Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

@oatp1b1: Hmm tja jag vet inte hur man ska tolka det där med GDP, men det är ju ett snitt för landet, så det är väl rimligt också att om det är mycket variation i ett land så borde det i sig kunna spela större roll än en simpel siffra. (GDP per capita)

Ja, sant. Jag hittade median PPP per capita vilket borde justera för extremer (mittenvärdet istället för medelvärdet). Där ligger Australien, Kanada och Sverige på i princip samma siffra under 2016. https://www.givingwhatwecan.org/post/2016/05/giving-and-globa.... I både Australien och Kanadas fall lär det (väl?) bero på bostadsmarknaden, som är mer katastrofal än den svenska p.g.a. inflöde av utländska köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Min fästmö som är optiker och jobbat 10 år tjänar samma. 38 måste vara rätt bra för nyexad lärare?

Skickades från m.sweclockers.com

Har en kompis som är optiker. Han tog examen i somras. Tjänar 41. Han måste jobba 2 helger i månaden. Han blev själv chockad över lönen. Han gled igenom sin utbildning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZamSha:

Har en kompis som är optiker. Han tog examen i somras. Tjänar 41. Han måste jobba 2 helger i månaden. Han blev själv chockad över lönen. Han gled igenom sin utbildning.

I stockholm? Tydligen sämre löner här än resten av landet
edit: Är det leksand? De har tydligen högst optikerlöner i landet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Arbetar som beslutsfattare på Migrationsverket, 38000.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

@CyberVillain:

Yes, detta är i Stockholm. Han säger att han kunnat tjäna mer utanför Stockholm men att det inte lockar honom. Han har redan blivit erbjuden att flytta utanför Stockholm.

Jag hade varit så sjukt nöjd med en lön som han har nu haha. Det sköna med yrket är ju att man jobbar sina timmar sen behöver man ju inte tänka mer på jobbet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZamSha:

@CyberVillain:

Yes, detta är i Stockholm. Han säger att han kunnat tjäna mer utanför Stockholm men att det inte lockar honom. Han har redan blivit erbjuden att flytta utanför Stockholm.

Jag hade varit så sjukt nöjd med en lön som han har nu haha. Det sköna med yrket är ju att man jobbar sina timmar sen behöver man ju inte tänka mer på jobbet.

Vilken kedja och butik betalar så bra för nyexad optiker?Det är typ dubbla mot vad en nyexad tjänar i Stockholm, inte riktigt, men nästan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

AT-läkare, 32 900. När jag är klar med AT 39 000, sjukhusvik i storstad.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Nyexad civilingenjör men inriktning teknisk fysik.
Jobbar som Data Scientist inom Finans.
38 000 kr i ingångslön samt 30 dagars semester.
Dock ingen övertidsersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Vilken kedja och butik betalar så bra för nyexad optiker?Det är typ dubbla mot vad en nyexad tjänar i Stockholm, inte riktigt, men nästan

Haha vill ej outa honom. Han jobbar i en förort till Stockholm. Detta är tekniskt sett inte hans första jobb som optiker. Han har extrajobbat samt sommarjobbat för kedjan hela hans utbildning, dock som försäljare. Hans lön var efter examen runt 32 tror jag, men efter några månader bytte han till en annan kedja, men jobbade bara där 1 månad innan gamla arbetsgivare ville ha honom tillbaka och erbjöd honom den lönen han har nu. Sjukt ändå för någon som tog examen i somras. Han är extremt bra på att förhandla och hantera människor i överlag.

Permalänk
Medlem

Nu tjänar ju förvisso jag själv oförtjänt bra i förhållande till arbetsprestationen, men vi satt ändå och diskuterade detta för någon dag sedan.

Visst är det intressant att man kan "jobba arslet av sig" och riskera livet varenda dag, och trots detta inte få ens hälften så mycket som någon som t.ex. spenderar sin dag i möten och sammanträden? Så har det ju alltid varit och kommer väl alltid att vara antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Och så snackas det hela tiden i media om att lärarlönerna måste höjas...

4 års akademisk utbildning så tycker det låter rätt rimligt. Sedan är läraryrket väldigt under betalt om man ser till hela landet. Om du ska kommentera så får du gärna säga varför just du tycker att lärare är överbetalda.

