Fått kravbrev pga filmnedladdning. (NJORD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Ja, helt rätt råd
Så länge som det de skickar kallas "förlikningserbjudande" så behöver man inte ens svara långt mindre bestrida. Detta erbjudande är inte konstigare än att någon ute på stan frågor om du vill köpa något. Du kan bara gå förbi och låtsas som ingenting.
Skulle de däremot börja skicka fakturor och kravbrev måste man bestrida för att inte automatiskt bli betalningsskyldig.
Men hittills verkar det som det bara är dessa erbjudanden om förlikning som skickats.
Och den enkla anledningen är som det ser ut att tvistiga fakturor riskerar att hamna i tingsrätten vilket dessa obskyra advokatbyråer tydligen vill undvika eftersom det inte alls är säkert att man som innehavare av ett bredbandsabonnemang har något ansvar för vad som sker på den ip-adress man har eller haft.

Yes, fakturor och krav är något helt annat.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag sälla mig till skaran som fått ett "förlikningserbjudande", denna gången ifrån advokatfirman Ramberg som vill ha 5000:- i förlikning för en påstådd nedladdning i maj 2016.

Jag har läst tråden och vill bara stämma av om konklusionen fortfarande gäller att helt bortse från erbjudandet eller om det är en bättre ide att bestrida den (fast det är ju inte ett inbetalningskrav)?

Har någon av er som fått detta långt tidigare än jag hört ngt mer från dessa "jeppar"...?

Permalänk
Skrivet av elp:

Nu kan jag sälla mig till skaran som fått ett "förlikningserbjudande", denna gången ifrån advokatfirman Ramberg som vill ha 5000:- i förlikning för en påstådd nedladdning i maj 2016.

Jag har läst tråden och vill bara stämma av om konklusionen fortfarande gäller att helt bortse från erbjudandet eller om det är en bättre ide att bestrida den (fast det är ju inte ett inbetalningskrav)?

Har någon av er som fått detta långt tidigare än jag hört ngt mer från dessa "jeppar"...?

Fick ett idag också för liknande belopp för två filmer från 2016. Kommer inte betala

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklassson:

Fick ett idag också för liknande belopp för två filmer från 2016. Kommer inte betala

Nej, betala är inte ens ett alternativ!
Hur ska de kunna bevisa att det är JAG som har laddat ner filmen och inte någon av alla besökarna, sones polare osv som tankat....?
Frågan är mera om man ska bry sig om att bestrida (kanske mera ifrågasätta eftersom inga krav uttalats än) eller man ska sonika skita i det?

Hur har ni andra gjort?
Och har ni hört ngt vidare i ämnet från advokatfirmorna?

Permalänk

@elp:

Bestrid vid faktura just nu är det bara ett förslag till förlikning . Bästa är ingen kontakt och hålla sig under radarn .

Skulle det gå till domstol är det inte omöjligt att du eller jag blir skadeståndsskyldig . Ingen som testa det än , i danmark blev två dömda och i finaland blev en person dömd.

Min tanke är dock att dom inte vill ta någon till domstol för risken är stor att dom inte får igenom det och därmed inte kan skicka fler kravbrev

Permalänk
Medlem

Hej! Fick ett likadant brev hem idag om detta! Precis sånt brev som tidigare är bifogat. Någon som hört mer om detta? Vad har hänt efter att ignorerat det osv? Bör man betala eller ej? Tacksam för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pekpek12:

Hej! Fick ett likadant brev hem idag om detta! Precis sånt brev som tidigare är bifogat. Någon som hört mer om detta? Vad har hänt efter att ignorerat det osv? Bör man betala eller ej? Tacksam för svar
Skickades från m.sweclockers.com

Vilken avsändare var det? Njord, Ramberg eller någon annan?
Och vilken bredbandsleverantör har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Vilken avsändare var det? Njord, Ramberg eller någon annan?
Och vilken bredbandsoperatör har du?

Njord law..
Har telia

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekpek12:

Njord law..
Har telia

Skickades från m.sweclockers.com

https://utpressningskollen.se/

Permalänk
Medlem

Måste fråga.. vad är det och vad hjälper det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekpek12:

Måste fråga.. vad är det och vad hjälper det?

Skickades från m.sweclockers.com

klicka så ser du vad det är

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

klicka så ser du vad det är

Förstår såklart att jag inte är ensam om det men några tips? Bör man betala eller ej? Vad kan hända osv .. någon som fått några konsekvenser av att ignorera..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekpek12:

Förstår såklart att jag inte är ensam om det men några tips? Bör man betala eller ej? Vad kan hända osv .. någon som fått några konsekvenser av att ignorera..

Skickades från m.sweclockers.com

Många som säger att släng brevet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havsbris:

Många som säger att släng brevet.

Men inte många som säger vad som hände efter;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag fick ett får typ 1 år sedan rev skiten och kasta det. Fick ett nytt ca 6 månader senare rev det med inte hört ett skit sedan dess@Pekpek12:

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatt2d:

jag fick ett får typ 1 år sedan rev skiten och kasta det. Fick ett nytt ca 6 månader senare rev det med inte hört ett skit sedan dess@Pekpek12:

Okej. Det du fick senare? Va det om samma ärende eller om ett annat, va det också från njord law?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekpek12:

Förstår såklart att jag inte är ensam om det men några tips? Bör man betala eller ej? Vad kan hända osv .. någon som fått några konsekvenser av att ignorera..

Skickades från m.sweclockers.com

Nej du ska inte betala, absolut inte. Gör du det så ser dom att du är rädd för dom och dom kommer återkomma med fler brev. Det är ett erbjudande. Det har påtalats så många gånger i både den här tråden och på andra forum, att det är konstigt att folk inte har sett det. Eller så läser dom första och senaste inlägget och missar allt däremellan.

