Cooler Master presenterar tre trådlösa mekaniska tangentbord med låg profil

Permalänk
Medlem

det lilla eller det mellersta, såg ju super nice ut. Bara det kommer med nordic keys

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

det lilla eller det mellersta, såg ju super nice ut. Bara det kommer med nordic keys

Release i Sverige: "SK630 and SK650 - Jan 29 SK621 - End of March (Tentative) SK631 - End of May (Tentative) SK651 - End of July (Tentative)".

Källa: https://www.reddit.com/r/coolermaster/comments/ae0d5n/comment...
(reddit-tråd nämnd tidigare).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@crew seven:

Mitt Logitech G613 har 18 månaders batteritid.. Men ingen RGB då..

Permalänk
Skrivet av pålis:

Sålänge man inte spelar på PS4 DualShock 4 har seriöst sämst jävla batteritid, knappt man hinner börja spela innan det tar slut.

OT: hoppas dom släpps i vitt/silver också. För mycket svart bland teknik-peripherals.

Lägger fortfarande ibland pannan i djupa veck gällande batteritiden DualShock 4 kontra DualShock 3 – 3:an har den en batteritid på upp till 30 timmar medans 4:an ger up till 9 timmar. Ingen liten skillnad.

Håller även helt med om färgen för teknik-kringutrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Finns det något annat än MX Röd låg profil switchar och switchar utan "clicky". Tror jag skulle behöva något annat än rött (för låg aktiveringskraft för min smak) eller blå (för högljudd) tillsammans med O-rings för att känna mig hemma med mekaniska brytare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Finns det något annat än MX Röd låg profil switchar och switchar utan "clicky". Tror jag skulle behöva något annat än rött (för låg aktiveringskraft för min smak) eller blå (för högljudd) tillsammans med O-rings för att känna mig hemma med mekaniska brytare.

Tycker själv bruna i TKL-varianten hade varit ett givet köp. Har länge sökt ett lågprofil med bruna mxswitchar. Verkar dock vara något som inte riktigt existerar än, iaf enligt personen från CM som kommenterade i reddittråden.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JonasT:

Detta är en dealbreaker för mig som annars var intresserad av tenkeyless-modellen till vardagsrummet. Enligt CM:s representant på plats så tyckte de att Bluetooth var bra nog för ändamålet, och där håller jag helt enkelt inte med.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma sak för mig. Lite knepig diskussion med CM på plats, där de verkade helt oförstående när vi ifrågasatte beslutet att köra bara Bluetooth. De menar att de testat internt och att det fungerar utmärkt. Vem vem, kanske någon ny otrolig Bluetooth-implementation!

Skämt å sido, det är synd! Gillar konstruktionen och storleken, men precis som Jonas vill jag ha något annat än BT för mitt nästa trådlösa tangentbord.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Alltså... det är ju ingen Logitech UltraX Premium direkt...

Att kalla det där för "lågprofil" är väl att ta i. Snarare "mediumprofil"
Bara för att man sätter tunnare tangent-hattar på brytarna så blir det inte lägre profil.
Med den logiken skulle ju en person bli kortare så fort hen drog upp kjolen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Alltså... det är ju ingen Logitech UltraX Premium direkt...

Att kalla det där för "lågprofil" är väl att ta i. Snarare "mediumprofil"
Bara för att man sätter tunnare tangent-hattar på brytarna så blir det inte lägre profil.
Med den logiken skulle ju en person bli kortare så fort hen drog upp kjolen.

Bästa keyboardet ever! Logickeyboard har en schysst ersättare med LÅG profil,

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

Release i Sverige: "SK630 and SK650 - Jan 29 SK621 - End of March (Tentative) SK631 - End of May (Tentative) SK651 - End of July (Tentative)".

Källa: https://www.reddit.com/r/coolermaster/comments/ae0d5n/comment...
(reddit-tråd nämnd tidigare).

Betyder automatiskt att man har nordisk layout om man säljer det i Sverige?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Betyder automatiskt att man har nordisk layout om man säljer det i Sverige?

Nej, men jag har svårt att tro att en större tillverkare som CM inte skulle anpassa layouten till respektive marknad. Säljer de några andra tangentbord som inte har svensk layout?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nougie:

Bästa keyboardet ever! Logickeyboard har en schysst ersättare med LÅG profil,

Intressant! Tack för tipset!
Min UltraX Premium är döende efter 10+ års trogen tjänst. Shift+Y har inte funkat på typ ett år så jag har sökt med ljus och lykta efter en värdig ersättare

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Alltså... det är ju ingen Logitech UltraX Premium direkt...

Att kalla det där för "lågprofil" är väl att ta i. Snarare "mediumprofil"
Bara för att man sätter tunnare tangent-hattar på brytarna så blir det inte lägre profil.
Med den logiken skulle ju en person bli kortare så fort hen drog upp kjolen.

Fast det är ju inte bara tunnare keycaps, utan brytarna är lägre också, samt har kortare travel. Men det är klart att de inte är lika lågprofil som tangentbord med sax-brytare.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Skrivet av pålis:

Sålänge man inte spelar på PS4 DualShock 4 har seriöst sämst jävla batteritid, knappt man hinner börja spela innan det tar slut.

OT: hoppas dom släpps i vitt/silver också. För mycket svart bland teknik-peripherals.

Cooler Master håller på med en vit modell också
https://www.facebook.com/coolermasternordics/photos/a.1076875...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Fast det är ju inte bara tunnare keycaps, utan brytarna är lägre också, samt har kortare travel. Men det är klart att de inte är lika lågprofil som tangentbord med sax-brytare.