Är själv inte lärare men min fru är och hon får fäktas ganska ofta för att rättfärdiga sin lön som verkar sticka i andras ögon.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

4 års akademisk utbildning så tycker det låter rätt rimligt. Sedan är läraryrket väldigt under betalt om man ser till hela landet. Om du ska kommentera så får du gärna säga varför just du tycker att lärare är överbetalda.

Är själv inte lärare men min fru är och hon får fäktas ganska ofta för att rättfärdiga sin lön som verkar sticka i andras ögon.

Allt är förstås relativt. Är det en bra lön jämfört med någon som skyfflar aktier åt någon storbank vars lön är 50.000+? Absolut inte, då borde lärarlönen ligga på 100.000+ om du frågar mig.

Men jämför t.ex. med en nyexaminerad sjuksköterska som 1) har ca 25.000 i ingångslön där jag bor (landstinget), 2) arbetar obekväma arbetstider inklusive storhelger och 3) bara har 5 veckors betald semester som inte alltid kan tas när alla andra vill ha semester.

Då är 38.000 plus 12 veckors semester helt plötsligt rena borgarlönen.

Men det förstås, jag hade hellre gått i personlig konkurs än att ha hand om barn/ungdomar hela dagarna

Permalänk
Avstängd

38' som nyutexaminerad lärare kan inte vara representativt. Endera är det i någon extrem bristinriktning eller så är det i ett "utsatt" område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Allt är förstås relativt. Är det en bra lön jämfört med någon som skyfflar aktier åt någon storbank vars lön är 50.000+? Absolut inte, då borde lärarlönen ligga på 100.000+ om du frågar mig.

Men jämför t.ex. med en nyexaminerad sjuksköterska som 1) har ca 25.000 i ingångslön där jag bor (landstinget), 2) arbetar obekväma arbetstider inklusive storhelger och 3) bara har 5 veckors betald semester som inte alltid kan tas när alla andra vill ha semester.

Då är 38.000 plus 12 veckors semester helt plötsligt rena borgarlönen.

Men det förstås, jag hade hellre gått i personlig konkurs än att ha hand om barn/ungdomar hela dagarna

Självklart är det relativt. Själv är jag utbildad undersköterska och tänkte på sjuksköterska men styrde av från dom planerna ganska snabbt just på grund av vad du skriver. Självklart bör en sjuksköterskor ha bättre lön.

Däremot så tycker jag det är ganska sjukt som jag skrev tidigare att min fru får försvara sin lön mot folk (en av mina vänner bland annat) som är konsulter inom IT. De tjänar mera pengar än min fru men samtidigt ser man tydligt att de tycker att det inte är rimligt att hon har den lönen som hon har kämpat för att få. Då tycker jag att man har en skev syn på vad olika yrkesroller bör tjäna. Kan tillägga att min vän inte har något mera än gymnasium under bältet.

Skrivet av cheddar_bob5:

Hur långa veckor måste du arbeta ca? Gissar att dessa 12v kommer ätas upp av div övertid mm?

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag kommer ihåg rätt så är det runt 35 timmars veckor för lärare på jobbet och sedan har man 10 timmar förtroende tid alltså 45 timmars veckor totalt. Så man jobbar in dessa 12 veckor av betalt semester.

Säkert någon som kommer säga att "ja men jobbar man verkligen dessa 10 timmar då". Självklart finns det de som inte jobbar alla dessa timmar men det är också de som man märker inte brinner för sitt jobb och det ser man även på arbetsplatsen. De är också de som till viss mån inte får lika höga lönelyft.

Skrivet av videopac:

38' som nyutexaminerad lärare kan inte vara representativt. Endera är det i någon extrem bristinriktning eller så är det i ett "utsatt" område.

På den kommunala skolan jag jobbar har lärarna ganska hög lön från snittet sett. Men det är en liten skola och den ligger lite dåligt till så det är svårt att locka till sig lärarna, förutom med bättre lön såklart.

