Vad använder ni eran surfplatta till?

Permalänk
Medlem

Har en Toshiba 8 tum Windows som hängt med sedan W8. Trodde dess saga var all för den var så slö och klarade inte uppdateringen till 1803 trots fyra försök. Föll alltid på sista omstarten.

Så av någon anledning hamnade jag på avancerade prestanda-inställningar och upptäckte att den stod på egna istället för automatiskt. Ändrade till bästa prestanda och nu klarade den uppdateringen med glans till 1803 och den blev lika "snabb" (med tanke på processorn) som i fornstora dagar.

Perfekt att ha med i kavaj-/rock-/jackfickan.
Använder den framförallt på stan när inte nanosurfplattan (=smartfonen) inte räcker. Kan allt som en riktig dator kan, fast långsammare och sämre.

Har med den på alla kortare resor (1-4 dagar) för att kolla mejl, nyheter, surfa och ev bankärenden om det kniper.
Väger drygt 3 hg + usb- laddare och 4g fickrouter för ställen utan wifi. Totalt under halvkilot.
Dessutom med ublock o o&o shut up säkrare än en Android/Apple.

Permalänk
Medlem

Har en iPad, används huvudsakligen till youtube/netflix när jag inte är hemma och böcker.

Mestadels regelböcker för diverse brädspel jag spelar.

Fungerar även som musikstation i nödfall, inte de bästa högtalarna men låter klart bättre än billiga skräphögtalare eller skärmhögtalare som många av mina bekanta tycker duger.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Har en Samsung Galaxy Tab A 10,5 i ett Otter Box -skal. Tar exFAT filformat både på hd och kort (över 4Gb).
I plattan har jag Locus Map Pro (betalade några kronor för att slippa reklamremsan) och hela Terrängkartan Sverige + hela Fjällkartan Sverige.
Alltså hela Sverige sömlöst gratis på plattan (och nallen) utan krav på uppkoppling.
Perfekt hemma för rek./planering och i bil.
För fältbruk; samma app i gamla nallen Sam. Gal. S5 (tar exFAT) oxå i skyddsskal + powerbank 13000mAh.
För bil-nav.; appen Here WeGo med deras egna gratis-karta över Sverige så det inte behövs uppkoppling.
Har väntat ett par år på att Locus Map Pro ska dyka upp för Windows men dom är bara intresserade av android.
Var först i höstas jag plötsligt kom på att man kunde använda en platta till något vettigt.
Mvh.

Permalänk

Använder den mest till att stream film/musik i soffan/sängen, ibland har jag den i köket för att kolla recept medans jag lagar

Permalänk
Medlem

Har en gammal Nexus 7 2013. Används för skithus/sängsurfning och att glo på film/serier på.

Jäkligt synd att de där små, smidiga prisvärda Android-plattorna tycks ha gått ur tiden, har fortfarande inte hittat nåt som passar mig bättre, skulle vara nice med en högupplöst 7-tummare med lite mer kraft. En platta från 2013 är ju mer eller mindre att betrakta som en relik, typ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Använder min stort sett bara när jag lagt mig i sängen, mest för tycker det är mer bekvämare än hålla mobilen.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Någon som har använt sin surfplatta med en screen mountie? Är vansinnigt sugen på att testa detta men har ingen surfplatta, och känner i övrigt inget behov av en sådan. Lånad bild:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Kör med en Surface Pro 2, täcker mitt behov av surfplatta och laptop, skönt att slippa två olika enheter! Blir nog en ny Surface Pro i vår dock!

Permalänk

Min iPad används uteslutande till att se på film/serier/sport/kanaler i sängen eller andra ställen där jag saknar datorskärm/tv. Fungerar bra för det behovet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter som fastklistrad i sonens händer. Minecraft regerar

Visa signatur

teH_g33k

Permalänk
Medlem

Jag har en ipad pro och en apple pen. Använder den mest för att rita diagram och ta anteckningar. Det händer att jag använder den för recept i köket. Är inte helt hundra om det var en bra investering, kanske säljer den framöver.

Permalänk
Medlem

Jag äger en iPad Air och använder det enbart till att titta på Twitch och Youtube.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Har ett antal iPads som används ganska flitigt

iPad mini 4th gen Har den alltid i bilen så jag kör bil större delen av varje vardag, Kör Waze och konsumerar media
iPad Pro 12.9" Konsumerar media för det mesta
iPad air 2 Väggmonterad kontrollpanel för smarta hem prylar, övervakningskameror etc
iPad 3rd gen Väggmonterad kontrollpanel för smarta hem prylar, övervakningskameror etc
iPad Pro 9.7" Konsumerar media och sambon spelar på
iPad mini 2 Används mest av dottern på 5 år för diverse spel

Permalänk
Medlem

Föräldrarna använder till betala räkningar på mobilbanken. Kolla väder, morsan kollar ofta på typ findit och använder för recept vid bakning. Själv kollar jag ibland nyheter medans det är reklamavbrott på TV och allmänt slösurfande då och då när man är för lat för att vara annat än soffpotatis. följer med CSGO twitch streams när det är turneringar på gång ifall det kommer samtidigt program jag brukar följa med på TV. Kanske kollar lite YouTube klipp, el konsumptionen i hushållet då och då. Aktuellt just nu är kollar priser/nyheter om bilar då det blir att skaffa ny snart de ggr jag råkar sitta nära TV:n istället för datorn. Kanske kollar nån serie via Chromecast till TV då och då.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eas@tetris:

Någon som har använt sin surfplatta med en screen mountie? Är vansinnigt sugen på att testa detta men har ingen surfplatta, och känner i övrigt inget behov av en sådan. Lånad bild:

https://www.computeraudiophile.com/uploads/monthly_2017_07/JRiver.jpg.5025cb12352691ac5fee360613714e10.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Jag, det fungerar men är ingen höjdarupplevelse. Laggigt, drar mycket cpu, upplösningen spökar eftersom min iPad här högre än typ alla min laptops kombinerat osv..

