The Divison 2 skippar Steam – blir exklusivt för Epic Games Store och Uplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Blir inte något bättre för kunderna, bara sämre :/ surt.

Tror du verkligen på det?

Tror du det blir bättre om vi bara kan handla mat på Coop och drivmedel bara på Shell?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ni som tröttnade snabbt på ettan borde prova det igen. Det har gjorts om och lagts till en hel del sen release.

Så sant som det var sagt. Mycket har förbättrats den senaste tiden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@N4kame0: Känns lite märkligt att du gillar att EA har en egen launcher, samtidigt som du tycker att Bethesta inte bör ha det.
Vad erbjuder Origin som de andra inte har?

Uplay borde förövrigt förgöras. Buggigare spelreleaser är det svårt att hitta.

/Sjukt bitter f.d. Division 1 spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror du verkligen på det?

Tror du det blir bättre om vi bara kan handla mat på Coop och drivmedel bara på Shell?

Varför bara på coop ? Det är ju det som är problemet, det finns inte på både coop och ica så du kan inte välja. Dessutom är den kedjan vi köper av (Steam) mycket kundvänligare än konkurrenten (Epic), förklara varför det blir bättre när vi bara kan köpa spelet på Epic istället för både steam och epic?

Permalänk
Medlem

Kan det vara pengarna som styr det? Hur mycket av kakan tar steam per sålt spel jämfört med epic games?

Som sagt jag misstänker att det är en kostnadsfråga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samster:

Kan det vara pengarna som styr det? Hur mycket av kakan tar steam per sålt spel jämfört med epic games?

Som sagt jag misstänker att det är en kostnadsfråga!

Står ju i artikeln vad avgifterna är...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Tror att epic har en möjlighet här. De har en stortitel som drar in ungdomarna (och äldre?) De har kapital till att locka andra och pressa priserna. Påminner en del om Valve när de släppt half-life 2.
Tror Valve har undeskattat värdet av ett suveränt spel som bygger hype för ens egna varumärke.
Vi får se hur det går...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

visst är det lite irriterande att inte kunna ha alla spel på ett ställe, men jag väljer ju inte bort spelet pga launchern.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

"en vanlig typ som gillar datorspel" – själva definitionen av en gamer, med andra ord...

Nja, jag har spelat datorspel i över 35 år och aldrig kallat mig "gamer". Jag tycker det ordet ger ett intryck att att att spela spel är det enda man gör i livet, och den känslan förstärks ofta när man läser foruminlägg från självutnämnda "gamers". Jag vet inte om ordet är upptaget i något lands akademis ordlista så jag väljer att tolka det som det passar mig tills vidare

Skrivet av kelthar:

Tror du kanske menar PRO gamer eller något, jag vet inte.

Inte direkt. Det skulle i så fall antyda att jag ser ner på e-sportare, vilket jag inte gör även om jag tycker att e-sport inte har ett skit i OS att göra. Det skulle aldrig få mig att titta på OS heller.

Citat:

Tur att man inte är bilist utan bara en vanlig typ som gillar bilar. Är det en bra liknelse?

Vet inte om det är en bra liknelse men ingen tråd är komplett utan en mer eller mindre dålig biljämförelse. Skulle dock vilja svara med en motfråga: Kallar man en som gillar att läsa för "booker"?

Skrivet av Zemlan:

Eftersom gamers tydligen hade all anledning att undvika spelet enligt dig och han inte vill undvika det blir det ju svårt att identifiera sig som gamer tänker jag att han lite skämtsamt menade.

Egentligen är jag inte ett skit intresserad av spelet men jag skulle aldrig låta det faktum att jag måste installera ett litet gratisprogram hindra mig från att köpa något spel jag är intresserad av.

Hmm... kanske hade varit lättare att skriva det direkt.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Hmm... kanske hade varit lättare att skriva det direkt.

Perhaps...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Det är inte konkurrens om Epic går in och betalar utvecklare/förläggare att använda deras plattform istället för Steam.