Sedan råder det en ganska stor lärarbrist som gör att skolor behöver punga ut mera pengar för att lärarna kan förhandla på ett helt annat sätt än för 10 år sedan. I och med fria skolvalet så måste man ha något att locka tills sig elever med också då ser det väldigt bra ut med att man har fullt hus med lärare.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Mattecoach

I diskussionen om lärarlön kan jag bara tillägga att jag tycker att lärare överlag har för dålig lön. Jag har gått en ingenjörsutbildning med många ambitiösa och duktiga människor, inte en enda övervägde att bli lärare, mycket pga lönen. Istället är det många på lärarlinjen som knappt klarade skolan själva, även om det såklart finns exempel på begåvade människor där också.
Själv hade jag mer än gärna läst ett år pedagogik för att arbeta som lärare om det erbjöds bättre lön + arbetsmiljö.

Sverige är ett kunskapsland, vi har ingenting att konkurrera med om vi inte har bra utbildningar. Nu är nivån ständigt sjunkande, vilket man gjorde jobba hårt på att vända, t.ex. genom att göra lärare till mer av ett statusyrke.

Permalänk
Medlem

Operativ driftledare för bevakningen på en flygplats i Sverige.
15 års erfarenhet som skyddsvakt.
Grundlön på 28.700:- plus tillägg på 2000:- för driftledarrollen samt 400:- i handledartillägg.
Så ja, lärare har ganska höga löner

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Personlig assistent snittar väl typ 17-18 efter skatt. Alldeles för låg lön med tanke på all skit man får.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Och så snackas det hela tiden i media om att lärarlönerna måste höjas...

Görs det verkligen fortfarande? Lärarlönerna har ju lyfts senaste 10-15 åren, något som det har kämpats för. Är inte inte ovanligt att nyexade lärare får rätt bra ingångslöner nu mer.

Eftersom det är en rätt lång utbildning och fyller en viktig samhällsfunktion så kan man ju tycka att det är välförtjänt. Dock låter 38 i ingångslön som nyexad högt, imo lite väl högt, men sen kanske löneutvecklingen inte ser så bra ut efter det, så kanske jämnar ut sig? Men är det lärarbrist så kan man ju ställa lite krav antar jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av livsnjutaren:

4 års akademisk utbildning så tycker det låter rätt rimligt. Sedan är läraryrket väldigt under betalt om man ser till hela landet. Om du ska kommentera så får du gärna säga varför just du tycker att lärare är överbetalda.

Är själv inte lärare men min fru är och hon får fäktas ganska ofta för att rättfärdiga sin lön som verkar sticka i andras ögon.

Visa gärna vart jag skrev att lärare är överbetalda för jag måste ha förträngt det, för inte försöker du väl använda den kända härskartekniken hamldocka?

Har man 38K i ingångslnslön så bör man väl vara väldigt nöjd, min ingångslön var 13500 brutto men var nöjd med det. Men varje vecka ser man lärarförbund och politiker ondgöra sig över att lärarna tjänar så dåligt. De kanske förtjänar den lönen men varför är de så missnöjda när de tjänar långt över snittet? Börjar lukta girighet då.

Problemet med statligt och kommunalt anställda är ju att de är skattefinansierade av privata sektorn, och om inte privata sektorn drar in tillräckligt med pengar för att finansiera den statliga kommer hela ekonomin att rasa, därför sällan helt enkelt att höja löner för polis/sjukvård/lärare och liknande.

4 års studier finansierade av privata sektorn, och sen ett arbete som finansieras av privata sektorn och ger 38000 i ingångslön kan ju så klart sticka i ögonen på dem som måste betala kalaset. Kan ju även sticka i ögonen på andra statligt anställda, som har likvärdig utbildning och får lägre betalt (t'ex sjuksköterskor). Tycker det är helt förståligt

Permalänk
Medlem

Sitter på kontor som kundtjänst/kundorder och har jobbat ett år. Tjänar 36.500:- och har 2000:- i friskvårdsbidrag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Visa gärna vart jag skrev att lärare är överbetalda för jag måste ha förträngt det, för inte försöker du väl använda den kända härskartekniken hamldocka?

Har man 38K i ingångslnslön så bör man väl vara väldigt nöjd, min ingångslön var 13500 brutto men var nöjd med det. Men varje vecka ser man lärarförbund och politiker ondgöra sig över att lärarna tjänar så dåligt. De kanske förtjänar den lönen men varför är de så missnöjda när de tjänar långt över snittet? Börjar lukta girighet då.

Problemet med statligt och kommunalt anställda är ju att de är skattefinansierade av privata sektorn, och om inte privata sektorn drar in tillräckligt med pengar för att finansiera den statliga kommer hela ekonomin att rasa, därför sällan helt enkelt att höja löner för polis/sjukvård/lärare och liknande.

