Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia Geforce RTX 2060 – Turing för övre mellanklassen

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte prisgnället - ja dyrt för att vara ett 60-kort, men detta är helt klart det bästa som hänt på länge för oss som vill lägga 4000kr på ett grafikkort. Vad är det som ni inte förstår när ni jämför med 10xx serien? Tycker artikeln summerar det hela perfekt (nedan).
100 dollar lägre pris än 1070ti (varför fantiserar ni om att 2060 och 1070ti kostar samma - det gör de inte - finns inga belägg för att MSI/Asus/Gainward kommer ta 5200kr för sina normalklockade 2060kort - tror det kommer släppas massa för 4000:- eller någon hundring över).

Från artikeln

... här är det rekommenderade 349 USD, att jämföra med 379 USD för GTX 1070 och 449 USD för GTX 1070 Ti. I Sverige landar modellen på 3 999 kronor inklusive moms, vilket gäller såväl dagens testade Founders Edition som modeller från partnertillverkare. Det gör modellen mer prisvärt än likvärdigt presterande GTX 1070 Ti...

För den som söker ett grafikkort för omkring 4 000 kronor ser det ut att bli det bästa valet på marknaden, men hur det står sig med ray tracing påslaget återstår att se. Trots reservationer kring de nya funktionerna gör priset i relation till prestandan att modellen får utmärkelsen "Utmärkt".

Permalänk
Medlem

@e3henri: Ja, jag håller med dig, jag kommer nog att uppgradera till ett 2060, sitter förnuvarande på mitt 970.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

Köpte XBOX One förra året för man orkar inte med turerna kring turing.

Permalänk
Medlem

Kul hur media tycker att det är prisvärt. Sälj svindyra gpus's och sen släpp en som är billigare än svindyrt och då blir det helt plötsligt prisvärt.

Permalänk
Medlem

Tycker folk som är fullt anti 2060 ska avvakta och se vad utvecklarna kan åstadkomma då det kommer till ray tracing, Dice har på senare tid ökat prestandan markant sedan RTX kortens släpp.

Och Digital Foundry säger att 60fps i RTX är fullt möjligt på ett RTX 2060.

Så om man inte tror på Nvidia så kan man gå efter Digital Foundrys tester som dom gör.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Jag ser att Sweclockers också blev lurade i fällan, helt enligt Nvidias plan att försöka klämma mer pengar ur sina kunder.

4000 för ett instegskort är fan inte rimligt någonstans. Jämför med tidigare år där x60-serien legat runt 200-250$ som riktpris, plus att det inte erbjuds prestanda som motiverar det skyhöga priset. Men självfallet är det nästan ingen som reagerar på att korten bara blir dyrare och dyrare, för mindre och mindre prestandavinster från generation till generation.

Det är lite som den där analogen med grodan som blir kokt för att den inte märker att vattnet den sitter i sakta blir varmare och varmare. Var går smärtgränsen?

Nu är det alltså ett plus att betala mellanklasspriser för ett instegskort? Skärpning.

https://www.youtube.com/watch?v=BOsCvRRTAgw

Lämnar den här videon från AdoredTV här som förklarar situationen mer detaljerat, så kanske någon blir upplyst.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Problemet med RTX är att det vi hitintills sett av tekniken är en ytterst liten del av den, i BF:V används endast reflektioner och med detta så springer vi redan in i prestanda problem, för 2060 korten handlar det om för lite minne på korten, så det kan avhjälpas lite med sänkt texturupplösning.

Problemet med framtiden är att med nästa generationers RTX så kommer kvalité på just alla effekter öka och därmed kravet på prestanda, dessa kort kommer då prestera ännu sämre, visst kommer förbättringar med både drivare och spelutveckling ske men inbilla er inte att dessa kort kommer kunna leverera RTX prestanda som är något att ropa hurra över under någon överskådlig framtid, tekniken är helt enkelt för omogen och med för klen hårdvara för att dra någon egentlig nytta av det i slutändan.

Vill man vara först på bollen så får man naturligtvis vara det men förvänta er inte en perfekt upplevelse under utvecklingen av tekniken med denna tidiga hårdvara, speciellt inte denna mycket nerskalade modell. Tror det är bättre att rikta in sig på 30fps med denna hårdvara och titlar som använder RTX fullt ut för ett mer realistiskt användningsområde över tid.