Du har missuppfattat. Det är utvecklare/förläggare som betalar de digitala butikerna/marknadsplatserna (Steam, uplay, GoG, etc.).

Jo, det är konkurrens om marknaden låter olika butiker konkurrera om att få sköta försäljningen. Bättre priser och villkor för oss slutanvändare i längden. Monopol är sällan bra i det långa loppet har det alltid visat sig utan undantag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Varför bara på coop ? Det är ju det som är problemet, det finns inte på både coop och ica så du kan inte välja. Dessutom är den kedjan vi köper av (Steam) mycket kundvänligare än konkurrenten (Epic), förklara varför det blir bättre när vi bara kan köpa spelet på Epic istället för både steam och epic?

Vissa varor; tex. Änglamark säljs bara på Coop. Vissa andra varor som ICA Basic säljs bara hos ICA. Det är fri konkurrens och fri marknad; säljarna kan låta flera butiker/ÅF sälja, eller inte. Det är fritt val och upp till säljarna och köparna vilka marknadsplatser/butiker som vi vill handla vid.

Precis som det skall vara.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samster:

Kan det vara pengarna som styr det? Hur mycket av kakan tar steam per sålt spel jämfört med epic games?

Som sagt jag misstänker att det är en kostnadsfråga!

Absolut är det främst priset det hela bottnar i. Monopolistiska tjänster som Steam driver upp priserna och missgynnar konkurrensen. Detta gynnar oss köpare i längden om det blir mer jämn konkurrens om vilka butiker som spel säljs via.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Exakt samma här. Men vad menar du med "som ringer hem mest på datorn"? Är bara nyfiken då det låter som något som kan vara bra att ha koll på.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot tvåan. The division blev till slut (efter patch 1.8) ett av de roligaste spelen jag lirat de senaste åren. Finns mycket att göra och single player-kampanjen är riktigt bra!

Ni som inte lirat - passa på medans det är division-väder utanför!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Dessutom så vill man ju inte ge Valve ge pengar för ett spel dom inte har bidragit till.

Ehh, du ger Valve pengar för att de sköter distributionen samt tillhandahåller en personligt digitalt förråd för dina spel. Tror du att det är gratis att hålla igång massa servrar med uppkopplingar som folk kan ladda hem från i flera hundra megabit per sekund dygnet runt?

Låt mig gissa -- du har aldrig betalat för en molntjänst.

Permalänk

Jag har Epic Launchern och visst kan jag tänka mig att spela fler spel därifrån. Men jag gillar ändå inte det som händer nu.

För snälla tro inte för en sekund att detta gynnar oss som konsumenter. Varken med priser, service eller prestanda. Steam var och är så mycket mer än något man startar eller köper ett spel från. Ta deras återköp policy som exempel, eller varför inte de sociala funktionerna eller robusta servrar som servat oss i alla år.

Visst Steam har tagit en rejäl peng för sin tjänst, men den har fanimig varit riktigt bra. Dit kommer få andra nå inom snar framtid med de pengar man lockar med nu.

Hade det varit sund konkurrens hade spelen funnits på båda plattformar/tjänster. Då hade den plattform som erbjudit den bättre tjänsten vunnit kunderna av rätt anledning. Nu får vi istället ett spel till samma pris på en plattform som är sämre. Och inga incitament finns att göra den bättre heller - för dom har ju exklusivitet.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ehh, du ger Valve pengar för att de sköter distributionen samt tillhandahåller en personligt digitalt förråd för dina spel. Tror du att det är gratis att hålla igång massa servrar med uppkopplingar som folk kan ladda hem från i flera hundra megabit per sekund dygnet runt?

Låt mig gissa -- du har aldrig betalat för en molntjänst.

Bandbredd kostar inte särskilt mycket, speciellt inte om man är en så stor kund som Valve.

Att jämför med en molntjänst... det är väldigt lite unika filer som Valve lagrar åt sina kunder, spelsparningar typ...

