Nvidia Geforce RTX 2060 – Turing för övre mellanklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Min plånbok gråter varje gång jag ser prisutvecklingen.

Ja om dom slopa alla grafikkort under 1060 nivå och alla 1080p skärmar som finns på marknaden så skulle det bli en ny lägsta nivå som skulle ge bra datorer åt alla och bättre till de som har råd och de som vill glänsa kan skaffa 3 av allt som det va för 5 år sen typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Ser rätt bra ut faktiskt

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av seigmenn:

Så, behålla sitt nya RD Vega 56, eller köpa detta, det är frågan.

Inte värt att byta, håll kvar vid ditt 56 säger jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Datavetare

Vet inte hur många som sett Nvidias CES 2019 pressevent. Jensen är inte på något sätt en Steve Jobs när det kommer till presentationer, men gillar ändå att han fortfarande har riktigt bra koll på den teknik Nvidia jobbar med och han gör ett helt OK jobb att presentera på en nivå som är lätt att ta till sig men som ändå inte är förenklat till en nivå att det blir nonsens.

Lite svårt att förstå den massiva teknikpessimism som på senare tid uppvisats på bl.a. SweClockers. Raytracing i realtid är en av de största tekniknyheterna inom grafik på i alla fall ett decennium, ändå totalsågade väldigt många det hela redan första veckan efter släpp då kostnaden för tekniken var "för hög".

Känns det rimligt att en helt nylanserad teknik ska fungera ens i närheten av optimalt dag #1? Framförallt mot bakgrund av att dagens spelmotorer är gigantiska projekt och där ens grundläggande raytracing stöd kräver relativt stora ingrepp?

Man tycker att första patchen som släpptes till BFV borde få kritikerstormen att i princip helt bedarra. Det blev lite mindre gnäll, men ändå var rätt mycket konsensus att RTX 2070 var i princip oanvändbart ihop med raytracing och en eventuell RTX 2060 vore helt meningslös.

Nästa patch till BFV samt ett par titlar som är på gång kommer nu (äntligen) att kombinera raytracing och DLSS. På presseventet visades detta upp

Där körs BFV i 2560x1440 på ett RTX 2060 med "RTX on" i ~60 FPS. Det är möjligt tack vare att man i den utvecklarversion som visas upp nu även börjat utnyttja DLSS, vilket rent praktiskt gör det möjligt att mer än halvera mängden beräkningar för att nå en viss slutkvalité.

Ovanpå detta visades lite andra saker upp som borde kunna tina upp även de värsta kritikerna.

Nvidia har jobbat ihop med OBS för att lägga till stöd för den nya NVENC-kretsen som finns i Turing. Kvalitetsmässigt ligger man nu i nivå med x264 "medium", vilket är ett klart fall framåt från tidigare (detta har verifierats av bl.a. LTT).

Detta gör att CPU-delen blir i praktiken helt irrelevant för streaming, man kommer kunna streama även från laptops som utrustas med Turing. Givet allt prat om spel-streaming borde ju detta vara något som många ser som en väldigt stor "value-add", eller?

Slutligen. CES presseventet handlade i princip uteslutande om spel, men Jensen slängde ändå inte lite information om det nu börjar rullas ut stöd för RT-kärnorna i de mest populära renderingsprogrammen. Detta stöds på alla RTX-modeller och resultatet här är att även med RTX 2060 kommer "final-render" med GPUn nu vara snabbare än även de dyraste HEDT CPUerna!

För de som kanske mest leker med rendering på hobbynivå kommer tyvärr stöd för RT-kärnorna att dröja lite till. Men nästa version av Blender (v2.80) kommer ändå se en finns boost i GPU-rendering med Turing då man lagt in stöd för CUDA 10 och tweakat saker för att bättre utnyttja Turings SMs.

