Permalänk
Avstängd

Xbox one eller ps4?

Vet inte vad jag ska köpa.

Permalänk
Medlem

Beror ju mycket på vad du är intresserad av för typ av spel tycker jag. Båda har ju sina exklusiva titlar vad gillar du mest? Xbox är ju helt klart mer prisvärt tycker jag. Billigare och köpa och dem har Forza vilket avgör det för min del.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Ps4 har väl bättre exklusiva titlar den här generationen eller mer i alla fall. Jag har ingen av dom men kan sakna en ps4 för vissa spel, xbox känns onödigt om man har en ok dator.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Håller med Vash. Fördelen med PS4an är just de exklusiva titlarna. Microsoft släpper otroligt många spel som cross-platform (PC och XBO)

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

XBone har väl kanske bättre handkontroll (men smaksak och vanesak så klart), mer stöd för spel cross-platform och dessutom bättre bakåtkompatibilitet.

PS4 har dock dominerat när det gäller exklusiva titlar som hållt riktigt hög kvalité, och har bra indie-utbud. Skulle du bli sugen på att testa VR så är Playstation VR ett riktigt bra köp.

Skulle aldrig fundera på något annat än Playstation denna generation. Blandar man in Switch i bilden blir det dock en mer intressant jämförelse.

Permalänk
Medlem

Köpte ett One X och är skitnöjd. Men det hela baserades på att jag räknade med att Last of us 2 och Death stranding
skulle bli Ps5 titlar. Väldigt orolig nu kan jag säga.

Permalänk
Medlem

Har du en PC så har du nästan inget behov alls av en Xbox One skulle jag säga. Jag har själv inte använt min på flera år eftersom i princip alla Xbox-spel jag är intresserad av även släpps på PC nuförtiden.

PS4 däremot har ett gäng PS4-exklusiva "console sellers". Spel som God of War, Uncharted-serien, The Last of Us och kommande Ghost of Tsushima är så bra eller ser så lovande ut att det är värt konsolens pris bara för dessa.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Köp det du tror du kommer gilla,har själv Xbox one och ps4/pro och jag använder själv aldrig mitt Xbox one för jag spelar bara forza horizon 2-4 och horizon 3-4 finns på PC så blir att jag använder Ps4 endast. 😁
Båda konsolerna är bra men alla tycker olika om vad man ska köpa. 😉
De brukar säga Pc och Ps4 är den bästa kombon för har manen pc så behövs ingen Xbox one.
Kolla nätet på vilka spel de har och vad du är/kan tänka dig att spela.🙂

Permalänk
Medlem

Beror på:
Har du kompisar som spelar på någon av dem?
Lockar de exklusiva titlarna hos Sony?
Vilken handkontroll tycker du är skönast?
Menar du base modellerna eller X och Pro?

Permalänk
Medlem

Håller de ovan som lovordar ps före xbox just eftersom en pc ofta gör en xbox överflödig i hemmet.

Köpte själv en ps4 för inte så länge sen och fördelen med att köpa in sig sent i en konsollgenerqtion är att det finns massevis med AAA-titlar att spela för en spottstyver av vad de kostade som splitter nya på marknaden.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Är du intresserad av de exklusiva titlarna som Sony har = PS4. Är du bara intresserad av multi-platform titlar skulle jag nog säga Xbox One, bara för att den är tystare. Vet inte hur slim varianten av PS4 låter, men mitt första PS4 och mitt nuvarande Pro låter som ett jetplan i jämförelse

Permalänk
Medlem

Som alla andra redan påpekat så får du fundera på vilka spel du vill spela. Gears of War och Forza-spelen räcker för att peta mig till Xbox-sidan även om Uncharted lockar en del.

Permalänk
Medlem

Skaffa en PC och PS4 så kan du spela allt värt att spela.

Permalänk
Medlem

Vilken handkontroll gillar du mest? Vilka spel är du mest intresserad av? Och kanske den viktigaste frågan: vad spelar dina vänner på? (om det ska online spelas såklart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk

Jag äger båda (köpte xb1, fick ps4). Körde en del Rare Replay (Battletoads!), men har i övrigt knappt rört konsolen. PS4 däremot används flitigt. Bara Horizon Zero Dawn i sig är värt det imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Välj efter vad dina kompisar har eller titlarna som finns ute.
Xbox one x är starkast på marknaden idag om du vill ha det värsta och resten är irrelevant

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanman:

Köpte ett One X och är skitnöjd. Men det hela baserades på att jag räknade med att Last of us 2 och Death stranding
skulle bli Ps5 titlar. Väldigt orolig nu kan jag säga.