Ignorera erbjudandet, och tänd en brasa i vedugnen med brevet. Det är det enda det duger till

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Nej du ska inte betala, absolut inte. Gör du det så ser dom att du är rädd för dom och dom kommer återkomma med fler brev. Det är ett erbjudande. Det har påtalats så många gånger i både den här tråden och på andra forum, att det är konstigt att folk inte har sett det. Eller så läser dom första och senaste inlägget och missar allt däremellan.

Ignorera erbjudandet, och tänd en brasa i vedugnen med brevet. Det är det enda det duger till

Bra svar! Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekpek12:

Bra svar! Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Någon mer som har bra info? Någon som har betalat? Varit med om liknande?

Permalänk

Hur gick det?

@TheMuffinMan: hej, jag har fått ett sånt brev som du fick. jag vill gärna veta hur det gick med ditt? var du tvungen att betala? eller ska jag bara strunta i det? tack

Permalänk
Medlem

Betala absolut inte för guds skull. Svara inte. Erkänn dem inte. Behandla dem som Nigeriabrev - för det är precis vad de håller på med. Skickar ut en massa brev och ett fåtal... "mindre informerade" individer betalar.

Den stora frågan är varför film- och musikbolag fortfarande jagar fildelare när de vetat i flera årtionden att fildelande är bra för dem. Varför de sanktionerar ett sådant här beteende från en advokatbyrå. "Advokatlobbyn"? Oförmåga att tänka om?

Permalänk

Trist att åka dit på just en b-film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gentlesoul88:

@TheMuffinMan: hej, jag har fått ett sånt brev som du fick. jag vill gärna veta hur det gick med ditt? var du tvungen att betala? eller ska jag bara strunta i det? tack

Hur länge sedan fick du ditt brev?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag förstått detta rätt så betala ej? Betala = jag är skyldig och vad säger att det inte kommer ett brev som säger: nu när du erkännt så....
Inte heller en advokat som bestämmer om du ska betala eller ej utan det gör en domstol om det blir så pass.. förlikning är inte heller ett krav och man har ingenting skrivet i mellan sig och advokaten som säger att allt är lugnt om du betalat...? Säg gärna till o jag har fel.. Hade varit kul att få höra från nån som fått brevet för länge sedan och om någon har fått fler brev eller konsekvenser? Som jag hört är inte nedladdningen olaglig utan det är uppladdning? Men det är väl det som är problemet med en torrent? Man laddar väl upp samtidigt som ner? Rätt/fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av gentlesoul88:

@TheMuffinMan: hej, jag har fått ett sånt brev som du fick. jag vill gärna veta hur det gick med ditt? var du tvungen att betala? eller ska jag bara strunta i det? tack

Polarn fick en påminnelse för ett par månader sen men lät den vara också. Har inte hänt något mer sedan dess.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekpek12:

Som jag hört är inte nedladdningen olaglig utan det är uppladdning? Men det är väl det som är problemet med en torrent? Man laddar väl upp samtidigt som ner? Rätt/fel?

Det var så en gång i tiden, men definitivt inte nuförtiden. Det är olagligt att ladda hem material som har laddats upp någonstans utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekpek12:

Om jag förstått detta rätt så betala ej? Betala = jag är skyldig och vad säger att det inte kommer ett brev som säger: nu när du erkännt så....
Inte heller en advokat som bestämmer om du ska betala eller ej utan det gör en domstol om det blir så pass.. förlikning är inte heller ett krav och man har ingenting skrivet i mellan sig och advokaten som säger att allt är lugnt om du betalat...? Säg gärna till o jag har fel.. Hade varit kul att få höra från nån som fått brevet för länge sedan och om någon har fått fler brev eller konsekvenser? Som jag hört är inte nedladdningen olaglig utan det är uppladdning? Men det är väl det som är problemet med en torrent? Man laddar väl upp samtidigt som ner? Rätt/fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart bestämmer inte en advokat om du ska betala, det är till syvende och sist upp till en domstol (om man nu inte kommer överens). Förlikningserbjudandet (åtminstone de printar jag sett) innebär ju att man genom att acceptera förlikningen inte riskerar rättsliga påföljder. Problemet är att om man går med på erbjudandet, så finns det inget som hindrar dessa advokatfirmor från att skicka fler förlikningserbjudanden för andra påstådda intrång. Man signalerar alltså att man är villig att betala för att slippa en eventuell rättegång.

Så vitt jag vet så har detta, till dags dato, inte prövats i någon domstol i Sverige. Det skulle få väldigt stort medialt genomslag om så gjordes, så jag skulle inte vara orolig för att flera skulle vara dömda utan att vi vet om det. Däremot så kanske det inte är så roligt att vara utpekad i det fall som tas upp först (om de nu ens kommer att göra det, vilket jag tvivlar på efter all tid som passerat).

Som tidigare nämnts så är det alltså inte tillåtet att ladda ner upphovsskyddat material. Att det bara är uppladdning som är otillåtet är således en myt. Däremot så kan det ju vara fördelaktigt att gå på de stora uppladdarna, istället för de mindre nedladdarna. Lite som att gå på den som langar droger, istället för varje enskild brukare.

Permalänk
Medlem

Goda tider för VPN-leverantörer

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Bara under 2018 har nästan 47 000 IP adresser blivit utlämnade.
Spontan tanke är ju att deras snifferprogram de använder är ganska värdelösa och genererar IP adresser själv på något sätt.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Skrivet av Pekpek12:

Hur länge sedan fick du ditt brev?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej, jag fick det den 16,01,2019.