Nvidias Jensen Huang dissar AMD Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Nej det är jag inte. 1440p uppskalat till 4k (vilket är precis det DLSS gör) är skitfult i vissa områden i Final Fantasy där vi kan observera effekten.
Allt flickering och usch nej tack.

Nu kanske är jag är lite väl kräsen, men jag har vill ha hög refreshrate, så minst 100 fps, och sen kan vi börja prata höja upplösning, men jag vill fortfarande gärna kunna lira på max grafikinställning. Och jag vill fortfarande ha pengar kvar i plånboken =D

Har du spelat spelet eller bara sett uppzoomade videos om det på Youtube? Personligen tar jag 4K DLSS output över en 1440p native alla dar i veckan, ingen match alls.

Att jämställa DLSS med uppskalning är minst sagt missvisande, finns flera lysande exempel på t.ex PS4 Pro som demonstrerar hur bra rekonstruktionstekniker kan fungera, God of War och Horizon Zero Dawn för att ta några exempel.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Har du spelat spelet eller bara sett uppzoomade videos om det på Youtube? Personligen tar jag 4K DLSS output över en 1440p native alla dar i veckan, ingen match alls.

Att jämställa DLSS med uppskalning är minst sagt missvisande, finns flera lysande exempel på t.ex PS4 Pro som demonstrerar hur bra rekonstruktionstekniker kan fungera, God of War och Horizon Zero Dawn för att ta några exempel.

Jag såg Gamer Nexus video om det.

Att jämställa DLSS med uppskalning är inte missvisande. Det är precis vad det är, en annan teknik måhända, men uppskalning är det fortfarande.

Jag är starkt emot DLSS och RTX i med dagens generation av grafikkort, drivers och spel.
Om ett år eller två så kommer det säkerligen se bättre ut på dem 2 sista fronterna, men jag väntar hellre gärna på generation 2 av RTX kort så man slipper den här plågan.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Just detta korts pris kommer nog mest ifrån att det är ett beräkningskort med galna 16GB HBM2 som släpps som ett spelkort också.

Vi konsumenter vill självklart ha så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt. Att det blivit dyrare hör man ofta, men då Nvidia gör rekordvinster så verkar det inte vara så att de hade behövt öka priserna osm de gjort. Men de behöver något att säga.

Det är som spelutvecklare som klagar om hur dyrt det är att göra spel som förklaring till lootboxes, season passes, deluxe editions osv sammtidigt som chefer för bonusar på hundratals miljoner.

Nej, vi konsumenter behöver inte lägga så mycket energi på att förklara... det gör de så bra själva.

Nvidia har tagit ut premium ja, AMD har tjänat lite på mining, ja, men till största del p.g.a produktionsbrist.

Spel är faktiskt inte så lätt att utveckla...små studios gör fasligt dåliga spel jämfört med större utvecklare. Du förstår nog inte riktigt hur pass krävande det är att göra spel.

Den växande gaming marknaden gör också att de bästa korten blir dyrare då det finns fler som köper.

Har du gått nån ekonomikurs? Du skulle kunna ta mycket lärdom där

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Nej det är jag inte. 1440p uppskalat till 4k (vilket är precis det DLSS gör) är skitfult i vissa områden i Final Fantasy där vi kan observera effekten.
Allt flickering och usch nej tack.

Nu kanske är jag är lite väl kräsen, men jag har vill ha hög refreshrate, så minst 100 fps, och sen kan vi börja prata höja upplösning, men jag vill fortfarande gärna kunna lira på max grafikinställning. Och jag vill fortfarande ha pengar kvar i plånboken =D

Jag rekommenderar dig att läsa vad Yoshiman skriver i inlägget ovanför mitt förra. Jag upplever honom som en av de mer pålästa här på forumet som verkar förhålla sig bra neutralt i dessa frågor.

Jag tycker du ska dyka ner i lite videos om DLSS och bara tänka på det som ny teknik och inte att det är Nvidia som utvecklar det. Otroligt fascinerande och spännande tycker jag iaf.

En häftig grej med DLSS är ju att det blir bättre ju längre man tränar AIn så det finns goda möjligheter att det blir bättre i FF.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

@Banco:

Jag håller helt med. Jag menar bara att i dagsläget, och förmodligen ett par 1-2 framåt, så skulle jag inte se att det är värt det för mig, och skulle jag då behöva välja mellan RTX 2080 eller Radeon VII idag, så skulle jag valt Radeon, för jag kan definitivt använda den extra VRAMen direkt.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stromming90:

För RTX kortet är fortfarande dyrare och Raytracting halverar dina FPS, så inget som spelar kompetetivt kommer vilja använda det.
Det som kan rädda Nvidia här är väl isåfall DLSS, men det är heller inte lika snyggt som vanligt rendering.