4 års studier finansierade av privata sektorn, och sen ett arbete som finansieras av privata sektorn och ger 38000 i ingångslön kan ju så klart sticka i ögonen på dem som måste betala kalaset. Kan ju även sticka i ögonen på andra statligt anställda, som har likvärdig utbildning och får lägre betalt (t'ex sjuksköterskor). Tycker det är helt förståligt

Kan börja med att be om ursäkt du skrev inte överbetalda men det kändes lite som den tonen när man lägger in den där standard meningen.

38k i månaden tror jag självklart att en nyexad lärare är nöjd med. Mycket som spelar in angående vad man får som nyexad som var man befinner sig i landet, lärarbristen, fria skolvalet mm. Däremot tror jag inte att det är just de som har denna lön på 38 tusen som pratas om i media. Det som pratas om är byhålorna där man är lärare och tjänar kanske 25-28k och har inte några större chanser för att få högre lön för att det går inte byta arbetsplats för då måste man flytta.

Vet inte riktigt vad du menar med privata sektorn betalar allt. Alla skattepliktiga betalar utbildningarna japp så är det och gör så att du, jag och alla andra kan gå lärarutbildningen och många andra utbildningar. Alla som föder upp barn kommer också att få del av dessa utbildningar, även du och jag har gått i skolan och nu betalar vi skatt så att andra kan göra det också. Så jag vet inte var du vill komma med det? Att det sticker i andra statligt anställda kan jag förstå och även är fel ifall man har samma utbildningsnivå.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av livsnjutaren:

Kan börja med att be om ursäkt du skrev inte överbetalda men det kändes lite som den tonen när man lägger in den där standard meningen.

38k i månaden tror jag självklart att en nyexad lärare är nöjd med. Mycket som spelar in angående vad man får som nyexad som var man befinner sig i landet, lärarbristen, fria skolvalet mm. Däremot tror jag inte att det är just de som har denna lön på 38 tusen som pratas om i media. Det som pratas om är byhålorna där man är lärare och tjänar kanske 25-28k och har inte några större chanser för att få högre lön för att det går inte byta arbetsplats för då måste man flytta.

Vet inte riktigt vad du menar med privata sektorn betalar allt. Alla skattepliktiga betalar utbildningarna japp så är det och gör så att du, jag och alla andra kan gå lärarutbildningen och många andra utbildningar. Alla som föder upp barn kommer också att få del av dessa utbildningar, även du och jag har gått i skolan och nu betalar vi skatt så att andra kan göra det också. Så jag vet inte var du vill komma med det? Att det sticker i andra statligt anställda kan jag förstå och även är fel ifall man har samma utbildningsnivå.

Om staten betalar en polis 25.000, och polisen sen betalar 7000:- i skatt på det så har ju staten inte tjänat 7000:-, de har förlorat 18000. Som du säger, alla bidrar och betalar skatt på sin lön, men pengarna måste komma från nånstans, och det är alltid privata sektorn som drar in pengarna i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Om staten betalar en polis 25.000, och polisen sen betalar 7000:- i skatt på det så har ju staten inte tjänat 7000:-, de har förlorat 18000. Som du säger, alla bidrar och betalar skatt på sin lön, men pengarna måste komma från nånstans, och det är alltid privata sektorn som drar in pengarna i landet.

Självklart är privata sektorn större och betalar mera skatt totalt men en stor del av privata sektorn har ju utbildat sig och har barn och tar del av samhällsfunktionerna. Så ska ju vara väldigt specifika fall där man inte har tagit del av utbildning, sjukvård mm.

Ser det mera som att jag betalar för att jag själv har gått 12 år + i skolan och sedan har mina framtida barn samma förutsättningar. Samma med sjukvård och polis mm.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Kan börja med att be om ursäkt du skrev inte överbetalda men det kändes lite som den tonen när man lägger in den där standard meningen.

38k i månaden tror jag självklart att en nyexad lärare är nöjd med. Mycket som spelar in angående vad man får som nyexad som var man befinner sig i landet, lärarbristen, fria skolvalet mm. Däremot tror jag inte att det är just de som har denna lön på 38 tusen som pratas om i media. Det som pratas om är byhålorna där man är lärare och tjänar kanske 25-28k och har inte några större chanser för att få högre lön för att det går inte byta arbetsplats för då måste man flytta.

