på den efter 1 år så byter du upp dig till en 3-400cc som kommer att kännas som en Bugatti i jämförelse. Den har du sen i, säg 5 år, varpå det kommit en bra och rimligt prissatt elmotorcykel som har mer en tillräcklig räckvidd, sjuk acc (men inte så hög topphastighet) samt är extremt billig att tanka.

Ett argument för att köra med lite större motor är att det också är lite säkrare. Har du lite pulver i motorn kan du snabbt förflytta dig om det skulle krävas, eller köra om snabbt och enkelt om det skulle krävas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbha:

De visste jag inte, då lärde man sej något nytt idag också.

Ingen orsak!

Som så många skriver är ju uppkörningarna mellan lätt och tung lika i sin utformning, därav jag skrev tidigare att det är betydligt lättare på en liten skoter knappt större än en eu-moppe då måtten som används på krypkörningsbanan (och högfartsdelen) är anpassade för att kunna klaras av med en "fullstor" hoj.

Om man som TS redan har lite skoter-erfarenhet i kroppen från eu-moppependlandet tror jag det är väldigt få körlektioner han behöver ta. Tjuvträna lite krypkörning och bromsteknik, kolla lite Youtube om säkerhetskontroll och fordonsplacering bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Jag förstår inte exakt vad du menar - men nej, det finns inget sådant krav.

Däremot om du ska börja köra på en körskola så kommer de inte vilja släppa iväg dig på uppkörning förrän de själva tror att du kommer bli godkänd. Men det är ju mer praxis och ingen speciell lag...

Då kanske jag missuppfattade något, tack

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av frong:

Speed pedelec cyklarna är juridiskt en typ av klass 1 moped men de måste trampas till skillnad från mopeden som får drivas helt utan bidrag från föraren.
En speed pedelec måste ha trafikförsäkring och det är hjälmkrav och tekniskt måste fordonet ha viss utrustning och ett CoC intyg. Du behöver även nått körkort som täcker 45km/h fordon till skillnad från 25 km/h cyklarna som är körkortsbefriade.

Det finns ingen bra sida som sammanfattar reglerna på ett ställe men tänk dig dem som en cykel med ett CoC intyg så att de kan ses som en klass 1 moped i juridisk mening.

Det finns ännu snabbare elcyklar också men då kräver de mc kort för att få framföras på väg, en del cyklar går likt en del elbilar att växla fordonstyp på beroende på vilken fart man "låser upp" de är fordonstekniskt identiska men ger olika toppfart beroende på vilken klass fordonet ska köras i lite likt hur fosilmc kan strypas för olika effektklass.
Delfast finns som cykel, speed pedelec, moped och mc i samma fordon, en sån är kanske ett perfekt pendelfordon.

https://delfastbikes.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Ett argument för att köra med lite större motor är att det också är lite säkrare. Har du lite pulver i motorn kan du snabbt förflytta dig om det skulle krävas, eller köra om snabbt och enkelt om det skulle krävas.

Just det dar fetmarkerade resulterade haromåret i tre månader utan B-korkortet, 11 000 NOK i bot och ett antal cykelresor ToR till jobbet I dag kor jag lugnt och fint, som en snall pøjk.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Först så funderade jag lite på vad som menades med billig och undrade om TS funderade på nån billig kina hoj men efter jag läst tråden så verkar det inte som det.
I vilket fall som helst så kan ju en varning vara bra ändå om andra funderar på det.

Billiga kina hojar är oftas rätt dåliga motor mässigt så är dom oftas ok i övrigt så brukar det vara katastrof.
Tex "chrome" som rostar efter några månader ramar som rostar, billigt skit som går sönder, dåliga lager i hjulen osv,osv.
Dvs dom är relativt dåliga överlag och utsätts dom för salt så är det rena katastrofen och i längden kommer dom troligen kosta mer än hoj från dom bättre mer dyrare märkena.

Ett annat tips är att många 125:or tex hondas MXS125 (grom) MSZ125 (monkey) säljs idag med rätt dåliga däck med dåligt grepp (=billiga) och byts dom ut till nåt bättre så märker man det väldigt lätt.
Gissar att det är nog rätt vanligt med detta inom övriga märken med då 125 är dom billigaste hojarna.

Och till sist en fråga med ett bra svar på en fråga av royal jordanian som har en förbannat bra youtube kanal https://www.youtube.com/user/royaljordanian

What would be your recommended bike for a beginner?
Any bike, what matters is the link between your brain and wrist.