Jag kan inte uttala mig huruvida DLSS är snyggt eller inte då jag aldrig sett det. Priset kan jag inte heller säga något om då AMDs kort inte finns tillgängliga i butik, men annars har du rätt. Raytracing kapar FPSen om fötterna, så det är inte bra för tävlingsinriktade spelare. Däremot är det bara att stänga av det om man inte vill ha det och sätta på det om man vill spela ett offlinespel. Uppfyller nvidia kriterierna jag ursprungligen skrev så ska man givetvis köpa nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Jag såg Gamer Nexus video om det.

Att jämställa DLSS med uppskalning är inte missvisande. Det är precis vad det är, en annan teknik måhända, men uppskalning är det fortfarande.

Jag är starkt emot DLSS och RTX i med dagens generation av grafikkort, drivers och spel.
Om ett år eller två så kommer det säkerligen se bättre ut på dem 2 sista fronterna, men jag väntar hellre gärna på generation 2 av RTX kort så man slipper den här plågan.

Misstänkte att det var gamers nexus video du sett. Skulle rekommendera dig att jämföra själv, en hårt komprimerad uppzoomad video är långt från representativt.

Du gör nog bäst i att vänta, att köpa något idag pga RTX och DLSS är väldigt dumt om man förväntar sig annat än fåtal titlar och skakig implementering. Men att spy galla över en teknologi du bara sett på Youtube känns inte så informerat. Om du inte har möjlighet att se teknologierna live och vill ha lite mer nyanserade analyser så kan jag rekommendera Digital Foundry.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nvidia har tagit ut premium ja, AMD har tjänat lite på mining, ja, men till största del p.g.a produktionsbrist.

Spel är faktiskt inte så lätt att utveckla...små studios gör fasligt dåliga spel jämfört med större utvecklare. Du förstår nog inte riktigt hur pass krävande det är att göra spel.

Den växande gaming marknaden gör också att de bästa korten blir dyrare då det finns fler som köper.

Har du gått nån ekonomikurs? Du skulle kunna ta mycket lärdom där

Jag har arbetat med olika typer av utveckling i över 20 år, drivit bolag, gått ekonomikurser, jag har utbildat mig inom spelutveckling och arbetat med att utveckla spel men allt det är irrellevant till vad jag jag skrev.

"till största del p.g.a produktionsbrist", nej då Nvidia pumpade ut 10-serien kort och efter crypto dog av satt de med ett stort lager av producerade kretsar så handlade det inte direkt om deras förmåga att producera. Det handlade om att de sålde en massa kort till miners, sa att det inte var något som påverkade deras resultat nämnvärt eller gjorde dem sårbara utan att det var ökat intresse inom gaming som drev upp deras förtjänster och visar sig sedan att det inte stämmde alls. De tjänade en himla massa extra under denna tid från mining och när de föll bort så kompensrades det inte alls ifrån gaming och aktien tok enormt med stryk, investerare förlorade pengar och då Nvidia inte varit ärliga så anser de sig ha ett case mot Nvidia pga deras icke sanningsenliga uttalanden.

Att spel kostar en massa pengar att göra har jag inte sagt emot, men de priser man tar ut och de after-sales makanismer man använder för att få ut ännu mera är inget man "måste" göra för att ha råd att göra spel.

Många spel idag drar in enorma summor. För de som inte kan sälja sina spel för en summa som täcker deras produktionskostnader så är rätt sak att se över sina produktionskostnader. En biltillverkare som Dacia hade man nopg kliat sig i huvudet om de höjde priset på Duster till 500.000 för att deras produktion kostar så mycket och de har svårt att tjäna in vad det kostar dem.

Man får producera en produkt för kostnader som gör att man kan ta ut ett marknadsmässight pris för den. Annars är det inte konsumenterna som "har fel", det är en själv som behöver tänka om.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@Teval:

Jag spyr inte galla. Jag är kritisk över implementeringen med dagens hårdvara.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

@Banco:

Jag håller helt med. Jag menar bara att i dagsläget, och förmodligen ett par 1-2 framåt, så skulle jag inte se att det är värt det för mig, och skulle jag då behöva välja mellan RTX 2080 eller Radeon VII idag, så skulle jag valt Radeon, för jag kan definitivt använda den extra VRAMen direkt.