Går inte att sticka under stolen med att RTX-korten flyttat upp prisnivån, men finns ju trots allt ett mervärde rent generellt med DLSS (som även det är en teknik där man måste räkna med en del barnsjukdomar likt flimmereffekten på smala saker i FVXV, men finns inget som pekar på att dessa inte kan lösas med tiden), ett lyft i renderingskvalité med raytracing och funktionellt mervärde för de som streamar och/eller renderar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av e3henri:

Ett 1070ti för 4000:-? OM du har tur får du ett budget Palit för 4500, men ofta ligger korten över 5000 (mkt beroende på dollarkursen).
Nja tycker det gnälls lite för mycket när kortet visserligen kostar mer än ett 60-kort normalt brukar, men samtidigt presterar som dyrare 70ti i föregående gen.
Ska nog köpa ett när det kommit lite vettiga partnerkort (bra, tyst kylning, inte massa onödig overclock som de tar galet betalt för).

Jag sa "nästan" samma och det tycker jag stämmer när de ligger inom ett par hundralappar från varandra, det här är ju en av de billigaste varianterna av 2060 också. Partnerkorten vet vi ju kommer bli dyrare, uppemot 5000kr för de dyra varianterna hade inte förvånat mig något, det förväntar jag mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite svårt att förstå den massiva teknikpessimism som på senare tid uppvisats på bl.a. SweClockers. Raytracing i realtid är en av de största tekniknyheterna inom grafik på i alla fall ett decennium, ändå totalsågade väldigt många det hela redan första veckan efter släpp då kostnaden för tekniken var "för hög".

Går inte att sticka under stolen med att RTX-korten flyttat upp prisnivån, men finns ju trots allt ett mervärde rent generellt med DLSS (som även det är en teknik där man måste räkna med en del barnsjukdomar likt flimmereffekten på smala saker i FVXV, men finns inget som pekar på att dessa inte kan lösas med tiden), ett lyft i renderingskvalité med raytracing och funktionellt mervärde för de som streamar och/eller renderar.

Många inklusive mig är sura för att det inte finns några alternativ. Jag bryr mig inte om RayTracing eftersom det syns för lite och kostar för många FPS (är det ens äkta RayTracing? Har för mig det är en rekonstruktion, en "light" version?). Det enda jag vill ha är ett kort som presterar 25% bättre än mitt tidigare kort (vilket 2080Ti gör) men vill inte betala nästan dubbelt så mycket som det jag har idag (15000kr mot 8500kr). Jag vill bara inte! Jag önskar att nVidia kunde släppa ett GTX 2080Ti vid sidan av RTX 2080Ti så de som mig som bara vill ha ett kraftigare kort kunde fått det för kanske 9500-10000kr eller något sådant. Nu är jag tvungen att behålla mitt kort och dra ner inställningar eftersom det inte finns några alternativ till mitt 1080Ti och det suger åsneballe om jag får uttrycka mig milt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite svårt att förstå den massiva teknikpessimism som på senare tid uppvisats på bl.a. SweClockers. Raytracing i realtid är en av de största tekniknyheterna inom grafik på i alla fall ett decennium, ändå totalsågade väldigt många det hela redan första veckan efter släpp då kostnaden för tekniken var "för hög".

Toms hardware, är det du? Teknikpessimism är verkligen att ta i. Många här inne är nog inte beredda att betala 100% mer för ett XX80ti kort än det man redan har för en traditionell ökning (runt 25-30% av FPS i RTX-off men sämre prestanda i RTX-on och som dessutom bara finns till ETT spel som stödjer RTX just nu.

Likt plasma och LCD teven så kommer nog tekniken vara riktigt grym och framförallt billigare när den fått mogna i några år.

Permalänk
Medlem

Om man som jag suttit på 1080Ti sen release, när det var billigt, så är det bara att vara glad att det har stått sig länge. Jag räknar inte med att behöva byta grafikkort på ytterligare en eller ett par generationer. Blir spännande att se vad som kommer då.

För dom som har haft sämre grafikkort verkar RTX2060 vara en ok uppgradering för ett relativt oblodigt pris. Man får tänka på att Turing kretsen är väldigt stor = dyr och att GDDR6 är dyrt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Vet inte hur många som sett Nvidias CES 2019 pressevent. Jensen är inte på något sätt en Steve Jobs när det kommer till presentationer, men gillar ändå att han fortfarande har riktigt bra koll på den teknik Nvidia jobbar med och han gör ett helt OK jobb att presentera på en nivå som är lätt att ta till sig men som ändå inte är förenklat till en nivå att det blir nonsens.

https://www.youtube.com/watch?v=xmXKPVuIQVI

Lite svårt att förstå den massiva teknikpessimism som på senare tid uppvisats på bl.a. SweClockers. Raytracing i realtid är en av de största tekniknyheterna inom grafik på i alla fall ett decennium, ändå totalsågade väldigt många det hela redan första veckan efter släpp då kostnaden för tekniken var "för hög".

