Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Medlem

Vadå nitro korten tog slut? Finns ju för 4990 på Netonnet?

Permalänk
Skrivet av Alrik:

Vadå nitro korten tog slut? Finns ju för 4990 på Netonnet?

Jag bor i Finland och vill helst köpa från återförsäljare här.

Edit: Nu då jag kollade på ÅF:s site så hade dom fått in mer Nitro+ kort... jag kan ju byta mitt Strix mot ett Nitro då jag får kortet!

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

La en beställning på Sapphire Pulse Vega 56 på Netonnet igår. Hade egentligen tänkt köra vidare på mitt Gigabyte RX 580 4GB ett tag till men iom att jag sen ett halvår tillbaka spelar i 1440p 75hz vill jag kunna maxa alla inställningar i t ex BFV vilket inte RX 580 klarar. Priset 3890 kr känns som ett bra pris för Vega så kunde inte hålla mig!

Att min 4670K i 4,3Ghz ska flaska oroar jag mig inte för, däremot är jag mer osäker på om min psu Corsair HX520W pallar driva Vega 56? Har lusläst många forum och det råder delade meningar om minimum PSU för Vega 56. Vissa säger att tom 450W räcker medan andra säger att 650W är minimum. Jag har inte tänkt överklocka kortet inledningsvis iallafall. Borde 520W räcka då?

Visa signatur

14600k | STRIX 3080 OC White | MSI MPG Edge Z690 | Kraken Elite 280 White | 32GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Skrev ett inlägg om det lite högre upp på denna sidan, men i korthet: Du drar upp spänningen till minnet och höjer power limit lite. Power limit är inga problem mer än att fläkten väsnas mer. Högre spänning på minnet är precis vad du tror att det är - du kan klocka det högre, men risken finns att det tar skada över tid. Nu har jag inte hört om det problemet med just Vega, men det har hänt med andra chip.

Tack för svar! Bara köra på med andra ord? Är det någon inställning jag borde ändra manuellt för att bättra på prestanda eller kylning via typ msi afterburner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sideburns:

Jag har haft 2 grafikkort med spoltjut. Dessa var båda inköpta på Inet och de har bytt ut båda utan minsta problem. De monterade i en dator och konstaterade att det lät för mycket.

Vet inte hur det är med Netonnet, men tycker du ska kontakta dom för just spoltjut är inget kul ljud. Fläktar går reglera ner, hårddiskar vibrationsdämpa, men just spoltjut letar sig ut hur du än gör.

Ja, ett mail till dom kan jag väl i alla fall kosta på mig 😁.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zero Cool:

Nu finns inte kortet i lager på min ort, så det känns meckigt att få det utbytt. Sen vet jag inte om det låter "för mycket", jag upplever att det låter högre än kortets fläkt i alla fall, men den rör å andra sidan inte så mycket på sig. Chassiet är dessuton placerat på skrivbordet, så grafikkortet är rätt nära mig och i öronhöjd, i ett chassi som inte är ljudisolerat (Phanteks P400).

Kanske ska dra iväg ett mail till Netonnet i alla fall och höra mig för.

Testa att slå fps begränsningen, i Radeon inställningarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Testa att slå fps begränsningen, i Radeon inställningarna.

Ja att begränsa Fps i antingen spelet eller i drivrutinen funkar. Så tillvida att jag inte höjer grafikinställningarna.
Begränsar jag fps till 60 i WoW exempelvis blir kortet tyst, men då har jag ju en massa outnyttjad potential i kortet. Höjer jag då inställningarna till 9-10 samt drar på MSAA 4-8 så att kortet får jobba men ändå håller runt 60 fps så återkommer spoltjutet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motofinne:

Synd. Det är faktiskt ofattbart att ett företag kan komma undan med något sådant. I de flesta andra industrierna så hade företag X gjort en recall och fixat det.

Det allra minsta hade ju varit att göra en "Rev B" som fixar problemet, men de har inte lust med det ens. Nej, Asus tror jag att jag håller mig borta ifrån framöver.

Skrivet av cali011:

Tack för svar! Bara köra på med andra ord? Är det någon inställning jag borde ändra manuellt för att bättra på prestanda eller kylning via typ msi afterburner?

