Permalänk
Medlem

CPU för varm?

Har på senaste tiden haft väldigt konstiga ljud från min PC. Har en äldre Acer Predator G3 605 som funkat bra och fortfarande fungerar bra. Problemet är att jag börjar höra en fläkt som jag aldrig hört förrut (vad jag tror) som går upp i varv extremt mycket under ett par sekunder, då och då - när jag spelar eller liknande.

Använder Speccy för att kolla hur varm den är och just nu utan något speciellt igång så ser det ut så här:
https://i.imgur.com/M5MoEyS.png

Något är fel eller hur?

Permalänk
Medlem

När blåste du dammet ur maskinen senast ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

63C idle låter off. Öppna burken och kolla vafan som hänt. Som Karaff säger köp luft på burk och blås ren skiten. Provar rucka lite försiktigt på CPU kylaren och kolla om den sitter som den ska.

EDIT: Kör inte ner en dammsugare och sug rent alla komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

63C idle låter off. Öppna burken och kolla vafan som hänt. Som Karaff säger, dammsug den alt. köp luft på burk och blås ren skiten. Provar rucka lite försiktigt på CPU kylaren och kolla om den sitter som den ska.

Jag vill dock starkt avråda från att använda en dammsugare, munstycket kan bli kraftigt elektriskt uppladdat, man riskerar urladdningar som skadar komponenter ganska långt ifrån munstycket.

Ruckar man på kylaren är risken att du rubbar kontakten där i mellan, med gammal kylpasta så innebär det med stor sannolikhet att man får lossa kylaren och sätta om den med ny pasta.

Börja med att inspektera hur mycket damm det är i maskinen, är det riktigt mycket kanske du ändå måste ta loss t ex CPU kylaren helt för att kunna göra rent kylare och fläkt, då behövs lite ny kylpasta mm också.
Har ju sett burkar där fläkten är ett snurrande block av damm som försöker trycka luft genom en filt av damm.. Inte mycket kyleffekt kvar då

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Dammsug ej i datorn då den kan gå sönder eller bli skadad så den dör efter ett tag.

Permalänk
Medlem

@anon298854 @Överkill @Karaff
Tack! Ska öppna och kolla, har inte gjort det på ett tag.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Jag vill dock starkt avråda från att använda en dammsugare, munstycket kan bli kraftigt elektriskt uppladdat, man riskerar urladdningar som skadar komponenter ganska långt ifrån munstycket.

Ruckar man på kylaren är risken att du rubbar kontakten där i mellan, med gammal kylpasta så innebär det med stor sannolikhet att man får lossa kylaren och sätta om den med ny pasta.

Börja med att inspektera hur mycket damm det är i maskinen, är det riktigt mycket kanske du ändå måste ta loss t ex CPU kylaren helt för att kunna göra rent kylare och fläkt, då behövs lite ny kylpasta mm också.
Har ju sett burkar där fläkten är ett snurrande block av damm som försöker trycka luft genom en filt av damm.. Inte mycket kyleffekt kvar då

Ruckar du på CPU kylaren och den får rörelse så är det dags att öppna i vilket fall som helst. Krävs ytterst lite kraft för att avgöra om kylaren inte är fixerad.