Intel lanserar "Coffee Lake Refresh" utan integrerad grafikdel

Permalänk
Medlem

KF? Intel är ju visserligen blåvitt, men det här är ju löjligt...!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tidigare var Intels iGPU, undantaget QS, helt meningslös för alla som har ett system med dGPU.

Det är fortfarande totalt meningslöst, för stationära maskiner. Allt som iGPU:n kan göra kan en dGPU göra mycket bättre.

Det är bara på batteridrift eller med annat energisparbehov som en iGPU har någon poäng, då en dGPU käkar för mycket ström.

Men visst, ju kraftfullare iGPU:erna blir, desto mindre kommer dGPU:erna behövas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är fortfarande totalt meningslöst, för stationära maskiner. Allt som iGPU:n kan göra kan en dGPU göra mycket bättre.

Det är bara på batteridrift eller med annat energisparbehov som en iGPU har någon poäng, då en dGPU käkar för mycket ström.

Men visst, ju kraftfullare iGPU:erna blir, desto mindre kommer dGPU:erna behövas.

Om du anser att spara tio tusentals kronor totalt meningslöst, så visst.
Köp in 30 datorer för administrativt arbete så är det totalt meningslöst att ens lägga 400kr för en dGPU / dator.
Även i andra scenarier så sköts mycket "serverside" eller från molnet, då behövs inget annat än en igpu för att få bild på skärmen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Om du anser att spara tio tusentals kronor totalt meningslöst, så visst.
Köp in 30 datorer för administrativt arbete så är det totalt meningslöst att ens lägga 400kr för en dGPU / dator.
Även i andra scenarier så sköts mycket "serverside" eller från molnet, då behövs inget annat än en igpu för att få bild på skärmen.

Förtydligande av min poäng: om man har en dGPU så är det totalt meningslöst med en iGPU.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är fortfarande totalt meningslöst, för stationära maskiner. Allt som iGPU:n kan göra kan en dGPU göra mycket bättre.

Det är bara på batteridrift eller med annat energisparbehov som en iGPU har någon poäng, då en dGPU käkar för mycket ström.

Men visst, ju kraftfullare iGPU:erna blir, desto mindre kommer dGPU:erna behövas.

Hur kan i så fall en 8700K med 6/12 kärnor totalt utklassa 2700X med 8/16 i Adobe Premiere när ett kraftfullt Nvidia-kort sitter i båda datorerna? Och när man sedan tittar i Aktivitetshanteraren så arbetar både dGPU och iGPU samtidigt vid rendering.

dGPU ersätter inte iGPU, de är kapabla att arbeta tillsammans. Det är dessutom inte någon enstaka sekund hit eller dit utan en tydlig prestandavinst du får.

Så det är ju allt annat än meningslöst. Yoshman tar upp andra alternativ också.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hur kan i så fall en 8700K med 6/12 kärnor totalt utklassa 2700X med 8/16 i Adobe Premiere när ett kraftfullt Nvidia-kort sitter i båda datorerna? Och när man sedan tittar i Aktivitetshanteraren så arbetar både dGPU och iGPU samtidigt vid rendering.

dGPU ersätter inte iGPU, de är kapabla att arbeta tillsammans. Det är dessutom inte någon enstaka sekund hit eller dit utan en tydlig prestandavinst du får.

Så det är ju allt annat än meningslöst. Yoshman tar upp andra alternativ också.

Antar att du syftar på det här?

https://www.gamersnexus.net/guides/3310-adobe-premiere-benchm...

Ok, det är i så fall första gången jag någonsin sett någon nytta av en iGPU.

Justering: har man en dGPU så är det totalt meningslöst med en iGPU, förutom i specialfall.

Undantagen bekräftar regeln, eller hur det nu var.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Antar att du syftar på det här?

https://www.gamersnexus.net/guides/3310-adobe-premiere-benchm...

Ok, det är i så fall första gången jag någonsin sett någon nytta av en iGPU.

Justering: har man en dGPU så är det totalt meningslöst med en iGPU, förutom i specialfall.

Undantagen bekräftar regeln, eller hur det nu var.

Haha ja om man inte sysslar med bilredigering eller videoredigering så minskar ju behovet av en iGPU om man har en dGPU.

