AMD Radeon VII är världens första grafikkort tillverkat på 7 nm för konsumenter

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon VII är världens första grafikkort tillverkat på 7 nm för konsumenter

Under AMD:s presskonferens på CES 2019 avtäcker de Radeon VII, vilket bestyckas med grafikkretsen Vega 20 tillverkad med 7-nanometersteknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra om AMD börjar äta upp lite att försprånget till gröna laget. Men de skulle behöva bättre designers. Fy tusan vad gräsliga stock-korten ser ut.

Permalänk
Medlem

Måste ju ha RGB blink blink också?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Radeon 7 blir c:a samma pris som 2080, kommer det gå hem tro?

Nu när RTX även stödjer Adaptive Sync och har RayTracing, AI m.m. så får du mindre för pengarna med Radeon 7.

Radeon 7 med 8GB minne och en prislapp på 499 USD skulle varit målet, med 699 USD som prislapp känns det bara som AMD försöker utnyttja läget och hänga med på nVidias överpriser de satt på sina RTX kort.

Skulle du välja Radeon 7 över RTX 2080 om de kostar lika mycket?

Permalänk
Medlem

8GB HBM och 599 hade varit ett bättre kort i mina ögon, är lite nära 2080 nu och även fast jag tycker 2080 är "bad value" så har det iaf RTX vilket det här kortet inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Bra om AMD börjar äta upp lite att försprånget till gröna laget. Men de skulle behöva bättre designers. Fy tusan vad gräsliga stock-korten ser ut.

bättre än en stockkylare som är ihopskruven med 1000 skruvar (ok kanske inte så mycket men runt ett 40-tal i alla fall) och limmat.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Bra om AMD börjar äta upp lite att försprånget till gröna laget. Men de skulle behöva bättre designers. Fy tusan vad gräsliga stock-korten ser ut.

Nejtack, duger gott med stilrena referenser, behöver inte rymdskepp för tillverkarens egna kort

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Samma pris och prestanda som 2080, inte särskilt imponerande sett till förväntningarna.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Nejtack, duger gott med stilrena referenser, behöver inte rymdskepp för tillverkarens egna kort

Det viktigaste är att kortet är svalt och tyst. Hur det ser ut ser man ändå inte när datorn är monterad.

Det lär nog komma eftermarknadskylare med rgb för de som kör med transparenta chassin ändå.

Bra med lite konkurrens och prestanda. Får hoppas att det framöver kan få priserna att sjunka till lite mer humana nivåer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ser bra ut! Om det levererar och prislappen justeras ned en aning så kan det bli första köp sen r290. Visst, det finns bättre men AMD kanske är med i matchen igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

699 USD, huga! Räknar de med en till miningpeak i år?

Permalänk
Medlem

Levererar det som det sagts så är jag spekulant på detta till nästa bygge. Definitivt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Hoppas vi kommer se en billigare variant som är något strypt och med mindre minne om ett tag. Börjar bli dax att byta ut mitt GTX 970

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

"Den användes då i Radeon RX Vega 56 och Radeon RX Vega 64, men sedan dess har det varit tyst när det kommer till grafikkort för spelande." För mining ska det stå va? /s

Under lång tid kändes det tyvärr som att Vega endast köptes av miners då prestandan inte motiverade priset för spelande, men det har ju ändrats nu som tur är.

Det är bra om AMD kan få till ett kort som utmanar Nvidias toppkort. Jag väntar till dess att man får veta mer och hoppas på det bästa.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Samma pris som 2080, samma prestanda, men utan hårdvarustöd för Raytracing? Nej tack. Båda korten är för dyra i förhållande till prestandan. AMDs är om möjligt ännu mindre prisvärt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Se där!
$699 - Ett lanseringspris i Sverige på ~10 papp så är allt i sin ordning då...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se om dom lyckats fucka upp referenskylaren samt energieffektiviteten ännu en gång

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Snälla, sluta med den där hemmasnickrade kylaren... Ser ut som något jag skulle få för mig att göra i träslöjden.. Och jag var inte bra i träslöjd...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Dat price! 0.o

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Samma pris och prestanda som 2080, inte särskilt imponerande sett till förväntningarna.