Känns det rimligt att en helt nylanserad teknik ska fungera ens i närheten av optimalt dag #1? Framförallt mot bakgrund av att dagens spelmotorer är gigantiska projekt och där ens grundläggande raytracing stöd kräver relativt stora ingrepp?

Man tycker att första patchen som släpptes till BFV borde få kritikerstormen att i princip helt bedarra. Det blev lite mindre gnäll, men ändå var rätt mycket konsensus att RTX 2070 var i princip oanvändbart ihop med raytracing och en eventuell RTX 2060 vore helt meningslös.

Nästa patch till BFV samt ett par titlar som är på gång kommer nu (äntligen) att kombinera raytracing och DLSS. På presseventet visades detta upp
https://youtu.be/-1fdpybF-8Y

Där körs BFV i 2560x1440 på ett RTX 2060 med "RTX on" i ~60 FPS. Det är möjligt tack vare att man i den utvecklarversion som visas upp nu även börjat utnyttja DLSS, vilket rent praktiskt gör det möjligt att mer än halvera mängden beräkningar för att nå en viss slutkvalité.

Ovanpå detta visades lite andra saker upp som borde kunna tina upp även de värsta kritikerna.

Nvidia har jobbat ihop med OBS för att lägga till stöd för den nya NVENC-kretsen som finns i Turing. Kvalitetsmässigt ligger man nu i nivå med x264 "medium", vilket är ett klart fall framåt från tidigare (detta har verifierats av bl.a. LTT).
https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/geforce/news/geforce-rtx-streaming/geforce-rtx-streaming-encoder-improves-image-quality-850px.png
Detta gör att CPU-delen blir i praktiken helt irrelevant för streaming, man kommer kunna streama även från laptops som utrustas med Turing. Givet allt prat om spel-streaming borde ju detta vara något som många ser som en väldigt stor "value-add", eller?

Slutligen. CES presseventet handlade i princip uteslutande om spel, men Jensen slängde ändå inte lite information om det nu börjar rullas ut stöd för RT-kärnorna i de mest populära renderingsprogrammen. Detta stöds på alla RTX-modeller och resultatet här är att även med RTX 2060 kommer "final-render" med GPUn nu vara snabbare än även de dyraste HEDT CPUerna!

För de som kanske mest leker med rendering på hobbynivå kommer tyvärr stöd för RT-kärnorna att dröja lite till. Men nästa version av Blender (v2.80) kommer ändå se en finns boost i GPU-rendering med Turing då man lagt in stöd för CUDA 10 och tweakat saker för att bättre utnyttja Turings SMs.

Går inte att sticka under stolen med att RTX-korten flyttat upp prisnivån, men finns ju trots allt ett mervärde rent generellt med DLSS (som även det är en teknik där man måste räkna med en del barnsjukdomar likt flimmereffekten på smala saker i FVXV, men finns inget som pekar på att dessa inte kan lösas med tiden), ett lyft i renderingskvalité med raytracing och funktionellt mervärde för de som streamar och/eller renderar.

Vi lever i nuet inte i framtiden.
I framtiden:

  • Slåss vi med lasersvärd.

  • Är några stackars dårar strandsatta på Mars.

  • Har vi flygande bilar.

  • Fungerar RT strålande bra.

I dag är inte RT värt pengarna.

edit Jensen är som Lisa är, tekniker i grunden, ingen räknenisse, känns bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Man blir ju helt vilsen! Sitter på ett 1070 från Elgiganten för 3690. Lämna tillbaka och köra på 2060 eller behålla 1070? Spelar 1080 och för det mesta bf v.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre021:

Man blir ju helt vilsen! Sitter på ett 1070 från Elgiganten för 3690. Lämna tillbaka och köra på 2060 eller behålla 1070? Spelar 1080 och för det mesta bf v.