Men det är ändå intressant det Yoshman tog upp med antivirus med. Det borde ju vara intressant för de som vill använda grafikkortet till annat (som t.ex. gaming).

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@backfeed: håller jag med om, men kan vara skönt att ha det som backup, kan se det som ett reservhjul i bilen.
Jag fick nytta av min iGPU när mitt 980Ti brann upp. Det va rätt skönt att kunna använda sin dator (ej spel) i väntan på det nya. Har inte gamla grafikkort som ligger och skräpar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

@Yoshman

Skrivet av FredrikMH:

Men det är ändå intressant det Yoshman tog upp med antivirus med. Det borde ju vara intressant för de som vill använda grafikkortet till annat (som t.ex. gaming).

Jo, om antivirusskanning kan köras så gott som helt fristående med omärkbar inverkan på prestanda hos CPU + dGPU samtidigt som man spelar, så kan det förstås vara en välkommen bonus.

Och ok, om man tänker "AI" i form av NPC-beteende i spel, så skulle dels CPU:n avlastas till att göra annat och iGPU:n kan ju då dessutom göra AI-beräkningarna med rejält högre prestanda (dvs det går även att göra mer avancerade beräkningar som annars skulle ta för lång tid).

Revision 3: Om man har en dGPU så är det totalt meningslöst med en iGPU förutom i specialfall. I dagsläget. Att revideras ytterligare i framtiden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det är förvånande många som inte alls kan se utanför sina egna lilla användning på kammaren. Det säljs miljontals kontorsdatorer med "konsumentversionerna" av i3, i5 och i7 som bara använder Intel iGPU.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@backfeed: håller jag med om, men kan vara skönt att ha det som backup, kan se det som ett reservhjul i bilen.
Jag fick nytta av min iGPU när mitt 980Ti brann upp. Det va rätt skönt att kunna använda sin dator (ej spel) i väntan på det nya. Har inte gamla grafikkort som ligger och skräpar.

Jepp, sambon hade nytta av det när hennes 980 Ti dog i höstas, men jag har även ett gammalt billigt grafikkort som varit i en htpc kvar just för detta.

Skrivet av mfm:

Det är förvånande många som inte alls kan se utanför sina egna lilla användning på kammaren. Det säljs miljontals kontorsdatorer med "konsumentversionerna" av i3, i5 och i7 som bara använder Intel iGPU.

Om du syftar på mig så är jag mycket väl medveten om det, och det är inte där min poäng ligger.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Det är förvånande många som inte alls kan se utanför sina egna lilla användning på kammaren. Det säljs miljontals kontorsdatorer med "konsumentversionerna" av i3, i5 och i7 som bara använder Intel iGPU.

Borde inte de inte ha dött ut nu? Vem köper desktop idag? Överallt var man ser så är det laptops på företag, undantag är kraftiga workstations och när man besöker en serverhall.
T.ex. på platser där personen inte ska bära med sig datorn så köper man en laptop med docka ändå. Det enda undantag jag kan komma på är datorer som är HMI för något och man verkligen vill att den ej ska flyttas.

På dessa laptops så har de billiga en iGpu, de som har en bättre cpu har ofta ett externt Qudrokort. -Även om nu vissa företag kör med konsumenthårdvara som Geforce.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Borde inte de inte ha dött ut nu? Vem köper desktop idag?

Jag tror du hänger på fel forum?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Jag tror du hänger på fel forum?

Jag var otydlig, jag syftade på dessa enkla desktop utan gpu. Och på företag så är desktop överlag exotisk på kontorsnivå, de få som jag har sett är workstations.
Här har vi en schysst arbetsdator för personen i receptionen: https://www.komplett.se/product/11490/datorer/komplett-pc/kom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Borde inte de inte ha dött ut nu? Vem köper desktop idag?

Alla som bryr sig om ergonomi? eller utvecklare?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Alla som bryr sig om ergonomi? eller utvecklare?

Jag svarade ovanför och ditt svar är felaktigt.
För det första så är docka till laptops mer eller mindre standard, jag kör med 3st skärmar och externt tangentbord + mus till min laptop genom en enda kabel.
Utvecklare, så får de oftast laptop idag. Undantag är mer de som sitter med lite större behov som datorn som jag länkade till: https://www.komplett.se/product/11490/datorer/komplett-pc/kom...