Har inte MSI, men vad jag gjorde på mitt Vega 56 var:

* Överklocka minnet så långt det går (940 MHz i mitt fall, med Vega 56-BIOS och Samsung-minnen)
* Dra ner spänningen så långt det går, åtminstone på P7 och P6. Jag kör 1030 mV på P6 och 1050 på P7. Kan antagligen gå ner mer, har inte provat. Lägre spänning => lägre strömförbrukning => mer tid i P6 och P7 utan att gå över power limit
* Dra upp power limit så långt du vågar och står ut med ljudet. Ju högre limit desto längre tid i P6 och P7.
* Prova Radeon chill för att få ner förbrukningen när det inte händer så mycket.
* Sätt en "target framerate" till vad din uppdateringsfrekvens är, eller aningen under om du kör Freesync, så att kortet inte slösar energi och kylkapacitet när du står i en meny.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zero Cool:

Ja att begränsa Fps i antingen spelet eller i drivrutinen funkar. Så tillvida att jag inte höjer grafikinställningarna.
Begränsar jag fps till 60 i WoW exempelvis blir kortet tyst, men då har jag ju en massa outnyttjad potential i kortet. Höjer jag då inställningarna till 9-10 samt drar på MSAA 4-8 så att kortet får jobba men ändå håller runt 60 fps så återkommer spoltjutet.

Menade inte att du skulle begränsa till 60 fps utan snarare 150 eller mer, man får ofta spoltjut om kortet går i 600 fps eller högre i tex menyer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Menade inte att du skulle begränsa till 60 fps utan snarare 150 eller mer, man får ofta spoltjut om kortet går i 600 fps eller högre i tex menyer.

Aha, fast jag får tjut från typ 70 och uppåt. Känns som att det snarare har med belastningen att göra än fps, eller en kombination.

Visa signatur

Permalänk

Hittade den här tråden. Vissa påstår att Asus har faktiskt "fixat" VRM problemet.

https://forums.overclockers.co.uk/threads/asus-vega-64-strix-...

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk

Står i valet o kvalet att beställa antingen ett RTX 2060 eller Vega 64. 2060 är billigare och energisnålt, nackdelen är endast 6gb minne. Tror ni de kan bli ett problem framöver i 1440p?

Vega 64 har 8gb minne och kan utnyttja freesync med min skärm. Ni som har freesync vad tycker ni om det?

Visa signatur

Spelburk: 7800X3D | MSI 4090 Gaming X Slim | G.Skill 32GB 6000/CL32 | MSI MPG B650 Carbon WiFi | Kingston 3200 2TB | Noctua U12S | Fractal Design North 6x Noctua NFA12x25 | NZXT C1500W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SuperFlugan:

Står i valet o kvalet att beställa antingen ett RTX 2060 eller Vega 64. 2060 är billigare och energisnålt, nackdelen är endast 6gb minne. Tror ni de kan bli ett problem framöver i 1440p?

Inget stort problem, men du kan tvingas sänka ett hack för vissa spel i framtiden.
Som sagt bara ett hack, bara vissa spel och i framtiden.
Fördelen för Vega är också att det har HBCC minne, vilket gör att kortet kan använda sitt minne väldigt effektivt, tillsammans med arbetsminnet, du kan i praktiken få 12 kanske 16 GB användbart videominne.

Citat:

Vega 64 har 8gb minne och kan utnyttja freesync med min skärm. Ni som har freesync vad tycker ni om det?

Nvidia har numera även de Freesync, efter senaste versionen av deras drivrutiner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det allra minsta hade ju varit att göra en "Rev B" som fixar problemet, men de har inte lust med det ens. Nej, Asus tror jag att jag håller mig borta ifrån framöver.

Har inte MSI, men vad jag gjorde på mitt Vega 56 var:

* Överklocka minnet så långt det går (940 MHz i mitt fall, med Vega 56-BIOS och Samsung-minnen)
* Dra ner spänningen så långt det går, åtminstone på P7 och P6. Jag kör 1030 mV på P6 och 1050 på P7. Kan antagligen gå ner mer, har inte provat. Lägre spänning => lägre strömförbrukning => mer tid i P6 och P7 utan att gå över power limit
* Dra upp power limit så långt du vågar och står ut med ljudet. Ju högre limit desto längre tid i P6 och P7.
* Prova Radeon chill för att få ner förbrukningen när det inte händer så mycket.
* Sätt en "target framerate" till vad din uppdateringsfrekvens är, eller aningen under om du kör Freesync, så att kortet inte slösar energi och kylkapacitet när du står i en meny.

Varför ska man sätta lägre Target framrate? Jag körde 144 som är mitt antal hz på skärmen. Borde jag sätta lägre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homie:

Varför ska man sätta lägre Target framrate? Jag körde 144 som är mitt antal hz på skärmen. Borde jag sätta lägre?

Om du har Freesync kan det vara smart att sätta ett par frames under det, eftersom algoritmen inte är perfekt. Om vi säger att den sprider ± 2 fps, är det bättre att du varierar mellan 140-144 fps än att du ligger på 142-146 fps, eftersom det sista ger något ojämn framerate när grafikkortet kastar bort en frame då och då. AMD brukade också ha det som default, att target låg på 55fps om man hade en 60Hz skärm med Freesync (vet inte hur det är idag, jag har ändrat på mina inställningar så många gånger).