Vet inte riktigt vad du menar med privata sektorn betalar allt. Alla skattepliktiga betalar utbildningarna japp så är det och gör så att du, jag och alla andra kan gå lärarutbildningen och många andra utbildningar. Alla som föder upp barn kommer också att få del av dessa utbildningar, även du och jag har gått i skolan och nu betalar vi skatt så att andra kan göra det också. Så jag vet inte var du vill komma med det? Att det sticker i andra statligt anställda kan jag förstå och även är fel ifall man har samma utbildningsnivå.

Det är ju likadant på den privata arbetsmarknaden, har du ingen alternativ arbetsmarknad så har du mycket svårt att få högra lön, det finns helt enkelt ingen konkurrens om arbetskraften.

Bor du i södra delen av Sverige(Söder om typ Stockholm) så brukar det var pendelavstånd till en annan ort med skola.

Permalänk

Sitter på provanställning med 2 veckor kvar, 27000 i lön som höjs till 30000 vid uppvisande av examen, byggnadsingenjör. Eftersom jag inte fått ut examen kan jag väl inte klaga, men arbetsplatsen som i sig är väldigt trevlig väger upp lönen, har med mig hunden hit bl.a. och har stor frihet under ansvar. Ska absolut inte klaga men vissa löner som postas här får en att vilja.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Klubba:

Om staten betalar en polis 25.000, och polisen sen betalar 7000:- i skatt på det så har ju staten inte tjänat 7000:-, de har förlorat 18000. Som du säger, alla bidrar och betalar skatt på sin lön, men pengarna måste komma från nånstans, och det är alltid privata sektorn som drar in pengarna i landet.

Det är en nationalekonomiskt tankevurpa att tala om de s.k. närande och tärande sektorerna. Samhället betalar för en service, och privata aktörer (både företag och privatpersoner) har nytta av dessa. Både lärare och poliser skulle ha högre löner, vilket också gäller för sjukhuspersonal, speciellt sjuksköterskor. Inom dessa områden vill jag mötas av kompetent personal som arbetar under bra villkor, inte samhällets bottenskrap (kraftigt överdrivet).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PuMaH:

Det är en nationalekonomiskt tankevurpa att tala om de s.k. närande och tärande sektorerna. Samhället betalar för en service, och privata aktörer (både företag och privatpersoner) har nytta av dessa. Både lärare och poliser skulle ha högre löner, vilket också gäller för sjukhuspersonal, speciellt sjuksköterskor. Inom dessa områden vill jag mötas av kompetent personal som arbetar under bra villkor, inte samhällets bottenskrap (kraftigt överdrivet).

Han har helt rätt i att det är privat sektor som genererar pengarna dock.

Visa signatur
Permalänk
Mattecoach
Skrivet av CyberVillain:

Han har helt rätt i att det är privat sektor som genererar pengarna dock.

Jag tycker att det är fel att tala om pengar i detta sammanhang, mycket bättre att prata om värde. Vanligtvis köper och säljer man varor och tjänster (samt tid) med pengar, som bara är ett transaktionsmedel. Hur pengar skapas är idag närmast en filosofisk fråga då, vad jag vet, den totala mängden pengar ökar och det inte är många länder som blir fattigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PuMaH:

Jag tycker att det är fel att tala om pengar i detta sammanhang, mycket bättre att prata om värde. Vanligtvis köper och säljer man varor och tjänster (samt tid) med pengar, som bara är ett transaktionsmedel. Hur pengar skapas är idag närmast en filosofisk fråga då, vad jag vet, den totala mängden pengar ökar och det inte är många länder som blir fattigare.

Ett land som bara skyfflar pengar utan att skapa några går det inte så bra för. Pengar skapas genom industri och export. Politiker och tjänstemän i offentlig sektor tycker också pengar är en filosofisk fråga, därför de är så bra på att slösa med dem.

Skickades från m.sweclockers.com

edit: Sedan vet jag inte om löner är rätt ställe att spara in pengar på i första hand btw. Isåfall effektivisera så det behövs mindre personal

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Klubba:

Jag har 25.7 med tre års erfarenhet, så vet inte vad han med 38 pratar om.

Beror väl på var man bor, sthlm har sjuka lärarlöner