Tumme upp.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Har inte läst tråden, kan tänka mig hur kommentarerna är redan. Men, det är lite kul med krig såhär. Jag tror det kan peppa Lisa att faktiskt överbevisa leatherjens, även om det inte blir den här lanseringen så i framtiden. Kanske t.om lägga ner lite mer pengar på GPU-utvecklingen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vi behöver verkligen AMD nu, chipchop har fått storhetsvansinne.
Dessutom, visst är 2080 ett bra kort, OM skiten funkar.
Måååånga med mig som tvingats RMA sina kort.
Turing måste vara nvidias sämsta lansering på länge.
Icke prisvärt och kasst mjukvarustöd för DLSS och RT funktionerna.
Kom igen AMD!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Hedersmedlem

Så kan det låta när det blir svettigt under skinnpajen.

Prata väl om dina egna produkter istället, JHH, det övertygar alltid mer än motsatsen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

"The performance is lousy and there’s nothing new. There’s no ray tracing, no AI. It’s 7nm with HBM memory that barely keeps up with a 2080. And if we turn on DLSS we’ll crush it. And if we turn on ray tracing we’ll crush it."

Raytracing är ju det enda nya med RTX korten? Det är inte direkt så att Nvidia uppfunnit hjulet 2.0 med den besvikelse som 2000 korten varit hittills.

Nej precis. Personligen skiter jag fullständigt i ray tracing, vilket hade inneburit att jag skulle köpt VII, om den inte kostade lika mycket som en RTX2080. Galet drag av AMD att sätta priserna så högt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag tror AMD siktar på att försöka konkurrera med Navi. Det är de signaler man fått hela tiden och Navi sägs komma senare i år. Men för att ha "något" på marknaden så länge så är detta en "snabbt lösning". Detta är ett beräkningskort som man gjort om till ett gaming kort. 16GB HBM2 skvallrar rätt mycket om det. Håller man på med sådant och spelar spel så är nog detta kort grymt. Annars är det nog lite svårt att motivera priset som dessa 16GB HBM2 drar med sig. Även om det är rätt lågt kontra vad denna typ av beräkningskort med denna typ av minne kostat historiskt.

Att AMD kan göra detta prestandahopp på en krympt Vega arkitektur är det intressanta jag tar med mig ifrån detta.
Att matcha 1080ti är ju inte dåligt med tanke på vart AMD varit, men jag hade väntat på Navi och sett vad den arkitekturen har att erbjuda.

Jag håller med om att det inte är dåligt att AMD verkar ha kommit upp i klass med 1080Ti(2080).
Med Nvidias priser nu för tiden så är det personligen någongstans under RTX 2080 jag hade kollat efter grafikkort om jag skulle haft ett nytt. Jag har tidigare kört AMD och varit nöjd så går gärna tillbaka till dem igen.

Permalänk
Medlem

"Släkten är värst"

OnT så är det ju klart att man är lite besviken, hade varit roligt med en "refresh" över hela brädet. 699$ är inte riktigt vad jag känner att jag har råd med, även om det såklart är gångbart gentemot vad man får från andra laget. Vi får se, hoppas att AMD antingen sänker priset på VEGA gen1 eller kommer med något motsvarande till 2060...!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

"Numbers supplied by AMD" -> Säger väl allt ändå hahaha!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Han är väl lite sur för att Lisa Su har snott hans jacka.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

"Numbers supplied by AMD" -> Säger väl allt ändå hahaha!

Går väldigt lätt att bekräfta då AMD's referens system varit detsamma rätt länge (se nedan). Jämför det med lite benchmarks på siter så kommer du se att VEGA 64 benchmarksen stämmer ganska bra. Eftersom det är 4K vi snackar om spelar CPU typ väldigt liten roll. "Trust but verify".

Testing conducted by AMD Performance Labs as of December 7th, 2018 on the 8GB Radeon™ RX Vega 64, on a test system comprising of Intel i7 7700k CPU (4.2 GHz), 16GB DDR4-3000 Mhz system memory, and Windows 10 x64. PC manufacturers may vary configurations, yielding different results

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Går väldigt lätt att bekräfta då AMD's referens system varit detsamma rätt länge (se nedan). Jämför det med lite benchmarks på siter så kommer du se att VEGA 64 benchmarksen stämmer ganska bra. Eftersom det är 4K vi snackar om spelar CPU typ väldigt liten roll. "Trust but verify".