Skickades från m.sweclockers.com

RTX 2060 för 4K är nog ett bättre köp du får ca 12%-15% bättre prestanda jämfört med GTX 1070 plus RT/DLSS gratis

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Något säger mig att ett eventuellt 2050 kommer skrota ray tracing helt och vara mer prispressad? Det räcker med att titta på siffrorna här för att förstå att ray tracing på ett 2050 borde vara helt uteslutet såvida inte Nvidia kan optimera det mer.

Jag tror inte att det blir ett 2050 , jag tror att det blir att de gör ett 1150 istället.
Men det är bara vad jag föreställer mig.

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Varför säger alla att priserna är höga? Allt blir dyrare med tiden, ett hus idag hyffsat centralt kostar mellan 3-6 Miljoner i Umeå... Jag minns att jag köpte ett GeForce 660 (AGP) för typ 1900kr för 12-13 år sedan. Tror jag har betydligt högre lön idag än jag skulle haft då

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Varför säger alla att priserna är höga? Allt blir dyrare med tiden, ett hus idag hyffsat centralt kostar mellan 3-6 Miljoner i Umeå... Jag minns att jag köpte ett GeForce 660 (AGP) för typ 1900kr för 12-13 år sedan. Tror jag har betydligt högre lön idag än jag skulle haft då

Kombination av att priserna ökat och prestandaskillnaderna minskat.

Det här kortet presterar bara ~50% bättre än mitt 4 år gamla 980 och kostar 4k+.

Hur mycket snabbare var ett 4 år nyare kort än ditt 660?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Ja väldigt mycket bättre!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pantsoff:

Varför säger alla att priserna är höga? Allt blir dyrare med tiden, ett hus idag hyffsat centralt kostar mellan 3-6 Miljoner i Umeå... Jag minns att jag köpte ett GeForce 660 (AGP) för typ 1900kr för 12-13 år sedan. Tror jag har betydligt högre lön idag än jag skulle haft då

Vad skall jag ha ett hus i Ume till? jag bor i Karlskoga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av seigmenn:

Så, behålla sitt nya RD Vega 56, eller köpa detta, det är frågan.

Skulle behålla det nuvarande kortet och sikta in mig på nästa generation. Då kommer det finnas prisvärda RT-kort med minst 8GB minne och som som presterar på den nivå som krävs för en bra spelupplevelse. Historiskt är första generationen med ny teknik ingen höjdare i spel som använder den i större omfattning. Framför allt inte i de billigaste varianterna. Skulle bli mycket förvånad om RTX 2060 med bara 6 GB minne avviker från den trenden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pantsoff:

Varför säger alla att priserna är höga? Allt blir dyrare med tiden, ett hus idag hyffsat centralt kostar mellan 3-6 Miljoner i Umeå... Jag minns att jag köpte ett GeForce 660 (AGP) för typ 1900kr för 12-13 år sedan. Tror jag har betydligt högre lön idag än jag skulle haft då

Jag skulle nog säga att det traditionellt varit precis tvärt om för just beräkningskretsar.
Priset för en given mängd beräkningsprestanda har drastiskt sjunkit för varje år.
Den mängden beräkningskraft som på 90talet kostade 50.000 spänn går idag att få för några kronor! Alltså vi betalar idag en liten fraktion av vad det kostade för ett gäng år sedan.
Jämför vi priset per transistor med en lägenhets kvadratmeterpris så hade man efter 20 års utveckling kunnat köpa den där Umeålägenheten för en veckopeng i dagsläget om prisutvecklingen på bostäder hade sett ut som prisutvecklingen för transistorer hehe.

Resultatet av denna otroliga nedgång i pris per transistor kallas moores law. Gäller väl inte riktigt längre men den har varit högst relevant för vår inställning till pris på beräkningskapacitet.
För varje år har vi konsumenter blivit överösta med mer prestanda per krona och så har det sett ut sedan vi fick in datorer i hemmen.

Det TRX-serien stack ut med i början var inte bara en högre prislapp utan även att man inte fick mer beräkningskraft per krona. Istället presterar väl en del av de nya korten ungefär lika bra som förra generationen om man jämför produkter på motsvarande prisnivåer.