Min personliga gissning är att tidigast nästa generations hårdvara kommer nyttja DXR/RTX på ett vettigt sätt, då kommer också mjukvara finna mer tillgängligt än idag, just nu är det inte bara glest på den fronten.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Kul hur media tycker att det är prisvärt. Sälj svindyra gpus's och sen släpp en som är billigare än svindyrt och då blir det helt plötsligt prisvärt.

Prisvärt i relation till andra gpuer på marknaden. Vad är det för fel på det? Om de kommer ett kort för 4000kr som presterar bättre än dagens kort för 5000 så är det väl prisvärt i jämförelse även om man tycker att mellansegmentet borde ligga under 3000.

Går ju inte att få mer prestande för 4000kt just nu oavsett om man räknar med rt eller inte. Helt orimligt att rekommendera någon att köpa 1070 ellet 1070ti istället.

Sedan kan man såklart avvakta. 1070/1070ti borde ju sjunka kraftigt

Sedan kan man ju knappast rekommendera någon att uppgradera från 1070/1070TI till 2060, men det är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Radeon VII fick höra att det presterade som ett två år gammalt kort till samma pris. Nu släpper Nvidia ett kort som presterar som ett gammalt Vega 56 till samma pris. Blir väl samma klagomål då.. eller kanske inte..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Tycker folk som är fullt anti 2060 ska avvakta och se vad utvecklarna kan åstadkomma då det kommer till ray tracing, Dice har på senare tid ökat prestandan markant sedan RTX kortens släpp.

Och Digital Foundry säger att 60fps i RTX är fullt möjligt på ett RTX 2060.

https://www.youtube.com/watch?v=E2pMxJV4xr4

Så om man inte tror på Nvidia så kan man gå efter Digital Foundrys tester som dom gör.

Ja, fullt anti behöver man ju inte vara, men att rekommendera ett köp just nu på grund av RTX/DLSS är inte klokt. DLSS används i ett spel och RTX i ett annat, kommer nog dröja ett tag innan det är vanligt att spel utnyttjar funktionerna på ett vettigt sätt. Tycker att det är bättre att vänta på att kortens extrafunktioner har blivit en reell fördel innan man köper ett. Mer prisvärt med 10-serien eller att köpa andrahand i dagsläget.

Tror säkert att RTX kan bli en riktigt häftig funktion i framtiden, men just nu är det mest marknadsföring.

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lichad3:

Ja, fullt anti behöver man ju inte vara, men att rekommendera ett köp just nu på grund av RTX/DLSS är inte klokt. DLSS används i ett spel och RTX i ett annat, kommer nog dröja ett tag innan det är vanligt att spel utnyttjar funktionerna på ett vettigt sätt. Tycker att det är bättre att vänta på att kortens extrafunktioner har blivit en reell fördel innan man köper ett. Mer prisvärt med 10-serien eller att köpa andrahand i dagsläget.

Tror säkert att RTX kan bli en riktigt häftig funktion i framtiden, men just nu är det mest marknadsföring.

Japp till en början fanns det bara ett fåtal spel som använde 3D, ny teknologi tar tid. Men man ska inte stoppa dom ifrån att utveckla dessa kort och programvara. Mer spel som stödjer DLSS och Ray tracing kommer komma med tiden. 1000-serien försvinner inte, utan personer som inte har råd med RTX serien kan köpa 1060-1070 och fortfarande få väldigt bra prestanda i 1080p. Och marknaden är fortfarande full av Pascal kort så inget problem att få tag i ett sådant.

DICE ökade nästan prestandan i ray tracing för BFV med 50% i deras första RTX patch, utvecklare behöver bara tid att förstå sig på den nya tekniken.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Jag ser att Sweclockers också blev lurade i fällan, helt enligt Nvidias plan att försöka klämma mer pengar ur sina kunder.

4000 för ett instegskort är fan inte rimligt någonstans. Jämför med tidigare år där x60-serien legat runt 200-250$ som riktpris, plus att det inte erbjuds prestanda som motiverar det skyhöga priset. Men självfallet är det nästan ingen som reagerar på att korten bara blir dyrare och dyrare, för mindre och mindre prestandavinster från generation till generation.

Det är lite som den där analogen med grodan som blir kokt för att den inte märker att vattnet den sitter i sakta blir varmare och varmare. Var går smärtgränsen?