Nå de som köper desktop idag är i huvudsak personer som spelar på datorn idag, sedan finns det en andel som gör annat. Men för resten så är det väldigt mycket laptops idag.

Min poäng var dock att företag inte brukar köpa enkla desktop utan externt grafikkort idag. Runt år 2000 till 2010 var det ganska vanligt, idag kan man få en laptop så billigt så de köper en sådan.
Sedan skaffar de en docka till den och arbetaren arbetar precis som det vore en desktop. En fördel är dock att arbetaren kan snabbt ta med sig sin dator på ett mötesrum eller hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och på företag så är desktop överlag exotisk på kontorsnivå, de få som jag har sett är workstations.

Jo. Varierar förstås. På våra kontor är det kanske 75% stationärt; nästan alla systemutvecklare, de flesta på leveransavdelningen och alla på supportavdelningen. De enda som har bärbara är de som flänger omkring.

Som tur är sitter det ingen med bärbar i närheten av min arbetsplats, så jag slipper höra irriterande fläktljud och svordomar om kass prestanda.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Ja, vi har problem med begränsad kapacitet - Låt oss lansera ytterligare 6st processorer. Idioti.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Ja, vi har problem med begränsad kapacitet - Låt oss lansera ytterligare 6st processorer. Idioti.

Gissningsvis handlar det om samma cpu:er men med defekta och därför avstängda grafikdelar. I så fall är det tvärtom, de utnyttjar kapaciteten bättre pga att de slipper kassera dessa cpu:er.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Jo. Varierar förstås. På våra kontor är det kanske 75% stationärt; nästan alla systemutvecklare, de flesta på leveransavdelningen och alla på supportavdelningen. De enda som har bärbara är de som flänger omkring.

Som tur är sitter det ingen med bärbar i närheten av min arbetsplats, så jag slipper höra irriterande fläktljud och svordomar om kass prestanda.

Irriterande fläktljud? De flesta laptops är just väldigt tysta, mina desktops hemma trots Noctua NH-D14 låter som ett jetplan. De enda laptops som idag durrar är väl spel-laptops? Alltså köper man en standard 10 000kr laptop på elgiganten så är den garanterat tystare än 99% av alla här desktop. Nu köper företag ofta företagslaptops som ofta är ännu tystare.

Sedan finns det schyssta laptops med xeon, 128GB ram, dubbla nvme ssd. Det är mer för de som detta inte räcker till som får tillstånd att skaffa en stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Irriterande fläktljud? De flesta laptops är just väldigt tysta, mina desktops hemma trots Noctua NH-D14 låter som ett jetplan. De enda laptops som idag durrar är väl spelaptops?

Sedan finns det schyssta laptops med xeon, 128GB ram, dubbla nvme ssd. Det är mer för de som detta inte räcker till som får tillstånd att skaffa en stationär.

Min erfarenhet är tvärtom: bärbara med prestanda lever om, alla stationära är tysta (och förutom det är bärbara direkt oekonomiska med tanke på tumregeln dubbla priset för halva prestandan, även om det blivit bättre på senare tid). Bärbara har bara en enda poäng; mobilitet. Ok, två: inbyggd UPS.

De av utvecklarna hos oss som har bärbara har så vitt jag vet ordentligt påkostade pjäser, som lever om trots att de ändå inte verkar ha någon särskilt imponerande prestanda med tanke på klagomålen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Verkar vettigt att Intel försöker spara in på användandet av kiselplattor när kapaciteten är så begränsad. Undrar om det rör sig om kretsar med defekt och inaktiverad grafikdel eller en helt ny krets.

Är den inte billigare än vanliga CL är det dock ett sämre val. Att ha en integrerad grafikdel är kanske inte jätteviktigt för entusiaster. Men den klarar ändå vanligt datoranvändande och enklare spel, vilket kan vara praktiskt t.ex. om grafikkortet går sönder eller om man sålt det gamla och väntar på ett nytt.