Han har videos om grom/monkey där han tex tar upp orginal däcken som kommer med vid nyköp.
Men ni kanske bör undvika att titta då ni kommer villja ha en Husqvarna Nuda efteråt (Damn That Sound).
Tex denna https://www.youtube.com/watch?v=BaYeMPgg5sY

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Först så funderade jag lite på vad som menades med billig och undrade om TS funderade på nån billig kina hoj men efter jag läst tråden så verkar det inte som det.
I vilket fall som helst så kan ju en varning vara bra ändå om andra funderar på det.

Billiga kina hojar är oftas rätt dåliga motor mässigt så är dom oftas ok i övrigt så brukar det vara katastrof.
Tex "chrome" som rostar efter några månader ramar som rostar, billigt skit som går sönder, dåliga lager i hjulen osv,osv.
Dvs dom är relativt dåliga överlag och utsätts dom för salt så är det rena katastrofen och i längden kommer dom troligen kosta mer än hoj från dom bättre mer dyrare märkena.

Ett annat tips är att många 125:or tex hondas MXS125 (grom) MSZ125 (monkey) säljs idag med rätt dåliga däck med dåligt grepp (=billiga) och byts dom ut till nåt bättre så märker man det väldigt lätt.
Gissar att det är nog rätt vanligt med detta inom övriga märken med då 125 är dom billigaste hojarna.

Och till sist en fråga med ett bra svar på en fråga av royal jordanian som har en förbannat bra youtube kanal https://www.youtube.com/user/royaljordanian

What would be your recommended bike for a beginner?
Any bike, what matters is the link between your brain and wrist.

Han har videos om grom/monkey där han tex tar upp orginal däcken som kommer med vid nyköp.
Men ni kanske bör undvika att titta då ni kommer villja ha en Husqvarna Nuda efteråt (Damn That Sound).
Tex denna https://www.youtube.com/watch?v=BaYeMPgg5sY

Tack for inlagget! Ja, efter att jag postade tråden kom jag att tanka på att jag borde kanske utvecklat mig lite angående just det dar med "billigt".

Det var inte så att jag i forsta hand tankte komma undan med en kina-hoj i 125-format utan snarare så att jag ville gora mitt jobbpendlande billigare/roligare 80%/20%. Som det ar i dag anvander jag privatbilen till jobbet och det blir ofta att jag anvander den aven i tjansten for kortare resor på orten men som sett over hela året summerar på kilometrarna på bilen ratt mycket. Jag kanner val helt enkelt for att gora något åt det och efter lite googling kom jag fram till att jag har ett par alternativ.

Latt mc-kort
Tungt mc-kort
EU-moppe
Kollektivtrafik
Fortsatta med bilen

Det har vart generost med svar och diskussioner i tråden, något jag ar glad for. Fått mig att tanka annorlunda vad galler latt/tungt mc-kort. Latt kort kanns inte som ett alternativ nu. Måste fundera lite mer.

Dessutom kom jag på en grej haromdan. En sån dar grej som gjorde att jag nastan blev irriterad på mig sjælv att jag kunnat missa. Oftast jag som lamnar lillpojken på ett år på dagis innan jag drar på jobb. Funkar sådar bra på hoj och han kommer att vara dagisunge ett antal år till. Men samtidigt så kan jag passa på att lagga undan stålars till kort och hoj under ett par år då jag inte kanner nån direkt stress over det har eventuella prosjektet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Avstängd

Har du räknat på kostnaderna? Är det verkligen billigare att skaffa en motorcykel och körkort tillsammans med alla dess kostnader istället för att bara fortsätta med bilen?

Permalänk
Medlem

Jag tog mitt kort för bra precis 2 år sen, av precis samma anledning som du.
Kör bara till och från jobbet på en Yamaha XJ6-F 2011. Kostar 1600kr i helår för försäkring (fyller själv 42 år i år)
Betalade 7500kr för mitt körkort, dock helt utan körlektioner.

Permalänk
Medlem

@Kossamu: Nej, jag har inte satt mig och raknat på det an så lange, men det kommer sakert. Vi kopte en seminy bil i 2013 for 400k och jag kan arligt saga att over halften av milen sedan dess har gått till jobbpendling och diverse korning forknippat med det, dvs en rejal del av bilens vardeminskning har gått åt dar. Jag har annu inte bestamt mig for hur jag kommer att gora framover, eller hur mycket pengar jag ar villig att satta av, for den delen, så hur ekonomiskt det blir... Tja, det vet jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Jag tog mitt kort för bra precis 2 år sen, av precis samma anledning som du.
Kör bara till och från jobbet på en Yamaha XJ6-F 2011. Kostar 1600kr i helår för försäkring (fyller själv 42 år i år)
Betalade 7500kr för mitt körkort, dock helt utan körlektioner.