Nu är det alltså ett plus att betala mellanklasspriser för ett instegskort? Skärpning.

https://www.youtube.com/watch?v=BOsCvRRTAgw

Lämnar den här videon från AdoredTV här som förklarar situationen mer detaljerat, så kanske någon blir upplyst.

Många på Internet verkar hängt upp sig mer på namn per krona snarare än prestanda per krona.

Personligen när jag köper kort väger jag dock in mer än bara prestanda och prislapp, nämligen ljudnivå, temperatur, effektförbrukning.

Jämför gärna pris/prestanda mellan 2060 och rx590.
Förutsatt att 2060 landar på 4000kr då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Japp till en början fanns det bara ett fåtal spel som använde 3D, ny teknologi tar tid. Men man ska inte stoppa dom ifrån att utveckla dessa kort och programvara. Mer spel som stödjer DLSS och Ray tracing kommer komma med tiden. 1000-serien försvinner inte, utan personer som inte har råd med RTX serien kan köpa 1060-1070 och fortfarande få väldigt bra prestanda i 1080p. Och marknaden är fortfarande full av Pascal kort så inget problem att få tag i ett sådant.

DICE ökade nästan prestandan i ray tracing för BFV med 50% i deras första RTX patch, utvecklare behöver bara tid att förstå sig på den nya tekniken.

Nej, det är jättebra att de utvecklar ny teknik, behövs eftersom det börjar bli ett fall av avtagande marginalnytta när det gäller traditionell grafik. Jag vill inte stoppa Nvidia från att hitta på nya sätt att rendera grafik, jag vill bara att konsumenterna ska vara försiktiga och inte vara för snabba med att köpa något som lovar en sak men i nuläget inte leverar på den punkten. 20-serien har ju blivit ganska mycket dyrare på grund av den nya tekniken, och då är det bra om man får vad man betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Jag ser att Sweclockers också blev lurade i fällan, helt enligt Nvidias plan att försöka klämma mer pengar ur sina kunder.

4000 för ett instegskort är fan inte rimligt någonstans. Jämför med tidigare år där x60-serien legat runt 200-250$ som riktpris, plus att det inte erbjuds prestanda som motiverar det skyhöga priset. Men självfallet är det nästan ingen som reagerar på att korten bara blir dyrare och dyrare, för mindre och mindre prestandavinster från generation till generation.

Det är lite som den där analogen med grodan som blir kokt för att den inte märker att vattnet den sitter i sakta blir varmare och varmare. Var går smärtgränsen?

Nu är det alltså ett plus att betala mellanklasspriser för ett instegskort? Skärpning.

https://www.youtube.com/watch?v=BOsCvRRTAgw

Lämnar den här videon från AdoredTV här som förklarar situationen mer detaljerat, så kanske någon blir upplyst.

Du har inte läst forumet sen, säg, Augusti va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du har inte läst forumet sen, säg, Augusti va?

Skickades från m.sweclockers.com

Ironiska är att hen sitter på vega 64 och klagar på priset på 2060.

Vad var lanseringspris på vega 64? 8000? Nu får man liknande prestanda för halva priset +- några %.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ironiska är att hen sitter på vega 64 och klagar på priset på 2060.

Vega 64 släpptes för 5000kr och vega 64 lc har jag för mig låg på 6500 köpte själv ett för 6300kr runt släppet. Inte direkt dyrare än amds tidigare toppkort.
Att det blev dyrt beror ju mycket på att det var bra att mina med. Passade på att sälja mitt för 8500kr under hösten 17.
Däremot verkar ju amds nya kort bli lite dyrare än vega 64 var. Så vi får se om RX 580/90 ersättaren även den kommer kosta 1000kr extra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vega 64 släpptes för 5000kr och vega 64 lc har jag för mig låg på 6500 köpte själv ett för 6300kr runt släppet. Inte direkt dyrare än amds tidigare toppkort.
Att det blev dyrt beror ju mycket på att det var bra att mina med. Passade på att sälja mitt för 8500kr under hösten 17.
Däremot verkar ju amds nya kort bli lite dyrare än vega 64 var.

Tack. Bra deal du gjorde. Min poäng var inte att såga amd men jag blir bara prococerad av allt gnäll överallt. Jag tycker det är lite obefogat när det kommer till iaf 2060.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tack. Bra deal du gjorde. Min poäng var inte att såga amd men jag blir bara prococerad av allt gnäll överallt. Jag tycker det är lite obefogat när det kommer till iaf 2060.