Permalänk
Medlem

@filbunke: Nu är det ju lite mer bakom kulisserna på Steam än så, vilket du säkert också är medveten om såvida du inte är totalt historielös gällande gaming på PC. Steam är en tjänst man betalar för genom spelpriset, och spelutvecklare skulle aldrig släppa spel på Steam om de inte tjänade på det. Merparten av kakan i priset på ett spel i butik går f.ö. inte till utvecklaren utan till distributions- och försäljningsledet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av enbom:

Hur ser ångerrätten ut på Uplay och Epic?

Hos Epic såg det ut såhär idag:

Refund and Right of Withdrawal InformationX
Any game purchased on the Epic Games store is eligible for refund within 14 days of purchase (or for prepurchases, 14 days from release) if you have played for less than 2 hours.

EU residents have a right at law to withdraw from a purchase of digital content, without giving any reason, for a period of 14 days after that purchase. Click here to find out more. However, in order to proceed, you expressly consent to waive your right to withdraw from this purchase and acknowledge that by giving this consent you will lose this right after downloading the software and playing for 2 hours.

Popup-fönster innan köpet godkänns.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@filbunke: Nu är det ju lite mer bakom kulisserna på Steam än så, vilket du säkert också är medveten om såvida du inte är totalt historielös gällande gaming på PC. Steam är en tjänst man betalar för genom spelpriset, och spelutvecklare skulle aldrig släppa spel på Steam om de inte tjänade på det. Merparten av kakan i priset på ett spel i butik går f.ö. inte till utvecklaren utan till distributions- och försäljningsledet.

Så vad är det på Steam som kostar så mycket pengar att Valve tar ut 30%? (Nu har ju de sänkt deras procent om ett spel säljer för tillräckligt mycket.)

Kostnaden för att distribuera ett spel fysiskt går inte precis att jämför med att distribuera det digitalt...

Spel säljs på Steam för att det är den dominerande plattformen, problemet för Valve är att, till skillnad från Apple, Google, Microsoft, och Sony, så kontrollerar de inte operativsystemet under, vilket innebär möjligheten för stora speltillverkare att starta sin egna tjänster (Origin) eller för andra uppstickare att ta ut en mindre procent (Epic Games Store.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Kommer ni ihåg tiden när man hade en launcher per spel, installerade spel manuellt och laddade ner och installerade uppdateringar manuellt?

Förstår inte alls vad problemet med flera olika klienter är?

Det är bra för konkurrensen iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Bandbredd kostar inte särskilt mycket, speciellt inte om man är en så stor kund som Valve.

Att jämför med en molntjänst... det är väldigt lite unika filer som Valve lagrar åt sina kunder, spelsparningar typ...

Exakt.

En e-handelsbutik är varken unikt eller någon rocket science (som vissa här verkar tro).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hos Epic såg det ut såhär idag:

Refund and Right of Withdrawal InformationX
Any game purchased on the Epic Games store is eligible for refund within 14 days of purchase (or for prepurchases, 14 days from release) if you have played for less than 2 hours.

EU residents have a right at law to withdraw from a purchase of digital content, without giving any reason, for a period of 14 days after that purchase. Click here to find out more. However, in order to proceed, you expressly consent to waive your right to withdraw from this purchase and acknowledge that by giving this consent you will lose this right after downloading the software and playing for 2 hours.

Popup-fönster innan köpet godkänns.

Hos Valve frånsäger du också dig rätten, men de har 30 dagar och under två timmar speltid. Ubisoft har betydligt mindre fördelaktiga villkor, där försvinner din returrätt så fort du laddat ner spelet ser det ut som.

Permalänk
Medlem

Steam är inget som förespråkar ensamrätt och monopol. DRM låser däremot in spel till olika launchers/butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så vad är det på Steam som kostar så mycket pengar att Valve tar ut 30%? (Nu har ju de sänkt deras procent om ett spel säljer för tillräckligt mycket.)