Sweet, bra jobbat!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Just det dar fetmarkerade resulterade haromåret i tre månader utan B-korkortet, 11 000 NOK i bot och ett antal cykelresor ToR till jobbet I dag kor jag lugnt och fint, som en snall pøjk.

Haha, ja lite försiktig får man vara också finns en risk att man gör lite omkörning ibland också för att det är roligt. Jag syftade mest på, vilket du säkert förstod, en omkörning som man påbörjar och kanske inte var helt uppmärksam på mötande trafik/vägens befattning och annat som gör att man kan trycka till lite extra istället för att ligga på håret alternativt avbryta och försöka bromsa in sig bakom det fordonet man ville köra om.

Permalänk
Medlem

@TotalF när do räknar på det, glöm inte att ta med tidsbesparandet, speciellt om du bor på ett ställe med mycket kö. Jag kör ofta när de är kö, kommunalt tar det runt en timme, sitta i bil tar en till två timmar och med mc tar det 15 min utan trafik och max 30 med oavsett köer.
En vanlig dag är det 1-2 timmar jag slipper slösa, jag kan ta det lugnare på morgonen och hemma tidigare, allmänt piggare pga det.
Är det mer sträcka än kö är dock skillnaden minimal.

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Haha, ja lite försiktig får man vara också finns en risk att man gör lite omkörning ibland också för att det är roligt. Jag syftade mest på, vilket du säkert förstod, en omkörning som man påbörjar och kanske inte var helt uppmärksam på mötande trafik/vägens befattning och annat som gör att man kan trycka till lite extra istället för att ligga på håret alternativt avbryta och försöka bromsa in sig bakom det fordonet man ville köra om.

Japp, forstod det, ville bara anekdotisera over hur rasande synd det var om mig forra året Det kanns allt mer som att det får bli kort for tung mc om jag går for mc-alternativet.

Skrivet av Ferrat:

@TotalF när do räknar på det, glöm inte att ta med tidsbesparandet, speciellt om du bor på ett ställe med mycket kö. Jag kör ofta när de är kö, kommunalt tar det runt en timme, sitta i bil tar en till två timmar och med mc tar det 15 min utan trafik och max 30 med oavsett köer.
En vanlig dag är det 1-2 timmar jag slipper slösa, jag kan ta det lugnare på morgonen och hemma tidigare, allmänt piggare pga det.
Är det mer sträcka än kö är dock skillnaden minimal.

Tror jag skrev det nånstans tidigare att jag har 22km till jobbet och det ar rasande lite trafik haromkring så just koer ar inget som jag oht kommer att fundera over. Det ar val i så fall mer om man nångång skulle ut på langre tur som det kan vara trevligt, men inget som kommer att påverka vardagsåkandet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@TotalF: Ah, isf kan det vara värt att även räkna på en billig bil, man bestämmer hur många år man vill ta igen det på och skattar kostnader för allt och sedan bara sätta sig och räkna. Vanligast är dock att det är billigast att köra på det man har redan om man inte räknar många år

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@TotalF: Ah, isf kan det vara värt att även räkna på en billig bil, man bestämmer hur många år man vill ta igen det på och skattar kostnader för allt och sedan bara sätta sig och räkna. Vanligast är dock att det är billigast att köra på det man har redan om man inte räknar många år

Japp, håller i grund och botten med dig om det dar. Lite av tanken med frågan om mc var dock, måste jag erkanna, att det kittlar lite att køra någon form av mc/skoter framfor en forhållandevis billig liten bil

Att ett eventuellt mc-kort kan komma att kosta 15-25k ser jag bara som en investering for framtiden. Konterar det i så fall på gladjekontot

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Japp, håller i grund och botten med dig om det dar. Lite av tanken med frågan om mc var dock, måste jag erkanna, att det kittlar lite att køra någon form av mc/skoter framfor en forhållandevis billig liten bil

Att ett eventuellt mc-kort kan komma att kosta 15-25k ser jag bara som en investering for framtiden. Konterar det i så fall på gladjekontot

Jamen dåså. Då får du se det som en investering i dig själv och inte bara i din ekonomi.