Skickades från m.sweclockers.com

Gnället handlar väl mest om att folk inte vill ha dyrare hårdvara. Man är ju van med att en ny serie xx60 kort innebär samma prestanda som tidigare xx70/80 korten fast för några tusenlappar lägre pris. Men visst presterar det som ett 1070 ti och kostar mindre är det ju prisvärt men de flesta förväntar sig lite mer vid en ny serie. Är inte så insatt i detta eftersom jag inte är ute efter GPU för tillfället, men så har jag uppfattat det när jag läst på ex sweclockers och youtube.:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Många på Internet verkar hängt upp sig mer på namn per krona snarare än prestanda per krona.

Personligen när jag köper kort väger jag dock in mer än bara prestanda och prislapp, nämligen ljudnivå, temperatur, effektförbrukning.

Jämför gärna pris/prestanda mellan 2060 och rx590.
Förutsatt att 2060 landar på 4000kr då.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, alltså det är såklart upp till var och en vad man vill spendera pengarna på och vad man anser är prisvärt. Vissa tycker att ett 2080 Ti är värt pengarna, andra vill kanske inte lägga mer än 2000 på ett grafikkort, och det är lugnt.

Ville mest varna för att det blir högre och högre priser på grafikkorten, med mindre och mindre prestandaökningar. En tråkig utveckling som jag anser är viktigt att upplysa om. Hänvisar till AdoredTV på YouTube, då han gör ett mycket bättre jobb med att lägga fram fakta än vad jag kan.

Skrivet av Elektron:

Ironiska är att hen sitter på vega 64 och klagar på priset på 2060.

Vad var lanseringspris på vega 64? 8000? Nu får man liknande prestanda för halva priset +- några %.

Ja, eller så var det ett stödköp för att jag gillar AMD. Prisvärt? Nej, men värt det för mig, personligen. Kan klaga på företagsmetoderna för det. AMD var i alla fall ärliga med marknadsföringen av det. (Om inte så får du gärna rätta mig, då jag kan ha missat något.) Är väl medveten om att jag kunde köpt ett 1080Ti för ungefär samma pris, när det begav sig.

Riktade mig heller aldrig mot någon specifikt, som du gör. Folk får naturligtvis köpa vad de vill, men tycker det är bra att vara lite försiktig, speciellt med Nvidia som har en historik av att försöka pressa kunderna på mer pengar för mindre.

Såklart vill alla företag tjäna pengar, men det finns bättre och sämre sätt att göra det på. Flå sina kunder är inte ett bra sätt, men de har en sjukt bra marknadsföringsavdelning, det ska jag ge dem.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Tänker man efter så får man egentligen mer grafikkort för pengarna idag än vad man fick för några år sedan.

För 4 år sedan fick man förvisso bara betala ~2500:- för ett GTX 960, men ett GTX 960 kunde inte driva dåtidens spel i 60fps @ 1080p Ultra, än mindre 1440p.

För ~3500:- fick man dock GTX 970, som i snitt klarade av ~60fps @ 1080p Ultra. 1440p var däremit inte att rekommendera såvida man inte sänkte grafikinställningarna.

Idag för ~4000:- kommer man få RTX 2060, som är overkill för 1080p Ultra, och t.om. klarar av att leverera 60 fps i 1440p Ultra utan större problem.

Så visst har priserna på XX60-serien ökat, men XX60-serien presterar också mycket bättre idag relativt sätt, än vad den gjorde för 4-5 år sedan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av NaaR:

https://www.youtube.com/watch?v=E2pMxJV4xr4

Digital foundrys analys. Säker man DXR till medium och textures ner från ultra till high så snittar man runt 75 FPS i BFV med 60+ fps som lägst.

Så... DXR fungerar på RTX 2060 iaf i BFV. Verkar som att med Ultratexturer så är det minnesmängden som flaskhalsar, trots att mjukvaran påstår att det används 5,5 gb (vilket kanske inte beräknar att DXR använder VRAM)

Ultra är ofta överskattat lite vinst i visuellt men stor påverkan i prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tellus82:

Problemet med RTX är att det vi hitintills sett av tekniken är en ytterst liten del av den, i BF:V används endast reflektioner och med detta så springer vi redan in i prestanda problem, för 2060 korten handlar det om för lite minne på korten, så det kan avhjälpas lite med sänkt texturupplösning.

Problemet med framtiden är att med nästa generationers RTX så kommer kvalité på just alla effekter öka och därmed kravet på prestanda, dessa kort kommer då prestera ännu sämre, visst kommer förbättringar med både drivare och spelutveckling ske men inbilla er inte att dessa kort kommer kunna leverera RTX prestanda som är något att ropa hurra över under någon överskådlig framtid, tekniken är helt enkelt för omogen och med för klen hårdvara för att dra någon egentlig nytta av det i slutändan.

Vill man vara först på bollen så får man naturligtvis vara det men förvänta er inte en perfekt upplevelse under utvecklingen av tekniken med denna tidiga hårdvara, speciellt inte denna mycket nerskalade modell. Tror det är bättre att rikta in sig på 30fps med denna hårdvara och titlar som använder RTX fullt ut för ett mer realistiskt användningsområde över tid.

Min personliga gissning är att tidigast nästa generations hårdvara kommer nyttja DXR/RTX på ett vettigt sätt, då kommer också mjukvara finna mer tillgängligt än idag, just nu är det inte bara glest på den fronten.

Korten duger i dag som de är, de presterar bra.
Men till RTX?
Nein!
DXR kommer optimeras och bli bättre, men vid den tidpunkten kommer man kunna köpa grafikkort med dubbelt så bra prestanda i DXR.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elektron:

Bla bla bla. (editerat av Ratatosk)

Jag gav 6000 kr för Vega 64 för 1½ år sedan, fick med tre spel.
Inte billigt men jag har varit nöjd med kortet.
Dock skall sägas att RTX 2060 inte är ett dåligt köp, men skulle jag köpa Nvidia skulle jag försöka köpa ett RTX2070 i stället.

edit uppenbarligen tyckte miners att 8000 kr var billigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

RTX 2060: Mellankort för överklassen? ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag gav 6000 kr för Vega 64 för 1½ år sedan, fick med tre spel.
Inte billigt men jag har varit nöjd med kortet.
Dock skall sägas att RTX 2060 inte är ett dåligt köp, men skulle jag köpa Nvidia skulle jag försöka köpa ett RTX2070 i stället.

Japp jag hade helt fel angående vega 64 lanseringspris, jag gick efter prisjakt och avrunda nedåt. Mars 2018 landade jag på då så japp det blev lite tokigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Konkurrenskraftigt pris" kanske med senaste årets priser.
Kommer ihåg när jag köpte mitt GTX260 (216core) för 1799kr nytt. Om priser hade varit "normala" och det existerade konkurrens hade det säkert kostat runt 2500kr.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elektron:

Japp jag hade helt fel angående vega 64 lanseringspris, jag gick efter prisjakt och avrunda nedåt. Mars 2018 landade jag på då så japp det blev lite tokigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Priset blev fort väldigt skevt, så tokigt blev det, men det var inte ditt fel.
Miners sög upp nästan varenda Vega, vilket gjorde att priserna blev helt åt skogen för gamers.
Lite orolig för Radeon 7, verkar vara ett grymt miningkort, hoppas bara att mining med grafikkort är dött.

Angående Turing, gillar utseendet på originalkylaren, rent och snyggt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Tveksam prestanda med Raytracing lol !!! Varför har man ens implementerat skiten kan man undra när 2080Ti är gränsfall

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Väldigt lustigt att det grinas om priset när GTX 2060 presterar som Vega 64 som kostar ca 5000 kr och kräver ett kärnkraftverk för att driva det.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tänker man efter så får man egentligen mer grafikkort för pengarna idag än vad man fick för några år sedan.

För 4 år sedan fick man förvisso bara betala ~2500:- för ett GTX 960, men ett GTX 960 kunde inte driva dåtidens spel i 60fps @ 1080p Ultra, än mindre 1440p.

För ~3500:- fick man dock GTX 970, som i snitt klarade av ~60fps @ 1080p Ultra. 1440p var däremit inte att rekommendera såvida man inte sänkte grafikinställningarna.

Idag för ~4000:- kommer man få RTX 2060, som är overkill för 1080p Ultra, och t.om. klarar av att leverera 60 fps i 1440p Ultra utan större problem.

Så visst har priserna på XX60-serien ökat, men XX60-serien presterar också mycket bättre idag relativt sätt, än vad den gjorde för 4-5 år sedan.

Titta längre tillbaka och vips så är dagens grafikkort löjligt billiga.

Tänk om pris/prestanda hade följts åt ständigt.

Skickades från m.sweclockers.com