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk

Nexus 7 2014, Nexus 10, Samsung Note Pro 12.2.
Nexus 10 är för batterikrävande, så den vilar för det mesta, men kommer till heders om det är batteritorsk på någon av de andra.
Note Pro 12.2 används mest för slösurfande i soffan.
Nexus 7 2014 på resor och som skärm till Dji Phantom 3 Pro.
Det jag skulle vilja ha är en modernare ersättare till Nexus 7 2014 med mera lagring, skärmen funkar bra med sina 1920×1200 så den är jag på det hela väldigt nöjd med.
Sedan så finns det 2st note 4 10.1 2014 några 10 tum tab varianter och några noname android plattor som alla används av resten av familjen. Tom några windowsplattor....

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Jag, det fungerar men är ingen höjdarupplevelse. Laggigt, drar mycket cpu, upplösningen spökar eftersom min iPad här högre än typ alla min laptops kombinerat osv..

Tack för svaret. Vad surt, då får jag avvakta några år och se om tekniken kommit ikapp.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Jobbar till sjöss och är därför iväg utan någon form av kommunikationsmöjligheter, så då är plattan guld värd. Jag laddar ner en massa filmer och serier som jag sedan kollar på liggandes i bingen, men plattan monterad på undersidan av bingen ovanför. Blir helt okej storlek med en 10" platta, lite som att titta på en 55" på soffavstånd.

EDIT: Hemma tjänstgör plattan som receptskärm i köket och som musikspelare vid duschning.

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Har en nexus 7 2013 som jag i princip bara kolla youtube på i sängen. Är man vaken och ska kolla youtube blir det mobilen till chromecast till tvn.
Spel kan det bli ibland, men efter 2 min så inser man hur dåliga spel är på en surfplatta.

Permalänk
Medlem

Läser Reddit innan jag somnar, ibland något annat intressant men 99% Reddit.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Ipad som jag fick som arbetsredskap på jobbet (trots att inga program som används på jobbet stöds av ipad...).
Används för att spela styra spotify via Chromecast Audio. Och eventuellt kolla på recept.

Min andra "platta". Microsoft surface Go används till allt som faktiskt behöver göras. Räkningar, titta på anime, läsa manga, rita, office etc etc.

Permalänk
Medlem

Kollar mest på Youtube eller netflix i sängen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använder min iPad (2017) ganska mycket. Jag surfar på den, kollar sociala media, chattar, kollar film/tv-serier/Youtube, läser tidningar. Det är helt klart en av mina favoritenheter.

Permalänk
Medlem

Gör det mesta med min iPad Pro faktiskt, har ersatt min Macbook Pro. Gillar en mobil enhetskonceptet mer, hade tidigare en ipad för slö-youtube och på resor men nu med tangentbordet som tillval så fungerar detta galant.

Permalänk

Samsung tab 10 - ungarnas underhållning.. Så är det väl iofs i nästan alla föräldrars hem idag...

Permalänk

Använder Ipad enbart för att läsa tidskrifter från Readly. Tycker att en vanlig laptop (MacBook Air) är bättre till allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Någon som har använt sin surfplatta med en screen mountie? Är vansinnigt sugen på att testa detta men har ingen surfplatta, och känner i övrigt inget behov av en sådan. Lånad bild:

https://www.computeraudiophile.com/uploads/monthly_2017_07/JRiver.jpg.5025cb12352691ac5fee360613714e10.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Jag provade med min surfplatta (Nexus 7 för bra länge sen nu, vill minnas så funka de okej om det bara skulle vara för visa Spotify.

Jag använder Surfplattan mest till slösurf med d.v.s. hänga på forum/sociala medier mestadels plus Youtube och andra streaming tjänster.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zigolezk:

Absolut ingenting, har en gammal Surface Pro 2 som surplatta (Tegelsten...)
Samlar damm i någon byrålåda xD

Surface är en dator utan (med löst) tangentbord. Helt annan grej, Surface förnedrar en normal surfplatta i prestanda. Min Surface är suverän, men jag kör inte den som surfplatta egentligen.
På Android-plattorna körs det Youtube, Battlelands och Minecraft med sonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

För egen del har jag gått över till en Surface Go som dels ersätter smartphonen (har kommit att starkt ogilla smartphones under 2018) och dels erbjuder all funktionalitet jag är ute efter inklusive perfekt hantering av e-böcker och tidskrifter via Calibre.

Go passar mina krav helt perfekt och imponerar varje dag.