Huvudsakligen tar de så mycket betalt för att de kan, och skälet till att de kan ta betalt är att Steam fungerar extremt väl, har ett utbyggt ramverk för patchar, DRM, och allt annat som spelets utvecklare hade behövt sköta på helt egen hand annars.

Hur behöver jag ens förklara detta? Använder du inte Steam?

Skrivet av filbunke:

Kostnaden för att distribuera ett spel fysiskt går inte precis att jämför med att distribuera det digitalt...

Om utvecklare kan sälja direkt till konsument med Steam som enda mellanhand så är 30% väldigt rimligt.

Skrivet av filbunke:

Spel säljs på Steam för att det är den dominerande plattformen, problemet för Valve är att, till skillnad från Apple, Google, Microsoft, och Sony, så kontrollerar de inte operativsystemet under, vilket innebär möjligheten för stora speltillverkare att starta sin egna tjänster (Origin) eller för andra uppstickare att ta ut en mindre procent (Epic Games Store.)

Det pågår en inflation i speltjänster. Alla med muskler nog att starta upp vill självklart vara med och försöka minska sina kostnader/tjäna pengar på samma sätt som Steam. Sen är det ju så i slutänden att det som räknas är inte förmågan att lyckas starta upp en digital affär, utan förmågan att utveckla och driva det långsiktigt som Steam har gjort med stor framgång.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Ehh, du ger Valve pengar för att de sköter distributionen samt tillhandahåller en personligt digitalt förråd för dina spel. Tror du att det är gratis att hålla igång massa servrar med uppkopplingar som folk kan ladda hem från i flera hundra megabit per sekund dygnet runt?

Låt mig gissa -- du har aldrig betalat för en molntjänst.

Frågan var mer varför man skulle vilja köpa det på Steam när det ändå kommer att vara ett Uplay spel. Känns mer som en extra väg att gå om man har det via Steam. Finns andra spel som man väljer att köpa via Steam så du behöver inte vara orolig, Valve får allt pengar ifrån mig också.
Du är inte duktigt på att gissa. Vem gör ens en sån gissning 2019?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Frågan var mer varför man skulle vilja köpa det på Steam när det ändå kommer att vara ett Uplay spel. Känns mer som en extra väg att gå om man har det via Steam. Finns andra spel som man väljer att köpa via Steam så du behöver inte vara orolig, Valve får allt pengar ifrån mig också.

Jag fick intrycket av att du inte förstod att priset på Steam är kopplat till kostnaden de tar ut för tjänsten att agera distributör och sköta massa andra saker runt omkring. Steam är ju i praktiken företaget som förändrade PC-spelade i grunden från att vara långa manuella installationer med patchande, konfiguration och eventuell felsökning till att trycka på knapparna "Installera" respektive "Spela".

Sen är det ju som du säger, dumt att lägga till fler lager om man ändå är tvungen till ett separat DRM, så Steam är givetvis inte svaret på allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

@sleepyoh: Exakt samma här. Men vad menar du med "som ringer hem mest på datorn"? Är bara nyfiken då det låter som något som kan vara bra att ha koll på.

Skickar data till sina egna servrar/databaser etc. Krypterat förmodligen(garanterat), så vi kan ju bara gissa vilken data det rör sig om. Men för att vara online i en friendslist T.ex. så behöver man ju pinga deras server för att de ska kunna visa dig/dina vänner som online.

Men om man ska dra på sig foliehatten så är ju tencent en del i ekvationen nu. Vi kanske får en "ekonomisk rating" likt kina i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Hoster: Så du hoppar över ett spel du antagligen skulle tycka om för att företaget släpper sitt spel på sin egna platform istället för den du föredrar?

Nej, men jag hoppar över ett spel jag kanske skulle tycka om för att företaget håller på med sådana saker, vilket skadar marknaden.
Jag kan acceptera att utvecklare för konsol spel gör sånt här, för det är inte så jävla lätt att porta spel till andra platformar. Men det här är bara löjligt.
Och företag som håller på så här, förtjänar inte mina pengar. Bli nog inga andra UbiSoft spel i framtiden om detta fortsätter.