Kommer säkert remasters till PS5, kanske i 60fps då med. Hade bara kommit halvvägs i tlou när remastered släpptes så köpte det igen och började om!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmurfenDH:

Vet inte vad jag ska köpa.

Båda om du kan.😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

Är du intresserad av de exklusiva titlarna som Sony har = PS4. Är du bara intresserad av multi-platform titlar skulle jag nog säga Xbox One, bara för att den är tystare. Vet inte hur slim varianten av PS4 låter, men mitt första PS4 och mitt nuvarande Pro låter som ett jetplan i jämförelse

Hos mig är det tvärt om, har den vanliga ps4an som jag pre-ordrade samt ps4 pro och de båda går tystare än mitt xbox one som dock är den första " feta" varianten , inte Xbox one S/X varianten.
Dock så låter min Ps3fat som ett jetplan.
Så vet dock inte varför folk har ps4or som låter mycket medans andra har ps4or som låter nästan inget alls.

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Jasså, jag har alltid trott att det var mer eller mindre förväntat med mer krävande spel. Kan inte säga att den låter direkt mycket i idle, så jag tror inte det är något fel. Sen är det ju många som haft detta "problemet". Kanske många som får måndagsexemplar I guess

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmurfenDH:

Vet inte vad jag ska köpa.

Finns få förutom fanboys som säger något annat än PS4 nu. Själklart, har du någon exklusiv titel på xbox som du bara måste ha så kör det. Annars PS4.

Kolla Game of the year på youtube och du hittar flera ps4 exklusiva titlar. Sedan kolla vad som verkar vara rött för dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

@ExcZist: Jasså, jag har alltid trott att det var mer eller mindre förväntat med mer krävande spel. Kan inte säga att den låter direkt mycket i idle, så jag tror inte det är något fel. Sen är det ju många som haft detta "problemet". Kanske många som får måndagsexemplar I guess

Klart att consolerna går upp i varv när man spelar men jag kan inte tycka att jag hör mina ps4or alls när jag startar spel som destiny /2 eller battlefield 1-5. Det enda jag märkt är att det laggar mer på mitt xbox one än min orginala ps4 när jag lirar BF på MP.
Men jag kan ju inte allt om consolerna då jag nästan aldrig använder de, är ju därför min PS3FAT 40GB fortfarande funkar och aldrig varit städad... xD

Men ja kan ju vara måndagsexemplar eller så är det att vissa modeller kanske låter mer än andra?
Googlade på det och det finns en del trådar med My PS4 Pro sounds like a jet engine playing this game
och många har problemet medans andra har tysta Ps4or :s

Aja det är ett fel som kanske fixas med ps5, den som lever får se.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att Xbox One S/X har inbyggd 4k-blurayspelare vilket PS4/Pro inte har (har vanlig bluray) om detta är intressant.

Jag valde Xbox One S förra året främst för Halo samt för 4k-spelaren.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Högljutt eller inte högljutt har nog mest att göra med om det spelas på skiva eller ej. PS3 och 4 och Xbox one tycker jag låter hyfsat lite ändå. Xbox 360 däremot spelade jag mest XBLA-spel på, jag klarade inte av orkanen till skivläsare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Högljutt eller inte högljutt har nog mest att göra med om det spelas på skiva eller ej. PS3 och 4 och Xbox one tycker jag låter hyfsat lite ändå. Xbox 360 däremot spelade jag mest XBLA-spel på, jag klarade inte av orkanen till skivläsare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det må ha varit fallet med 360/PS3, men inte denna generationen, nej. Alla spel installeras helt till hårddisken och efter det används enbart skivan för att verifiera att du äger spelet. Visst, den låter dig ofta starta spelet innan det installerats till 100% och fram tills dess låter det ju mer, men om man inte spelar ett nytt spel varje dag tycker iallafall jag att det är ett icke-problem.

Permalänk
Medlem

Ps/xbox ska nog ses i sammanhang med resten av hushållets prylar. Hade själv Ps3 (med bl.a. Persona 5 i backlog) och såg fram emot Alan wake m.m. som BC på xbox. Har nu Xbone + Switch och är helnöjd, gillar framför allt kontrollen på xbox, även om den kanske har lite högt "klickljud". Vad man tänder/stör sig på är väldigt individuellt.

Skickades från m.sweclockers.com