Kan ju ha att göra med att Intel planerar att släppa grafikkort i framtiden.
Detta kan vara det första steget i att introducera en CPU utan grafikdel, för att senare gå över till att bara producera (high tier) CPU'er utan grafikdel, något som skulle spara kiselutrymme till fler cores eller mera cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

mina desktops hemma trots Noctua NH-D14 låter som ett jetplan

Har du överklockat förskräckligt mycket? Annars har du nog gjort något fel, för det är mer en ett decennium sedan (desktop)processorerna blev enkla att kyla tämligen ljudlöst med endast luftkylning. Eller har du ställt in så att processorn är betydligt svalare än den behöver vara så att fläkten går på fullt hela tiden?

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av d97jro:

Har du överklockat förskräckligt mycket? Annars har du nog gjort något fel, för det är mer en ett decennium sedan (desktop)processorerna blev enkla att kyla tämligen ljudlöst med endast luftkylning. Eller har du ställt in så att processorn är betydligt svalare än den behöver vara så att fläkten går på fullt hela tiden?

Jag har mängder med Noctuafläktar och de låter som ett jetplan emot helt passiv kylning.
Sedan går det säkert trimma fläktarna så att de är helt avstängda när datorn är i standby, men Noctua NH-D14 är gamla 3 pinns dumma fläktar. (ej pwn)

Nå min poäng är att klaga på att laptops brukar låta så får man ha extrem kylning på sin desktop än att få tystare än vad jag tycker är helt tyst.

Jag skulle gissa att min laptop vid vanligt arbete låter ungefär lika högt som en helt vanlig tv låter när ljudet är avstängd, det är som sagt svårt att montera ihop en tystare desktop än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har mängder med Noctuafläktar och de låter som ett jetplan emot helt passiv kylning.
Sedan går det säkert trimma fläktarna så att de är helt avstängda när datorn är i standby, men Noctua NH-D14 är gamla 3 pinns dumma fläktar. (ej pwn)

Ah, ok, men då har du alltså gjort medvetna val som, ur ett bullerpespektiv, är olämpliga snarare än att desktop-datorer i allmänhet skulle föra oväsen.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av d97jro:

Ah, ok, men då har du alltså gjort medvetna val som, ur ett bullerpespektiv, är olämpliga snarare än att desktop-datorer i allmänhet skulle föra oväsen.

Ja kanske majoriteten här på forumet har en cpufläkt som är helt avstängd vid vanligt arbete och den endast startar vid större belastning. Samma gäller alla chassifläktar. Vid vanligt arbete har majoriteten av alla desktop dem helt avstängda. (endast min nätdel på mina stationära är såna)

Permalänk
Medlem

Är. Det inte. Lite. Löjligt att kalla det. Coffelal refresh? När arkitekturen exact den samma i 3-4 tidigare ÅkLladd Intel generationer? Hade kunnat förstå ifall de lämnat 14 nanometer men inte ens det har skett någon förändring där sedan Gen 5 släpptes. Låter enbart som ett nödrop i ett försök att inte glömmas bort i allt AMD släpper.

Skrivet av backfeed:

Förtydligande av min poäng: om man har en dGPU så är det totalt meningslöst med en iGPU.

Att en 8700k där gör extremt bra ifrån sig jämför med en 2700x förändrades över en natt pga av enn uppdatering över en natt. Uppdatering ifrån Adobe som såg till att göra nytta av iGPU som Intel hade varit med att utveckla då regeln i filmeditering ofta varit just att antalet kärnor är det som gav mest BANG. Då får man vara kreativ och använda möjligheterna till sin fördel tycker jag.

Permalänk
Medlem

@Nitrouz: Eller så är det helt enkelt så att Intel vill sälja av så mycket som möjligt genom binning av processorer med defekta grafikdelar, särskilt med tanke på att ny arkitektur är på väg ut inom något halvår eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Nitrouz: Eller så är det helt enkelt så att Intel vill sälja av så mycket som möjligt genom binning av processorer med defekta grafikdelar, särskilt med tanke på att ny arkitektur är på väg ut inom något halvår eller så?

Enligt folk jag pratat med som har lite insyn... Ja så är det. Men det är inte en refresh. I så fall skulle det vara nya bilmodeller ifall de tog bort 12v uttaget i baksätet på en bil 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nitrouz:

Enligt folk jag pratat med som har lite insyn... Ja så är det. Men det är inte en refresh. I så fall skulle det vara nya bilmodeller ifall de tog bort 12v uttaget i baksätet på en bil 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Du har uppenbarligen inte sett apple produkter

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"