Permalänk

Windows update krånglar: fel 0x80070643

Hej,

Får detta:

2018-11, uppdatering för Windows 10 Version 1803 för x64-baserade system (KB4023057) - fel 0x80070643

Försökt läsa runt på nätet och gjort det som föreslås att lösa detta, inget händer.

Någon som vet nåt?

Permalänk
Vila i frid

Har din dator rätt tid inställd? Har du provat tipsen @ https://www.thewindowsclub.com/windows-update-troubleshooter-...
Har du provat att starta om datorn, den långa vägen?

Permalänk
Medlem

@lojdiemannen123: Jag hade detta problem tidigare, jag fick lov att installera om Windows 10 Pro för inga utav lösningarna fungerade för mig.
Dock satt jag fast på uppdatering 1709, har nu 1809 efter Windows 10 ominstalleringen.
Uppdatera gärna vad som får det att funka för dig sen, har en vän som har samma problem.

Permalänk
Medlem

Tom dessa mappar och försök igen.

"%windir%\DeliveryOptimization"
"%ProgramData%\Downloaded Installations"
"%ProgramData%\SoftwareDistribution"

Permalänk
Medlem

jag tror det är precis samma jag får det felet på i lappis.. dock har jag inte orkat kolla på det än

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Tom dessa mappar och försök igen.

"%windir%\DeliveryOptimization"
"%ProgramData%\Downloaded Installations"
"%ProgramData%\SoftwareDistribution"

Vad gör detta för att vara exakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FragnoxX:

Vad gör detta för att vara exakt?

Du kan rena Windows Update filerna ifrån Windows mappen också. Det där gör nästan samm sak.
Du måste dock stänga av Windows Update Services innan.

Sen rensar du denna mapp.

C:\Windows\SoftwareDistribution

Du kan ta bort alla där, sen bootar du om o testar igen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hej

Det räcker att stänga av service "Windows Remediation Service" (sedsvc) och sätta den till disabled.

Starta sedan uppdateringen.

Tjänst kommer att starta sig själv efter en lyckad uppdatering.

Permalänk
Medlem

Testa att köra SFC /SCANNOW i kommandotolken (som administrator)

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Du kan rena Windows Update filerna ifrån Windows mappen också. Det där gör nästan samm sak.
Du måste dock stänga av Windows Update Services innan.

Sen rensar du denna mapp.

C:\Windows\SoftwareDistribution

Du kan ta bort alla där, sen bootar du om o testar igen.

Skrivet av Dack3:

Hej

Det räcker att stänga av service "Windows Remediation Service" (sedsvc) och sätta den till disabled.

Starta sedan uppdateringen.

Tjänst kommer att starta sig själv efter en lyckad uppdatering.

Det var fan asså! Att jag inte visste detta innan. Skulle provat det själv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Samma problem hos mig sen nån dag, gissar att det är MS som klantat till något med uppdateringarna som väl säkert kommer lösa sig sen. Enligt mer detaljerad logg så kunde det inte installeras för att det redan fanns nyare versioner av något installerat (i mitt fall)

Permalänk
Medlem

@FragnoxX

Det vet man inte, jag läste loggen och googlade på kb-numret och felet. Skicka en eller tre blommor till Microsoft....

Komiskt då denna uppdatering är åtgärd mot att FÖRBÄTTRA uppdateringar!!

Permalänk
Medlem

Grävt runt lite och det verkar vara en gammal uppdatering som inte är aktuell för systemet. Så jag avvaktar, så kanske den försvinner.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Du kan rena Windows Update filerna ifrån Windows mappen också. Det där gör nästan samm sak.
Du måste dock stänga av Windows Update Services innan.

Sen rensar du denna mapp.

C:\Windows\SoftwareDistribution

Du kan ta bort alla där, sen bootar du om o testar igen.

Funkade efter detta, jag hatar windows och datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojdiemannen123:

Funkade efter detta, jag hatar windows och datorer

grymt!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Om någon mer fortfarande har problem med den här uppdateringen...

För min del funkade inte någon av ovanstående lösningar men efter lite mer grävande kunde jag precis som @dack3 konstatera att KB4023057 har med Windows Remediation Service att göra och ska förbättra uppdateringsprocessen, mer info här.

Jag slank in i "Appar och funktioner" och kunde där se att uppdateringen redan var installerad. Avinstallerade den och körde sen Windows Update och då installerade den uppdateringen igen utan problem.

Permalänk
Medlem

Problemet försvann utav sig själv här, troligen var det redan installerat.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide