Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fuktskadad laptop. Helt kört? ASUS ZenBook UX430UA

Permalänk
Medlem

Fuktskadad laptop. Helt kört? ASUS ZenBook UX430UA

Hej,

Har som många andra råkat spilla vatten på min laptop, en Asus ZenBook UX430UA för att vara mer specifik. Datorn var ej igång när det hände, dum som jag är testade jag att starta den direkt vilket fungerade. Använde den i ett par minuter och trodde den hade klarat sig. Ett par timmar senare startade den inte. Jag ställde då datorn på tork i ungefär två veckor. Kopplade sedan in laddaren och datorn gick igång av sig själv och fungerade felfritt. Nästa gång jag skulle starta den fungerade inte power-knappen MEN ibland när jag sätter i laddaren och öppnar datorn går det igång automatiskt och fungerar som den ska. Det går också att stänga av via power-knappen men inte att sätta på...

Är det helt kört för mig tror ni? Finns det något jag kan göra själv för att försöka laga den eller är det lämna in som gäller?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Disassemble hela datorn och lägg komponenterna i ris (givetvis okokt) i separata kärl. Låt det stå i nån vecka igen så kanske det kan hoppa igång. Prova gärna med annan strömadapter också så inte den också fått problem efter du kopplat in fuktskadade grejer.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Update för andra som kanske har samma problem i framtiden.

Lämnade in datorn hos en lokal reparatör som lagade den på ett par timmar. Datorn hade ärgat och gjordes rent med någon form av sprit(?). Hade gått att göra själv för någon som har lite kunskap (och mod) om datorer.

Permalänk

@dewp:

"Spriten" var nog "Isopropanol", en elektronikrengöring som inte lämnar nogon hinna efter sig när den avdunstar.