Detta är naturligtvis viktigare ju lägre uppdateringsfrekvens du har på skärmen. Med 144Hz är det antagligen svårt att se.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Inget stort problem, men du kan tvingas sänka ett hack för vissa spel i framtiden.
Som sagt bara ett hack, bara vissa spel och i framtiden.

I tester ser jag mest att 4K är minnesätaren. Känns som att 6gb är dugligt ett tag till för 2560x1440 iaf.

Skrivet av Ratatosk:

Fördelen för Vega är också att det har HBCC minne, vilket gör att kortet kan använda sitt minne väldigt effektivt, tillsammans med arbetsminnet, du kan i praktiken få 12 kanske 16 GB användbart videominne.

Det låter ju ganska smutt. Har du någon länk man kan läsa mer om detta?

Skrivet av Ratatosk:

Nvidia har numera även de Freesync, efter senaste versionen av deras drivrutiner.

Japp. I listan på Nvidia's testade skärmar är MG278Q, dock inte min MG279Q. Så lite oklart hur bra det funkar på den än så länge. Sen får jag inte LFC som med AMD's drivare. Frågan är hur nödvändigt LFC är dock, går man så lågt ner i FPS så lär man dra ner på inställningarna.

Visa signatur

Spelburk: 7800X3D | MSI 4090 Gaming X Slim | G.Skill 32GB 6000/CL32 | MSI MPG B650 Carbon WiFi | Kingston 3200 2TB | Noctua U12S | Fractal Design North 6x Noctua NFA12x25 | NZXT C1500W

Permalänk
Medlem

Tjena igen killar då va min dator färdigbyggd och vega 64 nitro + är i . Ni som undervoltar undrar bara va ni har för inställningar och skulle uppskatta om nån kan länka en bra guide

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Tjena igen killar då va min dator färdigbyggd och vega 64 nitro + är i . Ni som undervoltar undrar bara va ni har för inställningar och skulle uppskatta om nån kan länka en bra guide

Kopierar mitt inlägg tidigare i tråden. Använde Wattman.

Följde Aiegs exempel och provade att ställa in Volten på GPU till 1050/1100mV, 50% i Strömstyrkegräns samt 1000MHz och 1050mV på Minnet.

Timespy
Före: 7167
Efter 7507 (+340

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny_85:

Följde Aiegs exempel och provade att ställa in Volten på GPU till 1050/1100mV, 50% i Strömstyrkegräns samt 1000MHz och 1050mV på Minnet.

Timespy
Efter 7507 (+340

Att ändra spänningen till minnet i Wattman påverkar faktiskt inte minnet på Vega. Det är istället minimi-spänningen för kärnan, alltså vad den alltid kommer att ligga på som minst. Det enda sättet att ändra spänningen till minnet är att flasha om BIOS till ett som har en högre eller lägre spänning. Kolla i ett program som kan rapportera HBM-spänningen så får du se.

Jag har P6 på 1030 och P7 på 1050.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Att ändra spänningen till minnet i Wattman påverkar faktiskt inte minnet på Vega. Det är istället minimi-spänningen för kärnan, alltså vad den alltid kommer att ligga på som minst. Det enda sättet att ändra spänningen till minnet är att flasha om BIOS till ett som har en högre eller lägre spänning. Kolla i ett program som kan rapportera HBM-spänningen så får du se.

Jag har P6 på 1030 och P7 på 1050.

Lägsta volten för max P-state om jag fattat rätt,
Vega kan även vara kinkig om volten är högre i te,x p5 så går den aldrig lägre än det ändå.

Vet inte om det skrivits innan men,
Det är bra att hålla koll på sina gpu frekvenser då vega klockar ner sig vid undervolt om det inte är stabilt.

Vega är rätt annorlunda mot tidigare kort, på gott och ont

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Skäggig legend

På P6, P7 1050 och 1100 och kortet klockat till 1640 ligger gpun på 1530/50mhz. Ska man vara nöjd med detta eller ska man ta och byta ut padsen till vrm? De ligger runt 100c men de ska ju klara upp emot 120c? Jag kollar frekvensen när jag kör heaven.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Xf2PbK4D-prj20ONPrBsG...

Samlings spreadsheet där folk rapporterar in sina settings för P6/P7 etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Lägsta volten för max P-state om jag fattat rätt,
Vega kan även vara kinkig om volten är högre i te,x p5 så går den aldrig lägre än det ändå.