Kan också vara orimligt höga förväntningar?

Jag hade inte väntat mig ett svar på Turing såhär snabbt. Lite fundersam på var Navi kommer in i bilden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem

Bara jag som reagerar på den enorma minnesmängden? 16 GB HBM-minne (antar det är HBM2).

Ska inte HBM2-minne vara fasligt dyrt, eller vad hände med det?

Det naturliga borde ju vara en "nedskärd" variant med lika mycket compute men bara 8 GB HBM2. Den torde kunna vara betydligt billigare.

Permalänk
Medlem

Inte superförvånad att det inte var Navi utan en Vega Refresh, men när presentationen börjar med att snacka om "content creators" så kan man förstå var fokus ligger. Det är kul att AMD kommer ikapp, det är bara frågan om hur det kommer gå att kränga vad som närmast är ett beräkningskort som det går att spela på, med väldigt mycket HBM2 (?), till något pris de säljer volymer för samtidigt som de inte "ger bort" korten.

Jag tror att vi kommer se prisjusteringar på GeForce inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem

Men alltså, ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag.
Samma prestanda som 2080, samma pris men ingen RT som ändå har ett värde även om jag inte är så lyrisk över det.

Vi får alltså ett 1080ti här till samma pris som när det lanserades.

16gb minne är mycket ja, men behovet är extremt begränsat.

Nej fy fasen, är glad att Ryzen verkar gå bra iallafall även om de gärna kunde varit lite mer konkreta, därför jag tunade in iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Inte superförvånad att det inte var Navi utan en Vega Refresh, men när presentationen börjar med att snacka om "content creators" så kan man förstå var fokus ligger. Det är kul att AMD kommer ikapp, det är bara frågan om hur det kommer gå att kränga vad som närmast är ett beräkningskort som det går att spela på, med väldigt mycket HBM2 (?), till något pris de säljer volymer för samtidigt som de inte "ger bort" korten.

Jag tror att vi kommer se prisjusteringar på GeForce inom en snar framtid.

Jaså, varför tror du det? Vad skulle nVidia vinna på att sänka priser nu när AMD spelat sitt VEGA 2 kort? Samma prestanda som den första Titan X (slutet av 2016) och 1080Ti (början av 2017), med samma pris som den senare och utan DXR-stöd. Freesync argumentet blir även den passé snart...även "mediokra" RTX 2080 ser förhållandevis bra ut jämfört med detta kort.

Vinnarna 2018-19 så långt är RTX 2060 och 2080Ti, fastän de båda är sämre än motsvarande kort från förra generationen.

Permalänk
Medlem

Synd att de envisas med HBM2. Blir nvidia oavsett för mig med g-sync skärm Inte speciellt imponerad av AMD mindre prestanda/pris än nvidia till och med.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

en grej jag har redan sett spekulerat på reddit. Vega 7 kan var korten som var inte tillräckligt bra till att vara MI60 kort och där man har anvstängt hälften av VRAM. därför kan man också redan släppa den redan "nu".
och navi liksom Ryzen 3000 kommer i mitten av året.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

en grej jag har redan sett spekulerat på reddit. Vega 7 kan var korten som var inte tillräckligt bra till att vara MI60 kort och där man har anvstängt hälften av VRAM. därför kan man också redan släppa den redan "nu".
och navi liksom Ryzen 3000 kommer i mitten av året.

Ja det måste vara något sånt för innan om jag kommer ihåg rätt hette det att Vega 7nm inte skulle komma till konsumenter.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det kan va att jag har missat något, men är inte det här kortet 100 dollar billigare än RTX 2080? Msrp för 2080 är väl 799 dollar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

799 för Founders Edition, 699 för vanliga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Vinnarna 2018-19 så långt är RTX 2060 och 2080Ti, fastän de båda är sämre än motsvarande kort från förra generationen.

Fast 2080Ti är ju det bästa kortet och ligger ca 60-75% över 1080 samt 30-35% över 1080Ti. Hur är det sämre?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650