Mmm... väntar med spänning efter mekaniska tangentbord lika tunna som scissor-switch keyboards.
My wallet is ready.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Avstängd

Ser inte riktigt användningsområdet för trådlösa tangentbord på ett skrivbord... Men om en uppskattar att sitta i en mjuk soffa en bit från datorn så visst.

Permalänk
Skrivet av M1NT:

Ser inte riktigt användningsområdet för trådlösa tangentbord på ett skrivbord... Men om en uppskattar att sitta i en mjuk soffa en bit från datorn så visst.

Aesthetics.

En setup ser så sjukt mycket snyggare ut när allting är trådlöst. För mig i alla fall, med tanke hur länge ett tangentbord kan räcka på en uppladdning så är det värt.

Permalänk
Medlem

@crew seven:
15 timmars batteri med ljusen på, 4-5 månader med dem av.
https://techreport.com/news/34395/cooler-master-s-sk-series-l...

Kanske byter ut mitt Apple wireless, fördelen med det är att det är så litet och smidigt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Kör trådlöst logitech mus och tangentbord. Noll latency.

Vet inte om CM kör samma teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Det står klart och tydligt att det ej är samma teknik. Logitechs Lightspeed är proprietär medan Bluetooth är katastrofalt. Så det kommer absolut inte vara samma prestanda i detta fall, tyvärr.

Skrivet av M1NT:

Ser inte riktigt användningsområdet för trådlösa tangentbord på ett skrivbord... Men om en uppskattar att sitta i en mjuk soffa en bit från datorn så visst.

Jag hade hållit med dig för ett halvår sedan, men har kört G613 nu och tycker det är helt underbart. Till skillnad från möss där det förklarar sig självt lite så har den största fördelen för min del varit att det är betydligt mycket lättare att städa och hålla rent på skrivbordet. Allting är trådlöst så istället för att behöva lyfta upp och krångla sig runt är det bara att lyfta upp och ta bort när det behöver rengöras lite snabbt. Betydligt mycket lättare att justera var jag har allting också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tänker bara att vad är det för mening om man ändå behöver koppla in sladden efter nån timmas spelande för att sen dra ut den vad är det för mening då?

Trådlösa tangentbord brukar ha en sanslös lång batteritid

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoT_RiGhT:

Najs! Tack för infon

Permalänk
Medlem

Väldans snyggt! Gillar den "raka" designen Men min K70 Rapidfire får hänga med ett tag till. För dyrt att byta, trots att jag svär på skiten då och då

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

det lilla eller det mellersta, såg ju super nice ut. Bara det kommer med nordic keys

Alltså... nästan hellre Tyska keys. Då är det bara Ü och några mods som är fel. Mycket mindre störande än att ha extra danska och norska Å och Ä.

Fattar inte det där. Varför tangentbordstillverkare faktiskt gör tangenter med bara Ä och Ö för Tyskland men inte kan få in dem på de som skickas till Sverige. Visst, logistik - ser Norden som en marknad etc. Men kom igen.

Permalänk
Medlem

Asså visst ser det snyggt ut, men vet om man kan kalla det "low profile" när tangentbordet har samma höjd som ett med standard profil. Har för övrigt haft ett mekaniskt "low profile" tangentbord, kommer inte ihåg om det var MX red, men kändes väldigt annorlunda och tyckte inte alls om det. Någon som testat ett med MX red? Blir lite sugen på detta nämligen

Permalänk

Kommer inhandla ett SK621 så fort det släpps! Förstår inte varför fler företag inte nappar på att göra 60% tangentbord, då det verkar som det formatet är populärt ..

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem

Bra recension:
https://deskthority.net/viewtopic.php?f=45&p=434946#p434946

Tyckte tangenterna såg värdelösa ut men ville inte döma ut bara baserat på hur de ser ut.

Permalänk
Skrivet av phedd:

Bra recension:
https://deskthority.net/viewtopic.php?f=45&p=434946#p434946

Tyckte tangenterna såg värdelösa ut men ville inte döma ut bara baserat på hur de ser ut.

Dålig skulle jag säga då det inte alls nämns något om Bluetooth och hur det fungerar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Dålig skulle jag säga då det inte alls nämns något om Bluetooth och hur det fungerar...

Skickades från m.sweclockers.com

Den riktar sig nog till sådana som vet att att Bluetooth och tangentbord inte är en särskilt lämplig kombination.

Så en dålig recension därför att han bara tar upp allt värt att veta... kreativ tankeprocess där...

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Dålig skulle jag säga då det inte alls nämns något om Bluetooth och hur det fungerar...

Skickades från m.sweclockers.com

Denna recensionen är inte om tangentborden med bluetooth, det gäller de "icke" sladdlösa som släpps nu i januari.

Permalänk
Skrivet av NoT_RiGhT:

Denna recensionen är inte om tangentborden med bluetooth, det gäller de "icke" sladdlösa som släpps nu i januari.

I see.

Skrivet av phedd:

Den riktar sig nog till sådana som vet att att Bluetooth och tangentbord inte är en särskilt lämplig kombination.

Så en dålig recension därför att han bara tar upp allt värt att veta... kreativ tankeprocess där...

Ja nu hade du ju tydligen också missat att det va den trådbundna versionen..

Men jag håller med om att min attityd innan va kass. =P

Skickades från m.sweclockers.com