Testing conducted by AMD Performance Labs as of December 7th, 2018 on the 8GB Radeon™ RX Vega 64, on a test system comprising of Intel i7 7700k CPU (4.2 GHz), 16GB DDR4-3000 Mhz system memory, and Windows 10 x64. PC manufacturers may vary configurations, yielding different results

Vi ska väl ändå inte behöva ta upp diskussionen om AMD's tidigare mygleri med siffror?

Allt jag säger är såhär: Låt oss vänta till oberoende har fått testa och jämföra. Jag kan nog sätta en triss-lott eller två på att det inte kommer att visa samma siffror som denna bild

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

"Numbers supplied by AMD" -> Säger väl allt ändå hahaha!

Skrivet av Gambit_2K:

Går väldigt lätt att bekräfta då AMD's referens system varit detsamma rätt länge (se nedan). Jämför det med lite benchmarks på siter så kommer du se att VEGA 64 benchmarksen stämmer ganska bra. Eftersom det är 4K vi snackar om spelar CPU typ väldigt liten roll. "Trust but verify".

Testing conducted by AMD Performance Labs as of December 7th, 2018 on the 8GB Radeon™ RX Vega 64, on a test system comprising of Intel i7 7700k CPU (4.2 GHz), 16GB DDR4-3000 Mhz system memory, and Windows 10 x64. PC manufacturers may vary configurations, yielding different results

Ja dessutom är ju inte ens resultatet chockerande högt, sett till sweclockers index så hamnar det precis under 1080Ti i 4k (som verkar vara testupplösningen) och ca 15% under 2080 FE om det är i snutt 29% snabbare. Snittet känns ju dock lite luddigt med tanke på att skillnaden sträcker sig från 7-70% beroende på titel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Navi är ju dock den nya generationene och verkar enligt vad Lisa sa komma senare i år. Detta är en krympt Vega, förmodligen mest ämnad åt beräkningar och kreatörer som presterade tillräckligt bra i spel för att släppas som en stop gap så länge.

Hyser inga förhoppningar till den generationen kort heller tyvärr.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vi ska väl ändå inte behöva ta upp diskussionen om AMD's tidigare mygleri med siffror?

Allt jag säger är såhär: Låt oss vänta till oberoende har fått testa och jämföra. Jag kan nog sätta en triss-lott eller två på att det inte kommer att visa samma siffror som denna bild

Du menar att de skulle vara sämre än dessa? Du förstår att dessa siffror är inget de vill skryta med va? De ligger under vad de redan sagt på CES...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hyser inga förhoppningar till den generationen kort heller tyvärr.

Nej, det kan så hända att det inte blir någon bra arkitektur. Men man skall för den delen inte förväxla detta kort för den kommande generationen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Det är ju ett ompaketerat MI50 compute kort för konsumenter. En temporär lösning medan dom jobbar på Navi, för att dom inte hade något att förlora på det.

Det är från MI50 som 16 GB HBM kommer t.ex, därför det inte finns någon annan variant...

Om så är fallet har Vega VII 13.4 TFLOPS (FP32) mot RTX 2080 10.1 TFLOPS (FP32)...det är ju en ruskig skillnad på pappret iaf. Förövrigt ligger 2080Ti på 13.4 TFLOPS (FP32).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om så är fallet har Vega VII 13.4 TFLOPS (FP32) mot RTX 2080 10.1 TFLOPS (FP32)...det är ju en ruskig skillnad på pappret iaf. Förövrigt ligger 2080Ti på 13.4 TFLOPS (FP32).

Fast så bra kan det inte vara.

Får det samma Fps som 2080ti (utan allt lull lull ray tracing) så skulle det vara helt absurt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av esafesa:

Fast så bra kan det inte vara.

Får det samma Fps som 2080ti (utan allt lull lull ray tracing) så skulle det vara helt absurt.

Vega har alltid haft en jäkla massa flops, dess problem har varit förvandla dessa flops till fps.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Fast så bra kan det inte vara.

Så kan det mycket väl vara, dock är det ett rätt rejält trubbigt mått för spel-prestanda. Kolla t ex prestandaskillnaden mellan Vega64 som redan har 12,583 TFLOPS FP32 mot RTX2060 med sina i sammanhanget ynka 6,451 TFLOPS FP32

Permalänk
Medlem

Ja, alltså. Han har ju rätt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Fast så bra kan det inte vara.

Får det samma Fps som 2080ti (utan allt lull lull ray tracing) så skulle det vara helt absurt.

Tydligen Finns lite slides här som bevisar detta : https://videocardz.com/newz/amd-shares-more-details-on-radeon...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9