Det där har jag hört, men jag vet inte om det stämmer. Jag får helt klart bättre fart med min spänning, trots att jag tror att P5 ligger högre än 1030 mV.

Citat:

Vet inte om det skrivits innan men,
Det är bra att hålla koll på sina gpu frekvenser då vega klockar ner sig vid undervolt om det inte är stabilt.

Japp, och det gör man bäst med appen "AMD Link" på telefon eller surfplatta bredvid sig när man spelar. Skulle ha sagt det tidigare.

Citat:

Vega är rätt annorlunda mot tidigare kort, på gott och ont

Det är mestadels bra förändringar, det är bara synd att defaulten från AMD är så risiga och att det som ingår i preset i spel oftast passar korten illa. Många gånger drar spelen på med MSAA och enorm tesselering om man drar upp till Ultra, och då kan Vega tappa all prestanda. Håller man sig till modernare AA och begränsar max tesselering blir det mycket bättre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Det där har jag hört, men jag vet inte om det stämmer. Jag får helt klart bättre fart med min spänning, trots att jag tror att P5 ligger högre än 1030 mV.

Jag har svårt att få ner mitt kort utan att sänka dom andra p-state + "minnes volt"
Har dock inte testat så mkt åt det hållet enu, försöker få kortet att ge mer än 1.13V

Citat:

Japp, och det gör man bäst med appen "AMD Link" på telefon eller surfplatta bredvid sig när man spelar. Skulle ha sagt det tidigare.

Har inte testat men låter smidigt, personligen använder jag msi afterburner,
Har även testat den som kommer med drivrutinerna men gillade den inte.

Citat:

Det är mestadels bra förändringar, det är bara synd att defaulten från AMD är så risiga och att det som ingår i preset i spel oftast passar korten illa. Många gånger drar spelen på med MSAA och enorm tesselering om man drar upp till Ultra, och då kan Vega tappa all prestanda. Håller man sig till modernare AA och begränsar max tesselering blir det mycket bättre.

Mjo var rätt frustrerande när jag precis köpt kortet och knappt fick någon prestanda förbättring från 390x,
Men efter lite pillande så börjar det blir helt ok prestanda.

Ska bara klura ut vad alla inställningar i bios gör te.x loadline offset, och diverse core offset,
Tror kortet skulle få rätt vra prestanda om det går att få det till att hålla iallafall 1.2V

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Jag har svårt att få ner mitt kort utan att sänka dom andra p-state + "minnes volt"
Har dock inte testat så mkt åt det hållet enu, försöker få kortet att ge mer än 1.13V

Kan bero på drivrutinsversion. Jag kör fortfarande 18.12.1, som inte låter mig styra P5 och lägre. Jag upplever att den dock sänks till vad jag sätter P6 till om den står på Auto. För senare versioner kan man ju styra P5 också, och då skall man säkert dra ner det till mindre än P6.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Kan bero på drivrutinsversion. Jag kör fortfarande 18.12.1, som inte låter mig styra P5 och lägre. Jag upplever att den dock sänks till vad jag sätter P6 till om den står på Auto. För senare versioner kan man ju styra P5 också, och då skall man säkert dra ner det till mindre än P6.

Ok, jag kör med 19.1.?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar som om jag knep det sista Vega 56 Pulse från Netonnet. Får hoppas på Samsung minnen då det inte finns några kvar att byta till Ska bli kul att köra AMD igen efter många år!

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny_85:

Timespy
Efter 7507 (+340

Då hoppar jag o min polare på tåget och gör exakt samma sak då tack

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Verkar som om jag knep det sista Vega 56 Pulse från Netonnet. Får hoppas på Samsung minnen då det inte finns några kvar att byta till Ska bli kul att köra AMD igen efter många år!

Haha! I samma stund fick jag svar från dom att de inte har artikeln längre, så jag kan inte byta ut mitt kort med coilwhine. Känns som att de väntade på att sälja slut på korten innan de svarade på mitt ärende.
Berätta gärna hur ditt exemplar beter sig 😁.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett Vega56 Pulse från Sapphire och hade en del prolem i början med coilwhine, men bara i World of Warcraft. I andra spel så var det inget problem trots att lasten på grafikkortet var mycket tyngre. Nu efter ca 2 månader så ha coilwhinet i princip försvunnit helt, det är endast märkbart då jag får ut 144 fps eller högre (vilket löste sig med framerate cap på 143 fps).

Jag kör 940 Mhz på HBM (Samsung) och med P6&P7 på 1050 mV får jag stabilt 1570+ Mhz på gpun då jag har en powerlimit på +50%. Enligt HWmonitor så ligger förbrukningen för kortet på som max 220W