Sedan har förra generationens grafikkort inte sjunkit i pris utan tvärt om stigit sedan 2016 vilket också är lite ovanligt.

Men ja, det är inte så illa ändå. De RTXkorten i de lägre klasserna ger iaf inte mindre prestanda per krona än förra generationen och som @yoshman tar upp så kommer de nya korten med ny teknik dessutom. Detta tar upp massa extra kretsyta vilket antagligen påverkar priset också. Exiting! Men inte direkt fullfjädrat ännu. Det är väl lite early adopter-läge på en del av nyheterna än så länge ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Varför säger alla att priserna är höga? Allt blir dyrare med tiden, ett hus idag hyffsat centralt kostar mellan 3-6 Miljoner i Umeå... Jag minns att jag köpte ett GeForce 660 (AGP) för typ 1900kr för 12-13 år sedan. Tror jag har betydligt högre lön idag än jag skulle haft då

Nu är det väl enbart hus som blir dyrare med tiden. Allt annat följer som sämst tillgång och efterfrågan samt valutautveckling. Teknik ska, om utvecklingen går framåt, hålla ett jämt pris men bli bättre. På telefoner och grafikkort har detta ballat ur totalt. Ett Geforce 660 AGP för 1900 kr existerar inte. 6600? Och det måste varit utående. Geforceserien har nästan alltid haft ett vettigt mellankort runt 2500-3000 kr. 1000-1500 mer för high end. Om man gjort ett kort i 900-serien för 10 000 kr (Titan ej inräknat) så hade det med den tidens pris/prestanda varit snabbt som ett 1070 - då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

GTX 1160 kommer bli ett riktigt bra kort att döma av RTX 2060

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite svårt att förstå den massiva teknikpessimism som på senare tid uppvisats på bl.a. SweClockers. Raytracing i realtid är en av de största tekniknyheterna inom grafik på i alla fall ett decennium, ändå totalsågade väldigt många det hela redan första veckan efter släpp då kostnaden för tekniken var "för hög".

Enligt min mening är kostnaden för tekniken för hög tills den presterar lika bra eller bättre än befintliga metoder. Min beredskap att betala för något bättre skuggteckning är mycket, mycket måttlig. De kretsar som spenderas på RTX hade kunnat spenderas på att få alla spel att köra bättre, vilket hade varit mer värt för mig.

Är inte övertygad om att realtids hybridrendrering någonsin kommer att bli industristandard. 2080ti är 775mm^2 på TSMC 12nm. På vilken processnod kommer den prestandanivån att vara tillgänglig generellt och inte bara för entusiaster? Om hybridrendrering inte är standard på de nya spelkonsolerna skulle jag vilja säga att det kommer att kunna vara en kul grej för de extremaste för att rättfärdiga att de lägger tiotusentals kronor på lite finare pixlar, men det stannar där. Nästa generations konsoler kommer att definiera spelproduktionen det närmaste decenniet, och hur hårdvarumarknaden ser ut när de går ur tiden är en öppen fråga. Den litografiska tekniken kommer knappast att accelerera på så långt perspektiv....

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 1080 för betydligt mer än vad detta kortet kostar och detta presterar ju lika bra när det är klockat så jag tycker det är helt okej i pris och prestanda!

Permalänk
Medlem

Det enda RTX 2060 förutom FE som finns i en butik som är listad på Prisjakt är PNY GeForce RTX™ 2060 6GB XLR8 Gaming Overclocked Edition för 4419 kr. Mer än 10% dyrare än FE alltså. När RTX 2070 lanserades hade Komplett två modeller för 5500 kr men de höjde priset efteråt.

https://net2world.se/pny-gk-rtx-2060-xlr8-6gb-gaming-oc-twin-...
http://www.pny.com/GeForce-RTX-2060-6GB-XLR8-Gaming-Overclock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Nu är det väl enbart hus som blir dyrare med tiden. Allt annat följer som sämst tillgång och efterfrågan samt valutautveckling. Teknik ska, om utvecklingen går framåt, hålla ett jämt pris men bli bättre. På telefoner och grafikkort har detta ballat ur totalt. Ett Geforce 660 AGP för 1900 kr existerar inte. 6600? Och det måste varit utående. Geforceserien har nästan alltid haft ett vettigt mellankort runt 2500-3000 kr. 1000-1500 mer för high end. Om man gjort ett kort i 900-serien för 10 000 kr (Titan ej inräknat) så hade det med den tidens pris/prestanda varit snabbt som ett 1070 - då.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det måste ha varit ett 6600gt Allt följer väl inflationen också antar jag.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Tycker 2060 är ett helt klart lovande kort, bör kosta runt 1000 :- mindre än 1070Ti men med bättre prestanda och ray tracing/DLSS. Lite dåligt kanske med 6gb minne och avsaknad av SLI men ändå ett bättre köp än 1070/1070Ti tycker jag.

@Yoshman: Håller med till 100%. Ray tracing är riktigt snyggt, har själv provat det i BF V på mitt RTX2080. Tror att det är precis som du säger, man får räkna med lite barnsjukdomar i början. Man måste våga satsa nytt, och inte bara klamra sig fast i det gamla.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Kollade lite på infon Yoshman länkade

Citat:

Current GeForce GTX GPUs, 700-Series and newer with NVENC, will also see speedups with these optimizations. StreamLabs will implement these improvements in their client after the OBS release. Users of the StreamElements plugin will be able to use the changes as soon as the new OBS version is released.

Så det verkar som att alla får en liten boost. Trevligt!

Ang, priset så har det ju gått upp jämfört med förra gen. och då har förra gen inte ens kommit under lanseringspris. det är ju inget snack om att Nvidia har höjt priset ännu mer.
Men folk verkar vara beredda att betala, ÅF täljer guld och minnena på korten har ännu inte sjunkit i pris och AMD har inget att konkurera med. (i pris)
Just nu är det nog ganska läge att köpa beg, 10 serie om man inte gillar priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre021:

Man blir ju helt vilsen! Sitter på ett 1070 från Elgiganten för 3690. Lämna tillbaka och köra på 2060 eller behålla 1070? Spelar 1080 och för det mesta bf v.

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter i exakt samma sits, har inte ens öppnat 1070 för ja ville se hur 2060 prestera, kommer def. lämna tillbaka 1070 och beställa ett 2060 så fort de kommer upp på någon familjär sida.

Kan någon svara på om de skriver 15e som lansering kommer de i butik/på nätet då eller kan man börja förboka först då och leverans senare?
Hur brukar de va med nvidia?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tydligen så ska det snart gå att köpa RTX 2060 FE för 3999:- från Nvidia själva.

Kylaren är kompetent nog, och ett RTX 2060 FE för 3999:- är ett betydligt bättre köp (imo) än ett GTX 1070 för 3690:-.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hjälpsam

Om man för samma pris som ett RTX2060 kan få ett GTX1070Ti tycker jag nog att RTX2060 verkar vara ett bättre köp, trots dess mindre minne inte pga RTX utan pga dess prestanda.

Frågan är hur stor prisskillnaden blir till RTX2070, vilket är ett säkrare köp för framtiden, men den försäkringen får ju inte kosta hur mycket som helst.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v3287&o=produkt_pris_i...
Skulle jag köpa ett RTX, skulle jag nog lägga på den pengarna som krävs för ett RTX 2070 i stället.

https://www.anandtech.com/show/13762/nvidia-geforce-rtx-2060-...

edit

Jag tycker RTX verkar ganska oanvändbart på RTX2060, ja i princip på allt, utom möjligtvis RTX2080Ti.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av raks0:

Sitter i exakt samma sits, har inte ens öppnat 1070 för ja ville se hur 2060 prestera, kommer def. lämna tillbaka 1070 och beställa ett 2060 så fort de kommer upp på någon familjär sida.

Kan någon svara på om de skriver 15e som lansering kommer de i butik/på nätet då eller kan man börja förboka först då och leverans senare?
Hur brukar de va med nvidia?

Slutade med att jag va och lämna tillbaka 1070. Vill hellre vänta och se än att sitta med ett kort man ångra sig. Nvidia har ju så att du får mejl när du kan beställa kortet i från dem. Men tror att det kommer dyka upp hos åf inom några dagar.

Skickades från m.sweclockers.com